Sluch je jedním z nejdůležitějších smyslů pro přirozený vývoj dítěte. Je podstatný pro osvojování řeči, komunikaci i sociální interakci. Přesto se stává, že děti se sluchovou ztrátou bývají odhaleny později, než by bylo žádoucí. Rodiče malých dětí totiž často nepociťují žádné podezření, že jejich dítě může mít problém se sluchem – a to i tehdy, když dítě slyší jen částečně.
Mnozí rodiče si mylně myslí, že kdyby jejich dítě špatně slyšelo, poznali by to okamžitě. Automaticky předpokládají, že sluchová ztráta znamená úplnou hluchotu. Ve skutečnosti je však situace mnohem složitější. Většina dětí se sluchovou vadou slyší alespoň něco – a právě tato skutečnost často maskuje problém.
Sluchová vada může mít mnoho podob. Od lehké ztráty sluchu, kdy dítěti unikají pouze tišší zvuky, až po těžkou ztrátu, kdy slyší jen velmi hlasité podněty. Dítě tedy nereaguje „vypnutě“, ale spíše vybírá z okolí jen určité zvuky. To může vést k situacím, kdy reaguje na hlasitější volání, ale unikají mu šeptaná slova, vzdálené zvuky nebo koncovky slov.
Další komplikací je jednostranná ztráta sluchu. V takovém případě dítě slyší jedním uchem normálně, druhým nikoli. Na první pohled se jeví jako slyšící, protože je schopno reagovat na běžnou komunikaci. Chybí mu však tzv. binaurální slyšení – schopnost lokalizovat zdroj zvuku, filtrovat ruchy v pozadí a dobře rozumět v hlučném prostředí. Tyto obtíže se mohou naplno projevit až ve školním prostředí, kde je dítě vystaveno vyšším nárokům na pozornost a pobytu v prostředí, kde se protínají různé hlasy a zvuky navzájem.
Typickým příkladem je oblíbená hra Tichá pošta. Dítě se jednostrannou ztrátou sluchu má potíže přesně zopakovat slovo, protože slyší zkresleně, ačkoliv se jinak v kolektivu zdánlivě orientuje dobře. Podobné signály mohou být pro učitele cenným vodítkem.
V České republice je povinný screening sluchu v pěti letech věku, kam dítě odesílá praktický lékař pro děti a dorost. Tento krok je zásadní, protože dokáže odhalit i skrytější formy ztráty sluchu, které do té doby nebyly rozpoznány.
Problém však spočívá v tom, že na rozdíl od jiných povinných vyšetření není systém nastaven tak, aby reálně kontroloval, zda rodiče s dítětem screening skutečně absolvovali. Pediatr dítě doporučí, ale pokud rodiče vyšetření odloží nebo vůbec neprovedou, nikdo už situaci dál nesleduje. To znamená, že část dětí přichází do školy bez toho, aby jejich sluch byl objektivně zkontrolován – a právě tehdy mohou potíže poprvé vyjít najevo až při školní docházce.
Včasné rozpoznání sluchové vady je proto nesmírně důležité. Čím dříve dítě získá kompenzační pomůcky (např. sluchadla, kochleární implantát) nebo vhodnou podporu, přechod na znakový jazyk, tím lepší má šance na plnohodnotný řečový a jazykový vývoj.
Učitelé hrají zásadní roli v odhalování sluchových obtíží, protože s dětmi tráví mnoho času a sledují je v různých situacích. Často právě oni jako první upozorní rodiče, že „něco není v pořádku“.
Jakmile je ztráta sluchu diagnostikována, je nutné upravit podmínky vzdělávání tak, aby dítě mělo stejné šance jako ostatní. Je nutné, aby rodiče objednali své dítě na vyšetření do speciálně pedagogického centra pro vady sluchu. Speciální pedagog-surdoped dítě vyšetří a nastaví mu stupeň podpory a konkrétní podpůrná opatření, příp. informuje rodiče o možnosti navštěvovat mateřskou či základní školy pro děti s vadami sluchu.
Učitelé by si měli uvědomit, že děti se sluchovou ztrátou nejsou „méně chytré“. Jejich potíže pramení čistě ze smyslového omezení, které lze kompenzovat vhodnými strategiemi.
Sluchová ztráta u dětí není vždy zjevná. Rodiče si často ničeho nevšimnou, protože dítě slyší alespoň částečně – reaguje na některé zvuky a působí dojmem, že slyší normálně. Zvlášť zrádná je jednostranná ztráta, která se může projevit až ve školním prostředí, například při hrách typu Tichá pošta nebo při práci v hlučné třídě.
Ačkoliv existuje povinný screening sluchu v pěti letech, realita je taková, že systém důsledně nedohlíží na to, zda jej rodiče skutečně s dítětem absolvovali. To znamená, že některé děti přicházejí do školy bez řádné kontroly sluchu – a právě v tu chvíli se stává role učitelů klíčovou.
Pokud si pedagogové všimnou podezřelých signálů – častého neporozumění, potíží s řečí, neschopnosti lokalizovat zvuky či izolace z kolektivu – měli by rodiče citlivě nasměrovat k odbornému vyšetření. Čím dříve se sluchová vada odhalí, tím účinnější pomoc lze dítěti poskytnout.
Zdroj:
vlastní zkušenosti autorky
V našem Eduallshopu můžete zakoupit Eduall karty na rozvoj řeči:
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln