Děti se sluchovou ztrátou: proč ji rodiče často nerozpoznají a jak mohou pomoci učitelé

Sluch je jedním z nejdůležitějších smyslů pro přirozený vývoj dítěte. Je podstatný pro osvojování řeči, komunikaci i sociální interakci. Přesto se stává, že děti se sluchovou ztrátou bývají odhaleny později, než by bylo žádoucí. Rodiče malých dětí totiž často nepociťují žádné podezření, že jejich dítě může mít problém se sluchem – a to i tehdy, když dítě slyší jen částečně.

Mnozí rodiče si mylně myslí, že kdyby jejich dítě špatně slyšelo, poznali by to okamžitě. Automaticky předpokládají, že sluchová ztráta znamená úplnou hluchotu. Ve skutečnosti je však situace mnohem složitější. Většina dětí se sluchovou vadou slyší alespoň něco – a právě tato skutečnost často maskuje problém.

Proč se stává, že rodiče nepoznají sluchovou ztrátu svého dítěte?

Sluchová vada může mít mnoho podob. Od lehké ztráty sluchu, kdy dítěti unikají pouze tišší zvuky, až po těžkou ztrátu, kdy slyší jen velmi hlasité podněty. Dítě tedy nereaguje „vypnutě“, ale spíše vybírá z okolí jen určité zvuky. To může vést k situacím, kdy reaguje na hlasitější volání, ale unikají mu šeptaná slova, vzdálené zvuky nebo koncovky slov.

Další komplikací je jednostranná ztráta sluchu. V takovém případě dítě slyší jedním uchem normálně, druhým nikoli. Na první pohled se jeví jako slyšící, protože je schopno reagovat na běžnou komunikaci. Chybí mu však tzv. binaurální slyšení – schopnost lokalizovat zdroj zvuku, filtrovat ruchy v pozadí a dobře rozumět v hlučném prostředí. Tyto obtíže se mohou naplno projevit až ve školním prostředí, kde je dítě vystaveno vyšším nárokům na pozornost a pobytu v prostředí, kde se protínají různé hlasy a zvuky navzájem.                          

Typickým příkladem je oblíbená hra Tichá pošta. Dítě se jednostrannou ztrátou sluchu má potíže přesně zopakovat slovo, protože slyší zkresleně, ačkoliv se jinak v kolektivu zdánlivě orientuje dobře. Podobné signály mohou být pro učitele cenným vodítkem.

Screening sluchu: povinný = absolvovaný?

V České republice je povinný screening sluchu v pěti letech věku, kam dítě odesílá praktický lékař pro děti a dorost. Tento krok je zásadní, protože dokáže odhalit i skrytější formy ztráty sluchu, které do té doby nebyly rozpoznány.

Problém však spočívá v tom, že na rozdíl od jiných povinných vyšetření není systém nastaven tak, aby reálně kontroloval, zda rodiče s dítětem screening skutečně absolvovali. Pediatr dítě doporučí, ale pokud rodiče vyšetření odloží nebo vůbec neprovedou, nikdo už situaci dál nesleduje. To znamená, že část dětí přichází do školy bez toho, aby jejich sluch byl objektivně zkontrolován – a právě tehdy mohou potíže poprvé vyjít najevo až při školní docházce.

Sluch a jeho význam pro vývoj dítěte

Sluchová ztráta ovlivňuje nejen komunikaci, ale také celkový vývoj dítěte:

  • Rozvoj řeči – děti se sluchovou vadou často začínají mluvit později, mají omezenou slovní zásobu nebo nesprávnou výslovnost.
  • Sociální dovednosti – neschopnost dobře rozumět může vést k frustraci, uzavírání se do sebe nebo naopak k impulzivnímu chování.
  • Školní úspěšnost – sluch je důležitý pro osvojování čtení a psaní, protože dítě musí dobře vnímat zvukovou stránku jazyka.
  • Bezpečí – dítě, které neslyší varovné signály (např. auto, volání rodiče), se může dostávat do rizikových situací.

Včasné rozpoznání sluchové vady je proto nesmírně důležité. Čím dříve dítě získá kompenzační pomůcky (např. sluchadla, kochleární implantát) nebo vhodnou podporu, přechod na znakový jazyk, tím lepší má šance na plnohodnotný řečový a jazykový vývoj.

Signály, které mohou odhalit učitelé

Učitelé hrají zásadní roli v odhalování sluchových obtíží, protože s dětmi tráví mnoho času a sledují je v různých situacích. Často právě oni jako první upozorní rodiče, že „něco není v pořádku“.

Čeho si tedy ve školce či škole všímat?

  1. Nereaguje konzistentně na oslovení
    Dítě někdy reaguje hned, jindy vůbec – rodiče to mohou přičítat nepozornosti, ale může jít o známku sluchové ztráty.
  2. Špatně rozumí v hlučném prostředí
    Ve třídě s mnoha dětmi se dítě s jednostrannou nebo částečnou ztrátou sluchu může ztrácet. Může u něj být nápadná zvýšená potřeba opakovat zadání, pravidla hry apod.
  3. Nedokáže lokalizovat zdroj zvuku
    Když někdo zavolá jeho jméno, dítě se otáčí špatným směrem. To bývá typické pro jednostrannou ztrátu.
  4. Odpovídá nesouvisle nebo jinak, než bylo řečeno
    Může se stát, že dítě slyšelo jen část věty a zbytek si domyslelo.
  5. Těžkosti s artikulací nebo opožděný vývoj řeči
    Sluchová vada může stát v pozadí logopedických obtíží.
  6. Izolace od kolektivu
    Pokud dítě špatně slyší, může se vyhýbat skupinovým hrám, protože nestíhá sledovat, co se děje.

Jak postupovat při podezření na poruchu sluchu u žáka?

Pokud učitel zaznamená výše zmíněné signály, měl by:

  1. Vést nenápadné, ale systematické pozorování – zapisovat si konkrétní situace, kdy má dítě potíže.
  2. Citlivě komunikovat s rodiči – nabídnout své postřehy bez obviňování („Všimli jsme si, že Honzík někdy nereaguje na oslovení, doporučujeme konzultaci s odborníkem“).
  3. Doporučit odborné vyšetření – základním krokem je návštěva ORL lékaře nebo foniatra, případně sluchové vyšetření ve specializovaném centru.
  4. Spolupracovat se školním speciálním pedagogem nebo logopedem – ti mohou pomoci při komunikaci s rodiči, při intervenci i s úpravou prostředí ve třídě.

Jak podpořit děti se sluchovou ztrátou ve škole?

Jakmile je ztráta sluchu diagnostikována, je nutné upravit podmínky vzdělávání tak, aby dítě mělo stejné šance jako ostatní. Je nutné, aby rodiče objednali své dítě na vyšetření do speciálně pedagogického centra pro vady sluchu. Speciální pedagog-surdoped dítě vyšetří a nastaví mu stupeň podpory a konkrétní podpůrná opatření, příp. informuje rodiče o možnosti navštěvovat mateřskou či základní školy pro děti s vadami sluchu. 

Mezi základní podpůrná opatření patří:

  • Místo v lavici v prostředním oddělení – blízko učitele, aby dítě dobře vidělo na rty a zároveň se mohlo otáčet na všechny strany ke svým spolužákům.
  • Podpora vizuálních podnětů – obrázky, psaný text, názorné ukázky.
  • Mluvení čelem k dítěti – jasná artikulace, ne zakrytá ústa.
  • Opakování nebo shrnutí zadání – pomáhá eliminovat nedorozumění.
  • Technické pomůcky – sluchadla, FM systém, mikrofony.
  • Individuální přístup – možnost častějších konzultací, více času na práci.

Učitelé by si měli uvědomit, že děti se sluchovou ztrátou nejsou „méně chytré“. Jejich potíže pramení čistě ze smyslového omezení, které lze kompenzovat vhodnými strategiemi.

Shrnutí

Sluchová ztráta u dětí není vždy zjevná. Rodiče si často ničeho nevšimnou, protože dítě slyší alespoň částečně – reaguje na některé zvuky a působí dojmem, že slyší normálně. Zvlášť zrádná je jednostranná ztráta, která se může projevit až ve školním prostředí, například při hrách typu Tichá pošta nebo při práci v hlučné třídě.

Ačkoliv existuje povinný screening sluchu v pěti letech, realita je taková, že systém důsledně nedohlíží na to, zda jej rodiče skutečně s dítětem absolvovali. To znamená, že některé děti přicházejí do školy bez řádné kontroly sluchu – a právě v tu chvíli se stává role učitelů klíčovou.

Pokud si pedagogové všimnou podezřelých signálů – častého neporozumění, potíží s řečí, neschopnosti lokalizovat zvuky či izolace z kolektivu – měli by rodiče citlivě nasměrovat k odbornému vyšetření. Čím dříve se sluchová vada odhalí, tím účinnější pomoc lze dítěti poskytnout. 

Mgr. et Bc. Alena Fenclová

Zdroj: 

vlastní zkušenosti autorky 

Ilustrované Eduall karty pro rozvoj řeči – sada 15 hravých karet na artikulaci, výslovnost a dechová cvičení pro děti.

V našem Eduallshopu můžete zakoupit Eduall karty na rozvoj řeči:

https://www.eduallshop.cz/karty-na-rozvoj-reci


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *