Asistenti pedagoga jsou partnery dalším pedagogickým pracovníkům ve školách od ledna roku 2005. Pracovní pozice byla ukotvena zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, který vymezil kvalifikaci a náplň práce asistentů pedagoga. Byl to rovněž výrazný milník pro české školství. Od té doby se role asistentů pedagoga neustále vyvíjí a reaguje na reálné potřeby českých žáků ve třídách. Od roku 2016 probíhá v České republice integrace a inkluze žáků do běžných základní, mateřských či středních škol, a proto je pozice asistenta pedagoga hojně zastoupena. Na každé základní škole je alespoň jeden žák vyžadující podpůrné opatření ve formě asistenta pedagoga. Asistent pedagoga taktéž nachází uplatnění u dětí v mateřských školách.
Rok 2025 přináší dvacetileté výročí legislativní ukotvení pracovní pozice. Původně plánované změny ve financování neprošly schvalovacím procesem, a proto asistenti pedagoga budou i v nadcházejícím roce pracovat podle nastavených pravidel.
Dosavadní praxe přidělování asistentů pedagoga je závislá na doporučení pedagogicko-psychologických poraden či speciálně pedagogických center. Tato školská poradenská zařízení určují, zda daný žák naplňuje znaky pro nutnost podpory asistenta pedagoga ve výuce za účelem úpravy způsobu nabývání školních dovedností. Rovněž školské poradenské zařízení navrhuje počet hodin přímé činnosti asistenta pedagoga ve třídě. Přímá činnost asistenta pedagoga při plném úvazku je třicet šest hodin, zbylé čtyři hodiny by měly být využity na přípravy, komunikaci s pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci žáka. Správně nastavená komunikace a vyjasněná vzájemná očekávání se všemi aktéry jsou základem pro fungující trojúhelník žák-rodiče-škola, ze kterého všichni mohou jen profitovat.
Před vyhotovením zprávy a doporučení školského poradenského zařízení probíhá komunikace s vedením školy nebo členem školního poradenského pracoviště (typicky se jedná o výchovného poradce, školního speciálního pedagoga či školního psychologa). Po dohodě školské poradenské zařízení nastavuje takovou podporu žákovi, aby ji škola byla schopna naplnit. Rodiče jsou informováni o závěrech doporučení a schvalují doporučené postupy. Následně mají právo vyžadovat reálné naplňování ve výuce svého potomka. Pedagogové vzdělávající daného žáka se seznamují s úpravami metod, organizací výuky a zohledněním v hodnocení. Stvrzují svým podpisem, že se obeznámili s doporučením pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra.
V ideálním případě by se měl asistent pedagoga obracet pro metodickou podporu na školního speciálního pedagoga či jiného člena školního poradenského pracoviště. Taktéž může požádat o konzultaci odborníka poradny, který daného žáka vyšetřoval. Tento pracovník by měl být schopný asistenta pedagoga detailně instruovat o aplikaci doporučených postupů ve výuce. Mezi náplň práce těchto odborníků patří rovněž výjezdy do spádových škol, kde monitorují naplňování podpůrných opatření, konzultují s pedagogickými pracovníky a mapují projevy žáků v kolektivu.
V tuto chvíli nejsou pracovní podmínky asistentů pedagoga ideální, a proto ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyvíjelo snahu o zlepšení a zefektivnění výkonu asistentů pedagoga. V Praze a středočeském kraji je obtížné přijmout kvalifikovaného asistenta pedagoga. Důvodem je zejména nízké finanční ohodnocení a nemožnost pracovní smlouvy na dobu neurčitou. Doporučení školského poradenského zařízení se vystavuje s obvyklou účinností na jeden až dva roky. Poté pedagogicko-psychologická poradna či speciálně pedagogické centrum hodnotí společně se školou efektivitu podpůrných opatření. Zejména vyhodnocuje, zda je asistent pedagoga pro žáka stále benefitní. Hlavním cílem asistenta pedagoga by měla být postupně se snižující intenzita podpory žáka. Asistent pedagoga vede žáka k samostatnosti tak, aby byl naplněn jeho maximálně možný rozvoj. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami navštěvující druhý stupeň základní školy již nebývá přítomen asistent pedagoga zejm. z důvodu podpory sebeorganizace a celkové samostatnosti.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přišlo s návrhem na nový model přidělování asistentů pedagoga. Jejím cílem bylo zlepšení kvality inkluzivního vzdělávání, efektivnější využití finančních prostředků a celkové podpory škol s ohledem na rostoucí počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Ačkoliv si MŠMT kladlo cíle s předpokládaným pozitivním dopadem, kritici upozorňovali na riziko snižování počtu asistentů pedagoga v menších školách. Dále poukazovali na obtížné reálné zavádění nového modelu na všech školách. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy však počítalo s precizním zaváděním nových procesů, během kterých by upravovalo pravidla tak, aby byly zajištěny spravedlivé podmínky pro všechny školy.
Zavedení nového parametrického modelu přidělování asistentů pedagoga v roce 2025 mělo reflektovat i navýšení počtu hodin asistentů podle tříd, ve kterých působí. Například v prvním, druhém a třetím ročníku se předpokládá vyšší vytíženost asistenta s ohledem na mladší cílovou skupinu žáků vyžadující výraznější podporu. Školy s vyšším podílem žáků s třetím, čtvrtým a pátým stupněm podpory by získaly adekvátní počet hodin pro asistenty pedagoga. V tuto chvíli ustala jednání a změny jsou v nedohlednu.
Bc. et Bc. Alena Fenclová
Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky článku
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost přihlasit se zde:
První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Webinář Eduall
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu