Zastavení druhé: Furor paedagogicus aneb pedagogický děs

Aj, hned v úvodu se vrhnout na takové až téma 🙂 Pedagogický děs. Mně osobně se líbí spíše ten název furor. Sám o sobě totiž nahání hrůzu, věstí něco nedobrého, když prostě „furorujeme.“

Co to ale ve své podstatě znamená?

Furor paedagogicus není ani tak děs z toho, že jsme co by pedagogové podobně jako v antickém světě pořád spíše otroci, než průvodci, ale onen furor vychází ze strachu, z obav z toho, že prostě musíme někoho vychovávat a vzdělávat. Musíme předávat vědomosti, dovednosti, hodnoty – ale kde je pořád brát? Je to věčné pnutí, věčný požadavek, věčný úkol, věčný nárok – být neustále tím, kdo předává to dobro ze sebe samotného těm druhým, kteří o to v mnohém případě ani nestojí a kolikrát se vlastně diví, proč to děláme.

Stát, připomínám sám/a a osamocen/a, jen se svým tématem, před třídou plnou dětí či studentů či už dospělých lidí je prostě jedním slovem furor, děs,  který však každý učitel – pedagog (otrok? ne, raději průvodce) musí v sobě překonat.

Především tím, že onen furor není ani tak podnícen tím, že musíme vychovávat a vzdělávat ty druhé, ale že to je především práce na sobě samém.

A v tom spočívá to největší pedagogovo dilema. Pokud chci provázet druhé, musím vychovávat a vzdělávat především sebe sama.

No nemyslíte si to vy všichni, kdo čtete tento blog nebo koukáte na eduall webináře

Tak tedy zvládněme svůj furor, protože i s ním je na světě krásně. 

Po přihlášení do klubu Eduall naleznete ve speciální sekci se záznamy exkluzivní bonusová videa s paní doc. PaedDr. Miriam Prokešovou, Ph.D. Můžete si také poslechnout její zajímavé rozhovory v podcastu Eduallcast, kde se věnuje aktuálním tématům výchovy a vzdělávání. Přidejte se do klubu a získejte přístup k těmto cenným materiálům!

Učitel před třídou symbolizující furor pedagogicus – pedagogické výzvy, zápal a odpovědnost.
Furor pedagogicus: Když vzdělávání a výchova vyžadují odvahu

Sdílet na FB

Miriam Prokešová
Doc. PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D., je česká pedagožka a vysokoškolská učitelka. Působí na Katedře pedagogiky a andragogiky Ostravské univerzity. Specializuje se na obecnou pedagogiku, filozofii výchovy a kulturu menšin. Je autorkou několika odborných publikací i regionálních děl, například „Landecké pověsti.“ Její výzkum se zaměřuje na výchovu dětí, vztahy mezi učiteli a žáky z pohledu vzpomínek a na pojetí dítěte a dětství z pohledu filozofie. Miriam Prokešová je také aktivní v oblasti literární tvorby a regionální kultury.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *