Moderní přístupy v předškolním vzdělávání: Praktické strategie pro učitele MŠ podle RVP PV

Obrázek k článku "Moderní přístupy v předškolním vzdělávání: Praktické strategie pro učitele MŠ podle RVP PV" od Ondřeje Koželuha zobrazuje učitele MŠ při interaktivní výuce s dětmi, které pracují s didaktickými pomůckami.
Učitelé MŠ využívající moderní metody výuky podle RVP PV.

Předškolní vzdělávání prochází v posledních letech zásadní proměnou. S revizí RVP PV se mění nejen přístupy k práci s dětmi, ale také samotná role učitele v mateřské škole. Jak tyto změny ovlivňují každodenní praxi pedagogů? A jaké strategie mohou učitelé využít, aby se na tyto výzvy připravili? V tomto článku se podíváme na klíčové principy moderního vzdělávání podle RVP PV, které vám pomohou lépe porozumět novým požadavkům a efektivně je aplikovat v každodenní praxi.

Učitel v MŠ v 21. století: Klíčové principy a výzvy nového RVP PV

S postupující dobou a změnami ve společnosti se mění také podoba školství. Největší roli v tomto procesu samozřejmě hraje osoba samotného učitele. Předškolní vzdělávání není výjimkou, a právě probíhající revize RVP PV reagují na tyto změny a učitele v mateřských školách staví do odlišné pozice, než jak tomu bylo v minulosti.

Dříve běžný transmisivní způsob výuky je v současnosti nahrazován jinými postupy, vhodnějšími vzhledem k efektivitě vzdělávání předškolních dětí. Odklon od jakéhosi „garanta pravdy“, který dětem předává hotové poznatky je výrazný a učitel momentálně zastává tři nové role.

Tou první je motivátor nebo inspirátor, tedy ten, kdo má děti pro jejich práci nadchnout a motivovat. Druhou je facilitátor, tedy ten, kdo má připravit prostředí takovým způsobem, aby se děti mohly co nejlépe, co nejsamostatněji a co nejefektivněji učit, a to zejména skrze vlastní aktivitu. Třetí je poradce, průvodce nebo partner, tedy ten, který je dětem k dispozici, když si s něčím nevědí rady, vyslechne jejich nápady, konzultuje s nimi jejich pokroky.

Současný učitel také zapojuje děti do rozhodování o věcech, které se jich týkají a poskytuje jim příležitosti vyjádřit jejich názor. Dalším úkolem je využívání diagnostických zjištění pro plánování vzdělávací nabídky.

Jako velký důraz uvádí revidované RVP PV využívání tzv. vzdělávacích strategií jako efektivní cesty pro komplexní rozvoj dětí. Všechny tyto změny si dopodrobna vysvětlíme a na reálných příkladech ukážeme na webináři.

Eduall webinář: Učitel v MŠ v 21. století – Klíčové principy a výzvy nového RVP PV, konaný 03.02.2025, cena 390 Kč, záznam a osvědčení v ceně, kapacita 100 míst.

Pokud máte zájem o tento webinář, můžete zakoupit jeho záznam zde:

Učitel v MŠ v 21. století: Klíčové principy a výzvy nového RVP PV | Eduall

Kooperativní učení v MŠ podle RVP PV

Kooperativní učení je jednou ze vzdělávacích strategií vhodných pro předškolní vzdělávání. Vzdělávací strategie se dají nejjednodušeji popsat jako soubor vzdělávacích metod a forem, které vedou ke komplexnímu rozvoji dětí. Respektují vývojovou úroveň dětí a fungují na bázi konstruktivismu, tedy že si dítě skrze vlastní aktivitu vytváří konstrukty, se kterými pak dále operuje.

Kooperativní učení je založeno na interakci, komunikaci a aktivitě dítěte. Je ideálním prostředkem, jak u dětí rozvíjet kompetence dané RVP PV, což je jeden z hlavních důrazů revidovaného kurikula. Při kooperativních činnostech všechny děti zažívají úspěch, což pomáhá jak ke zlepšování vědomí vlastní hodnoty dětí, tak i budování pozitivního klimatu třídy, což je zásadní faktor ovlivňující efektivitu vzdělávacího procesu.

Děti jsou na sobě při kooperativních činnostech pozitivně vzájemně závislé, což znamená, že úspěchu týmu, a tedy splnění úkolu, lze dosáhnout jen tehdy, pokud zároveň uspěje každý člen týmu jednotlivě. Tento aspekt také zajišťuje větší míru odpovědnosti dětí za vzdělávací výsledky, jak vlastní, tak kolektivní.

Revidovaný RVP PV dokonce uvádí, že: „zařazování skupinové formy vzdělávání založené na kooperativním učení představuje zásadní vzdělávací strategii předškolního vzdělávání“ (RVP PV, 2024). Kooperativní činnosti jsou tou nejideálnější možností, jak rozvíjet předškolní děti v souladu s kurikulem.

Na webináři si jak teoreticky, tak prakticky ukážeme možnosti implementace kooperativních činností do běžného dne v mateřské škole.

Mgr. Ondřej Koželuh – webinář Kooperativní učení v MŠ podle RVP PV, 11. 02. 2025, cena 390 Kč, kapacita 100 míst

Pokud máte zájem o tento webinář, můžete zakoupit jeho záznam zde:

Koupit produkt: „záznam webináře Kooperativní učení v MŠ podle RVP PV“

Prožitkové učení v MŠ podle RVP PV

Prožitkové učení je jednou ze vzdělávacích strategií vhodných pro předškolní vzdělávání. Vzdělávací strategie se dají nejjednodušeji popsat jako soubor vzdělávacích metod a forem, které vedou ke komplexnímu rozvoji dětí. Respektují vývojovou úroveň dětí a fungují na bázi konstruktivismu, tedy že si dítě skrze vlastní aktivitu vytváří konstrukty, se kterými pak dále operuje.

Prožitkové učení funguje na bázi objevnosti a celostním (holistickém) přístupu při zapojení co nejvíce smyslů. Objevností je myšleno to, že dítě samo skrze vlastní aktivitu objevuje nové skutečnosti (například při zkoumání svlečky sklípkana zjistí, že má osm nohou, chlupy po celém těle, kusadla…). Teprve po těchto zjištěních probíhá reflexe, kdy se děti navzájem podělí o nová zjištění. Proces je tedy přesně opačný vzhledem k transmisivnímu přístupu, kdy učitel předává hotové poznatky.

„Prožitkové učení je také založené na přímých zážitcích dítěte, na učení se v autentických situacích nebo situacích blízkých reálnému životu. Podporuje zvídavost dítěte, jeho aktivitu a potřebu objevovat“ (RVP PV, 2024).

Prožitkové učení využívá zejména vnitřní motivaci jako nejefektivnější cestu pro zájem dětí o učení se novým věcem.

Na webináři si jak teoreticky, tak prakticky ukážeme možnosti implementace prožitkového učení do běžného dne v mateřské škole.

Mgr. Ondřej Koželuh


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Ondřej Koželuh
působil několik let jako učitel v MŠ, je lektorem DVPP pro MŠ, v současné době vyučuje na VŠ v oblasti pregraduální přípravy budoucích učitelek MŠ.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *