Děti trpící ADHD se potýkají s různými překážkami, a to nejen ve školním prostředí, ale i při budování sociálních vztahů. Problémy se soustředěním, adekvátní reakcí a interpretací sociálních signálů mohou vést ke komunikačním obtížím a napětí ve vztazích. Proto je nezbytné, aby rodiče, pedagogové a specialisté měli hluboké porozumění vlivu ADHD na nervový systém.
Porozumění nervovému systému dětí s ADHD/ADD je klíčové pro jejich efektivní podporu a rozvoj. Tato znalost může pomoci eliminovat stigmatizaci a mýty spojené s ADHD a přispěje k vytvoření inkluzivního a podpůrného prostředí pro všechny.
V devadesátých letech minulého století převládaly různé neověřené teorie o rozdělení lidí na „mozkové leváky“ a „praváky“. Dnes máme však k dispozici výzkumy a množství vědeckých i populárně-vzdělávacích publikací, které podrobně zkoumají rozdíly mezi levou a pravou hemisférou mozku. Uvedu několik příkladů:
Skupina neurovědců z UCLA* pod vedením Dr. Halea se věnovala studii, která hodnotila deficit pravé hemisféry u pacientů s ADHD. V této studii se výzkumníci zaměřili na zkoumání vztahu mezi kognitivními schopnostmi, psychiatrickou komorbiditou a sourozeneckými vztahy u dětí diagnostikovaných s ADHD. V rámci studie bylo hodnoceno 79 dětí, přičemž byly použity behaviorální testy laterality k měření aktivity levé a pravé hemisféry mozku během raných fází zpracování informací. Výsledky naznačily, že u těchto dětí dochází ke zvýšené aktivitě pravé hemisféry a současně ke snížené funkci levé hemisféry. Tyto poznatky mohou přispět k lepšímu porozumění specifických neurologických vzorců spojených s ADHD a jejich vlivu na každodenní fungování dětí.
*UCLA (přední světový interdisciplinární výzkumný a vzdělávací institut, který se zaměřuje na pochopení komplexního lidského chování, na příčiny a důsledky neuropsychiatrických poruch).
Dr. Rick Fowler v průběhu své klinické praxe zjistil, že u většiny dětí trpících ADHD je dominantní právě pravá hemisféra mozku. Tento pozoruhodný nález souvisí s nedávnými studiemi, které naznačují, že asymetrie mozku může hrát klíčovou roli při této poruše. Tato zjištění naznačují, že lateralizace pozornosti a možná dominance jedné hemisféry mozku může být důležitým faktorem při porozumění a léčbě ADHD.
Výzkumy Dr. Bessela van der Kolka přinesly další pozoruhodná zjištění o lidském mozku, konkrétně o jeho schopnosti aktivovat pravou hemisféru, zatímco současně dochází k potlačení aktivity levé hemisféry. Tyto poznatky otevírají nové možnosti pro pochopení toho, jak mozek zpracovává a reaguje na různé podněty.
Pravá hemisféra
Pravá hemisféra mozku je intuitivní, emocionální, vizuální, prostorová a odpovědná za hmatové vjemy. Začíná se vyvíjet už v děloze a umožňuje neverbální komunikaci mezi matkou a dítětem.
Naopak levá hemisféra se podle studií Dr. B. van der Kolka aktivuje v momentě, kdy děti začínají rozumět jazyku a učí se verbálně komunikovat.
Levá hemisféra
Levá hemisféra je lingvistická, analytická a sekvenční – vnímá přesně v daném pořadí. Je často spojována s analytickým myšlením a zpracováním jazyka. U dětí s ADHD může být stimulována odlišným způsobem, což vede k jedinečným vzorcům chování a učení.
Test mozkové dominance od Neda Herrmanna (Herrmannův test), často využívaný v odborné praxi, hodnotí funkčnost mozkových hemisfér na základě modelu čtyř kvadrantů mozku. Tento test umožňuje jednotlivcům zjistit, která část jejich mozku převládá, a to buď v logickém, organizačním, vztahovém, nebo experimentálním myšlení. Výsledky mohou jednotlivcům pomoci lépe pochopit jejich osobní preference a styly učení, což je velmi přínosné pro osobní i profesionální život. Pro další informace o tomto testu a jeho využití navštivte stránku Psychologie-Online, oficiální stránku Herrmann, nebo se poraďte s odborným poradcem.
Nyní si můžete v pohodlí domova vyzkoušet krátký test na určení mozkové dominance, který je určen pro děti ve věku 5 až 13 let.
Test zahrnuje otázky, které jsou běžnou součástí dlouholeté praxe renomovaného pedagogického terapeuta Freeda, který se specializuje na práci s dětmi trpícími ADHD a nadanými dětmi. Jeho přístupy a metody jsou zaměřeny na rozvoj potenciálu každého dítěte.
Výsledky:
Důležité upozornění: Tento test nemá odborný charakter, ale nabízí základní přehled o dominanci mozkových funkcí vašeho dítěte.
Při práci s předškolákem nebo školákem, který ještě nedokáže přesně rozpoznávat písmena, můžete k určení jeho mozkové dominance využít následující cvičení. Na list obyčejného bílého papíru nakreslete pět až sedm přibližně stejně velkých kruhů v řadě. Náhodně použijte tři nebo čtyři různé barvy zvýrazňovačů, abyste vytvořili sled:
zelená, modrá, červená, žlutá, zelená.
Pozorujte kruhy na papíře po dobu alespoň 20 sekund. Jakmile si dítě bude jisté, že si kruhy zapamatovalo, odstraňte papír a nechte ho popsat barvy zleva doprava a poté zprava doleva. Tento test může odhalit schopnost dítěte intenzivně se soustředit a využívat vizuální paměť, což je často silná stránka dětí s ADHD.
Důležité je sledovat, zda dítě zavírá oči nebo se dívá nahoru, což může být indikátorem, že si v hlavě vizualizuje tyto barevné kruhy.
Existuje mnoho podobných cvičení na trénink vizuální paměti. Vyzkoušejte je a nechte se příjemně překvapit.
Mgr. Andrea Čapkovičová
Zdroje:
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu