Mozková dominance u dětí s ADHD

 Akvarelový obrázek lidského mozku rozděleného na dvě hemisféry, s vizuálním zobrazením analytických a kreativních funkcí.
Akvarelové zobrazení mozku rozděleného na levou a pravou hemisféru

Děti trpící ADHD se potýkají s různými překážkami, a to nejen ve školním prostředí, ale i při budování sociálních vztahů. Problémy se soustředěním, adekvátní reakcí a interpretací sociálních signálů mohou vést ke komunikačním obtížím a napětí ve vztazích. Proto je nezbytné, aby rodiče, pedagogové a specialisté měli hluboké porozumění vlivu ADHD na nervový systém.
Porozumění nervovému systému dětí s ADHD/ADD je klíčové pro jejich efektivní podporu a rozvoj. Tato znalost může pomoci eliminovat stigmatizaci a mýty spojené s ADHD a přispěje k vytvoření inkluzivního a podpůrného prostředí pro všechny.

Vědecké poznatky

V devadesátých letech minulého století převládaly různé neověřené teorie o rozdělení lidí na „mozkové leváky“ a „praváky“. Dnes máme však k dispozici výzkumy a množství vědeckých i populárně-vzdělávacích publikací, které podrobně zkoumají rozdíly mezi levou a pravou hemisférou mozku. Uvedu několik příkladů:
Skupina neurovědců z UCLA* pod vedením Dr. Halea se věnovala studii, která hodnotila deficit pravé hemisféry u pacientů s ADHD. V této studii se výzkumníci zaměřili na zkoumání vztahu mezi kognitivními schopnostmi, psychiatrickou komorbiditou a sourozeneckými vztahy u dětí diagnostikovaných s ADHD. V rámci studie bylo hodnoceno 79 dětí, přičemž byly použity behaviorální testy laterality k měření aktivity levé a pravé hemisféry mozku během raných fází zpracování informací. Výsledky naznačily, že u těchto dětí dochází ke zvýšené aktivitě pravé hemisféry a současně ke snížené funkci levé hemisféry. Tyto poznatky mohou přispět k lepšímu porozumění specifických neurologických vzorců spojených s ADHD a jejich vlivu na každodenní fungování dětí.
*UCLA (přední světový interdisciplinární výzkumný a vzdělávací institut, který se zaměřuje na pochopení komplexního lidského chování, na příčiny a důsledky neuropsychiatrických poruch).

Dr. Rick Fowler v průběhu své klinické praxe zjistil, že u většiny dětí trpících ADHD je dominantní právě pravá hemisféra mozku. Tento pozoruhodný nález souvisí s nedávnými studiemi, které naznačují, že asymetrie mozku může hrát klíčovou roli při této poruše. Tato zjištění naznačují, že lateralizace pozornosti a možná dominance jedné hemisféry mozku může být důležitým faktorem při porozumění a léčbě ADHD.

Výzkumy Dr. Bessela van der Kolka přinesly další pozoruhodná zjištění o lidském mozku, konkrétně o jeho schopnosti aktivovat pravou hemisféru, zatímco současně dochází k potlačení aktivity levé hemisféry. Tyto poznatky otevírají nové možnosti pro pochopení toho, jak mozek zpracovává a reaguje na různé podněty.

Význam funkce pravé a levé hemisféry

Pravá hemisféra
Pravá hemisféra mozku je intuitivní, emocionální, vizuální, prostorová a odpovědná za hmatové vjemy. Začíná se vyvíjet už v děloze a umožňuje neverbální komunikaci mezi matkou a dítětem.
Naopak levá hemisféra se podle studií Dr. B. van der Kolka aktivuje v momentě, kdy děti začínají rozumět jazyku a učí se verbálně komunikovat.

Levá hemisféra
Levá hemisféra je lingvistická, analytická a sekvenční – vnímá přesně v daném pořadí. Je často spojována s analytickým myšlením a zpracováním jazyka. U dětí s ADHD může být stimulována odlišným způsobem, což vede k jedinečným vzorcům chování a učení.

Test hodnocení funkce mozkových hemisfér

Test mozkové dominance od Neda Herrmanna (Herrmannův test), často využívaný v odborné praxi, hodnotí funkčnost mozkových hemisfér na základě modelu čtyř kvadrantů mozku. Tento test umožňuje jednotlivcům zjistit, která část jejich mozku převládá, a to buď v logickém, organizačním, vztahovém, nebo experimentálním myšlení. Výsledky mohou jednotlivcům pomoci lépe pochopit jejich osobní preference a styly učení, což je velmi přínosné pro osobní i profesionální život. Pro další informace o tomto testu a jeho využití navštivte stránku Psychologie-Online, oficiální stránku Herrmann, nebo se poraďte s odborným poradcem.

Nyní si můžete v pohodlí domova vyzkoušet krátký test na určení mozkové dominance, který je určen pro děti ve věku 5 až 13 let.

Test zahrnuje otázky, které jsou běžnou součástí dlouholeté praxe renomovaného pedagogického terapeuta Freeda, který se specializuje na práci s dětmi trpícími ADHD a nadanými dětmi. Jeho přístupy a metody jsou zaměřeny na rozvoj potenciálu každého dítěte.

  1. Je vaše dítě extrémně neklidné?
  2. Má vaše dítě potíže s vybarvováním nebo psaním?
  3. Začalo vaše dítě chodit později?
  4. Je vaše dítě mimořádně citlivé na kritiku?
  5. Má vaše dítě alergie nebo astma?
  6. Umí vaše dítě zručně pracovat se stavebnicemi, jako je LEGO?
  7. Umí vaše dítě zručně skládat puzzle a najít cestu z bludiště?
  8. Pokud svému dítěti dvakrát nebo třikrát přečtete knihu, dokáže doplnit chybějící slova s téměř dokonalou přesností?
  9. Je pro vaše dítě důležité, aby mělo rádo svou učitelku nebo učitele, aby se mu dobře dařilo ve výuce?
  10. Je vaše dítě nesoustředěné nebo často zasněné během dne?
  11. Nedokáže vaše dítě důsledně dokončit zadaný úkol?
  12. Má vaše dítě sklony jednat nejdříve a teprve potom přemýšlet?
  13. Musíte svému dítěti odstraňovat z oblečení štítky? Chce nosit jen oblečení, které je mimořádně měkké a pohodlné?
  14. Je vaše dítě na sportovních akcích, hlučných večírcích a v zábavních parcích ochromeno děním?
  15. Odtahuje se vaše dítě, pokud ho chce někdo obejmout?
  16. Musíte svému dítěti neustále připomínat, že má něco udělat?
  17. Je vaše dítě mimořádně soutěživé a nerado prohrává?
  18. Má vaše dítě smysl pro humor? Má nadprůměrnou schopnost chápat vtipy a vymýšlet je?
  19. Je vaše dítě perfekcionistické do té míry, že mu to brání zkoušet nové věci?
  20. Dokáže si vaše dítě živě a podrobně vybavit letní prázdniny nebo nějakou událost před jedním či dvěma roky?

Výsledky:

  • Pokud máte 0 až 4 odpovědi ANO → výrazně převládá levá hemisféra.
  • Pokud máte 5 až 8 odpovědí ANO → částečně levostranná dominance.
  • Pokud máte 13 až 16 odpovědí ANO → částečně pravostranná dominance.
  • Pokud máte 17 až 20 odpovědí ANO → výrazně převládá pravá hemisféra.

Důležité upozornění: Tento test nemá odborný charakter, ale nabízí základní přehled o dominanci mozkových funkcí vašeho dítěte.

Při práci s předškolákem nebo školákem, který ještě nedokáže přesně rozpoznávat písmena, můžete k určení jeho mozkové dominance využít následující cvičení. Na list obyčejného bílého papíru nakreslete pět až sedm přibližně stejně velkých kruhů v řadě. Náhodně použijte tři nebo čtyři různé barvy zvýrazňovačů, abyste vytvořili sled:

zelená, modrá, červená, žlutá, zelená.

Pozorujte kruhy na papíře po dobu alespoň 20 sekund. Jakmile si dítě bude jisté, že si kruhy zapamatovalo, odstraňte papír a nechte ho popsat barvy zleva doprava a poté zprava doleva. Tento test může odhalit schopnost dítěte intenzivně se soustředit a využívat vizuální paměť, což je často silná stránka dětí s ADHD.

Důležité je sledovat, zda dítě zavírá oči nebo se dívá nahoru, což může být indikátorem, že si v hlavě vizualizuje tyto barevné kruhy.

Existuje mnoho podobných cvičení na trénink vizuální paměti. Vyzkoušejte je a nechte se příjemně překvapit.

Mgr. Andrea Čapkovičová

Zdroje:

  • T. S. Halea et. al. 2010. Rethinking a right hemisphere deficit in ADHD In National library of medicine. National Centre of Biotechnology Information [online]. 2010, 13(1): 3-17 [cit. 2024-11-17]. Dostupné na internete : < https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2834536/pdf/nihms170137.pdf>. PMID :18753404
  • The whole brain thinking methodology. [online] 2024, [cit. 2024-11-17]. Dostupné na internete : < https://www.thinkherrmann.com/the-whole-brain-thinking-methodology>.
  • B.V.D.Kolk, 2022. Telo si pamätá. Bratislava: Tatran, 2022. 590 s. ISBN 978-80-222-1286-1.
  • J. Freed M.A.T. – L. Parsonova, 2015. Pravohemisférové deti v ľavohemisférovom svete. Odkrývanie potenciálu vášho dieťaťa s ADD. 1. vyd. Citadela : 2015. 312 s. ISBN 978-80-89628-70-4.
  • S. Rietzler – F. Grolimund, 2018. Ako sa úspešne učiť s ADHD. 1 vyd. Noxi s.r.o. : 2018. 255 s. ISBN 978-80-811-472-4.

Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Andrea Čapkovičová
V letech 2005-2009 pracovala a školila se v NSPCC ve Velké Británii. Tato organizace se od roku 1884 specializuje na ochranu dětí a prevenci týrání dětí. Mezi jejich hlavní programy patří: ochrana dětí, dítě v rodině, dítě ve škole, dítě v komunitě a dítě ve společnosti. Po návratu na Slovensko dokončila studium sociální práce se specializací na prevenci sociálně patologických jevů. Její praxe zahrnuje poradenství v organizaci „Úsměv jako dar“, preventivní činnost oddělení prevence kriminality města Sereď v mateřských a základních školách. Neustále vzdělává a účastní se různých školení v oblasti výchovy, rodičovství. Absolvovala například : collective trauma summit 2022, zrcadlová metoda Luise Hey, extatické dýchání so Scottom Schwenk, děti s problémovým chováním, rozvoj IQ a EQ dítěte, vliv traumatu na kognitivní funkce, respektující komunikace, práce s rodinou z pohledu různých přístupů, 3 dňový online workshop - starting fresh with Dr. Gabor Maté a Daniel Maté (transform your relationship with your parent or adult child). Více než 5 let se aktivně věnuje uplatňování efektivní komunikace a respektujícího přístupu v praxi výchovy dítěte s diagnózou ADD
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *