Děti s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) a ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity) se často potýkají s obtížemi při udržování pozornosti, což má negativní dopady na jejich úspěšnost ve vzdělávání i běžném životě. Tento článek nabízí praktické metody, jak těmto dětem pomoci zlepšit jejich schopnost soustředit se. Tyto metody mohou být využity jak ve školním prostředí, tak v domácím prostředí.
Jedním z nejefektivnějších přístupů, který můžeme u dětí s poruchou pozornosti využít, je vytvoření jasné struktury, která dítěti pomáhá orientovat se v činnostech a snižuje působení zbytečných podnětů odvádějících jeho pozornost.
Děti s ADHD/ADD mívají potíže s udržením pozornosti u dlouhotrvajících úkolů. Ideální je rozdělit činnosti na kratší úseky, které je možné střídat s krátkými přestávkami.
Pomodoro je jednoduchá metoda time managementu, která pomáhá s organizací a řízením času. Bývá hojně využívána studenty, manažery nebo právě lidmi trpícími ADHD/ADD, kterým pomáhá zefektivnit jejich práci.
Pomodoro metoda je založena na 25-minutových úsecích pro soustředění a 5-minutových přestávkách pro odpočinek. Pro děti s ADHD nebo ADD může být velmi užitečná, protože strukturuje čas a poskytuje pravidelné odpočinky, což snižuje frustraci a podporuje jejich schopnost soustředit se.
Klasický cyklus této metody (25 minut práce, 5 minut přestávka) je pro děti často příliš dlouhý. Začněte s kratšími úseky, např. nastavte časovač na 10 minut práce a 5 minut přestávka. Pokud dítě zvládá, postupně dobu práce prodlužujte. Jako časovač dobře poslouží klasická kuchyňská minutka nebo přesýpací hodiny.
Využít můžete i mnohé aplikace pro mobilní telefony a tablety např. Forest (děti pěstují strom, který roste během pracovního bloku, jedná se o příjemnou formu motivace) nebo Mouse Timer (roztomilá myš okusuje jablka a tím se odpočítává čas). Kreativním řešením pro splnění pracovního bloku může být Lego stavebnice nebo puzzle. Dítě si po každém pracovním bloku složí část puzzle nebo postaví kousek stavby z Lega.
Pro děti s ADHD/ADD je často užitečné zapojit různé smysly, aby byla udržena jejich pozornost a zájem o činnost.
Hraní je přirozený způsob, jak u dětí rozvíjet potřebné dovednosti. Hravé aktivity, které zohledňují potřebu pohybu a zábavy, mohou být skvělým nástrojem na rozvoj pozornosti.
Děti s ADHD/ADD často bojují s neklidem a přetížením. Techniky relaxace mohou pomoci zklidnit mysl a vytvořit prostor pro soustředění.
Děti s ADHD/ADD potřebují pomoc při rozvíjení schopnosti řídit své chování a pozornost. Vhodné strategie zahrnují využití jasné zpětné vazby a postupné posilování dovedností.
Pro rozvoj pozornosti je klíčová koordinace mezi školou a rodinou. Pravidelná komunikace o pokrocích dítěte a sdílení strategií mohou přispět k jednotnému přístupu.
Rozvoj pozornosti u dětí s ADHD a ADD vyžaduje komplexní přístup zahrnující strukturu, motivaci, relaxaci i spolupráci mezi školou a rodinou. Klíčem je přizpůsobení strategií individuálním potřebám dítěte, velkou dávku trpělivosti a důraz na pozitivní podporu. Dlouhodobá snaha nejenže zlepší pozornost dítěte, ale také podpoří jeho sebevědomí a celkový rozvoj.
Mgr. Iva Strejčková
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu