Milí rodiče,
osvojování čtení je jedno z nejdůležitějších milníků a výstupů v prvním ročníku základní školy. Bohužel leckteré dítě dokáže velmi potrápit z důvodu nepřipravenosti. Aby se dítě zvládlo hladce a bez obtíží naučit číst, musí nejprve zvládnout několik základních dovedností, mezi které patří správné sluchové vnímání. Sluchová percepce, tedy schopnost rozlišovat a správně interpretovat zvuky, je základním stavebním kamenem při osvojování čtení. Pokud dítě nemá dostatečně rozvinuté sluchové vnímání, bude mít v budoucnu obtíže se skládáním písmen do slov a porozuměním textu. Bez funkčního čtení budou mít děti obtíže nejen v českém jazyce, ale i v dalších předmětech.
V tomto článku si podrobněji rozebereme, jak sluchové vnímání ovlivňuje proces učení čtení, jaké komplikace mohou nastat při jeho nedostatečném rozvoji a jak je možné dítě v této oblasti podpořit.
Sluchové vnímání je dílčí funkce čili schopnost mozku zpracovávat a interpretovat zvuky, které přijímáme sluchem. Nejde tedy pouze o samotný sluch jako fyziologickou funkci, ale především o schopnost mozku rozpoznávat jednotlivé zvuky řeči, rozlišovat je a spojovat do smysluplných celků. Tato schopnost se začíná rozvíjet již v raném dětství a je zásadní pro následné osvojování čtení a psaní.
Dítě, které dobře rozlišuje zvuky řeči, si snáze uvědomuje, že se slova skládají z jednotlivých hlásek, tedy, že slovo had je kratší než slovo žížala. Tento proces, nazývaný fonematické uvědomění, je základním předpokladem pro osvojování čtení. Děti, které mají potíže se sluchovým vnímáním, mohou mít problém se správným rozlišováním písmen, slabik i slov, což jim ztěžuje samotný proces čtení i psaní. Pokud neslyším jednotlivé hlásky ve slově, pak je ani nedokáži napsat.
Mezi děti s pravděpodobným rizikem obtíží ve čtení patří ty, které dochází na logopedii, mající sluchové vady, se sníženým intelektem, děti s motorickou neobratností, s hyperaktivitou a sníženou schopností zaměřit vlastní pozornost. Pod pomyslnou kategorii „rizikových dětí“ spadají i děti, v jejichž rodině se vyskytují příbuzní s dyslexií.
Fonematické uvědomování je schopnost uvědomit si, že se slova skládají z jednotlivých hlásek, a porozumění tomu, že jejich změnou lze vytvořit jiná slova. Například změnou hlásky ve slově „pes“ na „les“ vznikne nové slovo s jiným významem. Dítě, které má slabé fonematické uvědomování, může mít potíže s rozpoznáváním rýmů, slabikováním či určováním první a poslední hlásky ve slově. To vše následně vede k obtížím při čtení.
Dítě musí být schopné rozlišovat jednotlivé zvuky, které znějí podobně. Například hlásky „b“ a „p“ se liší zvukově (i vizuálně) pouze nepatrným způsobem, přesto mají v jazyce zcela odlišné významy. Pokud dítě tyto rozdíly nevnímá, může při čtení zaměňovat podobně znějící písmena nebo slova, což vede ke zkreslenému porozumění textu.
Při čtení dítě potřebuje nejen rozpoznávat jednotlivé zvuky, ale také si je pamatovat a spojovat je do delších slov. Děti se slabší sluchovou pamětí mohou mít obtíže se zapamatováním si pořadí hlásek a slabik, což se může projevit zpomaleným tempem čtení a chybovostí při skládání písmen do slov.
Schopnost rozložit slovo na jednotlivé hlásky (analýza) a naopak spojit hlásky do slova (syntéza) je klíčová pro plynulé čtení. Pokud dítě nedokáže slovo rozložit na menší části, bude pro něj obtížné pochopit vztah mezi písmeny a jejich zvuky, což zpomalí proces osvojování čtení.
Čtení není jen o dekódování slov, ale také o porozumění významu a správné intonaci. Děti, které mají problémy se sluchovým vnímáním, mohou mít potíže se správným frázováním a rytmem čteného textu.
S dětmi ve věku cca 3 roky zkuste, zda udrží vytleskávaný rytmus. Při vytleskávání je dospělý zády, aby si dítě nemohlo kompenzovat oslabení ve sluchovém vnímání zrakovou pamětí. Některé děti v tomto věku již dokážou vytleskat slabiky ve slovech. Vždy však začínejte s jednoslabičnými a dvouslabičnými slovy.
S dětmi ve věku cca 3,5 roku zkuste, zda slyší rozdíl mezi slovy, například: sůl a kůl, les a pes, slov a zvon, kočka a vločka apod. Dále můžete přidat k vytleskávání víceslabičných slov i určování pořadí. Například: Slovo ži-ra-fa. Která slabika je jako první? Která jako poslední? A která uvnitř slova? Dále objasněte a cíleně upozorňujte na slova, která se rýmují. Poté se ptejte, zda dítě slyší rým u konkrétních slov, například: pytlíček a malíček,
Děti ve věku 4 let už jsou schopné rozpoznat některé první hlásky. Kolem pěti let se tato schopnost zpřesňuje. Ptejte se svého dítěte, kterou hlásku slyší na začátku slova kos. Pokud artikulačně prodloužíte poslední hlásku, je možné, že již zvládne určit i ji. Dále můžete rozvíjet rýmování. Pokud dítě již bezpečně pozná rýmy, zkoušejte tvořit vlastní. Pokud si dítě vymýšlí pseudorýmy (slova, která neexistují, ale vytvoří spolu rým), pak pochopilo, co je podstatou rýmu a jste na dobré cestě. Jen je třeba ještě rozvíjet slovní zásobu, aby mělo z čeho vybírat J.
Dítě ve věku 6 let by již mělo být schopné bezpečně (bez artikulační výraznosti) určit první a poslední hlásky ve slovech. Někteří dokáží určit již všechny hlásky, obzvláště v kratších slovech.
Obecně se uvádí, že sluch dozrává jako poslední ze všech smyslů kolem sedmého roku věku. Nepanikařte tedy, pokud Vaše dítě nepostupuje tak, jak je popsáno výše.
Pokud chcete své dítě podpořit v rozvoji sluchového vnímání, zařazujte do Vašeho „herního repertoáru“ následující aktivity:
Sluchové vnímání je zásadní pro úspěšné osvojení čtení. Pokud dítě nemá dostatečně rozvinuté fonematické uvědomění, může mít potíže s dekódováním písmen, slabikováním i porozuměním textu. Rozvoj sluchového vnímání by měl být součástí předškolní přípravy na čtení, aby se předešlo budoucím obtížím. Pravidelné aktivity zaměřené na sluchovou diferenciaci, paměť a analýzu zvuků mohou dítěti pomoci získat pevné základy pro úspěšné čtení a porozumění textu. Hravý způsob, jak připravit dítě na čtení, je docházka na Trénink jazykových schopností dle Elkonina. Proškolený pedagog (či speciální pedagog) provází děti tajuplnou krajinou hlásek a slov, kde se děti učí pomocí maňásků jednotlivé jevy, např. pan Slabika děti učí správně slabikovat, mistr Délka se natahuje podle délky hlásek a tím tak vizuálně podpoří sluchové vnímání. Další informace naleznete na www.elkonin.cz.
Bc. et Bc. Alena Fenclová
Zdroje:
Vlastní zkušenosti autorky.
FICOVÁ, L., T. Hry pro rozvoj čtení: Od batolete po školáka. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-6748-7.
www.elkonin.cz
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o SP od autorky článku, více informací získáte zde:
Speciální pedagog na ZŠ: Jak naplno využít jeho přínos | Webinář Eduall 4.3.2025
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu a nebo nás můžete sledovat na Linkedln