Spolupracující mozkové hemisféry = jeden z pilířů efektivního učení dětí od raného věku

Vodovková ilustrace znázorňující hemisféry mozku s různými barvami a vzory, symbolizující spojení kreativity a logiky, vytvořená pro Eduall.
Kreativita a logika – Vodovková ilustrace hemisfér mozku od Eduall

Lidský mozek je úžasně složitý orgán podílející se na všech aspektech našeho života – od myšlení, přes vnímání až po motorické dovednosti. Jedním z důležitých procesů v mozku je propojení a výsledná souhra mozkových hemisfér. Propojení pravé a levé hemisféry je nezbytné pro rozvoj komplexních kognitivních schopností = kreativity, logického uvažování, prostorové orientace, paměti, řeči a komunikace či koordinace pohybů.

V článku se dozvíte, proč je výhodné vést děti k procvičování mozkových hemisfér hravou formou od raného věku.

Co jsou mozkové hemisféry a proč je cíleně propojovat?

Mozkové hemisféry se rozlišují na pravou a levou část, které spolupracují prostřednictvím tzv. corpus callosum = tj. mostem propojující další různé části mozku. Levá hemisféra se nejvíce podílí na analytickém myšlení, jazykových dovednostech a logice. Pravá hemisféra nám pomáhá být kreativní, odvíjí se od ní rovněž úroveň prostorové orientace a hloubka emocionálního prožívání.

Efektivní fungování celého mozku předpokládá spolupráci mozkových hemisfér. Její dosažená úroveň se poté projevuje ve schopnosti dítěte řešit problémy, vyjadřovat se, přicházet s novými nápady a například i v dovednosti třídit efektivně složité informace. Aktivita obou hemisfér probíhá paralelně. Různé podněty zpracovávají současně, což ve výsledném efektu přináší rychlejší kognitivní procesy.

Výhody cíleného propojování hemisfér

  1. Rozvoj kognitivních schopností = děti zpracovávají rychleji informace, což se hodí během školní práce. Kupříkladu čtení a psaní vyžaduje jazykové dovednosti (= spojené s levou hemisférou), prostorové vnímání a schopnost porozumět textu (= souvisí s pravou hemisférou).
  2. Zlepšení motoriky a koordinace = koordinace mezi oběma hemisférami je důležitá pro rozvoj jemné i hrubé motoriky. Děti si vytvářejí silné motorické vzorce kupříkladu během, kdy střídají ruce a nohy. Překvapivě motorika a koordinace je nezbytná pro dovednost správného úchopu a psaní (koordinace oko-ruka).
  3. Podpora kreativity a inovativního myšlení = pravá hemisféra se významně podílí na kreativních a inovativních procesech. Pokud se k nim přidá analytické myšlení (levá hemisféra), vznikají originální řešení problémů, jenž lze uplatnit v umění, matematice, vědě i při rozvoji logických dovedností.
  4. Rozvoj emocionální inteligence = propojení obou hemisfér dále cílí na zlepšení emocionální inteligence. Děti se učí vnímat a rozumět nejen vlastním emocím, ale                 i emocím ostatních. To zlepšuje jejich schopnost vytvářet kvalitní vztahy, komunikovat a empaticky nahlížet na konkrétní situace.

Od jakého věku je vhodné procvičovat mozkové hemisféry?

Od raného dětství je možné vést děti k propojování mozkových hemisfér předkládanými aktivitami. Mozek dětí je extrémně plastický a schopný rychlého přizpůsobení se novým podnětům. Tato neuroplasticita je ideální pro vytváření základů pro efektivní propojení hemisfér mozku.

  • Od narození do 3 let = aktivně se formují základní motorické a kognitivní dovednosti. Hemisféry se propojují automaticky a nahodile. Přesto je však výhodné volit aktivity, které je stimulují. Například pohybové aktivity jako je lezení, chůze, manipulační hry s předměty. Významný vliv na propojení hemisfér má taktéž zpěv, rytmus, říkadla a říkanky doprovázené pohybem (typicky například Kutálí se ze dvora takhle velká brambora…).
  • Ve věku od 3 do 6 let věku = v tomto věku se mozek stále intenzivně vyvíjí (v čemž bude pokračovat cca do 12 let dítěte). V tomto rozmezí je výhodné zařazovat do denní rutiny pohybové hry s míčem, rytmická cvičení (například s hudebními nástroji, které si s dítětem můžete vyrobit – z ruliček od toaletního papíru či pet lahví se dá kouzlit J). Dále je výborným stimulantem stavění z kostek podle předlohy, kreslení (zejm. dokreslení druhé půlky obrázku) či hraní si s geometrickými tvary (různé „vkládačky“).
  • V období posledního předškolního roku v MŠ a prvního stupně základní školy = v období nástupu do první třídy je velmi vhodné více cílit na aktivity propojující obě hemisféry. V rámci grafomotorických cvičení lze zařadit pracovní listy právě propojující obě hemisféry (naleznete na internetu včetně návodu volně ke stažení). Různé pohybové hry kombinující jazykové úkoly jsou také pro dětskou mysl velmi výhodné (například typická hra – Kuba řekl). Hra na hudební nástroj a kreativní výtvarné činnosti výrazně podporují koordinaci hemisfér a zároveň kontinuálně zlepšují schopnosti, které jsou užitečné při osvojování čtení, psaní a počítání.

Jak zařadit cvičení na propojování hemisfér do výuky v přípravné třídě či v prvním ročníku ZŠ?

Zde připojuji několik tipy na cvičení, které jsou ověřené vlastní zkušeností při práci školního speciálního pedagoga:

  1. Křížové pohyby = děti střídají pravou ruku s levou nohou (a naopak) podle instrukcí (příklad instrukce: Dotkni se pravou rukou levého ramene.) Vyšší úroveň křížových pohybů spočívá ve vykonání pokynu se zavřenýma očima (zkuste si napřáhnout obě paže a pravou rukou se poté dotkněte špičky nosu). Možné zařazení jako icebreaker před zahájením výuky nebo jako formu aktivace dětí během vyučovací hodiny.
  2. Pohybové hry s úkoly = děti střídají různé pohyby podle zadání (příklad hry: vytvořte z papírů šipky a různě je nasměrujte na zemi. Úkolem dětí je skákat a dopadnout podle směru šipek). Lze zařadit do hodin tělesné výchovy nebo během pobytu venku.
  3. Pohybové hry s překážkami = děti běhají, podlézají, skáčou, přenášejí křehké předměty, což aktivuje jemnou i hrubou motoriku. Opět lze zařadit do hodin tělesné výchovy nebo během pobytu venku – pokud máte k dispozici vlastní hřiště.
  4. Rytmické aktivity = rytmus a hudba jsou skvělými nástroji pro aktivaci obou hemisfér. Tamburíny, bubínky, činely, kelímky podporují motoriku, zatímco zpěv, reprodukce rytmu stimulují jazykové a kognitivní dovednosti. Nabízí se zařazení do vyučovacích hodin hudební výchovy či během komunitního kruhu.
  5. Aktivity a pracovní listy se zaměřením na propojování mozkových hemisfér = nepřeberné množství inspirace naleznete na Pinterestu (www.pinterest.com, známé webové stránce s inspiracemi všeho druhu – po zadání hesel Brain Gym for Kids si můžete prohlédnout videa s ukázkami hravých aktivit). Lze zařadit do hodin předmětu speciálněpedagogické péče nebo do hodin českého jazyka (v rámci předslabikářového období).

Výše zmíněné aktivity mají děti opravdu v oblibě. Často dokonce dochází k tomu, že se stanou velmi vyhledávanými v režimu přípravné třídy i v první třídě. Pokud chcete vidět efekt co nejdříve, zařazujte cvičení každý den po dobu pěti minut. Pozitivní dopady se projeví i v případě, kdy cvičení zvládnete jen dvakrát týdně. Klíč je v dlouhodobé pravidelnosti.

Mějte na paměti: aktivizované dítě procvičením hemisfér = soustředěné dítě.

Bc. et Bc. Alena Fenclová

záznam webináře Eduall První kroky asistenta pedagoga: jak uspět ve třídě. Lektoruje paní Alena Fenclová

Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:

První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Zdroje:

McGilchrist, I. 2012. The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World. 1. vyd. New Haven: Yale University Press. ISBN 978-0300181817.

Vlastní zkušenosti autorky článku.

Bc. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *