Příroda je plná tajemství a zajímavých jevů, které děti lákají k objevování. Přírodovědné a badatelské aktivity nejen podporují jejich zvídavost, ale také jim pomáhají porozumět světu kolem nás. Školní družina je ideálním místem, kde mohou děti prozkoumávat přírodu hravou formou – ať už venku na školní zahradě, v lese nebo i uvnitř ve třídě. V tomto článku vám představíme několik zajímavých aktivit, které můžete se svými dětmi vyzkoušet.
Jaro je obdobím, kdy se příroda probouzí k životu a s dětmi si můžete snadno ukázat, jak rostliny přijímají vodu a živiny od kořenů až po květy. Tento proces lze názorně pozorovat pomocí potravinářského barviva a rostlin s bílými květy nebo listů bílého čínského zelí.
Děti mohou nejprve přemýšlet a hádat, jak rostliny pijí vodu.
Nápady si společně zapište na papír nebo tabuli. Než se pustíte do bádání, vysvětlete dětem, že rostliny mají tenké trubičky zvané cévní svazky, které fungují podobně jako brčko. Voda, kterou rostlina nasaje kořeny, putuje těmito trubicemi až do listů a květů. Díky potravinářskému barvivu ve vodě lze tento proces krásně pozorovat v praxi.
Rozšíření pokusu: Zkuste umístit květinu do dvou různých barev vody (rozříznutím stonku napůl) a sledujte, co se stane. Děti mohou také experimentovat s různými typy rostlin a porovnat, která rostlina barvivo vstřebává rychleji.
Bezpečnost: Potravinářské barvivo silně barví, proto je vhodné používat lžičku nebo ochranné rukavice, barva z rukou zmizí po několika umytích. Před zahájením pokusu dětem vysvětlíme, že obarvenou vodu neochutnáváme ani nepijeme, přestože je barvivo bezpečné.
Jaro je ideálním obdobím pro trávení času venku se školní družinou. Příroda se probouzí, vše kvete a můžeme sledovat hmyz při opylování květin. Během vycházky si s dětmi můžete společně všímat různých druhů květin i jejich návštěvníků. Pokud máte k dispozici lupy nebo ruční mikroskopy, vezměte je s sebou a zpestřete dětem pozorování o zajímavé detaily.
Děti si mohou své pozorování zaznamenat na čtvrtku nebo do sešitu, nakreslit, co viděly, a společně si povídat o svých objevných poznatcích. Záznamy mohou vytvářet i ve dvojicích, čímž podpoří vzájemnou spolupráci a sdílení poznatků.
Den Země, který připadá na 22. dubna, je skvělou příležitostí, jak dětem přiblížit téma ekologie a ochrany přírody. Tento den můžeme využít k zábavným a zároveň poučným aktivitám, které dětem ukážou, jak mohou i ony přispět k péči o naši planetu. Hravou formou si osvojí důležité návyky a pochopí, že i malé činy mohou mít velký dopad.
Na školní zahradě, v parku, na blízké louce nebo v lese mohou děti objevovat krásy přírody a zároveň sbírat přírodniny, jako jsou spadané listy, kamínky, šišky, květy a větvičky. Tyto nasbírané poklady pak mohou využít k tvoření mandal nebo koláží, čímž si nejen rozvíjejí kreativitu, ale také se učí vnímat detaily v přírodě kolem sebe.
Tvoření mandal je skvělý způsob, jak děti nenásilnou formou propojit s přírodou. Mohou se zamyslet nad barvami a tvary jednotlivých materiálů a experimentovat s jejich uspořádáním. Mandaly z přírodnin navíc symbolizují harmonii mezi člověkem a přírodou a ukazují, že i z jednoduchých materiálů lze vytvořit krásné umělecké dílo, aniž bychom produkovali odpad.
Aby byla aktivita ještě zábavnější, mohou se děti rozdělit do skupin po 2–4 členech a společně vytvořit co největší nebo nejkreativnější mandalu. Na závěr si všechny mandaly společně prohlédneme, každá skupina může představit svůj výtvor a popsat, jaký význam mu přisoudila.
Tato aktivita nejen podporuje tvořivost, ale také učí spolupráci, trpělivosti a respektu k přírodě. Navíc děti získají jedinečnou možnost vidět krásu přírody z nové perspektivy.
Každý rok 20. května slavíme Světový den včel – den věnovaný těmto neúnavným pracantům, bez kterých bychom měli na talíři o hodně méně ovoce a zeleniny. Je to skvělá příležitost, jak dětem přiblížit, proč jsou včely pro přírodu tak důležité a jak jim můžeme pomoci.
Včely nejsou jen pilné sběračky nektaru – jsou to hlavně opylovači, což znamená, že pomáhají rostlinám vytvářet plody. Bez nich by nemohly růst jablka, třešně, jahody ani spousta dalších dobrot, které máme rádi. Během tohoto dne si můžeme s dětmi povídat o tom, jak včely žijí, jaký mají úkol v přírodě a jak si navzájem pomáhají.
Doporučená kniha: Medový domeček od Andrey Popprové
Včely samotářky a další hmyz si v přírodě hledají úkryt, kde by mohly odpočívat a přezimovat. S dětmi můžete postavit jednoduchý hmyzí domeček z bedýnky od ovoce/ zeleniny, dřeva, šišek, dutých větviček a kousků kůry. Stačí jej umístit na slunné místo a už brzy můžete pozorovat, kdo se do něj nastěhuje!
Během pravidelných vycházek můžete s dětmi navštěvovat hmyzí hotel a sledovat, zda už si v něm našli úkryt první obyvatelé.
Přírodovědné a badatelské aktivity ve školní družině nejsou jen formou výuky, ale především dobrodružstvím, které dětem otevírá cestu k objevování přírody a vědy. Pozorování rostlin a hmyzu, jednoduché pokusy s vodou nebo ekologicky zaměřené aktivity mohou v dětech probudit zvědavost a zájem o svět kolem nich. Díky těmto zážitkům si přirozeně osvojují ekologické návyky, učí se chápat propojenost přírodních procesů a zároveň rozvíjejí svou tvořivost a badatelského ducha.
Bc.Tereza Liska
Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků
Dovolte nám Vás pozvat na webinář od autorky článku na téma školních družin
Jarní inspirace do školní družiny | Webinář 2. 4. 2025 | Eduall
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln