„Přišel chlapec před mnoha lety,
byl autista, pozval mě vstříc své jiné světy.
Od těch dob vplouvám v duše dětí,
nevnímám to jak prokletí.
Učí mě žití tady a teď,
vedou mě k pokoře a nemít srdce jak led.
Každý jsme jiný a přitom tak stejní,
nebuďme k sobě vzájemně lhostejní.“
Iveta Dubová
Duben je měsíc, který je zaměřen na osvětu věnovanou autismu. Protože 2. duben je ustanoven jako Světový den porozumění autismu, jehož symbolem je modrá barva (barva porozumění a komunikace), byly již od začátku dubna napsány různé články k tomuto tématu. Pojala jsem tedy svůj článek více osobněji.
Se slovem autismus jsem se setkala někdy v době studia na vyšší odborné škole sociální, kdy jsem zhlédla film „Náš syn Ronchie“, který popisuje cestu rodičů ke svému autistickému synovi a k jeho „uzdravení“. Film byl vytvořen na podkladě skutečných zážitků manželů Kaufmanových, kteří své zkušenosti zpracovali v metodu Son-rise. V současnosti je to jedna z terapeutických metod využívaných u poruch autistického spektra. Tehdy mě začal vnitřní svět dětí s autismem více zajímat. Jak to, tak bývá, když se o něco člověk zajímá, začíná mu to častěji přicházet do cesty. Poprvé jsem téma autismu více popsala ve své absolventské práci. Po studiu jsem dostala možnost absolvovat stáž v běžné mateřské školce, což by nebylo nic tak zvláštního, kdyby ji nenavštěvovalo také dítě mé budoucí kolegyně, paní učitelky ze speciální školy pro žáky s více vadami. Občas jsme spolu prohodily pár slov. Stáž mi končila a poohlížela jsem se po práci. Tato zmíněná paní učitelka jednoho dne přišla, ať si zkusím dát žádost k nim do školy. V době mé žádosti byla však všechna místa naplněná. Vypadalo to, že nový školní rok nic nevyjde. Avšak v průběhu září zazvonil telefon a ozvala se paní zástupkyně zmíněné školy, že jim nenastoupí domluvená asistentka k chlapci s autismem. Přišlo mi to až neskutečné, takovou práci jsem si přála. Během studia jsem se s několika dětmi s autismem setkala na svých praxích. Byla jsem sice velmi nejistá, ale měla jsem pocit, že toho vím o autismu mnoho. Dnes mi to přijde úsměvné. U chlapce jsem pracovala jako asistentka pedagoga 4 roky. Spolu s ním jsem se věnovala ještě dalším 3 dětem s různými specifickými potřebami (vývojová dysfázie, DMO…). I v následujících letech jsem se potkávala s dětmi a s dospělými s autismem, především ve třídách pro děti s autismem. V současné době pracuji jako učitelka a speciální pedagožka na malé vesnické škole. I zde vnímáme velký nárůst dětí s autismem. Čím více se těchto dětí ve školách objevuje, vyvstává potřeba větší informovanosti a vzájemné spolupráce rodiny a odborníků. Sama se snažím předávat své zkušenosti prostřednictvím článků a začínám se zabývat přednáškovou činností a průběžně se dále dovzdělávám. Stále se objevují nové a nové poznatky o tom, jak lidé s autismem vnímají svět, nás, naši komunikaci, a i někteří z nich s námi sdílejí, co potřebují a jak jim můžeme pomoci.
Pamatujme zejména na to, že každé dítě i dospělý se chce cítit bezpodmínečně přijímaný, a to platí i u lidí s autismem.
Mgr. Iveta Dubová
(učitelka 1. stupně, speciální pedagožka)
Zdroje:
Online. In: Wikipedia: the free encyclopedia. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Son-rise. [cit. 2025-04-12].
Online. Dostupné z: https://homesharing.cz/co-je-homesharing/. [cit. 2025-04-12].
Zkušenosti autorky
Autorka článku pro Vás uspořádala společne s Eduall webinář na téma PAS, záznam můžete zakoupit zde:
Koupit produkt: „záznam webináře Předškolní příprava dítěte s PAS“
Můžete nás sledovat na FB a Linkedln