Rozdíly mezi speciálními pedagogy – s čím se na koho obracet

Když se řekne speciální pedagog, mnoho lidí si představí někoho, kdo pracuje s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami, obvykle paní učitelka, která učí děti s poruchou vývoje intelektu. To je určitě jedna z možností. Avšak už méně se ví, že speciální pedagogika je rozmanitý obor, který má – podobně jako medicína – své vlastní specializace. A právě na ty se zaměřuje tento článek.

Stejně jako bychom s bolestí srdce šli za kardiologem, a ne za dermatologem, i v případě speciálních vzdělávacích potřeb je důležité obrátit se na odborníka, který se konkrétní problematice opravdu věnuje.

Specializace ve speciální pedagogice

Speciální pedagogové se v průběhu svého vysokoškolského studia mohou profilovat do různých oblastí, a to prostřednictvím výběru specializace a vykonáním státní závěrečné zkoušky z konkrétní disciplíny. Tyto oblasti se nazývají pedie a každá z nich se zaměřuje na jiný typ znevýhodnění.

Například:

  • Tyflopedie – speciální pedagog, který vykonal státní závěrečnou zkoušku z tyflopedie, se věnuje osobám se zrakovým postižením. Rozumí specifickým potřebám těchto osob, pomůckám, přístupům k výuce i způsobům komunikace.
  • Logopedie – pokud je specializací logopedie, pak se speciální pedagog zaměřuje na osoby s narušenou komunikační schopností. Může se jednat o vývojovou dysfázii, poruchy artikulace, koktavost nebo jiné řečové obtíže. Jen prostřednictvím tohoto studia je možné přihlásit se do postgraduální specializační přípravy buď v klinické logopedii nebo ve školské logopedii. Oba výcviky jsou tříleté a zahrnují mnoho hodin praxe v různých zařízení. Úspěšné zakončení předpokládá složení závěrečné zkoušky před komisí. Následně absolvent získá osvědčení pro výkon povolání klinický logoped nebo školský logoped. Každý z těchto logopedů má odlišné uplatnění a kompetence.
  • Surdopedie – specializace zaměřená na osoby se sluchovým postižením. Speciální pedagog – surdoped pomáhá dítěti rozvíjet komunikační dovednosti (např. odezírání, znakový jazyk, bilingvální komunikaci), podporuje jeho začlenění do školního prostředí a zároveň poskytuje odborné vedení rodinám. Rodiče se díky spolupráci se surdopedem lépe zorientují v možnostech kompenzačních pomůcek (např. sluchadla, kochleární implantát), vzdělávacích přístupů i podpůrných služeb. Surdoped rovněž často spolupracuje s dalšími odborníky – logopedy, foniatry, audiology a tlumočníky znakového jazyka – a pomáhá rodině zvolit směr, který bude odpovídat potřebám dítěte i celému rodinnému režimu.
  • Etopedie – speciální pedagog – etoped – se věnuje dětem a dospělým s poruchami chování, emocí a se sociálním znevýhodněním. Pracuje například s dětmi s diagnostikovanou poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), s opozičním vzdorovitým chováním, úzkostnými stavy, agresivitou, poruchami attachmentu nebo dětmi v krizových životních situacích. Etoped se snaží porozumět příčinám problémového chování a hledá způsoby, jak dítěti (a jeho okolí) pomoci zvládat každodenní situace lépe. Zaměřuje se nejen na dítě, ale také na podporu rodiny, učitelů a třídního kolektivu. Pracuje s důrazem na vytváření bezpečných vztahů, pozitivní motivaci a rozvoj emoční regulace a sociálních dovedností. Etopeda vyhledejte, pokud má dítě dlouhodobě potíže s chováním doma nebo ve škole (např. je výbušné, uzavřené, má časté konflikty s vrstevníky). Dochází k náhlým změnám nálad, k agresivnímu nebo sebepoškozujícímu chování. Dále pokud nezvládá běžné školní prostředí ani při přiměřené podpoře. Rodiče či pedagogové si nevědí rady s výchovou nebo komunikací s dítětem.
  • Psychopedie – speciální pedagog, který vykonal státní závěrečnou zkoušku z psychopedie, se zaměřuje na práci s osobami s poruchami vývoje intelektu (dříve označovanými jako mentální postižení). Do této skupiny spadají osoby s lehkým, středně těžkým, těžkým nebo hlubokým mentálním postižením, případně kombinovaným postižením, kde je intelektová složka výrazně ovlivněna. Psychoped pomáhá dítěti s rozvojem kognitivních, komunikačních, sebeobslužných a sociálních dovedností, a to s ohledem na jeho možnosti. Spolupracuje s rodinou, školou a dalšími odborníky tak, aby vzdělávání a výchova odpovídaly potřebám dítěte a současně podporovaly jeho co nejvyšší míru samostatnosti a začlenění do běžného života. Speciální pedagog – psychoped často učí v základních školách dle §16, odst. 9 školského zákona, ve speciálních mateřských školách, vyšetřuje ve speciálně pedagogickém centru pro děti s mentálním postižením či podporuje rodiny v rámci Rané péče.
  • Specifické poruchy učení, porucha autistického spektra – speciální pedagogové si vyberou, se kterou konkrétní cílovou skupinou chtějí pracovat a podle toho si volí další kurzy a výcviky. Specifické poruchy učení vyšetřuje speciální pedagog a psycholog v pedagogicko-psychologické poradně. S podporou dítěte s poruchou autistického spektra pomáhají speciální pedagogové a psychologové ve speciálně pedagogickém centru pro děti s PAS.

Kde hledat odborníka?

Speciální pedagogové pracují v celé řadě institucí a zařízení, která se specializují právě na jejich cílovou skupinu. Mezi nejčastější místa, kde je lze kontaktovat, patří:

  • Speciálně pedagogická centra (SPC) – ta se dále člení podle zaměření. Například:
    • SPC pro vady řeči (logopedie),
    • SPC pro zrakově postižené (tyflopedie),
    • SPC pro sluchově postižené (surdopedie),
    • SPC pro děti s poruchami chování (etopedie) atd.
  • Školy a školská zařízení – mnozí speciální pedagogové působí přímo ve školách, a to buď jako součást poradenského týmu, nebo na pozici učitelů.
  • Soukromá praxe – řada speciálních pedagogů působí i samostatně, často s úzkým zaměřením na konkrétní obtíže nebo věkovou skupinu. Tito odborníci mohou nabízet individuální terapii, poradenství či vedení rodin. Někteří speciální pedagogové nabízejí např. konkrétní stimulační či intervenční programy pro děti s odkladem školní docházky, děti s narušenou komunikační schopností, děti se specifickými poruchami učení. Jedná se o trend, který reaguje na vytíženost SPC a pedagogicko-psychologických poraden. Zároveň lze na trhu zaznamenat vzestupnou tendenci soukromých speciálních pedagogů, kteří vyjíždějí do rodin nebo mají svou kancelář, kde se setkávají s klienty za účelem konzultací a nastavení správného přístupu a metod. V poslední době se lze setkat stále častěji s nabídkou programů pro děti, např. Trénink jazykových schopností dle Elkonina připravující děti na čtení nebo Stimulační program Maxík, který dovede děti komplexně připravit na první třídu.

Proč je výběr správného odborníka důležitý?

Každé znevýhodnění s sebou nese specifické potřeby a výzvy – a právě v tom je síla specializovaného přístupu. Speciální pedagog, který se dané problematice věnuje, má nejen teoretické znalosti, ale zpravidla také absolvuje další výcviky, kurzy a odborné praxe, díky nimž může cíleně pomáhat konkrétní skupině klientů.

Správně zvolený odborník pak dokáže nejen podpořit samotné dítě, ale také poradit rodině, škole a dalším zainteresovaným osobám, jak nejlépe přistupovat ke konkrétním potřebám daného jedince. Vybírejte tedy pečlivě, komu se svěříte a zajímejte se o dosažené vzdělání a průběžné vzdělávání daného odborníka.

Bc. et Bc. Alena Fenclová

Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky nasbírané během studia.

záznam webináře Eduall První kroky asistenta pedagoga: jak uspět ve třídě. Lektoruje paní Alena Fenclová

Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:

První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Bc. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *