„Děti nás vedou, když jim nasloucháme.“ Rozhovor s Alenou Fenclovou o podpoře předškoláků, asistentech pedagoga a důležité roli speciální pedagogiky ve školách.
Mgr. Bc. Alena Fenclová působí jako školní speciální pedagog na základní škole a zároveň vede vlastní poradenskou praxi v Berouně. Ve své práci propojuje zkušenosti z terénu, hlubokou empatii i metodickou preciznost. Věří, že pokud dětem včas nabídneme podporu a pochopení, mohou se rozvíjet naplno a beze strachu ze selhání. S Eduall spolupracuje jako lektorka webinářů zaměřených na práci asistentů pedagoga, předškolní přípravu i efektivní spolupráci mezi učiteli a speciálními pedagogy.
Alena má zkušenosti z různých pozic – od vychovatelky, vedoucí kroužků, učitelky až po svou současnou roli školního speciálního pedagoga. Tento pohled jí umožňuje chápat školní prostředí komplexně. Věnuje se dětem s narušenou komunikační schopností, školní nezralostí, specifickými poruchami učení i těm, kteří stojí na začátku své školní cesty. Při práci s dětmi využívá ověřené stimulační programy jako Maxík, Elkoninovu přípravu na čtení nebo Neuro-vývojovou stimulaci.
Její přístup je praktický, lidský a inspirující – ostatně právě proto si její webináře získaly oblibu u začínajících i zkušených učitelů i asistentů pedagoga.
Ve školství se pohybuji od roku 2018, ale komunikace, vztahy a lidské příběhy mě zajímaly od dětství. Ve speciální pedagogice jsem našla vše popsané. Obor mě nadchl svými možnostmi působení a přesahem na různé cílové skupiny. Kurz Primární logopedická prevence ve školství mě jen utvrdil v tom, že jsem na správné cestě, a proto jsem se poté přihlásila na přijímací zkoušky na obor speciální pedagogika na univerzitě.
Po nástupu do prvního ročníku je pro děti nejpřínosnější předchozí kvalitní předškolní příprava. V těchto prvních týdnech se projeví vše, co se dítě dosud naučilo a jaké mu jeho okolí poskytovalo podněty pro rozvoj. Základem pro veškeré učení je však bezpodmínečné přijetí, láska a pozorné vnímání od rodičů, resp. primárních pečovatelů. Pokud je tato oblast naplněna, pak jde vše snáz. Pokud bych měla doporučit konkrétní tipy, na co se například zaměřit o prázdninách, pokud máte doma předškoláka, pak bych vyzdvihla běžné hry typu slovní fotbal, deskové hry, společné zpívání, rukodělné činnosti – právě tyto jednoduché aktivity podporují rozvoj jazykové vybavenosti, setrvání v činnosti až do jejího dokončení, respektování pravidel a procvičení jemné motoriky jako základu pro osvojování psaní.
Mezi nejčastější otázky začínajících asistentů pedagoga bych zařadila následující: nepříjemnosti spojené s nejistým pracovním úvazkem, obavy z nenaplněného očekávání na straně učitelů, vedení školy a rodičů, s čímž se dále pojí metodické otázky náplně práce asistentů pedagoga. Z těchto důvodů je nutné, aby byla dostupná kvalitní podpora pro asistenty pedagoga.
Oba programy cílí na připravenost dětí do prvního ročníku základní školy.
Stimulační program Maxík se zaměřuje komplexně na všechny dílčí oblasti školní připravenosti. Celý program se skládá z 15 lekcí, přičemž každá lekce je tvořena třemi částmi: dechová a motorická cvičení, grafomotorická a percepční cvičení (sluchové a zrakové cvičení). Dohromady program trvá 23 týdnů. Tento program vytvořily dvě speciální pedagožky, které vycházely ze své letité praxe. Program nabízím svým klientům. Mám radost z jejich pokroků, jelikož velkou zásluhou na tom mají zejména jejich rodiče, kteří lekce provádí v domácím prostředí na denní bázi v rozsahu deseti minut. Má úloha zde spočívá v zaškolení do lekcí a mapování pokroků klienta.
Trénink jazykových schopností dle Elkonina je úzce zaměřen na rozvoj sluchového vnímání a slovní zásoby, jenž jsou základem pro osvojování čtení. Jedná se o vědecky ověřenou metodu. Po absolvování 33 lekcí v kouzelné Krajině slov a hlásek si děti hravou formou procvičují slabikovou a hláskovou strukturu slov. Na pomoc jim přichází loutky, např. pan Slabika učí děti slabikovat, pan Délka se umí natahovat podle délky samohlásek a víla Hlásulka nosí na křídlech hlásky, které děti v krajině poznávají.
Ze zkušenosti mohu konstatovat, že právě sluchové vnímání a slovní zásoba nebývá u prvňáčků vždy na dobré úrovni, což poté výrazně stěžuje osvojování čtení.
Jasným vymezením očekávání a důvěrou v odborný úsudek školního speciálního pedagoga – obojí bohužel zatím v praxi chybí. Spolupráce obou aktéru založená právě na těchto dvou aspektech předpokládá nejvyšší přínos pro pedagogické pracovníky, vedení školy, žáky i rodiče, resp. zákonné zástupce.
První signály specifické poruchy učení je možné vysledovat už v mateřské škole. Například při vytleskávání slabik, které by dítě mělo s přesností zvládnout maximálně do 4 let věku. Diagnostika specifických poruch učení provádí pedagogicko-psychologické poradny. Obvykle se tak stane na základě podnětu učitele. Většinou si učitelé nejvíce všímají úrovně čtenářského a písařského projevu. Pokud obtíže přetrvávají i po druhém pololetí druhého ročníku, pak je na místě vyzvat rodiče k návštěvě pedagogicko-psychologické poradny.
Začínajícím učitelům a asistentům pedagoga bych poradila, aby se nezdráhali říct si o pomoc, pokud budou ve svých rolích tápat. Také bych jim kladla na srdce, aby si hned na začátku stanovili jasná pravidla spolupráce a aby udrželi otevřenou komunikaci. Obzvlášť na prvním stupni spolu učitel a asistent „žijí“ ve třídě, a proto je jen na nich, zda ze své spolupráce vytěží co nejvíce ve prospěch svůj i dětí.
Rodiče hrají stěžejní roli v přípravě dítěte na nástup do školy. Doporučila bych jim, ať zejména přemýšlí o předávaných poznatcích o dítěti ze strany učitelů v mateřské škole. Tyto informace jim mohou hodně napovědět. Rodiče by měli od školy očekávat a také získat konkrétní informace o dílčích pokrocích jejich dítěte.
Důsledná laskavost, ve které se snoubí empatické vnímání dítěte a trpělivost. Odbornost lze postupně vybudovat, důslednou laskavost nikoliv.
Na mé práci mě nejvíce těší pokroky dětí, které mám v péči. Moc mě hřeje myšlenka zkvalitňování životů dětí a potažmo celé rodiny. Považuji za privilegium mít možnost ovlivnit děti a jejich vztah k sobě samému.
Rozhovor s paní Alena Fenclová pro Vás připravil Martin Prokeš
Všechny články paní lektory naleznete na Eduallblogu zde: Mgr. et Bc. Alena Fenclová | Online vzdělávací klub eduall
Všechny webináře paní lektorky naleznete jako záznamy v Eduallklubu a nebo pokud jsou v aktuální nabídce tak přímo na stránkách Eduall.cz se můžete přihlásit na živo.
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall od autorky článku na dané téma.
Můžete se přihlásit zde:
Lateralita u žáků – webinář s Alenou Fenclovou | Screening laterality a tipy do výuky
Sledujte nás na:
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
a na Linkedln