Přípravný týden a začátek školního roku ve školní družině

Ilustrovaný vychovatel ve školní družině zalévá květinu u otevřeného okna, připravuje prostředí pro nový školní rok.
Edáček jako vychovatel ve školní družině připravuje prostředí na začátek školního roku

Na co nezapomenout a jak začít nový školní rok v klidu

Zatímco učitelé a učitelky v září ladí rozvrhy, připravují třídy a učebnice, vychovatelé a vychovatelky ve školní družině mají také plné ruce práce. Přípravný týden není jen o vyvětrání třídy a zalití květin – je to klíčový čas pro plánování, seznámení se seznamem dětí a poznání nových kolegů. Nezbytnou součástí je také prostudování školního vzdělávacího programu školní družiny a příprava ročního plánu výchovně vzdělávací práce. Cílem je vytvořit prostředí, do kterého se děti budou každý den těšit.

Na co se zaměřit, co si připravit a jak proměnit první týdny školního roku v klidný a smysluplný start?

Roční plán výchovně vzdělávací činnosti

Základem každé školní družiny je školní vzdělávací program pro ŠD, který by měl být rozpracován do konkrétního ročního plánu pro jednotlivá oddělení. Tento dokument není formalita do šuplíku, ale praktická pomůcka, která vám pomůže strukturovat činnosti během celého školního roku. Výchovné a vzdělávací cíle družiny, tematické okruhy nebo měsíční témata, rovnoměrné zastoupení odpočinkových, rekreačních, zájmových a příležitostných činností, činnosti zaměřené na všestranný rozvoj dětí, prostor pro inkluzi a práci s různorodou skupinou dětí. V přípravném týdnu si vyčleňte dostatek času na tvorbu či revizi plánu – obzvlášť pokud se mění kolektiv, podmínky školy nebo přibývají děti se specifickými potřebami.

Organizační povinnosti přípravného týdne

Přípravný týden není jen o uklízení a větrání místnosti, ale hlavně o přípravě na celý školní rok. Probíhají pedagogické rady, školení BOZP a první pomoci, dolaďují se rozvrhy a domlouvá se spolupráce mezi vychovateli, učiteli a vedením školy. Nechybí ani praktické záležitosti – příprava a kontrola dokumentace (zápisové lístky, podpisový arch seznámení s pravidly a provozem školní družiny, docházkové listy apod…), domluva s třídními učiteli a příprava výzdoby koutku, nástěnky nebo samostatné místnosti družiny. Důležité je také projít a doplnit hračky, pomůcky a výtvarné potřeby, aby bylo vše připravené na první dny s dětmi.

Velká část vychovatelek tráví první školní den v kmenové třídě spolu s třídní učitelkou – představují se rodičům, vysvětlují provoz družiny, rozdávají zápisové lístky a odpovídají na nejčastější dotazy. Právě tato první setkání s rodiči a dětmi jsou klíčová pro navázání důvěry a vytvoření pocitu bezpečí, že jejich děti budou v družině v dobrých rukou. Zejména u prvňáčků je navázání prvního dobrého kontaktu velmi prospěšné – pomáhá zmírnit obavy dětí i rodičů a usnadňuje adaptaci na nové prostředí.

Seznámení s prostory a pravidly

První dny v družině jsou především o adaptaci – jak dětí, tak i vychovatelek. Dětem pomůže, když si v klidu projdou celou školu a přesně vědí, kde mají družinu, šatny, tělocvičnu, jídelnu nebo toalety. U menších dětí může být přínosné připravit jednoduchou orientační hru „Poznej svou školu“ nebo tematickou výpravu za pokladem školní družiny, při které děti postupně poznají jednotlivá místa a zároveň se nenásilně učí dodržovat bezpečnostní pravidla. Seznámení s pravidly může proběhnout hravou formou – společným tvořením plakátu „Naše pravidla“ nebo dramatizací různých situací, které děti mohou v družině zažít.

Komunikační nástroje pro rodiče

Dobrá komunikace s rodiči je základ. Osvědčené nástroje jsou například družinový notýsek, kde najdou rodiče základní informace a vzkazy, dále hojně využívané online systémy (Bakaláři, Škola Online, BELLhop…) pro rychlé zprávy a také e-mailové adresy či vyhrazené časy, kdy jsou vychovatelky rodičům k dispozici. Už na začátku školního roku je dobré rodičům jasně vysvětlit, jaké kanály družina využívá, aby se předešlo zmatkům a nedorozuměním.

Materiální a prostorové zajištění

Než se do družiny vrátí děti, je dobré si projít každý kout a zhodnotit, co potřebuje obnovit, doplnit nebo úplně změnit. Zkontrolujte stav hraček, stolních her, stavebnic i sportovního vybavení – co je nefunkční nebo nekompletní, vyřaďte, ať děti hned na začátku nenarazí na zklamání. Projděte výtvarné pomůcky – barvy, štětce, papíry, nůžky, lepidla – a doplňte, co chybí. Myslete i na drobnosti, které zpestří tvoření během roku (barevné papíry, netradiční materiály, korálky, přírodniny).

Zamyslete se, jaké nové pomůcky by mohly obohatit činnosti v průběhu školního roku – například stavebnice podporující spolupráci, jednoduché deskové hry na rozvoj logiky nebo výtvarné sady pro společné tvoření. Pokud používáte tematické měsíční plány, je užitečné připravit si k nim i konkrétní pomůcky dopředu – vyhnete se tak shánění na poslední chvíli.

Myslete na to, že pro prvňáčky bude družina úplně novým místem, je proto důležité, aby prostředí působilo přívětivě, bezpečně a dětem pomohlo snadno se zorientovat. Praktické je připravit viditelné označení jednotlivých koutků, můžete použít jednoduché piktogramy a vytvořit tak místo, kde si děti mohou v klidu odpočinout, pokud je toho na ně první dny moc.

Dobře připravená družina není jen „místnost, kde děti čekají“ – je to prostor, který podporuje jejich rozvoj, dává jim pocit bezpečí a nabízí příležitosti k objevování a tvoření.

Kroužky a zájmové aktivity

Družina je často místem, odkud děti přecházejí na různé kroužky a zpět. Proto je potřeba mít od začátku jasno v organizaci – včas domluvit rozvrh, nastavit systém přihlašování, zajistit bezpečné předávání dětí mezi družinou a vedoucími kroužků a promyslet i sdílení prostor, aby se vyhnulo kolizím. Dobrá organizace hned na začátku školního roku předchází zmatkům a stresu jak u dětí, tak u dospělých.

Ve většině základních škol vedou část kroužků přímo vychovatelky a vychovatelé družiny – často podle svých dovedností a zájmů (např. výtvarné, sportovní, hudební, přírodovědné, kulinářské či rukodělné). Tyto kroužky bývají pro děti přirozeným pokračováním družinového programu. Zároveň bývá ve školách i nabídka externích kroužků vedených specialisty (např. jazykové kurzy, taneční, logopedické či sportovní oddíly). Je proto důležité, aby vychovatelé znali vedoucí těchto kroužků, věděli, kdy a kam si děti přebírají, a měli s nimi jasně nastavenou komunikaci.

Na kroužky se děti zpravidla přihlašují na začátku školního roku, někde dokonce už během přípravného týdne. Je proto vhodné informovat rodiče včas, aby měli možnost vybrat kroužky podle zájmu dítěte a sladit je s provozem družiny.

Zvládání inkluze v praxi

Školní družina může být pro děti s ADHD, PAS nebo jinými specifickými potřebami velmi důležitým místem – bezpečným prostorem, kde si odpočinou, rozvíjejí dovednosti a mají možnost budovat vztahy mimo formální vyučování. Aby to fungovalo, je potřeba na to myslet ještě před příchodem dětí.

Už v přípravném týdnu je vhodné zjistit, zda některý z účastníků družiny má přiznaná podpůrná opatření nebo zda bude mít přiděleného asistenta pedagoga. Tyto informace je ideální probrat s třídním učitelem, speciálním pedagogem a případně i výchovným poradcem, abyste získali co nejucelenější představu o potřebách dítěte. Pokud je v družině dítě s asistentem pedagoga, je dobré seznámit se se zápisem z pedagogicko-psychologické poradny (PPP) nebo speciálně pedagogického centra (SPC) a nastavit si pravidla spolupráce přímo s asistentem – včetně toho, kdy a jak bude s dítětem pracovat v rámci družiny.

Praktickou pomůckou je mít k dispozici vhodné materiály (např. pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, relaxační koutek, vizuální pomůcky pro lepší orientaci v čase a prostoru). Klíčem k úspěchu je individuální přístup a vytvoření prostředí, kde se každé dítě cítí respektováno a kde má prostor k rozvoji podle svých možností.

Začněte klidně a s úsměvem

První dny v družině není kam spěchat. Děti potřebují čas, aby si zvykly na nové prostředí, seznámily se s vychovatelkami i spolužáky a pochopily, jak to v družině chodí. Zejména prvňáčci ocení, když mají možnost v klidu objevovat nové místo a postupně si osvojit základní pravidla a návyky. Pamatujte, že právě září nastavuje atmosféru pro celý školní rok – když začnete v klidu, s nadhledem a úsměvem, děti to vycítí a družina se pro ně rychle stane bezpečným a příjemným místem.

Doporučení na závěr

Pokud chcete ještě lépe porozumět práci s různorodou skupinou dětí ve školní družině, doporučuji skvělý webinář s Mgr. et Mgr. Markétou Librovou: „Práce a komunikace s dětmi s náročným chováním ve družině a volnočasových aktivitách“: https://eduall.cz/prace-a-komunikace-s-detmi-s-narocnym-chovanim-ve-druzine-a-volnocasovych-aktivitach/

Chcete si ulehčit plánování? Inspiraci na celý školní rok najdete v mých tematických plánech pro školní družinu: https://www.ucitelnice.cz/tereza-liska/skolni-druzina-a-volny-cas

Bc.Tereza Liska

Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Tereza Liska
Tereza Liska pracuje v Eduall.cz na pozici koordinátorky vzdělávání, kde se věnuje plánování webinářů a prezenčních školení na míru pro pedagogy a rodiče. Zároveň vede vlastní workshopy a letní tábor na téma věda a příroda a připravuje metodické materiály pro pedagogy i lektory – například Veselé pokusy a tematické plány pro školní družiny. Vystudovala přírodní vědy na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze a má kvalifikaci pedagoga volného času a vychovatelství. Více než 15 let se věnuje vzdělávání dětí i dospělých a má bohaté zkušenosti ze školní družiny, vědeckých kroužků a táborů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *