Změny ve školách od 1. 1. 2026: Co se hodí vědět

Ilustrace postavičky Edáčka sedícího za učitelským stolem s papíry, přemýšlí nad změnami ve školství od roku 2026.
Edáček přemýšlí nad školskou reformou 2026

Rok 2026 se v oblasti českého školství ponese ve znamení výrazných změn. Dlouho diskutovaná novela školského zákona, kterou Poslanecká sněmovna schválila v květnu 2025 a prezident podepsal o dva měsíce později, vstupuje od 1. ledna 2026 do své klíčové fáze. Přináší nejen změny v organizaci škol, ale i ve způsobu jejich financování, v rozšíření podpůrných profesí a v oblasti nástupu dětí do školní docházky. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější změny, které novela přinese, včetně možností dopadů na školy, jejich zřizovatele, pedagogy i rodiče.

1. Změna financování nepedagogických pracovníků

Jednou z nejzásadnějších změn je přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků (např. školníků, kuchařek, účetních) ze státu na zřizovatele, tedy na kraje a obce. Až dosud byly tyto výdaje hrazeny ze státního rozpočtu. Od ledna 2026 však budou muset obce a kraje nést tuto zodpovědnost samy, a to včetně zajištění odpovídajících platů a pracovních podmínek.

Tato změna s sebou nese zvýšené náklady, ale zároveň i větší autonomii zřizovatelů. Stát navýší podíl krajů a obcí na sdílených daních, aby jim poskytl dostatek prostředků. Očekává se však, že některé menší obce se s novou situací budou potýkat obtížněji.

2. Zavedení indexace financování

Novela zavádí princip tzv. indexace, tedy cíleného navýšení financí pro školy podle míry jejich sociální náročnosti. Cílem je vyrovnat regionální rozdíly a podpořit školy, které pracují s dětmi ze znevýhodněného prostředí nebo v oblastech s vyšší mírou nezaměstnanosti a nižší vzdělaností.

Díky indexaci budou mít tyto školy větší šanci na získání dodatečných finančních prostředků např. na pomůcky, asistenty pedagoga či doučování. Jde o významný krok směrem k rovnosti ve vzdělávání.

3. Posílení podpůrných profesí

Od ledna 2026 bude ve školách s více než 180 žáky povinné zřízení pozic školního psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pedagoga. V menších školách bude možné tyto odborníky sdílet nebo je zaměstnávat na částečný úvazek. Jejich platy budou financovány ze státního rozpočtu.

Kromě toho novela podporuje i tzv. provázející učitele – zkušené pedagogy, kteří budou mentorovat studenty učitelství během jejich praxí. Tato opatření mají zvýšit kvalitu pedagogické práce a poskytnout lepší péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.

4. Nový typ právnické osoby – ŠPO

Novela zavádí nový právní rámec – školskou právnickou osobu (ŠPO), která umožní spravovat více školních zařízení (např. mateřskou, základní i střední školu) pod jedním vedením. Tento model je určen jak pro veřejné, tak pro soukromé zřizovatele.

Záměrem je zvýšit efektivitu řízení a usnadnit sdílení zdrojů, personálu i metodické podpory. Pod ŠPO mohou vznikat také tzv. klinické školy – tedy školy úzce spolupracující s vysokými školami a pedagogicko-psychologickými poradnami. Tyto instituce budou sloužit jako místa odborné praxe pro studenty učitelství.

5. Slučování malých škol

Od ledna 2026 začne běžet tříleté přechodné období, během kterého budou muset právnické osoby provozující školy zajistit minimální počet 180 žáků. Pokud této hranice do 31. 12. 2028 nedosáhnou, budou muset být sloučeny s jiným subjektem.

Cílem tohoto opatření je omezit roztříštěnost sítě škol a posílit jejich ekonomickou i personální stabilitu. Slučování může některým obcím přinést organizační výzvy, ale zároveň vytvořit větší a lépe vybavené vzdělávací instituce.

6. Nové možnosti pro vyšší odborné školy

Vyšší odborné školy získávají možnost nabízet krátké jednoleté až dvouleté programy, které budou zakončené osvědčením. Tyto programy budou určeny především pro rychlé zapojení do praxe, např. v technických a zdravotnických oborech.

Tyto programy nebude třeba schvalovat ministerstvem, postačí interní akreditace školy. Kvalita bude kontrolována Českou školní inspekcí. Tento krok má posílit flexibilitu vzdělávací nabídky a reagovat na potřeby pracovního trhu.

7. Změny v organizaci nástupu do školy a odkladů školní docházky

Jednou z dalších výrazných novinek je posun termínu zápisu do 1. třídy. Nově se bude zápis konat v období od 15. ledna do 15. února daného kalendářního roku, tedy výrazně dříve než dosud. Změna má umožnit školám a rodinám lépe se připravit na nástup dítěte do školy.

Odklady školní docházky již nebudou běžnou možností. Budou povolovány pouze ve výjimečných případech – např. při závažných zdravotních důvodech doložených odborným lékařem a doporučením školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny či speciálně pedagogická centra). Zároveň se ruší tzv. dodatečné odklady během školního roku, které mohl povolit ředitel školy do 1. pololetí 1. ročníku základní školy.

S tím souvisí i další změna: žáci nově nebudou moci běžně opakovat první ročník základní školy. Automaticky budou postoupeni do druhého ročníku, výjimka bude možná jen v odůvodněných případech.

8. Nárok na asistenta pedagoga v prvním ročníku při min. počtu 15 žáků

Novela školského zákona zavádí nárok na asistenta pedagoga v každé první třítřídní škole, která má přinejmenším 15 žáků v jedné třídě. Tato změna je součástí snahy snížit počet odkladů školní docházky a podpořit individuální přístup v prvních třídách. Jedná se o změnu, která platí od školního roku 2026/2027, resp. od 1. září 2026.

9. Zrušení přípravných tříd

V rámci další reformy dojde od 1. září 2029 ke zrušení přípravných tříd. Tento krok je součástí širší snahy o změnu systému přechodu mezi předškolním a základním vzděláváním. Namísto přípravných tříd by měla být posílena podpora přímo v mateřských školách a prvním ročníku základní školy.

Co to všechno znamená pro praxi?

Z pohledu vedení škol novela znamená více administrativní i organizační zátěže, ale také nové příležitosti – zejména v oblasti podpory žáků a zajištění kvality výuky. Pro pedagogy přináší možnost podpory skrze nové odborné kolegy a větší důraz na spolupráci v rámci školního týmu.

Zřizovatelé se budou muset připravit na nové povinnosti, zejména v oblasti financování provozních nákladů škol. Bude třeba hledat efektivní cesty, jak zajistit kvalitní vzdělávání i v menších obcích a zároveň se vyhnout unáhlenému slučování škol.

Pro rodiče novela znamená především vyšší důraz na kvalitu podpory žáků – ať už formou školních psychologů, doučování, podpory v předškolním období nebo jasnějším a včasnějším rozhodnutím o nástupu do školy.

Závěr

Novela školského zákona účinná od 1. ledna 2026 přináší celou řadu významných změn, které mohou zásadně ovlivnit podobu českého vzdělávacího systému. Jejím cílem je zvýšit kvalitu a rovnost ve vzdělávání, posílit odborné kapacity škol a zároveň motivovat zřizovatele k větší odpovědnosti.

Ačkoliv implementace těchto změn bude pro mnohé školy a obce výzvou, nabízí i nové možnosti, jak systém zefektivnit a lépe přizpůsobit potřebám 21. století. Klíčem k úspěchu bude dostatečná informovanost, spolupráce mezi aktéry a podpora při zavádění nových opatření do praxe.

Mgr. et Bc. Alena Fenclová

Zdroje:

Webové stránky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy

záznam webináře Eduall První kroky asistenta pedagoga: jak uspět ve třídě. Lektoruje paní Alena Fenclová

Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:

První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *