Revidovaný RVP PV, máme se na co těšit?

Kolem revidovaného RVP toho v médiích proběhlo hodně a leckoho možná mohou změny děsit, nebo přinejmenším trochu otrávit. Administrativa nepatří v pedagogické profesi k těm nejoblíbenějším činnostem, přesto jí máme naloženo hodně. Pojďme se společně přehledně a stručně podívat na to, co pro nás se změní, kdy a proč.

Kdy se mění RVP?

Termín se několikrát posouval a nyní je již s definitivní platností určeno, že od září 2025 se novými RVP řídit můžete a od září 2026 již musíte. Proč tedy tohoto zkušebního roku nevyužít a nevyzkoušet si jeho začlenění nanečisto?

Proč se RVP mění?

Tato změna v RVP je skutečně zásadní a byla dlouho plánovaná. Současná podoba je již více než 20 let stará a dobře víme, kolik se toho za tu dobu změnilo ve společnosti i v pedagogickém přístupu. Těmto změnám jde RVP naproti a klade si za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj. Změny by pro vás tedy měly být přínosem a nabídnout moderní, individuální přístup, kvalitní diagnostiku a flexibilní plánování. To zní dobře, ne?

Webinář Otázky a odpovědi s PhDr. Evou Koželuhovou o novém Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, 3. 9. 2025 od 16:30.

Dovolte nám Vám pozvat na první interaktivní vzdělávání ve formátu Otázky a odpovědi na téma nového RVP PV s Evou Koželuhovou, která se podílela jako členka širšího pracovního týmu na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. V nabídce máme s paní Koželuhovou víc webinářů zaměřených na nové RVP PV. Vše naleznete zde: Interaktivní vzdělávání – otázky a odpovědi, online poradenství a výcviky | Eduall

Otázky a odpovědi s Evou Koželuhovou o novém RVP PV pro MŠ | Online webinář 3. 9. 2025

Co se mění

Základní gramotnosti:

Nový RVP vytyčuje dva cíle v oblasti základní gramotnosti, a to:

  • Čtenářská gramotnost– Soubor znalostí, dovedností a postojů při práci s texty. Schopnost porozumět textům a efektivně zpracovávat informace je základním předpokladem procesu učení.
  • Matematická gramotnost– Schopnost uplatnit získané vědomosti, dovednosti, návyky, postoje a hodnoty při řešení nejrůznějších úkolů a životních situací s využitím matematického jazyka v různých kontextech, souvislostech a životních situacích, k volbě popisu, řešení a vyvození závěrů. Ukazuje dítěti smysluplnost učení a umožňuje mu zažít radost z úspěšně vyřešené situace.

Klíčové kompetence:

Oproti dřívějším pěti kompetencím se nyní zvyšuje počet na osm a přibývají nová témata, jako kultura, udržitelnost, podnikavost a pracovní návyky, nebo potřebná reakce na vzestup digitálních technologií.

  • Učení – dítě je otevřené, objevuje a poznává svět kolem sebe a využívá kritické myšlení.
  • Řešení problémů – dítě si poradí v běžných situacích, pracuje se zkušenostmi, učí se z chyba zpracovává informace.
  • Komunikace – dítě komunikuje s dětmi i dospělými, vyjadřuje své prožitky. Projevuje se kultivovaně a respektuje základní pravidla komunikace.
  • K občanství a udržitelnosti – dítě se chová v souladu se základními pravidly občanského soužití, myšlenkami udržitelného života a rozvoje.
  • Osobnostní a sociální – dítě poznává samo sebe, navazuje vztahy s ostatními.
  • K podnikavosti a pracovní – dítě rozvíjí své nápady, vyhledává a využívá příležitosti, reaguje na změny. Vytváří si základní vztah k pracovním dovednostem a návykům.
  • Kompetence digitální – dítě se seznamuje s možnostmi využívání digitálních technologií. Rozvíjí své informatické myšlení.
  • Kulturní – dítě přijímá kulturní a uměleckou rozmanitost a tvořivě se vyjadřuje.

Vzdělávací oblasti:

Tady se nám zase dvě oblasti sloučily do sebe. Nyní tedy máme místo předchozích pěti tyto čtyři.

  • Dítě a jeho tělo
  • Dítě a jeho psychika
  • Dítě, ten druhý a společnost
  • Dítě a svět

Flexibilita:

Integrované bloky v ŠVP PV nebudou pevně časově omezeny a umožní reagovat na situaci a potřeby dětí.

Očekávané výsledky učení:

nahradí očekávané výstupy. Budou reflektovat pokroky a postupy dětí v jednotlivých kompetencích.

Pedagogický tým:

Bude tvořit ředitel jako lídr s vizí, učitel coby průvodce dětí a asistent pedagoga v roli partnera učitele. Tým má respektovat individualitu dítěte, naslouchat mu a zajišťovat pro něj podporující prostředí.

Pedagogické diagnostikování a diagnostické portfolio:

Záznam výstupů činností, přirozené hodnocení, sebehodnocení a další dokumentace o pokroku dítěte. Závěry portfolia poté určují další vzdělávací nabídka.

Odkaz na materiály k pedagogické diagnostice a portfoliu v MŠ

www.projektsypo.cz/dokumenty/Metodicka_prirucka_SYPO_Pedagogicka_diagnostika_MS_2022.pdf

Vzdělávací strategie:

Soustředíme se nejen na výsledky vzdělávání, ale rovněž na způsob učení. Dítě by si mělo osvojit sadu vzdělávacích strategií, které mu potom budou při nástupu do ZŠ velkou oporou.

  • Kooperační učení – učení v rámci spolupráce
  • Situační učení – každodenní situace jako příležitost k učení
  • Prožitkové učení – učení skrze vlastní zkušenosti
  • Sociální učení – učení ze vztahů a interakcí
  • Spontánní – učení dětí v rámci volné hry

Plynulý přechod do ZŠ:

Je jedna z klíčových oblastí, na kterou bude kladen důraz. Dítě má být po absolvování MŠ na nástup do školy dobře připraveno. Od žáka se očekává to, že:

  • projevuje zájem o učení, objevování a poznávání světa kolem sebe
  • poradí si v běžných situacích
  • má osvojené základní sebeobslužné návyky
  • vyjadřuje své potřeby
  • pojmenuje své silné a slabé stránky, zájmy
  • domluví se s ostatními, spolupracuje
  • dodržuje základní společenská pravidla
  • chová se ohleduplně k druhým
  • adaptuje se na nové prostředí a přijímá změny

Vzájemná kooperace pedagogů ze ZŠ a MŠ je v tomto procesu klíčová. U školních pedagogů realistická očekávání a znalost RVP PV, u mateřinek naopak důsledná předškolní příprava a předávání podstatných informací kolegům na ZŠ. Návazné by měly být také vzdělávací strategie na obou stupních vzdělávání.

Spolupráce s rodiči:

Efektivní zapojení rodičů do plánování činností, hodnocení a sledování pokroku dítěte.

Věřím, že po přečtení našeho článku se vám značně ulevilo. Změn totiž není tolik, jak by se mohlo zdát a přibližují RVP k intuitivnímu a flexibilnímu užívání s ohledem na potřeby dnešní doby. Musím říci, že sama nejvíce vítám akcent na výchovu k udržitelnosti a digitální kompetence. A jaká změna se nejvíce líbí vám?

Ludmila Bakonyi Selingerová

spisovatelka s 18 vydanými tituly pro děti, předškolní pedagog, redaktorka a dvojnásobná maminka.


Dále nám dovolte pozvat Vás na balíček webinářů na téma nového RVP PV s panem Koželuhem v celkovém rozsahu 8 hodin. Webináře s 8 hodinovou dotací | Eduall

Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Ludmila Bakonyi Selingerová
Pohádková Lída - spisovatelka s 18 vydanými tituly pro děti, předškolní pedagog, redaktorka a dvojnásobná maminka. Věřím, že pohádky jsou nejlepší způsob péče o duši a srdce dětí. Moje knihy jsou plné fantazie, magie a dobrodružství, které děti vtáhnou do světa příběhů a jemného učení. Psaní a vymýšlení příběhů mě bavilo od dětství. Začala jsem s ním dokonce v předškolním věku. Někdo chtěl být popelářem, jiný doktorem a já jsem si přála koupit chajdu u řeky, natáhnout si u ní síťovku mezi stromy a v ní psát příběhy… Od dětských přání uběhlo hodně vody, ale láska k psaní mi zůstala.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *