
Jak opakovaně zmiňuji ve svých článcích a na webinářích, které se týkají poruch autistického spektra, využití strukturalizace a vizualizace je pro děti s PAS velmi podpůrné a přínosné. Pokud něco strukturujeme a vizualizujeme, dáváme tomu určitý řád, jasnost, přehlednost a organizovanost.
Strukturalizace se může týkat zónování prostoru, kde je jasně vymezeno, co se v daném prostoru očekává, a na co je připraven a uzpůsoben. Využíváme ji také při tvorbě úkolů a pomůcek, které již samotným zpracováním mohou naznačovat, co se má v úkolu splnit, co je cílem. Pokud trénujeme sociální a praktické dovednosti, strukturujeme jednotlivé kroky v procesuálních schématech. Ve školním rozvrhu nebo v režimu dne vidíme, jaké aktivity po sobě následují. Rozpracována může být i každá vyučovací hodina např. na jednotlivé úkoly nebo bloky.
Určitou strukturu vyjadřujeme za použití vhodné vizuální podpory – obrázky, piktogramy, fotografiemi nebo cedulkami s textem, případně různými kombinacemi dle individuálních potřeb dítěte. Daná struktura není jen vyřčena, ale je i zaznamenána vizuálně, je tak lépe pochopitelná a dítě se k ní může opakovaně vracet a ujišťovat se, co zvládlo, kolik ho toho ještě čeká, co a kde má dál dělat.
Z mých zkušeností využití strukturalizace a vizualizace může zklidňovat, motivovat, vést k větší samostatnosti dítěte, zlepšovat soustředění, porozumění i snižovat smyslové přetížení. Ve své praxi se mi mnohokrát jejich využití osvědčilo, a proto považuji za přínosné, seznámit v tomto článku s různými způsoby použití strukturalizace a vizualizace, a to i např. u dětí s adhd, úzkostmi, elektivním mutismem apod.
Než začneme využívat prvků strukturalizace a vizualizace pro konkrétní dítě (na rozvrh, pomůcky, procesuální schéma, motivaci…), je vhodné dostatečně dítě poznat a všímat si, jakou má úroveň porozumění obrázkům, fotografiím, symbolům i slovům, jakou má slovní zásobu, co ho rozrušuje, co ho naopak zklidní, jaké má záliby. Také je dobré poznat, v čem se mu daří, a v čem naopak potřebuje podpořit a trénovat.
Vždy je důležitá důvěra dítěte a sdílená pozornost. Doporučuji se zajímat o záliby dítěte a o jeho způsob zábavy a hry, najít k dítěti cestu, oceňovat i malé pokroky v nové situaci, v nových aktivitách, společně sdílet radost, ale i dát pochopení při smutku či jiné negativní emoci. Bez důvěry, empatie a pocitu bezpečí je vše využité jen metodou nebo prostředkem, ne skutečnou podporou.
Podstatné informace můžeme získat od rodičů, dřívějších učitelů (MŠ), asistentů, z doporučení ze školského poradenského zařízení a případně od dalších odborníků, kteří se dítěti věnují. Pokud jde o dítě s jakkoliv narušenou komunikační schopností, je na místě konzultace s logopedem. Dostatečnou pozornost je dobré věnovat i smyslovému vnímání. Setkala jsem se již s pár situacemi, kdy nebylo odhaleno nebo bylo nesprávně diagnostikováno např. sluchové postižení (Chlapec s PAS nosil sluchadla, i přestože slyšel-při diagnostice dostatečně nerozuměl pokynům, nereagoval a působil jako neslyšící. Dívka s elektivním mutismem špatně slyšela i viděla a tak projevovala obavy a strach při komunikaci v neznámém prostředí, mlčela nebo jen šeptala slova.)
Místo k učení nezatěžujeme zbytečnými předměty nebo pomůckami. Hlídáme si, abychom věděli, kterou rukou dítě píše, a aby mělo na dané straně dostatek místa, zejména ve dvojlavicích. Dodržujeme systém práce zleva doprava. Výhodné jsou poličky pod lavicí nebo jiné místo, kde může dítě mít veškeré učebnice a pracovní sešity a učí se chystat si na lavici jen ty konkrétní na danou hodinu. Osvědčily se mi i různé košíčky připevněné „lepicí gumou“, kde má dítě pero, tužku, gumu a případně základní pastelky. Lze, zejména ve dvojlavicích, vyznačit strukturu i vizuálně např. rozdělení prostoru pro jedno a druhé dítě proužkem barevné lepicí tapety. Pokud je dítě v samostatné lavici a chceme i podpořit jeho samostatnost, dá se využít různých pojízdných košíkových poliček. Na levé straně má v níže uložených košíkách své pomůcky, učebnice a v nejvyšším košíku předchystané úkoly na danou hodinu. Úkol, který dokončí, ukládá do košíku vpravo nebo může rovnou předávat paní asistentce nebo paní učitelce. I rodičům doporučuji, aby děti podporovali v určitém systému a pořádku ve svých věcech a pomůckách. Snadněji a rychleji se pak zorientují v pomůckách, které k úkolu potřebují a lépe se soustředí na samotné vypracovávání úkolu.
Struktura prostoru např. třídy se týká základního určení stabilních míst-zón pro konkrétní činnosti a předměty (místo pro relaxaci nebo hru o přestávce např. police se společenskými hrami, kobercem nebo relaxačním vakem, místo pro společné aktivity vyznačené např. sedáky nebo kobercem, čtenářský koutek např. s menším gaučem a knihovničkou, místo pro TV a VV potřeby apod.). Významnou otázkou bývá rozmístění lavic, které má dle mých zkušeností vždy, s ohledem na danou třídní skupinu, nějaké své plusy i mínusy. Je možné lavice rozmístit „klasicky“ do řad za sebou, do tvaru U nebo i do „hnízdeček“ – několik lavic otočených k sobě. Podstatné je u rozmísťování lavic myslet na světelné podmínky, vhodnou vzdálenost od tabule a dobrou viditelnost na ni. Všímáme si výškového nastavení židlí i lavic vzhledem k výšce dětí i toho, aby se děti vzájemně co nejméně rušily. Vzhledem k bezpečnosti pohybu v prostoru třídy musíme respektovat i prostorové možnosti třídy a nechávat vhodný a dostatečný prostor na procházení mezi lavicemi nebo okolo nich.
Rozvrhy třídy využíváme ve třídách běžně různorodým znázorněním. Dětem se specifickými potřebami může pomáhat umístění individuálně zpracovaného rozvrhu např. na kartičkách se suchým zipem nebo lepicí gumou a vždy sundají nebo otočí kartičku vyučovací hodiny, která již proběhla. Rozvrh mohou mít v blízkosti lavice nebo vedle rozvrhu třídy, dle individuální potřeby. Obdobně se dá využít struktury a vizualizace při plnění jednotlivých úkolů v rámci vyučovací hodiny. Volba vhodné vizualizace je opět velmi individuální – karty s čísly úkolů na lavici za sebou (nebo pod sebou-zleva doprava nebo shora dolů..), piktogramy s danými činnostmi, karty s názvem aktivity, fotografie učebnic, pracovních sešitů, ve kterých se bude pracovat apod. Opět se splnění úkolu znázorní otočením karty, odložením karty např. do košíčku nebo jinou individuálně uzpůsobenou možností i klidně v propojení s motivací (dítě si za každý úkol skládá kousek puzzle). Využití struktury a vizualizace může dítěti dodávat větší klid a tím i soustředěnost a více motivovat k plnění úkolů.
Děti s PAS, ADHD, úzkostmi, Touretteovým syndromem, narušenou komunikační schopností i s dalšími specifickými potřebami mívají potíže s vnitřní motivací. Jejich smyslové vnímání, porozumění, úzkosti, náročnější zpracovávání emocí, kolísavá pozornost i např. snadná unavitelnost může spíše demotivovat a znesnadňovat osvojování učiva. Proto je podpůrné, i třeba jen na přechodné období, využívání individuálně nastavené vnější motivace. U některých dětí stačí jen vysvětlení smysluplnosti plnění úkolu – proč se to učí a jak to využije (např. děti s Aspergerovým syndromem). Když se to podpoří přímo využitím v praxi, je to úplně nejlepší motivace. Motivovat lze také:
Dle individuálních potřeb a možností dítě odměňujeme po každém úkolu nebo po každé hodině, jindy stačí až za delší časový úsek i s možností využití sbírání např. žetonů, kousků puzzle, smajlíků a ty až na konci dne či týdne proměnit za konkrétní odměnu. Aby odměny fungovaly, je důležité je mít zařazené do určité struktury a za použití vhodné vizualizace v denním rozvrhu nebo u úkolů na lavici. Dá se znázorňovat i do různých sešitů nalepováním smajlíků apod.
Když má úkol správné strukturování i vhodné vizuální zpracování pro konkrétní dítě, chápe se i plní snadněji. Jsme však rozdílní a máme různé vnímání světa, a tak mají i děti různé potřeby a někdy znesnadňuje pochopení a následně splnění úkolů právě jeho zpracování. Dopomoci lze rozdělením na části, zvýrazněním některých částí, zvětšením písma, upravením obsahu i délky, přepracováním na jinou formu úkolu (laminované pracovní listy nebo krabicové úkoly, kde využíváme třídění, přiřazování, skládání nebo psaní mazacím fixem…). Důležité je i používat jasné a jednoduché pokyny v zadání úkolů.
Pokud mají děti plnit novou aktivitu nebo tu, která je náročnější, případně z nějaké činnosti mají obavy, i zde je možné dodat podporu využitím strukturalizace a vizualizace pro konkrétní činnost. Osobně často využívám v pracovních činnostech, ve výtvarné výchově nebo při nácviku praktických dovedností. Jaké kroky-fáze má činnost, znázorňujeme různými způsoby:
Zejména při nácviku různých sociálních situací a tréninku sociálních dovedností pomáhají názorné záznamy a rozpracování konkrétních situací pro lepší představu, názornost, pochopení i pro postupné osvojování. To, co vidíme si lépe představíme a tím i pochopíme a následně osvojíme. Když vizuálně zpracované situace nebo chování podpoříme dramatizací nebo využijeme přímo v praktické situaci, mívá to ještě větší efektivitu. Možné zpracování sociálních situací a sociálních dovedností může být mnoha způsoby např.:







Veškeré aktivity, dovednosti nebo chování, které chceme u dětí s různými specifickými potřebami podpořit nebo řešit, mohou být díky využití strukturalizace a vizualizace snadněji osvojitelné, s větším pocitem předvídatelnosti a bezpečí.
(učitelka 1. stupně, speciální pedagog)
Použité zdroje:
Praktické zkušenosti autorky
Autorské fotografie
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln