Jaký jsem teda učitel? Jsem sloup, stojící u cesty?

Typologie učitelů nás může vést k zamyšlení, do které „sorty“ učitelů spadám nakonec já sám/a. Někdy sice přemýšlím, k čemu mi to jako je rozpoznat, co jsem vlastně zač, ale možná se to někdy i hodí.

Patrně nejvíce známá je teorie německého pedagoga a psychologa Christiana Caselmanna, žijícího v letech 1889 až 1979, který rozdělil typy učitele do dvou základních typů vzhledem k tomu, zda je orientován více na učební látku nebo na osobnost toho, koho vzdělává. Podle tohoto přístupu můžeme být buďto logotropy, milující vědu a teorii, nebo paidotropy, zaměřující se především na ty, které máme před sebou. Čili vědecký kontra sociální typ učitele. Ten vědecký typ se může ještě od sebe lišit tím, že může být zaměřený filosoficky nebo odborně vědecky. Paidotrop je rovněž dvojího typu: buďto jsem zaměřena individuálně psychologicky na jednotlivé žáky (studenty), nebo tak nějak všeobecně.

Mne na této typologii mrzí, že typ učitele tak striktně rozděluje. Buď jste to, nebo ono. Ale co říkáte – proč bych nemohla být dobrý teoretik, a přitom zaměřena i sociálně? Každopádně se to po nás učitelích požaduje.

A pak máme neméně známou teorii (vždycky tyto dvě u státnic rádi zkoušíme) podle W. O. Döringa (1880-1948), který vycházel ze Sprangerovy typologie osobnosti. A tady je nás učitelů najednou hnedle šest typů: kromě teoretického (logotropa) a sociálního (paidotropa) také typ ekonomický, náboženský, politický a estetický. Rozděluje je dále podle toho, který typ si vyžaduje respekt (ctí ho), ale není milován (náboženský typ), nebo který je oblíbený a milován, ale nerespektován (sociální typ) nebo dokonce který je nejen neoblíbený, ale přímo vyvolává obavy (politický typ). Jsou typy, které nevyvolávají žádné emoce (ekonomický), indiferentní, laxní přístup vyvolává typ teoretický a estetický, umělecký typ ten je prostě oblíben.

E. Vorwickel rozděluje učitele na striktně věcné, oduševněně věcné, naivně osobní a uvědoměle osobní.

A nemůžeme opomenout typologii Kurta Lewina (1890-1947), který hovoří o učitelích autoritativně dominantních, liberálně nezasahujících a demokraticky sociálně integrujících.

Uff. A toto je výčet jen těch nejpopulárnějších typologií.

Co se týče mne, chtěla bych být vším 😊)

Jen ne hodná a blbá a přísná a zlá.

Takže se téměř zdá, že typologie učitelů podle žáků 9. tříd (vizte předchozí článek) je asi nakonec nejpřesnější a nejlépe sedí na každého z nás.

Jen J. A. Komenský se nesmí zahanbit: Ve své Didactice píše, že učitelé: „…mrzutí, panovační a takoví, kteří rádi rozdávají rány, jsou nepřátelé lidské přirozenosti a takřka vedeni k tomu, aby sráželi a ničili schopnosti, ne však, aby je povznášeli a zušlechťovali. Sem též náležejí suchopární a neplodní dogmatikové, kteří vyučují toliko z vyschlých pouček, nepřinášejí však pobavení, aby žáky pohnuli k učení, činí z nich naopak tvory znechucené a využívající příležitosti k útěku od učení, anebo tvory sobě podobné, totiž kožené a neohebné.

Aneb jak říká Komenského známý citát: „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“

Tož pojďme, nestůjme… nebuďme kožení, dogmatičtí, suchopární, neplodní, mrzutí a panovační, rozdávající tělesné i psychické rány. Proč? No proto, abychom nevychovávali tvory nám podobné – nehybné znechucené sloupy, stojící u cest.

doc. PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D.

📚 Sledujte Eduall.cz a Eduall Blog!

Na Eduall blogu přibývají pravidelně nové články od odborníků z praxe, zaměřené na vzdělávání, speciální pedagogiku, a podporu dětí s různými potřebami. 🤗 Zůstaňte s námi a nechte se inspirovat!

🔗 Více užitečných materiálů a přístup k dalším webinářům najdete na Eduall.cz a v našem členském Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nově se k nám můžete přidat na skupinu na FB Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče, kde můžete, nejen články, okomentovat.

Symbolická ilustrace učitele jako sloupu na rozcestí, s dětmi kráčejícími po jedné z cest, znázorňující vedení a inspiraci učitele.
„Ilustrace učitele jako sloupu: Vedení, inspirace a cesta vpřed

Miriam Prokešová
Doc. PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D., je česká pedagožka a vysokoškolská učitelka. Působí na Katedře pedagogiky a andragogiky Ostravské univerzity. Specializuje se na obecnou pedagogiku, filozofii výchovy a kulturu menšin. Je autorkou několika odborných publikací i regionálních děl, například „Landecké pověsti.“ Její výzkum se zaměřuje na výchovu dětí, vztahy mezi učiteli a žáky z pohledu vzpomínek a na pojetí dítěte a dětství z pohledu filozofie. Miriam Prokešová je také aktivní v oblasti literární tvorby a regionální kultury.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *