Začínáte pracovat na pozici asistenta pedagoga a cítíte smíšené pocity? Nadšení z nové příležitosti střídají obavy z neznámých vod školství? Možná přemítáte o tom, jak Vás přijme žák, který vyžaduje asistenci nebo jak se uvedete do třídního kolektivu? Přemýšlíte o tom, zda dokážete správně naplňovat speciální vzdělávací potřeby žáků dané třídy? Nebo Vás napadá, zda si dokážete nastavit dobré pracovní vztahy s třídním učitelem a dalšími pedagogy, jenž vyučují třídu, ve které asistujete? A jak komunikovat s rodiči žáků této třídy? A co když nezvládnu pomoci všem, kteří to potřebují? Pokud Vás tyto myšlenky přepadají ještě před prvním vstupem do třídy, máte vysokou šanci stát se výjimečným asistentem pedagoga!
Práce asistenta pedagoga může být obzvlášť na začátku plná výzev, ale také příležitostí k vybudování pevných základů této role a rozvinutí vlastního sebepoznání.
V článku se dozvíte, jaké klíčové oblasti Vám pomohou zahájit výkon nové pracovní pozice na profesionální úrovni.
Podle psychologa Thorndike spočívá efekt prvního dojmu v preferenci mozku vnímat první získané dojmy silněji než ty později získané. Z tohoto důvodu je důležité dát si záležet na prvních dnech, které strávíte s žáky ve třídě. Jak na to? Klíčem je efektivní komunikace a respektující přístup. Je důležité si uvědomit, že Vaše nová role není nová jen pro Vás, ale i pro děti.
Neopomeňte představit se žákům adekvátně jejich věku.
Domluvte se s třídním učitelem, aby Vám ponechal prostor na představení se.
Příklad představení se žákům prvního stupně: Jmenuji se Alena Fenclová. Děti mi většinou říkají Ája nebo Alenka. Ráda běhám, a přitom poslouchám písničky. Nerada vařím, ale za to mě baví péct. A proč jsem přišla do Vaší třídy? Pomáhám tam, kde mě potřebují. Dokonce umím našeptávat dětem tak, že mě postupně už vůbec nepotřebují.
TIP: Představení podpořte seznamovací hrou – např. Indiánská jména. Děti si vymyslí indiánské jméno, které obsahuje jejich oblast zájmu nebo cokoliv, co je vystihuje. Například: Sice ráda běhám, ale jsem pomalá. Mé indiánské jméno tedy je Pomalá běžka/Rychlý šnek. Jakmile si děti rozmyslí své jméno, utvoří kruh a sdělí si jej jeden po druhém, včetně svého skutečného jména. Doprostřed kruhu se postaví jeden z žáků, natáhne paži směrem k žákům a zatočí se se zavřenýma očima. Po zastavení žák míří na jednoho ze spolužáků a snaží se rychle si vybavit jeho indiánské jméno. Asistentu pedagoga se v tuto chvíli naskýtá příležitost zapamatovat si nejen jména žáků, ale i jejich zájmové činnosti. Jedná se o zkoušku paměti pro všechny zúčastněné J.
Nastavte si s žáky gesto, které budou používat pro případy přivolání pomoci. Sdělte žákům svá očekávání a aktivně naslouchejte tomu, v čem by ocenili Vaši asistenci. Autenticita a přirozenost je Vaší devizou, nebojte se jí prodat. Děti poznají, pokud to s nimi myslíte upřímně.
Dobře fungující spolupráce mezi asistentem pedagoga a třídním učitelem je základem úspěchu. Z tohoto důvodu je důležité objasnit si hned na začátku své role, očekávání a pravidla komunikace. Společné sdílení náhledu na spolupráci pomáhá k dosažení pozitivního vztahu. Udržujte komunikaci otevřenou a hlavně pravidelnou za účelem předcházení nedorozumění. Požadujte nahlédnutí do doporučení školského poradenského zařízení. Objasněte si, kdo Vás metodicky povede. Bude to výchovný poradce? Bude to samotný třídní učitel? Nebo školní speciální pedagog?
TIP: Vytvořte si s třídním učitelem plán pravidelných konzultací. Tímto způsobem můžete sdílet své postřehy, řešit případné problémy a hledat společná řešení. Vzájemná podpora a respekt jsou klíčové pro vytvoření efektivní spolupráce. Zajímejte se o učitelův styl výuky, který Vám napoví, jak můžete uzpůsobit vlastní metody při práci s žáky.
Rodiče jsou jedním z pilířů vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, kterému bylo přiznáno podpůrné opatření ve formě asistenta pedagoga. Je důležité již od začátku budovat zdravý a profesionální vztah se zákonnými zástupci daného žáka. Srozumitelná a včasná komunikace je základem, stejně jako dodržování profesionálních hranic. Snažte se nahlédnout na kontext rodinného zázemí žáka. Komunikujte s taktem a empatií.
TIP: Domluvte si schůzku s rodiči, na které bude přítomen i třídní učitel. Ujistěte je o své kvalifikaci, objasněte jim, v čem spočívá podpora jejich potomka při výuce. Domluvte se na pravidelné komunikaci. Někomu vyhovují popisné emaily o tom, co se dítěti daří, co nikoliv. Jiný zas preferuje zavedení komunikačního deníku, ve kterém asistent pedagoga zachycuje pozitivní i negativní momenty dne. Důležité je naslouchat rodičům, ptát se na jejich očekávání a aktivně hledat řešení, které bude v nejlepším zájmu jejich dítěte.
Při výkonu práce asistenta pedagoga se setkáte s pestrostí dnů jak v pozitivním, tak i v negativním slova smyslu. Školní prostředí není stabilním pracovištěm. Emoce a projevy žáků mohou být nevyzpytatelné, což činí práci pedagogických pracovníků velmi náročnou. Můžete se i setkat s pocity nedosažitelnosti podpory žákům, kteří ale Vaši pomoc potřebují.
TIP: Dávejte si na každý den priority. Například: Dnes žáky čeká psaní slohové práce. Kdo bude nejvíce potřebovat moji pomoc? Mohu vytvořit skupinku těchto žáků?
Reflektujte svůj pracovní den. Sbírejte zpětné vazby od žáků a pedagogických pracovníků. Hlídejte si své kompetence a hranice. Pamatujte, že péče o sebe je stejně důležitá jako péče o ostatní.
Mohou přijít dny, kdy Vám bude připadat, že přešlapujete na místě. Žáka se zrovna nedaří posouvat a už Vám dochází nápady, jak ho podpořit.
TIP: Vyhledejte inspiraci u zkušenějších kolegů – jak ve škole (typicky členové školního poradenského pracoviště – výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog aj.), tak i virtuálně například na webových stránkách asistentpedagoga.cz, zapojmevsechny.cz, ve facebookových skupinách např. Specifické poruchy učení, Nadané děti, Speciální pedagogové apod. Zúčastněte se seminářů, online kurzů, webinářů, čtěte odbornou literaturu, poslouchejte podcasty (např. Záhodno, Zapojme všechny). Zjistěte, zda je Vaše škole zapojená do programu Pomáháme školám k úspěchu, díky kterému byste mohl či mohla navštívit jinou školu a stínovat práci asistentů pedagoga. Pravidelné vzdělávání Vám pomůže nejen v každodenní práci, ale také v budování vlastní sebedůvěry a odbornosti.
S výše zmíněnými klíčovými radami se Vám pravděpodobně bude vstupovat do třídy s výrazně vyšším vnitřním klidem. Popsaná doporučení aplikujte na svoji pracovní situaci a buďte trpěliví k sobě i ke svému okolí.
Práce asistentů pedagoga je významná a neocenitelná. Každý den se i díky nim žáci posouvají blíž a blíž ke své samostatnosti.
Bc. et Bc. Alena Fenclová
Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky článku
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:
První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu