“Aby autisté v tomto světě uspěli, musí najít své silné stránky a lidi, kteří jim pomohou se dostat ke svým snům a cílům. Aby se tak stalo, je nutné mít a udržet si kamarády. Mezi kamarády musí být mentoři. Prostředí, které vás podporuje, a ve kterém se mohou učit ze svých chyb, to pro autisty musí společnost vytvořit.“
Bill Wong
Ve třídách základních škol se běžně objevují děti s poruchami učení, s logopedickými vadami nebo různě sociálně znevýhodněné. V posledních letech sleduji však i nárůst počtu dětí s poruchami autistického spektra. Na úspěšnou integraci dítěte s PAS do běžné třídy má výrazný vliv klima třídy – to, jak fungují vrstevníci, učitelé a dítě s PAS ve vzájemné kooperaci v rámci dané třídy. Umístila bych ho na jednu z předních příček všech ovlivňujících faktorů. Působí na vzorce mezilidského chování do budoucna, buduje sebevědomí a sebepojetí dítěte, schopnost řešení problémů, může vést k rozvoji empatie, podporovat respekt k odlišnostem… Podstatnou osobou, která by měla mít koordinaci všech neustále probíhajících dějů ve třídě ve svých rukách, je třídní učitel (učitelka). Vyžaduje to dobrou schopnost komunikace, organizační schopnosti, improvizační dovednosti, dostatečnou vlastní psychohygienu i kontinuální sebevzdělávání. Faktor, který v počátku učitel neovlivní je vlastní složení třídy – více chlapců, dívek, kolik dětí s podpůrnými opatřeními apod. A i proto je nezbytná úzká spolupráce s asistentem pedagoga, ostatními kolegy, rodiči a odborníky věnující se dítěti. Tímto veškerým úsilím se také snažíme o prevenci šikany, kterou mohou být děti s PAS ohroženy.
Jak často ve svých článcích zmiňuji, na počátku považuji za podstatné, obeznámit rodiče i děti se samotnou diagnózou PAS. Mezi veřejností totiž koluje mnoho nepřesných či mylných informací-mýtů, které pak mohou vzbuzovat obavy rodičů i okolí a strach, jak víme, často vyvolává obranou nebo útočnou reakci. To vše může negativně ovlivnit už v počátku klima třídy. Mýtů o poruchách autistického spektra existuje mnoho a stále se vytváří nové a to zejména na základě nedostatečné znalosti problematiky autismu. Je přínosné se zajímat o to, čeho se rodiče spolužáků obávají, o čem nemají informace a dodat jim správná vysvětlení a dostatek informací.
Proto považuji za důležité, aby byli rodiče spolužáků dítěte s PAS seznámeni s konkrétním dítětem, jeho chováním, projevy a základní symptomatikou diagnózy. A to nejlépe před nástupem dítěte do školy. Může to být formou běžné třídní schůzky, přátelského setkání nebo i výletu…dle toho, jak se vzájemně rodiče a děti znají. Následně je podstatné, nejlépe v prvních vyučovacích hodinách, seznamovat s podstatou diagnózy i děti z kolektivu třídy. V tom mohou být nápomocné i různé podpůrné programy např. od JAN Olomouc nebo z Nautis Praha.
Jdeme Autistům Naproti z.s., známá pod zkratkou JAN z.s. z Olomouce, je organizací, která poskytuje služby a podporu dětem a dospělým s PAS a jejich rodinám. Mezi jejich služby patří sociální rehabilitace, nácviky sociálních dovedností, raná péče, setkávání rodičovské skupiny, letní příměstské tábory, pobyty pro rodiny s dětmi s PAS i např. vzdělávací kurzy týkající se problematiky PAS. Více informací lze získat na webových stránkách organizace jan-olomouc.cz.
Tato organizace nabízí také pro různé typy a stupně škol svůj preventivní program Fair-play třída. Tento program má za cíl přiblížit, jak se cítí a jak vnímají lidé s PAS (zejména s Aspergerovým syndromem), jaké mohou mít potíže a seznamuje s různými způsoby vhodné komunikace a pomoci. Pracuje se s třídou, do které dochází dítě s autismem. Pokud je dítě klientem organizace JAN z. s., pak je tento program poskytnut zdarma. Při programu jsou přítomni také asistent pedagoga, třídní učitel a další lidé věnující se dítěti s PAS. Může následovat také schůzka s pracovníky školy a plánování strategií pro další práci s dítětem s PAS a s kolektivem třídy. Program trvá 2 vyučovací hodiny. K článku přikládám (se svolením JAN z.s.) i leták v pdf verzi k samotnému programu.
NÁRODNÍ ÚSTAV PRO AUTISMUS, Z. Ú. poskytuje široké spektrum služeb pro děti, dospívající i dospělé s PAS a jejich rodiny. K poskytovaným službám patří např. SPC, diagnostika a odborné poradenství, osobní asistence, odlehčovací služby, terapie pro děti i dospělé s autismem a mnoho dalších služeb, které je možné dohledat na webových stránkách nautis.cz.
V Nautis se věnuje lidem s PAS mnoho zkušených odborníků a mezi nimi také terapeut Mgr. et Bc. Julius Bittmann a speciální pedagožka Mgr. Lenka Bittmannová. Oba se zabývají tématy právě jako integrace dětí s PAS do běžných škol a otázka šikany a její prevence u dětí s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Tato témata také publikovali v knižním vydání pod názvy Prevence a účinné řešení šikany a Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu. Pořádají přednášky a speciální programy ve školách také zaměřené na integraci a prevenci šikany dětí s PAS, věnují se i individuálním a skupinovým terapiím.
Aby integrace dítěte s PAS byla přínosná pro všechny zúčastněné, je potřeba věnovat práci s celým kolektivem třídy i s rodiči dostatečnou pozornost, energii a čas průběžně po celý školní rok. Můžeme ji shrnout do několika bodů:
Klima třídy je dle mého názoru stále se proměňující a živelný organismus, který je velmi křehký a zároveň svým významem pro jedince nesmírně silný. To bychom měli mít stále na paměti.
Mgr. Iveta Dubová
(učitelka 1. stupně ZŠ, speciální pedagog)
Autorka článku pro Vás chystá i webinář na téma PAS, přihlásit se můžete zde:
Předškolní příprava dítěte s PAS – Webinář Eduall 5.3.2025 | Praktické rady a tipy
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Zdroje: