Dechová cvičení jako klíč pro zlepšení koncentrace u dětí s ADHD a SPU

Dítě s jemným úsměvem na rozkvetlé louce, obklopené pastelovými květinami, v akvarelovém stylu. Eduall obrázek
Akvarelová ilustrace dítěte na louce

Děti s poruchami pozornosti, jako je ADHD, a se specifickými poruchami učení (dále jen SPU), čelí řadě výzev nejen ve škole, ale i v běžném životě. Často bojují se soustředěním, impulzivitou a náročnými emocemi. Relaxační techniky mohou být účinným nástrojem, jak dětem s ADHD a SPU pomoci zvládnout každodenní stres a zlepšit jejich schopnost soustředění.

Proč učit děti pracovat s dechem?

Dýchání je základní životní funkcí, která ovlivňuje naši fyzickou i psychickou pohodu. U dětí s ADHD a SPU může být práce s dechem klíčem ke zvládnutí jejich obtíží.

  • Regulace emocí: Pomocí dechových technik se děti učí zvládat stres a negativní emoce. Práce s dechem aktivuje parasympatický nervový systém, který podporuje klid a relaxaci.
  • Zlepšení soustředění: Řízené dýchání pomáhá dětem lépe se soustředit na daný úkol a zůstat přítomné v aktuálním okamžiku.
  • Zklidnění těla a mysli: Hluboké dýchání snižuje fyzické projevy stresu, jako je zvýšený srdeční tep nebo svalové napětí.
  • Rozvoj seberegulace: Děti získávají nástroj, jak si samy pomoci v náročných situacích, ať už jde o školní prostředí nebo domov.

Práce s dechem je nenáročná, zábavná a přístupná všem dětem.

Jak s dechem pracovat?

Dechová cvičení se zaměřují na zpomalení, prohloubení a uvědomění si vlastního dechu. Klíčem k úspěchu je pravidelnost a zapojení dětí formou hry nebo vizuální podpory. Níže uvádíme několik jednoduchých způsobů, jak s dětmi efektivně pracovat:

  1. Vytvoření bezpečného prostoru: Děti potřebují klidné prostředí, kde se mohou na dech plně soustředit. Můžete využít třídu, domácí prostředí nebo klidný koutek.
  2. Vizualizace dechu: Pomozte dětem představit si dech jako proud vzduchu, barvy nebo světla, které procházejí jejich tělem.
  3. Rytmus a pravidelnost: Dechová cvičení mohou být součástí denního režimu, například na začátku vyučování, po návratu z přestávky nebo před spaním.
  4. Pochopení dechu: Vysvětlete dětem, jak dech ovlivňuje jejich tělo. Například při hlubokém dýchání se snižuje hladina stresového hormonu kortizolu, což přispívá k uvolnění.

Jednoduchá dechová cvičení

1. Dýchej do čtyř

Toto jednoduché cvičení je skvělou volbou především pro mladší děti.

  • Požádejte dítě, aby se posadilo pohodlně, s rovnými zády a uvolněnými rameny.
  • Vysvětlete mu, že bude dýchat do čtyř.
  • Nechte dítě vdechnout nosem na čtyři počty (1-2-3-4), držet dech na další čtyři (1-2-3-4) a poté vydechnout ústy na čtyři (1-2-3-4).

Tento cyklus opakujte čtyřikrát až pětkrát, přičemž dítě povzbuzujte, aby se soustředilo na svůj dech a vnímalo, jak se jeho tělo uvolňuje. Ztížením tohoto cvičení může být snaha nadechnout se do dutiny břišní. Dítě můžete motivovat k tomuto nádechu například tím, že si představí, jak nafukuje balónek v břiše.

2. Bublinky

Toto cvičení povzbuzuje dětskou fantazii a z vlastní praxe vím, že je u dětí velmi oblíbené.

  • Řekněte dětem, že budou vytvářet bubliny, které potřebují k uvolnění napětí.
  • Nechte je předstírat, že mají v ruce láhev na bubliny. Vysvětlete, že při nádechu (nos) nabírají vzduch do lahve a při výdechu (ústa) vypouštějí bubliny.
  • Nechte děti dýchat pomalu a klidně, zatímco si představují, jak jejich bubliny létají vzduchem.

Opakujte cvičení několikrát, přičemž děti povzbuzujte, aby si vymyslely barvy a tvary svých bublin.

3. Světlo a stín

  • Požádejte děti, aby si lehly na záda a zavřely oči. Řekněte jim, že se chystají „rozsvítit“ své tělo jako žárovku.
  • Vysvětlete, že když vdechnou nosem, budou si představovat, jak do jejich těla přichází světlo, které je zahřívá.
  • Při výdechu ústy si představí, že všechno napětí a stres opouští jejich tělo jako stín.

Opakujte tuto techniku několikrát, přičemž povzbuzujte děti, aby se soustředily na to, jak se jejich tělo cítí během cvičení.

4. Jóga dechu

Toto cvičení kombinuje dech s jednoduchými pohyby, což bývá pro děti velmi atraktivní.

  • Nechte děti stát se vzpřímenými nohama na šířku boků.
  • Při nádechu zvedněte obě ruce nad hlavu, jako by chtěly dosáhnout na oblohu.
  • Při výdechu spusťte ruce dolů a nechte je volně viset.
  • Opakujte několik cyklů s důrazem na plynulost dechu a pohybu.

Děti si mohou představit, jak je jejich dech „nese“ výš a níž. V tomto podzimním počasí můžete motivovat děti tím, že pohyby přirovnáte k drakovi vznášejícímu se v oblacích.

Tip

Pokud můžete věnovat dechovým technikám více času, můžete jednotlivá cvičení doplnit o vizuální oporu. Například pro cvičení „Bublinky“ lze předem vyfouknout několik bublin z bublifuku pro lepší představu dětí a zvýšení jejich motivace. U cvičení „Dýchej do čtyř“ lze pracovat s počítadlem.

5. Další tipy

  • Dechová duha: Pomozte dětem představit si, že jejich dech kreslí duhu. Při nádechu si mohou představit jednu barvu duhy (například červenou) a při výdechu další barvu (například oranžovou). Pokračují, dokud nenakreslí celou duhu.
  • Foukání na peříčko: Dejte dětem lehké pírko a nechte je foukat tak, aby pírko zůstalo co nejdéle ve vzduchu. Tato hra posiluje kontrolu dechu a zároveň je pro děti zábavná.
  • Dýchání s rytmem hudby: Pusťte dětem klidnou hudbu a požádejte je, aby sladily svůj dech s rytmem písně. To může být zvlášť užitečné u dětí, které se snadno nechají rozptýlit.
  • Balónkový dech: Děti si mohou představit, že jejich tělo je balónkem. Při nádechu se balón pomalu nafukuje, při výdechu zase splaskává. Tuto představu mohou doplnit i pohybem rukou, který napodobuje nafukování a vyfukování balónku.
  • Foukací závody: Položte na stůl nebo podlahu lehké předměty (například papírové kuličky nebo pingpongové míčky). Každé dítě může pomalu foukat a snažit se posunout předmět co nejdál. Tento nácvik učí ovládání dechu hravou formou.
  • Dechový labyrint: Na papír nakreslete jednoduchý labyrint a dejte dětem lehký předmět, který mohou pohybovat pomocí foukání (například vatovou kuličku). Pomalu procházejí labyrint foukáním, což podporuje kontrolu nad dýcháním i trpělivost.
  • Pytlíky: Rozdejte dětem malé papírové pytlíky, které si mohou ozdobit. Děti pak mohou dýchat do pytlíků pomalu a rytmicky, což slouží ke zklidnění nervové soustavy.

Dechové techniky přinášejí nejen okamžité zklidnění, ale také dlouhodobé návyky, které mohou děti využít ve stresových situacích v průběhu celého života. Pravidelná dechová cvičení je učí lépe zvládat náročné situace, zklidnit svou mysl a efektivněji pracovat se svými emocemi. Jako pedagogové a rodiče máme v rukou klíčový nástroj pro zlepšení kvality života dětí (nejen) s ADHD a SPU, a zároveň podporujeme jejich sebedůvěru, schopnost sebeřízení a odolnost vůči stresu. Tyto dovednosti mají pozitivní dopad nejen na jejich školní výsledky, ale i na budování zdravých sociálních vztahů a celkovou životní pohodu.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *