Pokud je součástí kolektivu třídy běžné základní školy dítě s poruchou autistického spektra, je potřeba přistupovat k přípravě na vyučovací hodinu s přihlédnutím ke specifickým potřebám daného dítěte s PAS. Z konkrétních potřeb vychází konkrétní specifika při přípravě vyučovací hodiny. Nesmíme však opomenout i individuální potřeby ostatních dětí ve třídě. V tomto případě je kladen velký důraz na dovednosti učitele v rovnoměrném rozložení pozornosti a péče v celém kolektivu třídy. Učitel v těchto situacích zúročí i své organizační a improvizační schopnosti. Výraznou roli zde hraje intenzivní práce s celým kolektivem třídy a podporování přátelského a respektujícího klimatu ve třídě, kdy jsou děti vedeny a podporovány k respektování individuálních odlišností.
(2. třída, 1. vyučovací hodina, matematika, chlapec s PAS – dětský autismus)
Uvádím příklad přípravy na hodinu matematiky a nahlédnutí do hodiny prostřednictvím fotografií s laskavým svolením maminky chlapce. Pro tento článek chlapce uvádím pod jménem Honzík.
Jak konkrétní vyučovací hodina proběhne, můžeme ovlivnit pečlivou přípravou, ale je také stále mít na paměti, že existují faktory vstupující do vzdělávacího procesu, které jsou mimo naše možnosti ovlivnění. Je důležité s nimi počítat a přijímat je bez výčitek jako nové zkušenosti.
(učitelka 1. stupně, speciální pedagog)
Autorské fotografie, se souhlasem ZŠ Bohutín
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu