Při výchově a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra využíváme principů strukturovaného učení. Metodika strukturovaného učení vychází z programu péče a vzdělávání dětí s autismem a dětí s příbuznými problémy v komunikaci TEACCH® (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children). Tři z principů strukturovaného učení pravidelně zmiňuji ve svých článcích. Jde o princip strukturalizace, vizualizace a individualizace. Aby však byla péče komplexní a správně provázaná, je potřeba uvést i čtvrtý princip a tím je PRINCIP MOTIVACE.
Motivace je určitou hnací silou, která nám pomáhá při plnění konkrétní činnosti nebo při dosahování vytyčeného cíle. Tyto činnosti a cíle pro nás mají většinou nějaký smysl. Děti s PAS však nemusí vždy plně chápat smysluplnost různých činností, a proto pro jejich vykonávání nemají dostatečnou vnitřní motivaci. Pokud je však chceme učit různým dovednostem, důležitým pro praktický život ve společnosti nebo vhodně směrovat jejich způsoby chování a komunikace, musíme dostatečně podpořit jejich motivaci. I přesto, že je zásadní přistupovat velmi individuálně, negativní motivace (trest) nebo tlak na výkon působí často demotivačně a bývají pro děti s PAS spíše nevhodné. Proto volíme raději způsoby pozitivní motivace.
Motivace (odměny) úzce souvisí s hodnocením výkonů a pokroků dítěte. Může být i jednou z forem hodnocení směrem k dítěti a pro dítě. Dítě ihned pozná, zda se mu dařilo. Ideální je, pro větší vyzdvihnutí pokroku a pro výraznější ocenění, doplnit případné materiální (i jiné druhy) odměny ústním ohodnocením jako např. používáme u Honzíka – „krásná práce“. Honzík si občas i vzpomene na razítka, kterými jsme si v 1. třídě oceňovali nácvik psaní a vyžaduje je. Určitou nadstavbou může být i pravidelné informování rodičů o tom, co se daný den dařilo a společné ocenění dítěte.
Dle individuálních potřeb upravujeme frekvenci odměňování, druh odměn, můžeme také kombinovat několik druhů např. žetonový systém a sociální odměna, materiální odměna a sociální odměna, činnostní a materiální i sociální odměna, s přihlédnutím k aktuálnímu fyzickému i psychickému stavu-naladění dítěte s PAS.
Obr. č. 1 a č. 2 Honzík má nastrukturované 3 úkoly a za každý získává jeden obrázek oblíbeného zvířátka. Po splnění úkolu, číslo úkolu otočí a vezme z košíku fotku zvířátka a umístí na přichystaná okénka na dřevěné liště-ta jsou označena smajlíkem ODMĚNA.
Obr. č. 3 Vzor „Odměna činnostní-bublifuk za 4 úkoly v jedné vyučovací hodině TV“
Obr. č. 4 Vzor „Odměny materiální-jídlo za každou vyučovací hodinu“
Obr. č. 5 Vzor „Odměna, která se splní skládáním puzzle během 2 dní, za každou vyučovací hodinu 1 kousek puzzle“
Věnovat dostatečnou energii motivování a oceňování dítěte s PAS, je jako péče o zahradu… Buď bude krásně kvést a plodit, nebo začne uvadat… Proto je ale třeba jí stále dávat pozornost, čas a respektovat její proměnlivost…
Mgr. Iveta Dubová
(učitelka 1. stupně, speciální pedagog)
Autorka článku pro Vás chystá i webinář na téma PAS, přihlásit se můžete zde:
Předškolní příprava dítěte s PAS – Webinář Eduall 5.3.2025 | Praktické rady a tipy
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Zdroje: