Hra je pro děti předškolního a mladšího školního věku prostředkem k navazování sociálních kontaktů a k vytváření vztahů, způsobem poznávání světa a nabývání zkušeností. Při hře trénují soustředění, spolupráci, trpělivost, střídání rolí, rozšiřují slovní zásobu.
Hra je základní stavební kámen pro učení. Měla by být využívána co nejvíce a co nejdéle. Při hře se děti věnují nejčastěji tomu, co je nejvíce zajímá, je jejich záliba, co se jim daří, a v čem jsou zdatní. Na základě zálib dětí a hry můžeme vystavět velmi mnoho. Hra a záliby se dají využít jako motivace při učení, při řešení náročného chování i v různých terapeutických přístupech využívaných u dětí. Hra je i důležitý diagnostický ukazatel.
Při hře je významná dovednost, které se říká RECIPROCITA. Týká se schopnosti být v kontaktu s druhými, zapojení se do komunikace, reakce na gesta i jejich zrcadlení a celkově vnitřní motivace zapojit se do sociálních interakcí. U dětí s PAS je tato dovednost oslabená.
(kojenec až mladší školní věk)
Prostřednictvím hry lze u dětí s PAS proniknout do „jejich světa“ a pomoci jim lépe porozumět a orientovat se v tom našem společném světě a hlavně získat jejich důvěru.
Ukázka 3 verzí strukturovaných her
Zdroj: Autorské fotografie
(učitelka 1. stupně, speciální pedagožka)
Autorka článku pro Vás uspořádala společne s Eduall webinář na téma PAS, záznam můžete zakoupit zde:
Koupit produkt: „záznam webináře Předškolní příprava dítěte s PAS“
Zdroje:
Online. Dostupné z: https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/reciprocita-jak-se-vzajemnost-projevuje-u-lidi-s-pas. [cit. 2025-04-18].
Online. Dostupné z: https://autismport.cz/autismus-podle-veku/dite. [cit. 2025-04-18].
Online. Dostupné z: https://autismport.cz/autismus-podle-veku/kojenec. [cit. 2025-04-18].
Online. Dostupné z: https://autismport.cz/autismus-podle-veku/batole. [cit. 2025-04-18].
Online. Dostupné z: https://autismport.cz/autismus-podle-veku/predskolak. [cit. 2025-04-18].
Online. Dostupné z: https://autismport.cz/autismus-podle-veku/skolak. [cit. 2025-04-18].
Skripta z kurzu „Rozvoj hrou-terapeutická hra pro děti s autismem“, lektorka Linda Cecavová
Praktické zkušenosti autorky