Současná škola už dávno není pouze institucí, která předává žákům vědomosti v rámci tradičních vyučovacích předmětů. Vzdělávání dnes zahrnuje také rozvoj sociálních dovedností, psychické odolnosti, schopnosti spolupráce a zdravého sebepojetí. Stále více se ukazuje, že úspěch žáka ve škole není určen jen jeho intelektuálními schopnostmi, ale také tím, zda má v prostředí školy dostupnou a kvalitní odbornou podporu.
Jedním z nástrojů, které tuto podporu zajišťují, je školní poradenské pracoviště (ŠPP). Jeho existence a činnost jsou zakotveny v legislativě (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních), což dokládá, že se nejedná o doplňkovou službu, ale o systémovou součást školy. ŠPP plní preventivní, intervenční i podpůrnou funkci – od identifikace speciálních vzdělávacích potřeb, přes krizovou intervenci, až po spolupráci s rodinou a externími institucemi.
Funkčnost tohoto pracoviště ale není dána pouze tím, že „na papíře“ existuje. Zásadní roli hraje postoj vedení školy a kvalita týmové spolupráce jeho členů. ŠPP se stává skutečně účinným tehdy, když jej vedení vnímá jako nedílnou součást vzdělávacího procesu, poskytuje mu odpovídající podmínky a důvěřuje jeho odborným pracovníkům.
Moderní a efektivní školní poradenské pracoviště má zpravidla zastoupeny všechny klíčové odborné pozice – výchovného poradce, školního metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga a sociálního pedagoga. Teprve propojení jejich kompetencí umožňuje komplexní a multidisciplinární přístup k podpoře žáků, učitelů i rodičů.
V následujícím textu se proto zaměříme na to, jak takové funkční školní poradenské pracoviště vytvořit, udržet a rozvíjet – a to nejen formálně, ale především obsahově a v praxi.
Ani ten nejzkušenější tým školního poradenského pracoviště nebude fungovat, pokud nebude mít oporu v řediteli a vedení školy.
Podpora by měla zahrnovat:
Když vedení vnímá ŠPP jako rovnocenného partnera, vytváří tím klima, ve kterém mohou odborníci naplno uplatnit své znalosti a zkušenosti.
Čím pestřejší je složení týmu, tím více potřeb školy dokáže pokrýt.
V ideálním případě by ŠPP mělo zahrnovat:
V praxi je obsazení všech pozic někdy složité – finančně či organizačně. I tak je ale vhodné hledat cesty, jak tým postupně doplnit, například přes projekty či sdílené úvazky mezi více školami.
Funkční ŠPP stojí na tom, že každý ví, co je jeho zodpovědnost. Překrývání kompetencí může vést k nejasnostem, konfliktům a duplicitní práci.
Doporučuje se:
Vedle jasného rozdělení kompetencí je pro dlouhodobě funkční spolupráci klíčové, aby členové týmu sdíleli společné hodnoty a principy práce. K tomu slouží kodex školního poradenského pracoviště.
Proč kodex vytvářet:
Obsah kodexu může zahrnovat:
V některých školách je kodex vytvořen na úrovni celého ŠPP, jinde mají vlastní stručný etický kodex i jednotlivé profese (např. školní psycholog se odkazuje na etický kodex České asociace psychologů apod.).
Výhoda kodexu: slouží jako opěrný bod při řešení složitých a citlivých situací a chrání jak žáky a rodiče, tak i samotné pracovníky ŠPP.
Rozdělení kompetencí je důležité, ale stejně klíčová je i vzájemná spolupráce.
Multidisciplinární přístup znamená, že se na řešení problému díváme z více úhlů. Například:
Pravidelné týmové porady ŠPP jsou proto nezbytné – nejen pro sdílení informací, ale i pro hledání nejlepších postupů.
Ani nejlepší ŠPP nebude účinné, pokud zůstane „uzavřené ve své kanceláři“.
Důležité je, aby tým aktivně spolupracoval s učiteli:
Tím se ŠPP stává viditelnou a přirozenou součástí života školy.
Podpora dítěte je nejúčinnější, když jsou škola, rodina a odborníci zvenčí na jedné lodi.
Úkolem ŠPP je proto:
Funkční školní poradenské pracoviště potřebuje i praktické zázemí:
Každý školní rok by měl tým školního poradenského pracoviště:
Funkční školní poradenské pracoviště je investicí do budoucnosti žáků i celé školy. Je to místo, kde se setkává odborná znalost, lidský přístup a spolupráce. Aby mohlo fungovat, potřebuje:
Škola, která má silné a funkční ŠPP, dokáže lépe reagovat na potřeby žáků, předcházet problémům a vytvářet prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně, přijímané a podporované.
Zdroj:
vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
vlastní zkušenosti autorky
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln