Jak využít podzimní přírodu pro vzdělávání: inspirace pro mateřské i základní školy

Příroda je nejpřirozenějším a nejdokonalejším učebním prostředím nejen pro děti, ale i pro nás pro všechny. Dětem nabízí prostor k objevování, tvoření i rozvoji vnímavosti a to způsobem, který je pro ně přirozený a hluboce prožitkový. V době, kdy je dětský svět stále více uzavřen mezi čtyřmi stěnami a děti jsou obklopeny technologiemi, rychlými a pestrobarevnými podněty z obrazovek, má návrat k přírodě velký význam. Příroda děti zklidňuje, uzemňuje a pozitivně mění jejich schopnost koncentrace.

Podzim představuje jedno z nejbarevnějších období roku – měnící se listy, spadané plody, vítr, déšť i zklidnění přírody. Právě teď se dá příroda využít jako živá učebnice, kde se děti učí všemi smysly.

V souladu s RVP PV i RVP ZV lze podzimní přírodu zapojit do všech vzdělávacích oblastí – od matematiky přes jazyk až po výtvarnou a pracovní výchovu. Stačí vyjít ven, pozorovat a dát dětem prostor zkoumat.

Učení venku: pozorování, zkoumání, prožitek

Hra: Lovci podzimních pokladů

Vhodné pro: MŠ i 1. stupeň ZŠ

Cíl: Rozvoj pozorování, smyslového vnímání, komunikace

Pomůcky: proutěné košíky, obrázky/ seznam přírodnin

Postup: Děti dostanou seznam (obrázkový nebo psaný) věcí, které mají najít: něco hladkého, něco kulatého, něco, co voní, něco žlutého…

Procházíte společně parkem nebo zahradou a děti sbírají poklady do košíku.

Na závěr si všechny děti sednou do kruhu a jeden po druhém své nálezy představují: „Našla jsem šišku, je hnědá a …“

Obměna: Starší děti mohou k nalezeným věcem tvořit hádanky, rýmy nebo krátké příběhy.

Hra: Kamarád strom

Vhodné pro: MŠ i první stupeň ZŠ

Cíl: Vytváření vztahu k přírodě, vnímání detailu, rozvoj pozornosti

Pomůcky: Žádné

Postup: Děti si v lese nebo v parku vyberou jeden strom, který se jim líbí. Strom obejmou, dotknou se jeho kmene, poslouchají, jak zní vítr v jeho koruně, přivoní k němu.

Poté si ho mají nakreslit nebo popsat (barva, tvar kmene, listy, kůra).

Během podzimu se mohou ke svému stromu vracet a pozorovat jeho proměny.

Reflexe: Na konci měsíce mohou vytvořit „stromový deník“ – kresby, fotky, zápisky.

Hra: Lesní kuchyň

Vhodné pro: MŠ, 1. a 2. třída ZŠ

Cíl: Rozvoj fantazie, sociální interakce, hra na role

Pomůcky: Staré hrnce, lžičky, kelímky, voda, přírodniny (hlína, listí, šišky)

Postup: Vytvořte „kuchyňský koutek“ v lese nebo na zahradě.

Děti si hrají na kuchaře – míchají „polévku z listí“, „koláče z hlíny“.

Mohou pojmenovávat své recepty, zdobit jídla kamínky, listy, trávou.

Rozšíření: Se staršími dětmi můžete hru rozvinout – vytvořit „lesní menu“ nebo spočítat, kolik „ingrediencí“ potřebují.

Hra: Tichá chvilka v lese

Vhodné pro: ZŠ (ale lze upravit i pro MŠ)

Cíl: Rozvoj soustředění, mindfulness, emoční zklidnění

Pomůcky: Deky nebo podložky

Postup: Děti si v lese vyberou místo, kde si sednou, a po dobu několika minut zcela mlčí. Mají za úkol vnímat, co slyší, vidí, cítí – zvuky, barvy, pachy.

Poté si v kruhu sdílejí své dojmy: „Slyšel jsem datla, cítil jsem vůni jehličí.“

Rozšíření: Děti mohou své vjemy nakreslit nebo popsat v deníku.

Příroda jako zdroj pro tvoření

Tvoření: Podzimní mandala

Vhodné pro: MŠ i ZŠ

Cíl: Estetické vnímání, soustředění, spolupráce

Pomůcky: Přírodniny (listy, žaludy, větvičky, květy, kamínky), pevná podložka

Postup: Společně nasbírejte různé přírodniny. Na zemi nebo na kartonu vytvářejte kruhový obraz – střídání barev, tvarů a velikostí. Mandalu můžete vyfotit a ponechat venku (princip „land artu“ – umění, které mizí).

Reflexe: Děti sdílejí, co pro ně tvoření znamenalo, co se jim líbilo na práci ostatních.

Tvoření: Dýňový ateliér

Vhodné pro: ZŠ (lze upravit pro MŠ)

Cíl: Propojení matematiky, výtvarné a pracovní výchovy

Pomůcky: Dýně různých velikostí, váha, metr, nože, pastelky

Postup: Děti si vyberou dýni, změří obvod, výšku a odhadnou hmotnost. Následně dýni zváží a porovnají svůj odhad s realitou.

Dýně vyřežou nebo pomalují, přidají popisek a vytvoří výstavu „Podzimní galerie“.

Rozšíření: Výsledky měření mohou zakreslit do grafu.

Tvoření: Listové otisky

Vhodné pro: MŠ i ZŠ

Cíl: Pozorování tvarů a struktur, jemná motorika, experimentování

Pomůcky: Tempery, váleček, papír, různé druhy listů

Postup: Děti natřou list barvou a přitisknou ho na papír. Mohou zkoušet různé barvy i vrstvy listů. Listům mohou dokreslit obličeje, čepice, dolepit, …

Rozšíření: Udělejte z otisků koláž nebo „strom poznání“ celé třídy.

 3. Matematika v přírodě

 Hra: Přírodní počty

Vhodné pro: MŠ i ZŠ

Cíl: Rozvoj logiky, počítání, třídění

Pomůcky: Kaštany, listy, žaludy, kamínky

Postup: Děti dostanou úkol: „Najdi 10 šišek a rozděl je na dvě hromádky po 5.“

Mladší děti mohou tvořit skupiny podle tvaru, barvy, velikosti. Starší mohou počítat, tvořit vzorce nebo geometrické tvary.

 Hra: Kolik váží jablko

Vhodné pro:

Cíl: Rozvoj odhadu, měření, porovnávání

Pomůcky: Různě velká jablka, kuchyňská váha, papír, tužka

Postup: Děti odhadnou hmotnost jednotlivých jablek. Poté je zváží a zapíší výsledky. Porovnají svůj odhad s realitou – učí se pracovat s jednotkami hmotnosti.

Rozšíření: Můžete přepočítávat váhu na poloviny, čtvrtiny (např. „Kolik váží půlka jablka?“).

4. Jazykové a komunikační hry s přírodou

Hra: Plný košík

Vhodné pro: MŠ i ZŠ

Cíl: Rozvoj slovní zásoby, vyjadřování, popis

Pomůcky: Košík plný přírodnin

Postup: Děti si vylosují přírodninu z košíku. Bez ukázání ji popisují ostatním (tvar, barva, vůně, povrch). Ostatní hádají, co to je.

Rozšíření: Starší děti mohou přidat přirovnání („je hladký jako sklo“, „lehčí než peříčko“).

Hra: Příběh spadlého listu

Vhodné pro: MŠ i ZŠ

Cíl: Rozvoj fantazie, tvořivého psaní, práce s emocemi

Pomůcky: Listy různých tvarů a barev

Postup: Každé dítě si vybere list. Učitel položí otázky: „Kde list žil? Jak se cítil, když padal? Kam dopadl?“ Děti vyprávějí svůj příběh nebo ho kreslí.

Rozšíření: Starší mohou napsat krátkou bajku nebo báseň.

5. Badatelské a přírodovědné aktivity

Experiment: Rozkládání listů

Vhodné pro: ZŠ

Cíl: Pozorování biologických procesů, trpělivost

Pomůcky: Dva kelímky s vlhkou půdou, listy různých druhů, štítky

Postup: Do jednoho kelímku vložte listy celé, do druhého roztrhané. Umístěte je na teplé místo a pozorujte každý týden. Děti zapisují, který list se rozkládá nejrychleji.

Rozšíření: Diskuse o koloběhu živin a významu rozkladu.

Experiment: Měření deště

Cíl: Pozorování počasí, měření, vedení záznamu

Pomůcky: Plastová lahev, fix, pravítko, sešit

Postup: Ustřihněte horní část lahve a otočte ji jako trychtýř. Nakreslete na lahev rysku v centimetrech. Každý den měřte množství srážek a zapisujte výsledky.

Rozšíření: Po týdnu porovnejte s oficiálními daty z internetu.

6. Příroda ve třídě

Třídní podzimní koutek

Vhodné pro: ZŠ

Cíl: Rozvoj smyslového vnímání, péče o prostředí, samostatnost

Pomůcky: Košíky, sklenice, etikety, listy, žaludy, šišky

Postup: Děti přinášejí nalezené přírodniny, třídí je podle typu. Píší k nim popisky (např. „List z javoru“). V koutu mohou pozorovat i změny – např. sušení, barvení listů.

Rozšíření: Koutek lze rozšířit o malou „badatelskou laboratoř“ – lupa, mikroskop, kelímky s víčkem.

Smyslová krabice „Podzimní les“

Vhodné pro: MŠ i ZŠ

Cíl: Smyslové poznávání, popis, spolupráce

Pomůcky: Krabice naplněná listím, šiškami, kaštany, kousky dřeva

Postup: Dítě sáhne dovnitř se zavřenýma očima a popisuje, co cítí. Ostatní hádají.

Hra lze obměnit i jako soutěžní nebo skupinová.

Podzim je období, kdy se dá docela snadno učit zcela přirozeně – bez učebnic, bez stresu, v rytmu přírody. Každý list, kámen či déšť se může stát základem pro matematiku, jazyk, umění i sociální rozvoj.

Když pustíme děti ven nebo přineseme kousek přírody dovnitř, dáváme jim to nejcennější: možnost učit se v souladu s přírodou.

Tak ať vám ten letošní podzim voní listím, zázvorovým čajem a dětskou zvídavostí!

Doporučené zdroje:

Lipka Brno – metodiky environmentální výchovy

Chaloupky – inspirace pro environmentální vzdělávání

Článek Eduall: https://eduall.cz/blog-listopad-ve-skolni-druzine/

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *