Má vaše dítě potíže s výslovností? Má obtíže s porozuměním pokynů? Nemluví tak, jak by mělo vzhledem ke svému věku? Přirozenou reakcí většiny rodičů je: „Půjdeme na logopedii.“ Jenže právě tady často vzniká zmatek. Pod slovem „logoped“ se může skrývat hned několik profesí, z nichž každá má jiné vzdělání, jiné kompetence a jiný účel. Někdo pomáhá s nácvikem správné výslovnosti hlásek, jiný řeší hlubší poruchy řeči způsobené neurologickým onemocněním. Další se specializuje na podporu řečového rozvoje přímo v mateřské škole či na základní škole.
Chcete, aby Vaše dítě absolvovalo logopedické vyšetření a následně získalo odbornou zdravotní péči hrazenou pojišťovnou? Obraťte se na klinického logopeda.
Nebo Vaše dítě již má identifikovaný druh narušené komunikační schopnosti a hledáte někoho, kdo pomůže v mateřské škole s rozvojem komunikace, nácvikem hlásek? Oslovte logopedického asistenta a zvažte přihlásit Vaše dítě na logopedický kroužek.
Či potřebujete intenzivní individuální terapii pro dítě s komplexními řečovými obtížemi? Máte na výběr mezi speciálním pedagogem-logopedem, školským logopedem, klinickým logopedem.
Jak již bylo popsáno výše, každá situace si žádá jiného správného odborníka. Článek objasňuje rozdíly mezi jednotlivými profesemi. Po přečtení již budete mít jasno v tom, že každý „logoped“ má jinou kvalifikaci, jinou náplň práce a jiné kompetence.
Klinický logoped je zdravotnický pracovník, registrovaný Ministerstvem zdravotnictví. Má za sebou vysokoškolské vzdělání (obvykle magisterský titul v oboru speciální pedagogika se zaměřením na logopedii a surdopedii + atestaci), státní zkoušku a může poskytovat zdravotní péči.
Je hrazen z veřejného zdravotního pojištění (na základě doporučení pediatra nebo specialisty). Můžete se však setkat i s klinickými logopedy, kteří neuzavřeli smlouvy s pojišťovnami, a proto je jejich péče poskytována za úplatu.
Logoped ve zdravotnictví je opět vysokoškolsky vzdělaná osoba v oboru speciální pedagogiky se zaměřením na logopedii a surdopedii, absolvent kurzu logoped ve zdravotnictví a pracující ve zdravotnickém zařízení pod dohledem garanta, tj. klinického logopeda. Logoped ve zdravotnictví je obvykle zařazen do předatestační přípravy specializačního vzdělávání v klinické logopedii.
Logoped působící ve školství – obvykle ve školském poradenském zařízení (např. pedagogicko-psychologická poradna, SPC), případně v některých mateřských školách a základních školách. Má vysokoškolské vzdělání v oboru speciální pedagogika se specializací na logopedii a surdopedii. K tomuto vzdělání dále absolvoval předatestační přípravu v rozsahu 3 roky. Po úspěšně zvládnuté závěrečné zkoušce pořádanou Asociací logopedů ve školství získává kvalifikaci školský logoped. Tato pozice je již pevně legislativně ukotvena v zákoně o pedagogických pracovnících.
V SPC rovněž pracují speciální pedagogové-logopedi, kteří vystudovali magisterský obor speciální pedagogika a zakončili jej státními závěrečnými zkouškami z logopedie, surdopedie, speciální pedagogiky (příp. diagnostiky, psychologie). Tito logopedi se mohou rozhodnout, zda se vydají cestou zdravotnického směru a nastoupí na předatestační přípravu poskytovanou Asociací klinických logopedů nebo zvolí cestu školské logopedie.
Absolvovaným kurzem logopedické prevence a pedagogickým vzděláním se osoba stává logopedickým asistentem B. Tyto osoby často zastávají pozici učitele v MŠ či školního speciálního pedagoga. Logopedickým asistentem A je osoba, která dosáhla bakalářského stupně vzdělání ve speciální pedagogice a absolvovala státní závěrečnou zkoušku z logopedie.
Důležité je vědět, že podpora logopeda je důležitá a stojí za to, vyhledat (a někdy si i počkat) na kvalitního odborníka. Řeč a komunikace jsou základem pro porozumění, učení, vztahy i sebevědomí dítěte. Když se v této oblasti objeví potíže, je důležité vědět, na koho se obrátit – a proč. Není totiž logoped jako logoped, jak bylo uvedeno v článku.
Každý z odborníků – od klinického logopeda přes školského logopeda až po logopedického asistenta – má svou nenahraditelnou roli. Nejde o to, kdo je „lepší“, ale kdo je v dané situaci vhodnější. Zatímco klinický logoped řeší komplexní diagnózy a poskytuje zdravotní péči, školský logoped zasazuje narušenou komunikační schopnost dítěte do kontextu výuky a je schopen nastavit podpůrná opatření tak, aby dítě bylo nadále dobře rozvíjeno i ve školním prostředí. Logopedičtí asistenti mohou být zas pro dítě denními podporami, trpělivým průvodci a v neposlední řadě důležitým mezičlánkem. Důležité je, aby mezi těmito rolemi existovala spolupráce a informovanost – nejen mezi odborníky navzájem, ale také směrem k rodičům a pedagogům. Právě díky včasnému rozpoznání, správnému nasměrování a propojení podpory může dítě získat důvěru ve vlastní schopnosti. Ať už nyní čekáte na termín vyšetření u klinického či školského logopeda, již nyní jste na dobré cestě k pomoci vlastnímu dítěti. Pobídka k akci – logopeda se neostýchejte vyhledat kdykoliv budete mít pocit, že Vaše dítě nepostupuje správně v řečovém a jazykovém vývoji.
Bc. et Bc. Alena Fenclová
Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky článku
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:
První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu