Pozoruhodné schopnosti dětí s ADHD

"Ilustrace znázorňující mimořádné schopnosti dětí s ADHD, včetně kreativního myšlení, hyperkoncentrace a zvýšené smyslové vnímavosti."
Pozoruhodné schopnosti dětí s ADHD – kreativita, koncentrace a citlivost

„Uznávání a podpora zájmů dítěte jsou nezbytné pro jeho celkový rozvoj a pohodu, ať už jde o sbírání hmyzu nebo jakoukoli jinou činnost.“ – Dr. Grolimund

Osoby s ADHD často vynikají v situacích, které vyžadují rychlé myšlení a schopnost vidět věci z jiného úhlu. Jejich nestandardní přístup k řešení problémů a výzev může vést k inovativním a kreativním řešením.
Každé dítě, ať už má ADHD, nebo ne, se rodí s jedinečným darem, tzv. „superschopností“, která jej činí výjimečným oproti ostatním.
Stalo se vám někdy, že vaše dítě skromně odmítlo pochvalu za své činy, protože si myslelo, že to nebylo nic mimořádného? Tento postoj může odrážet jeho skrytý talent, o kterém si možná není plně vědomé. Často podceňuje své schopnosti a talent, které považuje za přirozené, a proto je bere jako samozřejmost. To, co je pro něj snadné, však může být pro ostatní velkou výzvou.

Naučit děti přijímat a dávat komplimenty je důležité, protože to posiluje jejich sebevědomí a motivuje je k dalšímu rozvoji dovedností.

Úskalí pochvaly

Zvyk na časté pochvaly může neočekávaně vést k závislosti. Tato závislost může mít dlouhodobý dopad a ovlivnit jedince po celý život. Osoba může neustále vyhledávat uznání a potvrzení od ostatních, což může negativně zasáhnout její psychickou pohodu a sebevědomí. Je důležité si uvědomit, že i když je pochvala příjemná, neměla by být hlavním zdrojem sebehodnocení.

Jedním z varovných signálů může být například otázka: „Byl jsem dnes hodný? Co myslíš, jsem šikovný?“

Nedostatek očekávaného uznání může vyvolat úzkost, smutek a pochybnosti o vlastní hodnotě. Naopak nadměrná pochvala může vést k nerealistickému vnímání sebe sama. Klíčové je najít rovnováhu mezi přijímáním pochvaly a zachováním objektivního pohledu na sebe, což pomáhá udržet zdravé sebevědomí a sebeúctu.
V současnosti je důležité více oceňovat úspěch než osobnost. Uznání by mělo být zaměřeno na konkrétní činy vedoucí k úspěchu, mělo by být realistické a nepřeháněné. Jasné a cílené uznání může posílit pozitivní chování a podpořit osobní rozvoj.

Ocenění by mělo být formulováno tak, aby odráželo skutečnou hodnotu dosaženého výsledku a bylo projevem upřímného uznání úsilí a splněných cílů.

Pochvala by neměla být vnímána jako forma odměny. Když vyjadřujeme uznání, měli bychom jej adresovat za vynaloženou snahu a práci, nikoli za vrozené schopnosti, jako je inteligence.

Například místo pochvaly „jsi tak chytrý, že jsi vyřešil spoustu úloh“ bychom měli upřednostnit pochvalu zaměřenou na proces: „Oceňuji tvoji snahu a postupy, které jsi použil při řešení těchto úloh.

Slabé výsledky versus hyperkoncentrace

Pochopení výjimečných schopností dítěte může rodičům poskytnout cenné informace. Tyto informace mohou pomoci při identifikaci a podpoře jedinečných talentů dítěte a také při zvažování jejich potenciálního vlivu na učební styly a chování.
Je důležité zdůraznit, že učitelé a rodiče často připisují slabé výsledky dětí nudě, nedbalosti, lenosti nebo nedostatku zájmu: „Kdyby ses jen snažil v geometrii stejně jako na fotbalovém hřišti!“

Dr. Dodson popisuje hyperkoncentraci u dětí s ADHD jako intenzivní soustředění na úkol, které jim dává pocit, že mohou dosáhnout čehokoli. Tento jev může být tak intenzivní, že jedinec zcela ztratí pojem o čase. Hyperkoncentrace se netýká jen zvýšené produktivity; zlepšuje také kvalitu práce a kreativní myšlení, což může vést k mimořádným výsledkům.

Při vzdělávání se učitelé a rodiče často soustředí na slabé stránky dětí, zejména u těch s ADHD. Tento přístup může být kontraproduktivní, protože děti by neměly být definovány pouze na základě nálepek, které popisují jejich chování nebo schopnosti.

Každé dítě je jedinečné a zaslouží si být vnímáno ve své úplnosti, se všemi svými talenty, omezeními, sny a potenciálem, který může nabídnout světu.

Je klíčové, aby společnost přehodnotila svůj přístup k dětem a umožnila jim rozvíjet se přirozeně, bez omezení způsobených nálepkami a nepochopením ADHD. Identita dítěte by měla odrážet jeho skutečné vlastnosti, nikoli očekávání společnosti. Rozpoznání talentů a omezení je klíčové pro rozvoj dětí s ADHD, poskytuje jim pevný základ pro budoucí úspěchy a pomáhá jim dosáhnout jejich plného potenciálu.

Talenty a omezení člověka s ADHD

  • Uchovává informace v obrazech. Pokud si má vybavit něco z minulosti, automaticky přepne na obraz a vzpomene si i na ty nejmenší detaily.
  • Má výraznou vizuální paměť a je zaměřený na vizuální vnímání.
  • Má opožděné sluchové vjemy.
  • Často si raději prohlédne obrázky než návod a vytvoří model podle vlastního uvážení.
  • Učí se holisticky, od celku k částem. Nejde o učení metodou pokus-omyl. Když cítí, že je připraven, sedne na kolo a jednoduše začne jezdit.
  • Je schopen dělat více věcí najednou.
  • Preferuje pohyb před sezením.
  • Dodržuje pravidla jen minimálně, je impulzivní a zpochybňuje autority.
  • S nadšením přijímá nové výzvy.
  • Je velmi soutěživý a perfekcionistický.
  • Často projevuje zvýšenou senzitivitou smyslů, která umožňuje vnímat zvuky, obrazy a pocity intenzivněji než člověk bez ADHD. Tato zvýšená senzorická vnímavost může být dvojsečná – na jedné straně poskytuje bohatší zkušenosti, na druhé straně může vést k přetížení a rozptýlení pozornosti.
  • Extrémní citlivost na dotek může záviset na materiálu látky, a štítky na oblečení mohou být nepříjemné. Citliví lidé mohou pociťovat i tlak ruky, například při podání ruky nebo objetí, jako nepříjemný tlak na kosti.
  • Extrémní chuťová citlivost.
  • Zvýšená citlivost na světlo je běžná, přičemž mnohé děti uvádějí, že nošení filtru s barevným tónováním snižuje splývání slov, a proto raději čtou s jeho použitím.
  • Orlí zrak. Zatímco jiné dítě se soustředí na učitelku, dítě s ADD vidí učitelku, stromy, popeláře, bzučící mouchu na okně a díry ve stropě.
  • Schopnost všímat si i těch nejmenších detailů, které ostatním unikají.
  • Mimořádná paměť s vizuálním způsobem učení.
  • Hypersenzitivní „šestý smysl“ – vysoká intuice.
  • Vizuálně-prostorové myšlení.
  • Preferuje samostatnou práci před skupinovým projektem.
  • Exceluje v testech, které nemají časový limit.
  • Má problémy s testy s krátkým časovým limitem.
  • Hůře rozumí pravidlům pravopisu, gramatiky a interpunkce.
  • Preferuje hodiny, kde je vyžadována aktivita, před pasivním poslechem.*

*(Možná se zamýšlíte, proč jsou talenty a omezení uvedeny dohromady. Má to svůj důvod – co může být pro jednoho omezením, jiný vnímá jako talent.)

„Je důležité pochopit, že ADHD není jen o hyperaktivitě nebo problémech s koncentrací, ale také o odlišném způsobu zpracování smyslových informací, které mohou ovlivnit každodenní vnímání světa,“ Dr. Littman.

Školní pedagog je typický analytickým a strukturovaným myšlením. Takový přístup může být přínosný pro organizaci a plánování vzdělávacího procesu, avšak může být výzvou při porozumění a komunikaci s dětmi s ADHD. Tyto děti obvykle preferují kreativní a intuitivní způsoby učení. Jak tedy pracovat s dětmi s ADHD a zvyšovat jejich potenciál? Tato otázka je klíčová pro inkluzivní vzdělávání a vyžaduje specifický přístup a metody, které by měly být integrovány do standardů profesionální praxe školních pedagogů.

Práce s dětmi s ADHD vyžaduje specifický přístup a strategie. Je důležité vytvořit klidné prostředí, projevit trpělivost a být vzorem v chování. Namísto trestání za impulzivní chování je vhodné „chválit správné chování“ a předcházet situacím, které by mohly vyvolat afekt. V případě afektivního chování je nutné zachovat klid a dítě uklidnit.

Spolupráce s rodiči a odborníky je klíčová pro lepší pochopení potřeb a osobnosti dítěte, což umožňuje přizpůsobit metody podporující jeho učení a celkový rozvoj.

Mgr. Andrea Čapkovičová

Zdroje :

  • What i would never trade away. [online]. 2022, In ADDitude [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.additudemag.com/slideshows/positives-of-adhd/>.
  • S. Kruger, 2021. The tricky thing about ADHD superpowers.  In ADDitude [online]. 2021, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.additudemag.com/adhd-superpowers-discover-and-unlock-strengths/>.
  • E. Littman, 2022. “I’m Smart, So I Should Be Able to Overpower ADHD. Right?”.In ADDitude [online]. 2022, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.additudemag.com/high-iq-and-adhd-high-functioning/>.
  • S. E. Baun, 2021. “An Open Letter from a Smart Kid with ADHD”. In ADDitude [online]. 2022, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.additudemag.com/adhd-and-gifted-open-letter/?src=embed_link>.
  • M. Pitzianti at al. 2023. Hemispheric dominance and neurodevelopmental disorders : global effect for intensive motor training on white matter plasticity. In Medical conference : psychiatria Danubina. Vol 35, suppl 3, p 29-41. [online]. 2023, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < danubina.com/UserDocsImages/pdf/dnb_vol35_noSuppl%203/dnb_vol35_noSuppl%203_29.pdf>.
  • J. Sinfield, 2024. The ADHD vs. Non-ADHD brain. In verywellmind [online]. 2024, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.verywellmind.com/the-adhd-brain-4129396#toc-differences-in-the-adhd-brain>.
  • R. H. Shmerling, 2022. Right brain/left brain, right? In Harvard Health Publishing [online]. 2024, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.health.harvard.edu/blog/right-brainleft-brain-right-2017082512222 >.
  • A. Schmitt at al. 2023. Neuromyths and knowledge about intellectual giftedness in a highly educated multilingual country. [online]. 2023, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < file:///C:/Users/pc/Downloads/Neuromyths_and_knowledge_about_intellectual_gifted.pdf >. PMID : 379285578.
  • S. Dekker at al. 2012. Neuromyths in Education : Prevalence and predictors of misconceptions among teachers. [online]. 2012, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3475349/>. PMID : 23087664.
  • W. Dodson, 2024. Secret of your adhd brain. ?”.In ADDitude [online]. 2024, [cit. 2024-11-29]. Dostupné na internete : < https://www.additudemag.com/secrets-of-the-adhd-brain/>.
  • J. Novačková – D. Nevolová, 2023. Respektovat a být respektován. Cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. 2. vyd. Praha : PeopleComm. 2023. ISBN 978-80-87917-71-8, s. 282-301.
  • J. Freed M.A.T. – L. Parsonova, 1998. Pravohemisférové deti v ľavohemisférovom svete. Odkrývanie potenciálu vášho dieťaťa s ADD. 1. vyd. Citadela : 2015. 312 s. ISBN 978-80-89628-70-4, s. 59-82.
  • S. Rietzler – F. Grolimund, 2016. Ako sa úspešne učiť s ADHD. 1 vyd. Noxi s.r.o. : 2018.. ISBN 978-80-811-472-4, s. 146-206 .

Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Andrea Čapkovičová
V letech 2005-2009 pracovala a školila se v NSPCC ve Velké Británii. Tato organizace se od roku 1884 specializuje na ochranu dětí a prevenci týrání dětí. Mezi jejich hlavní programy patří: ochrana dětí, dítě v rodině, dítě ve škole, dítě v komunitě a dítě ve společnosti. Po návratu na Slovensko dokončila studium sociální práce se specializací na prevenci sociálně patologických jevů. Její praxe zahrnuje poradenství v organizaci „Úsměv jako dar“, preventivní činnost oddělení prevence kriminality města Sereď v mateřských a základních školách. Neustále vzdělává a účastní se různých školení v oblasti výchovy, rodičovství. Absolvovala například : collective trauma summit 2022, zrcadlová metoda Luise Hey, extatické dýchání so Scottom Schwenk, děti s problémovým chováním, rozvoj IQ a EQ dítěte, vliv traumatu na kognitivní funkce, respektující komunikace, práce s rodinou z pohledu různých přístupů, 3 dňový online workshop - starting fresh with Dr. Gabor Maté a Daniel Maté (transform your relationship with your parent or adult child). Více než 5 let se aktivně věnuje uplatňování efektivní komunikace a respektujícího přístupu v praxi výchovy dítěte s diagnózou ADD
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *