Představujeme lektorku Eduall: Ludmila Bakonyi Selingerová

Maskot Edáčet vede rozhovor s Ludmilou Bakonyi Selingerovou, autorkou dětských knih a lektorkou Eduall, v inspirativním prostředí přírody.
Rozhovor Edáčete s Ludmilou Bakonyi Selingerovou, pohádkovou vypravěčkou a lektorkou Eduall

Ludmila Bakonyi Selingerová: Pohádková vypravěčka, která propojuje fantazii s pedagogikou

Ludmila Bakonyi Selingerová je autorkou 18 knih pro děti, dvojnásobnou maminkou, pedagožkou, lektorkou a také vášnivou vypravěčkou, která se nebojí hrát si s fantazií a přenášet ji do skutečného světa. Její cesta začala už v dětství, kdy místo snů o lékařství či kosmonautice snila o chatce u řeky a síťovce zavěšené mezi stromy, kde bude psát příběhy. A přesně to dnes dělá — srdcem i profesí.

Než se její dětský sen začal naplňovat, věnovala se Ludmila mnoho let práci s dětmi v mateřských školách a jako asistentka hendikepovaných. Pedagogika a umění se v jejím životě nikdy nevylučovaly — naopak. Spolu s dětmi tvořila scénáře, pořádala karnevaly a budovala pohádkové světy. A pak se odhodlala své příběhy i vydávat.

Dnes žije se svou rodinou na starobylé usedlosti v Pošumaví a její láska k přírodě, pohádkám i dětskému vývoji prostupuje každou její knihou, písní, webinářem či workshopem. S radostí tvoří pro magazíny, literární portály, divadla i vzdělávací instituce. Spolupracuje s Albatrosmedia, Portálem, časopisy jako Dráček nebo Sluníčko, a její knihy doprovází ilustrace předních českých umělců.

Na Eduall lektoruje Ludmila oblíbené webináře na témata jako Hypersenzitivita u dětí, Jak psát pohádky, které rozvíjejí dětský svět, Historie pohádek a jejich vliv na dětský vývoj nebo Kniha jako nástroj pro rozvoj dětí. V každém z nich dokáže propojit metodickou přesnost s hravou kreativitou. Nyní je možné se přihlásit na tyto webináře s Lídou:

Jak připravit děti na problémy dnešní doby – rozvojové vzdělávání | Webinář s Ludmilou Bakonyi Selingerovou | Eduall

Webinář „O problémech s jídlem u dětí“ – řešení výživových problémů s respektem a porozuměním – Eduall

Ve světě, kde často zapomínáme snít, je Pohádková Lída připomínkou, že i v dospělosti máme právo tvořit a měnit svět k lepšímu — třeba i skrze příběhy.

Rozhovor s Ludmilou Bakonyi Selingerovou

Vaše cesta k psaní začala už v dětství. Pamatujete si svůj úplně první příběh, který jste napsala?

Vyrůstala jsem na kraji Prahy obklopená přírodou. Táta pracoval v ZOO a měli jsme doma hodně zvířat, mimo jiné i velmi netradiční, jako opice, hady, nebo krokodýli. To se odráželo i v mých prvních dětských literárních pokusech, které byly o zvířatech. Myslím, že je to vlastně v mé tvorbě patrné dodnes.

Dlouho jste působila jako učitelka v MŠ. Jak ovlivnila tato zkušenost Vaši tvorbu pro děti?

Práce s příběhy a dramatické umění mě provází celý život. Na práci s dětmi je krásné, že to můžete vzít z té strany, která je vám nejbližší. S tématy jde krásně pracovat mnoha prostředky a ty moje byly legrace, pohádky, prožitky, hudba a společné divadlo.

Knihy, divadlo, hudba, webináře… máte spoustu různorodých aktivit. Co je Vám v tuto chvíli nejbližší?

To je skvělá otázka. Právě teď mám malinké děti, takže se pohybuji v maminkovském prostoru. Proto se převážně věnuji psaní knih a pohádek do časopisů a čtecí aplikace Readmio a online lektorování. Dává mi obrovský smysl se dělit o témata, která pokládám za zásadní a mám v nich co předat. Je to nádherný nástroj společenského růstu.

Ve svých knihách často propojujete ekologii a pohádky. Proč je podle Vás důležité, aby se i malé děti seznamovaly s ekologickými tématy?

Je to nejen ekologie, i když ta v mé tvorbě i pedagogické a divadelní činnosti velmi rezonuje, ale také růstový přístup k emočnímu, duševnímu a tělesnému vývoji. Nezdá se to, ale tato témata mají hodně společného. Děti nemusíme držet dál od problémů a pravdy. Naopak, je v jejich nejlepším zájmu, abychom děti na setkání s nimi dobře připravili. O to se v širším měřítku snažím ve všech svých aktivitách a témata jako Globální rozvojové vzdělávání, nebo Wellbeing to akcentují.

Jak vzniká Vaše kniha – od nápadu po finální vydání? A kdy do procesu přichází hudba?

Každá kniha vzniká jinak. Někdy je to blesk z čistého nebe, který se hned chytí v přímé spolupráci s konkrétním redaktorem a jindy se rodí i roky a je to dlouhá práce. Hodně záleží i na tématu a na tom, zda nepotřebuje ve mě ještě nějak dozrát. Na knihy si dělám dost precizní přípravy a pokud jde o samotné psaní, to je z toho vlastně nejjednodušší. Pak přichází zase piplačka s redakcí, grafikou, korekturou a sazbou. Je to docela věda.

Dříve jsem ke každé knize připravovala divadelní vystoupení, nebo hravý vzdělávací program. Takže ta hudba byla všude okolo. Vyústilo to v nahrání dvou studiových alb ke knihám. Kovidové období a moje stěhování do Pošumaví ale nastolilo v živém vystupování útlum. V září jedu na festival Jičín, město pohádek, kde budu vystupovat po třech letech a chystáme se tím náš soubor Divadlo Pampeliška zase oprášit a vyrazit víc do světa.

Na Eduall vedete několik webinářů. Který z nich je Vám osobně nejbližší a proč?

To se takhle asi nedá říct. Zda mi je bližší pomoc lidem, jejichž děti nebo žáci mají problémy s jídlem, nebo jestli radši rozvíjím kreativitu při psaní pohádek či učím, jak vést děti k udržitelnému přístupu k životu. V každém tématu je síla, úžas a srdce. Do každého dávám to nejlepší, co jsem zkusila, potkala, naučila se, co funguje, přináší to radost a úlevu.

Jedním z témat Vašich webinářů je hypersenzitivita u dětí. Z jakého důvodu ji rodiče a učitelé přehlížejí?

Hypersenzitivita je velké téma, protože její projevy byly donedávna brány jako slabost, rozmazlenost, zpovykanost, nebo hysterie. Kdo se vymykal, byl divný a nefungoval. Kdo projevoval emoce, otravoval. A najednou tu máme zjištění, že 20-30% lidí funguje úplně jinak, že citlivost může být velká síla a že tohle jsou vlastně normální projevy- naopak jejich potlačování je hrozně nezdravé. Učíme se to jako společnost pochopit a přijmout a já jsem hrozně ráda, že můžu k tomuto procesu přispět nejen webinářem, ale chystám na toto téma i novou knihu.

Co byste poradila pedagogům, kteří chtějí u dětí rozvíjet fantazii a tvořivost, ale necítí se sami jako „tvůrci“?

Poradila bych jim se otevřít. Tvořivost je naprosto přirozený stav bytí a v dětství ji máme všichni. Jen jsme ji utlumili. Někdo tvoří z lega, jiný s těstem, další s vlnou, nebo dokonce s technickými součástkami. I ve výtvarce, nebo v psaní je obrovská škála technik. Jestli nechcete psát úvahu, tak rapujte. Jestli nechcete malovat zátiší, tak cákejte barvu pomocí autíček. Je to hra, hrajte si a děti s vámi pojedou.

Žijete na staré usedlosti uprostřed přírody. Jak moc vás prostředí ovlivňuje při tvorbě?

Jsem hypersenzitivní a město je prostředí s nekonečným proudem zatěžujících podnětů. Nervová soustava si v něm vlastně ani trošku neodpočine. Pořád potkáváme lidi, dopravní prostředky, světla, zvuky a i když to vytěsňujeme, tak to kolem je. Život na venkově je méně jednoduchý, musíte v mnoha věcech vynakládat úsilí, což ale pokládám za zdravé. Na úrovni myšlení a tvorby mám konečně prostor a klid na vlastní nerušené myšlenky. Moct kdykoliv vyrazit do nedotčené přírody, prožívat s ní všechna roční období, topit dřevem, starat se o zahradu, to je asi pro mnoho lidí obrázek životního štěstí a já jsem každý den vděčná za to, že takhle můžu žít.

Na závěr – kdybyste měla vybrat jednu knihu, pohádku nebo příběh, který podle Vás „mění svět“, který by to byl?

Pohádky mění svět už tisíce let a jejich motivy se stále v mnoha variacích opakují. Pohádky doslova formují naše lidství, o tom máme i samostatný webinář. Ty, co i po staletí rezonují nejvíce, jsou klasicky, Popelka, Karkulka, atd.

Z moderních děl je to určitě nejvíc Harry Potter, který představuje malého, nepravděpodobného hrdinu, který ale díky své vnitřní čistotě a síle dokáže porazit temnotu. Musí ale překonat mnoho překážek a nevzdávat se naděje. Krásný obraz, který má každému co dát.

Rozhovor s paní Ludmila Bakonyi Selingerovou pro Vás připravil Martin Prokeš

Všechny články paní lektory naleznete na Eduallblogu zde: Ludmila Bakonyi Selingerová | Online vzdělávací klub eduall


Všechny webináře paní lektorky naleznete jako záznamy v Eduallklubu a nebo pokud jsou v aktuální nabídce tak přímo na stránkách Eduall.cz se můžete přihlásit na živo.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Sledujte nás na:

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

a na Linkedln

Eduallcz

Martin z Eduall
Jsem správce a moderátor facebookové skupiny Online klubu Eduall, kde pomáhám členům sdílet zkušenosti a získávat nové informace. Starám se také o webové stránky Eduall.cz, kde najdete širokou nabídku vzdělávacích materiálů a webinářů, a o stránky Eduall klubu, které poskytují exkluzivní obsah pro naše členy. Mimo to spravuji i Eduallblog, kde sdílím novinky, tipy a inspiraci pro pedagogy i rodiče. Mým cílem je vytvářet prostor, který podporuje vzdělávání a komunikaci.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *