Představujeme lektorku Eduall: Markéta Librová

Mgr. et Mgr. Markéta Librová -Porozumění je první krok k podpoře

Mgr. et Mgr. Markéta Librová patří mezi lektory, kteří spojují profesní odbornost se silným sociálním cítěním a praxí přímo ze školního prostředí. Je speciální pedagožkou, která působí jako učitelka, asistentka i metodička prevence. Ve svých kurzech pro Eduall předává to nejcennější – praktické nástroje, zkušenosti a hluboké porozumění dětem s náročným chováním. Specializuje se na práci s dětmi s ADHD, poruchami autistického spektra a dalšími specifickými projevy. Zároveň je spoluautorkou odborných knih a autorkou řady motivačních systémů pro školy.

V následujícím rozhovoru jsme se jí ptali na to, co jí dává smysl, kde vidí největší výzvy současného školství a co doporučuje učitelům, kteří chtějí skutečně měnit prostředí ve třídě.

Markéto, věnuješ se tématu práce s náročnými žáky v oblasti školství. Co tě k této práci přivedlo?

Od 15 let, kdy jsem začala dělat instruktorku a posléze vedoucí na dětských pobytových táborech, se u mě začal projevovat talent pro práci s dětmi, se kterými si ostatní často nevěděli rady – jak s nimi komunikovat, jak je motivovat, jak s nimi trénovat fungování v kolektivech. Zprvu jsem si na učitelskou práci netroufala a rozhodla se jít směrem sociální práce. I tam se ale začalo postupně ukazovat, že největší množství problémů mých dětských klientů je nejvíce viditelné ve školách a je potřeba se s tím prostředím lépe seznámit, abych jim mohla efektivněji pomáhat. A pak už to šlo ráz naráz. Začala jsem dělat asistentku pedagoga (v té době jsem sama už asistenty školila) a postupně si doplnila vzdělání a vypracovala se na pozici třídní učitelky, metodičky prevence a speciální pedagožky. A lektorky, která se o všechny své zkušenosti a dovednosti snaží podělit s ostatními. 🙂 

Jsi nejen lektorkou, ale i aktivně působíš ve školním prostředí. Jak tě ovlivňuje každodenní kontakt s realitou škol?

V první řadě si kontaktem s „první linií“ zajišťuji, že lektoruju o prostředí, které důvěrně znám a „necpu“ učitelům a asistentům idealistické postupy, které se hezky poslouchají, ale v realitě škol jsou často nerealizovatelné (nebo jsou realizovatelné velmi obtížně). Sama se v rámci své profese účastním řady povinných školení, které nám sice řeknou, co všechno by bylo potřeba dělat, ale už příliš nedávají informace o tom, jak. To mě hodně provokuje a ve svých školeních se tomu vyhýbám. I já se dostanu k popisu situace, se kterou si prostě nevím rady a uznám to, protože jsem v ní buď nikdy nebyla a nebo je tak komplexní, že bez důkladné znalosti prostředí jsou všechny rady z dálky bezzubé. Každodenní kontakt s realitou škol ve mně posiluje i pokoru k dělání rychlých soudů, které zpravidla nikomu neprospívají a ke kterým mám vzhledem ke své impulzivitě občas sklony. 

Co podle tebe nejvíce chybí v systému podpory dětí s problémovým chováním?

Peníze a lidi s vůlí dělat těžkou a často do značné míry nevděčnou práci. Dost by taky pomohlo, kdyby společnost začala na školství (a politiky) opravdu intenzivně tlačit, aby se věnovali tomu, aby ty děti s problémovým chováním dostaly skrze vzdělání a odbornou péči lepší možnosti a mohly tak překonat překážky, které před ně postavily jejich speciální vzdělávací potřeby a rodinné zázemí. 

Ve své práci kladeš důraz na porozumění příčinám chování. Jak může učitel prakticky začít měnit pohled „zlobí“ na „něco se děje“?

Právě skrze porozumění té situaci, tomu, s čím se to konkrétní dítě potýká. Když např. učitel zjistí, proč žák s ADHD přechází od činnosti k činnosti, proč vyžaduje obrovské množství pozornosti a pochopí, že většina jeho náročného chování je vlastně o nevhodných způsobech naplňování jeho potřeb a ověří si, že některé na tomto přístupu postavené postupy začínají fungovat, začne situaci vnímat celkově jinak. Je to nicméně proces a vyžaduje, aby byl učitel otevřen tomu porozumění. Kde není vůle, není cesta. 

Téma spolupráce učitele a asistenta je čím dál důležitější. Jak podle tebe vypadá jejich ideální souhra?

Ideální je, když oba táhnou za jeden provaz a v tom, v čem se jejich pohledy liší, hledají cesty, jak se vzájemně inspirovat a rozvíjet se. Musí být oba schopní otevřeně komunikovat, vzájemně se od sebe učit a nesoupeřit o popularitu a poslední slovo. Ideálně spolupracující učitel a asistent uznávají navzájem svou autoritu, chápou a respektují své kompetence, mají nastavená pravidla spolupráce a dokážou se sehrát tak, aby v mnoha situacích dokázali fungovat beze slov. 

Věnuješ se i prevenci rizikového chování. Co vnímáš jako klíčový prvek prevence, který by měl být ve škole samozřejmostí?

Dostatek času na prevenci, adekvátní ohodnocení a úlevy v úvazku pro metodiky prevence. To vnímám jako naprostý a přesto často opomíjený základ. 

Vedeš výcvik socio-emočních dovedností a mentoring. Co se snažíš předat těm, kteří tímto výcvikem projdou?

Dostatek informací pro porozumění situaci dětí, které potřebují trénovat socioemoční dovednosti, konkrétní postupy, jak trénink efektivně realizovat a nadšení pro tuto extrémně náročnou a často nevděčnou práci. 

Tvoje školení jsou často prakticky zaměřená. Co podle tebe pedagogové v současnosti potřebují slyšet nejvíc?

Že to mají opravdu hrozně těžké a někdo vidí, vnímá, žije a snaží se aktivně hledat způsoby, jak vytvořit prostor pro využití jejich pedagogického potenciálu místo nekonečné, vyčerpávající a každým druhým kolemjdoucím kritizované práce v prostředí, které vám neustále říká, co musíte zvládat, ale nedá vám k tomu adekvátní podporu. Potřebují sdílet fungující, osvědčené a individualizovatelné postupy, jak náročné situace ve třídách zvládat a kam se obrátit, když je nezvládají. 

Věnuješ se také tématu duševního zdraví dospívajících. Jak mohou školy přispět k větší psychické pohodě svých žáků?

Vytvářením bezpečného vzdělávacího prostředí založeného na vzájemném respektu. A to na všech patrech školy. Někdy se tomu říká školní klima, ale v podstatě se jedná o to, jak má škola nastavenou kulturu komunikace, spolupráce, respektu k odlišnostem. Jak komunikuje vedení s kolegy, učitelé s asistenty, děti s učiteli, vedení s nepedagogickými pracovníky apod. Když se žáci ve škole cítí bezpečně, mají důvěru ve své učitele a odvahu se svěřit se svými starostmi, je půl práce hotovo. Druhou důležitou věcí je dobře nastavené a s dalšími odborníky zasíťované školní poradenské pracoviště (ŠPP). 

Co bys vzkázala učitelům, kteří se cítí vyčerpaní, ale zároveň nechtějí rezignovat na vztah k dětem?

Hledejte zdroje. Znovu si položte otázku, co na své práci milujete, kvůli čemu vám připadá důležitá. Vytvořte si svůj vlastní vizuální záznamník úspěchů – každý den si napište, co se vám při práci s dětmi povedlo, byť to byla sebenepatrnější věc. Vzdát to můžeme vždycky. Každý den, kdy se nevzdáme, je důvod k oslavě. Oslavujte. 🙂

Závěrem:

Markéta Librová je inspirativní osobností, která pomáhá měnit přístup škol k dětem, které bývají často nálepkovány jako „problémové“. Díky své odbornosti, lidskosti a schopnosti jít k jádru věci ukazuje pedagogům cestu, jak zůstat pevní, a přitom laskaví.

Pokud vás její přístup zaujal, sledujte nabídku školení a webinářů na www.eduall.cz, kde se s ní můžete potkat nebo si Markétu můžete pozvat na školení přímo k Vám do školy například i o přípravném týdnu, objednávat můžete zde:

Mgr. et Mgr. Markéta Librová – Speciální pedagog, školení pro pedagogy a asistenty v oblasti ADHD a PAS

Markéta také v rámci Eduall pořádá skupinové online poradenství a na to se můžete podívat zde:

Skupinové online poradenství pro pedagogy | Sdílení praxe, rady, podpora

Dále pokud se stanete členy klubu Eduall, budete mít přístup k záznamům webinářů s Markétou a to například na témata:

  • Jak motivovat dítě s ADHD?
  • Asistent pedagoga a dítě s ADHD: prakticky
  • Jak efektivně komunikovat (nejen) s dítětem s ADHD
  • Zásady při výchově dítěte s ADHD
  • Spolupráce učitele a asistenta pedagoga
  • Jak pomoci dítěti s Aspergerovým syndromem ve škole: Průvodce pro pedagogy a asistenty
  • Jak naučit žáky dávat si vzájemně zpětnou vazbu
  • Práce a komunikace s dětmi s náročným chováním ve družině a volnočasových aktivitách
  • Specifika práce AP u dítěte s ADHD

Eduall Klub – Exkluzivní přístup k webinářům a vzdělávacím materiálům | Eduall.cz

Můžete se také podívat zdarma na záznam otázek a odpovědí s Markétou Librovou na téma ADHD a to zde:

Otázky a odpovědi z praxe: Záznam zdarma | Eduall.cz

rozhovor připravil Martin z Eduall

Martin z Eduall
Jsem správce a moderátor facebookové skupiny Online klubu Eduall, kde pomáhám členům sdílet zkušenosti a získávat nové informace. Starám se také o webové stránky Eduall.cz, kde najdete širokou nabídku vzdělávacích materiálů a webinářů, a o stránky Eduall klubu, které poskytují exkluzivní obsah pro naše členy. Mimo to spravuji i Eduallblog, kde sdílím novinky, tipy a inspiraci pro pedagogy i rodiče. Mým cílem je vytvářet prostor, který podporuje vzdělávání a komunikaci.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *