Mgr. et Mgr. Markéta Librová patří mezi lektory, kteří spojují profesní odbornost se silným sociálním cítěním a praxí přímo ze školního prostředí. Je speciální pedagožkou, která působí jako učitelka, asistentka i metodička prevence. Ve svých kurzech pro Eduall předává to nejcennější – praktické nástroje, zkušenosti a hluboké porozumění dětem s náročným chováním. Specializuje se na práci s dětmi s ADHD, poruchami autistického spektra a dalšími specifickými projevy. Zároveň je spoluautorkou odborných knih a autorkou řady motivačních systémů pro školy.
V následujícím rozhovoru jsme se jí ptali na to, co jí dává smysl, kde vidí největší výzvy současného školství a co doporučuje učitelům, kteří chtějí skutečně měnit prostředí ve třídě.
Od 15 let, kdy jsem začala dělat instruktorku a posléze vedoucí na dětských pobytových táborech, se u mě začal projevovat talent pro práci s dětmi, se kterými si ostatní často nevěděli rady – jak s nimi komunikovat, jak je motivovat, jak s nimi trénovat fungování v kolektivech. Zprvu jsem si na učitelskou práci netroufala a rozhodla se jít směrem sociální práce. I tam se ale začalo postupně ukazovat, že největší množství problémů mých dětských klientů je nejvíce viditelné ve školách a je potřeba se s tím prostředím lépe seznámit, abych jim mohla efektivněji pomáhat. A pak už to šlo ráz naráz. Začala jsem dělat asistentku pedagoga (v té době jsem sama už asistenty školila) a postupně si doplnila vzdělání a vypracovala se na pozici třídní učitelky, metodičky prevence a speciální pedagožky. A lektorky, která se o všechny své zkušenosti a dovednosti snaží podělit s ostatními. 🙂
V první řadě si kontaktem s „první linií“ zajišťuji, že lektoruju o prostředí, které důvěrně znám a „necpu“ učitelům a asistentům idealistické postupy, které se hezky poslouchají, ale v realitě škol jsou často nerealizovatelné (nebo jsou realizovatelné velmi obtížně). Sama se v rámci své profese účastním řady povinných školení, které nám sice řeknou, co všechno by bylo potřeba dělat, ale už příliš nedávají informace o tom, jak. To mě hodně provokuje a ve svých školeních se tomu vyhýbám. I já se dostanu k popisu situace, se kterou si prostě nevím rady a uznám to, protože jsem v ní buď nikdy nebyla a nebo je tak komplexní, že bez důkladné znalosti prostředí jsou všechny rady z dálky bezzubé. Každodenní kontakt s realitou škol ve mně posiluje i pokoru k dělání rychlých soudů, které zpravidla nikomu neprospívají a ke kterým mám vzhledem ke své impulzivitě občas sklony.
Peníze a lidi s vůlí dělat těžkou a často do značné míry nevděčnou práci. Dost by taky pomohlo, kdyby společnost začala na školství (a politiky) opravdu intenzivně tlačit, aby se věnovali tomu, aby ty děti s problémovým chováním dostaly skrze vzdělání a odbornou péči lepší možnosti a mohly tak překonat překážky, které před ně postavily jejich speciální vzdělávací potřeby a rodinné zázemí.
Právě skrze porozumění té situaci, tomu, s čím se to konkrétní dítě potýká. Když např. učitel zjistí, proč žák s ADHD přechází od činnosti k činnosti, proč vyžaduje obrovské množství pozornosti a pochopí, že většina jeho náročného chování je vlastně o nevhodných způsobech naplňování jeho potřeb a ověří si, že některé na tomto přístupu postavené postupy začínají fungovat, začne situaci vnímat celkově jinak. Je to nicméně proces a vyžaduje, aby byl učitel otevřen tomu porozumění. Kde není vůle, není cesta.
Ideální je, když oba táhnou za jeden provaz a v tom, v čem se jejich pohledy liší, hledají cesty, jak se vzájemně inspirovat a rozvíjet se. Musí být oba schopní otevřeně komunikovat, vzájemně se od sebe učit a nesoupeřit o popularitu a poslední slovo. Ideálně spolupracující učitel a asistent uznávají navzájem svou autoritu, chápou a respektují své kompetence, mají nastavená pravidla spolupráce a dokážou se sehrát tak, aby v mnoha situacích dokázali fungovat beze slov.
Dostatek času na prevenci, adekvátní ohodnocení a úlevy v úvazku pro metodiky prevence. To vnímám jako naprostý a přesto často opomíjený základ.
Dostatek informací pro porozumění situaci dětí, které potřebují trénovat socioemoční dovednosti, konkrétní postupy, jak trénink efektivně realizovat a nadšení pro tuto extrémně náročnou a často nevděčnou práci.
Že to mají opravdu hrozně těžké a někdo vidí, vnímá, žije a snaží se aktivně hledat způsoby, jak vytvořit prostor pro využití jejich pedagogického potenciálu místo nekonečné, vyčerpávající a každým druhým kolemjdoucím kritizované práce v prostředí, které vám neustále říká, co musíte zvládat, ale nedá vám k tomu adekvátní podporu. Potřebují sdílet fungující, osvědčené a individualizovatelné postupy, jak náročné situace ve třídách zvládat a kam se obrátit, když je nezvládají.
Vytvářením bezpečného vzdělávacího prostředí založeného na vzájemném respektu. A to na všech patrech školy. Někdy se tomu říká školní klima, ale v podstatě se jedná o to, jak má škola nastavenou kulturu komunikace, spolupráce, respektu k odlišnostem. Jak komunikuje vedení s kolegy, učitelé s asistenty, děti s učiteli, vedení s nepedagogickými pracovníky apod. Když se žáci ve škole cítí bezpečně, mají důvěru ve své učitele a odvahu se svěřit se svými starostmi, je půl práce hotovo. Druhou důležitou věcí je dobře nastavené a s dalšími odborníky zasíťované školní poradenské pracoviště (ŠPP).
Hledejte zdroje. Znovu si položte otázku, co na své práci milujete, kvůli čemu vám připadá důležitá. Vytvořte si svůj vlastní vizuální záznamník úspěchů – každý den si napište, co se vám při práci s dětmi povedlo, byť to byla sebenepatrnější věc. Vzdát to můžeme vždycky. Každý den, kdy se nevzdáme, je důvod k oslavě. Oslavujte. 🙂
Markéta Librová je inspirativní osobností, která pomáhá měnit přístup škol k dětem, které bývají často nálepkovány jako „problémové“. Díky své odbornosti, lidskosti a schopnosti jít k jádru věci ukazuje pedagogům cestu, jak zůstat pevní, a přitom laskaví.
Pokud vás její přístup zaujal, sledujte nabídku školení a webinářů na www.eduall.cz, kde se s ní můžete potkat nebo si Markétu můžete pozvat na školení přímo k Vám do školy například i o přípravném týdnu, objednávat můžete zde:
Markéta také v rámci Eduall pořádá skupinové online poradenství a na to se můžete podívat zde:
Skupinové online poradenství pro pedagogy | Sdílení praxe, rady, podpora
Dále pokud se stanete členy klubu Eduall, budete mít přístup k záznamům webinářů s Markétou a to například na témata:
Eduall Klub – Exkluzivní přístup k webinářům a vzdělávacím materiálům | Eduall.cz
Můžete se také podívat zdarma na záznam otázek a odpovědí s Markétou Librovou na téma ADHD a to zde:
Otázky a odpovědi z praxe: Záznam zdarma | Eduall.cz