Přehled speciálních pomůcek pro děti se specifickými poruchami učení

Specifické poruchy učení (SPU), jako jsou dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, představují pro děti výzvy, které vyžadují cílenou podporu. Speciální pomůcky a metody usnadňují výuku, posilují motivaci a sebedůvěru dítěte a pomáhají mu překonávat překážky při učení. Tento článek nabízí podrobný přehled pomůcek a tipů, jak je efektivně používat.

1. Pomůcky pro rozvoj čtenářských dovedností

Dyslexie a obtíže s plynulým čtením či porozuměním textu mohou být pro děti velmi náročné. Cílem těchto pomůcek je zlepšit orientaci v textu, zaměřit pozornost na konkrétní úseky a umožnit trénink čtení příjemnou formou.

  • Čtecí okénka: Pomůcky ve formě průhledných plastových nebo kartonových proužků, které se umísťují na řádky v textu. Pomáhají dítěti soustředit se na právě čtený řádek a snižují vizuální zátěž. Jejich používání pomáhá dětem s dyslexií eliminovat pocit zahlcení textem.
  • Barevné záložky na čtení: Záložky se používají pro zvýraznění části textu, čímž napomáhají zlepšit orientaci v textu. Děti mohou používat různé barvy, aby si například vizuálně odlišily jednotlivé odstavce nebo části knihy. Tato pomůcka jim poskytuje jednoduchý a účinný nástroj ke zlepšení čtenářských dovedností.
  • Knihy s velkým písmem a ilustracemi: Umožňují snazší rozpoznání písmen a slov, což je důležité zejména u dětí s dyslexií. Ilustrace napomáhají dětem lépe si představit příběh, což může usnadnit porozumění a podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti.
  • Fonetické kartičky a sady písmen: Při práci s dyslektickými dětmi mohou pomoci i fonetické kartičky nebo sady písmen. Pomocí nich si dítě procvičuje jednotlivé hlásky, slabiky a jednoduchá slova. Tento proces může být propojený s hrou, čímž se učení stává zábavnějším. Využívat lze i textilní písmena, písmena z různého materiálu nebo také psaní prstem do písku a mouky.

2. Pomůcky pro psaní a rozvoj grafomotoriky

Dysgrafie je spojená s obtížemi při psaní, které mohou zahrnovat problémy se správným úchopem tužky, tlakem na papír nebo nepřesnost v provádění psacích pohybů. Pomůcky v této oblasti mají za cíl zlepšit úchop, jemnou motoriku a přesnost pohybu ruky.

  • Ergonomické psací potřeby: Tužky a pera s ergonomickým úchopem jsou navrženy tak, aby dítěti pomáhaly držet psací potřebu správně a pohodlně. Různé tvary a tloušťky umožňují individuální přizpůsobení potřebám dítěte, což snižuje svalovou únavu a podporuje přirozené držení.
  • Podložky pro správné držení ruky: Podložky nebo speciální gumové návleky jsou navrženy tak, aby pomáhaly dítěti udržet tužku ve správném sklonu. Taková pomůcka je obzvlášť užitečná u mladších dětí, které teprve začínají psát a rozvíjejí jemnou motoriku.
  • Tréninková písanka a grafomotorické šablony: Speciální písanky s různými typy linek a tvarů pomáhají dětem se správným pohybem ruky, nácvikem tahů a držením konstantního tlaku na papír. Grafomotorické šablony navíc podporují přesnost a plynulost pohybu při psaní.
  • Magnetické tabulky: Pomůcky, jako jsou magnetické tabulky umožňují dětem procvičovat psaní a kreslení s možností opakovaného mazání. Tento proces eliminuje stres z možných chyb, protože dítě může špatně napsaný tah jednoduše smazat a opakovat.

3. Pomůcky pro rozvoj matematických dovedností

Dyskalkulie představuje potíže s chápáním číselných vztahů a matematických operací. Pomůcky se zaměřují na vizualizaci, manipulaci a hravou formu učení, aby dítě mohlo postupně pochopit základní matematické principy.

  • Matematické kostky, korálky, knoflíky a jiné manipulativní prvky: Pomáhají dětem vizuálně a hmatově vnímat matematické operace. Dítě se učí sčítání, odčítání nebo násobení pomocí kostek nebo korálků, což podporuje konkrétní představu číselného systému.
  • Číselné osy a tabulky: Číselné osy (například vyrobené z papíru, které přilepíme na lavici dítěte) slouží k lepšímu pochopení aritmetických operací a umožňují dítěti vizuálně sledovat jednotlivé kroky. Tabulky pak podporují zlepšení orientace v číslech, což je zvláště užitečné při sčítání a odčítání s přechodem přes desítky.
  • Geometrické tvary a stavebnice: Geometrické stavebnice a trojrozměrné modely pomáhají dětem s dyskalkulií lépe pochopit prostorové vztahy a základy geometrie. Manipulace s těmito pomůckami zlepšuje nejen prostorovou představivost, ale také schopnost rozlišovat tvary a velikosti.

4. Pomůcky pro rozvoj pozornosti a soustředění

Pro děti se SPU je často obtížné udržet pozornost. S podporou vhodných pomůcek se mohou děti lépe soustředit na úkoly, zvládat jednotlivé kroky a zároveň se naučit rozpoznávat a regulovat svou pozornost.

  • Antistresové hračky a fidgety: Pomůcky, které děti mohou držet v ruce (například gumové kuličky, drobná puzzle nebo jiná taktilní hračka), pomáhají uvolnit přebytečnou energii a zlepšit koncentraci. Uvolněná mysl je pak připravena na práci a úkoly.
  • Časovače a vizualizace času: Přesýpací hodiny nebo vizuální časovače jsou efektivní způsob, jak dětem ukázat plynutí času. Díky tomu si mohou úkol rozdělit na kratší intervaly a lépe plánovat. Pomáhá jim to při sledování jejich pokroku a umožňuje vnímat práci v časových blocích. Užitečné jsou i tzv. minutky používané v kuchyni při vaření.
  • Relaxace a klidové koutky: Speciální klidové zóny s uklidňujícími prvky, jako jsou měkké polštáře, sedací vaky, podložky nebo relaxační hudba, jsou pro děti se SPU skvělým místem k odpočinku a obnovení pozornosti. Při náročných úkolech mohou relaxace v takovém koutku pomoci ke snížení stresu a obnově energie.

5. Pomůcky pro podporu paměti a rozšiřování slovní zásoby

U dětí s SPU bývá častý problém se zapamatováním pojmů a slov. Různé pomůcky a techniky jim umožňují efektivněji si zapamatovat nové informace, což přispívá k rozvoji slovní zásoby i schopnosti vybavit si získané znalosti.

  • Obrázkové a slovní karty: Pomůcky s obrázky a slovíčky pomáhají dětem učit se nová slova prostřednictvím vizuální paměti. Obrázky pomáhají asociaci a rychlejšímu zapamatování, čímž podporují rozvoj slovní zásoby.
  • Myšlenkové mapy a časové osy: Vizualizace poznatků a jejich propojení pomocí myšlenkových map je pro děti s SPU velmi efektivní metoda. Myšlenkové mapy přehledně zobrazují strukturu informací a podporují dlouhodobé učení.

6. Mobilní aplikace

  • Tablexia: Tablexia je inovativní vzdělávací aplikace zaměřená na rozvoj kognitivních dovedností, určená nejen dětem s dyslexií na druhém stupni základních škol. Aplikace obsahuje deset her, z nichž každá trénuje konkrétní kognitivní schopnost, jako je pracovní paměť, sluchové a zrakové vnímání, prostorová orientace, pozornost, serialita, rozlišování a verbální dovednosti. Všechny hry jsou zasazeny do atraktivního detektivního prostředí inspirovaného atmosférou 30. let minulého století, což dělá aplikaci uživatelsky velmi zajímavou a zároveň s přínosem ve vzdělávání.
  • Speechify: Speechify je uživatelsky příjemná aplikace pro převod textu na hlasový výstup, která usnadní dětem nejen s dyslexií práci s psaným textem. Podporuje čtení dokumentů, e-mailů, webových stránek i knih, jejichž stránky do aplikace vyfotíme. V aplikaci se rozhodneme, jakou rychlostí a jakým hlasem budeme chtít texty předčítat. Speechify je dostupný jako mobilní aplikace i jako rozšíření pro webové prohlížeče. To umožňuje synchronizovat texty napříč zařízeními.

7.  Další praktické tipy pro práci s pomůckami u dětí s SPU

Kromě specifických pomůcek je důležité věnovat pozornost i způsobu, jakým jsou tyto pomůcky dětem nabízeny a používány v praxi. Níže najdete několik praktických tipů, jak efektivně zapojit pomůcky do výuky, aby děti se specifickými poruchami učení měly z jejich použití maximální přínos.

  • Zapojení herního prvku: Pomůcky často přináší nejlepší výsledky, když se zapojí do her nebo zábavných aktivit. Děti s SPU se mohou snáze motivovat, pokud se učení propojí s hrou. Například při učení matematiky mohou děti používat barevné kostky nebo karty, a plnit s nimi různé úkoly, které zahrnují sčítání nebo násobení. Tento přístup činí učení přirozenějším a příjemnějším.
  • Individuální přizpůsobení: Každé dítě je jedinečné a má různé potřeby. U některých dětí fungují konkrétní pomůcky lépe než u dětí jiných. Například dysgrafické dítě může lpět na konkrétním typu psací potřeby nebo psací tabulce, která mu nejvíce vyhovuje. Důležité je s dítětem pomůcku vyzkoušet a zjistit, co mu osobně pomáhá nejvíce.
  • Pravidelné zařazování do denního režimu: Pomůcky by měly být přirozenou součástí výuky, nikoliv pouze příležitostně využívaným nástrojem. Pravidelné zapojení pomůcek do výukového plánu zajišťuje, že dítě se s nimi sžije, což výrazně zvyšuje naději na zlepšení jeho pokroku při osvojování potřebných dovedností. Pomůcky se tak stanou součástí jejich každodenních návyků, což vede k trvalému zlepšení.
  • Srozumitelná zpětná vazba a pochvala: Děti se specifickými poruchami učení mají často negativní zkušenosti spojené s učením, což může snižovat jejich sebedůvěru. Proto je velmi důležité poskytovat jim pozitivní zpětnou vazbu a oceňovat jejich snahu i malé pokroky. Povzbuzení, které přijde při zvládnutí úkolu nebo při snaze o něj, může být klíčové pro jejich motivaci a vnitřní pohodu.
  • Spolupráce s rodiči a jejich zapojení: Výrazné výsledky se dostavují, když jsou pomůcky využívány nejen ve škole, ale i doma. Je tedy vhodné rodičům vysvětlit, jak konkrétní pomůcky fungují a jak s nimi mohou doma pracovat. Pravidelná domácí podpora je jedním z faktorů, které významně přispívají ke zlepšení dovedností dítěte a k upevnění toho, co se ve škole naučilo.

Mgr. Iva Strejčková

📚 Sledujte Eduall.czEduall Blog!

Na Eduall blogu přibývají pravidelně nové články od odborníků z praxe, zaměřené na vzdělávání, speciální pedagogiku, a podporu dětí s různými potřebami. 🤗 Zůstaňte s námi a nechte se inspirovat!

🔗 Více užitečných materiálů a přístup k dalším webinářům najdete na Eduall.cz a v našem klubu Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Akvarelová ilustrace inkluzivní třídy z článku Eduall na Eduall blogu. Obrázek zobrazuje učitele a žáky pracující s pomůckami pro děti se specifickými poruchami učení v přátelské atmosféře.
Ilustrace inkluzivní třídy z článku Eduall: Pomůcky pro děti se specifickými poruchami učení
Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *