Přípravný týden v mateřské škole

Začátek nového školního roku bývá pro učitelky a učitele mateřských škol velmi intenzivním obdobím. Během několika málo dnů je potřeba připravit prostředí, materiály, administrativu, domluvit se s kolegyněmi, nastavit režim třídy, promyslet adaptační plán pro nové děti a zároveň být připraven psychicky.

Přípravný týden bývá často podceňován nebo vnímán pouze jako technická záležitost. Ale to, jak jej zvládneme, v jaké atmosféře jej prožijeme a co v něm vědomě nastavíme, může výrazně ovlivnit celý průběh následujících měsíců.

Tento článek přináší praktické podněty, na co se v přípravném týdnu zaměřit, jak si jej usnadnit.

1. Co si promyslet jako první

Než začnete třídit pastelky, mazat magnetickou tabuli a chystat uvítací plakát, je dobré začít u sebe. Přípravný týden je jedinečnou příležitostí se na chvíli zastavit a zamyslet nad tím, jak si přejete, aby nový školní rok probíhal – nejen z hlediska obsahu, ale především z hlediska atmosféry ve třídě, mezilidských vztahů a vlastního pracovního naladění.

Položte si například následující otázky:

Tato reflexe nemusí být časově náročná, ale její přínos je značný. Můžete si ji zaznamenat do vlastního zápisníku nebo sdílet s kolegyní při společné přípravě.

Praktický tip: Doporučujeme si sepsat tři osobní priority, které byste chtěla v novém školním roce vědomě rozvíjet – například větší klid při přechodech mezi činnostmi, pravidelnější komunikaci s rodiči nebo více prostoru pro vlastní vzdělávání.

2. Organizační přípravy: praktický checklist

Přípravný týden je často velmi nabitý a snadno se může stát, že se člověk zahlcený množstvím úkolů ztrácí v detailech. Proto je vhodné pracovat systematicky a ve spolupráci s ostatními členy týmu si úkoly rozdělit.

Fyzické prostředí ve třídě

  • Přehledné a funkční uspořádání center aktivit (např. výtvarný koutek, kuchyňka, knihovna)
  • Volný prostor pro pohyb dětí
  • Kontrola bezpečnostních rizik (ostré rohy, stabilita nábytku, elektrické zásuvky)
  • Označení skříněk, věšáků a prostorů – ideálně vizuálně (obrázky, barvy)

Pomůcky a materiály

  • Kontrola a doplnění výtvarných a herních pomůcek
  • Připravený základní materiál – papíry, lepidla, šanony, hygienické potřeby
  • Připravené materiály pro první týdny – například tematické omalovánky, kartičky na uvítání, …
  • Formuláře k docházce, úrazům, souhlasům s fotografováním apod.

Třída jako bezpečný prostor

  • Koutek pro adaptaci nových dětí – plyšák, klidové místo, …
  • Místo, kam se dítě může stáhnout v případě přetížení
  • Harmonické a přívětivé prostředí – ne přeplněné barvami a vjemy
  • Z praxe: Některé školky připravují pro děti symbolické uvítací balíčky – například pastelku, omalovánku či přívěsek se jménem, které pomohou vytvořit příjemnou atmosféru hned první den.

3. Plánování vzdělávacích činností a třídního života

Součástí přípravného týdne bývá rovněž tvorba či aktualizace Třídního vzdělávacího plánu (TVP). Pokud jste ve školce nově, nebo plán vytváříte s novou kolegyní, je vhodné začít jednoduše a srozumitelně.

Doporučujeme:

  • Věnovat pozornost adaptačnímu období (první 4–8 týdnů školního roku)
  • Stanovit rámcová témata podle období, svátků, tradic a projektů (např. „Září v lese“, „Týden přátelství“, „Barevný podzim“)
  • Vymezit si hlavní oblasti rozvoje – například podpora samostatnosti, sociálních dovedností, motoriky, jazykových dovedností
  • Zohlednit specifické potřeby dětí – děti se SVP, dvojjazyčné děti, nové příchozí
  • Třídní plán nemusí být dokonalý dokument – důležité je, aby Vám dával smysl, byl realistický a otevřený úpravám podle aktuální situace ve třídě.
  • Z praxe: Mnoho učitelek si vytváří tzv. „živý plán“ – základní tabulku s hlavními tématy a cíli, která se v průběhu roku aktualizuje. Tento přístup přináší větší flexibilitu a svobodu v plánování.

4. Týmová spolupráce a komunikace

Přípravný týden je ideálním obdobím k ujasnění si, jak budete jako tým během roku spolupracovat. Ať už jste s kolegyní sehrané nebo se potkáváte poprvé, právě nyní je vhodné nastavit si otevřenou, srozumitelnou a efektivní komunikaci. Dobrý začátek může předejít mnoha nedorozuměním.

Doporučujeme promyslet a domluvit si:

  • Kdo bude připravovat aktivity, kdo chystá pomůcky, kdo zapisuje do třídní dokumentace?
  • Jak budete řešit nenadálé situace (např. nemoc kolegyně, nečekané změny v rozvrhu, neshody v přístupech)?
  • Kdy a jak se budete pravidelně domlouvat – krátké odpolední porady, týdenní shrnutí, sdílené poznámky?
  • Jakým způsobem si budete předávat informace o dětech (např. adaptační pokroky, obtížné situace, podněty od rodičů)?

Pokud spolupracujete s asistentem pedagoga, logopedem, speciálním pedagogem či provozními zaměstnanci, je důležité od začátku nastavit jasné kompetence a respektující přístup. Profesní vztahy se nevytvářejí samy – vyžadují vědomou péči a ochotu mluvit i o složitějších tématech.

V některých MŠ se osvědčila tzv. dohoda o spolupráci – jednoduchý dokument se základními pravidly a principy fungování týmu. Slouží jako rámec pro vzájemné očekávání a může pomoci i při řešení krizových situací.

5. Komunikace s rodiči

Rodiče jsou nepostradatelnými partnery v předškolním vzdělávání. První kontakt, zvláště u dětí, které do MŠ přicházejí poprvé, může výrazně ovlivnit budoucí spolupráci i důvěru mezi školou a rodinou.

Co je vhodné připravit:

  • Uvítací dopis nebo leták pro rodiče s přehlednými informacemi: kdo jste, co se bude dít první dny, jaký je denní režim, jak mohou rodiče komunikovat s Vámi i s ostatními pedagogy.
  • Informační nástěnku ve třídě či šatně, kde rodiče najdou aktuální zprávy, jídelníček, plán činností, narozeniny dětí, fotografie z aktivit.
  • Strukturovanou úvodní schůzku s jasnou a srozumitelnou formou předání informací – přivítání, režim, způsob spolupráce, prostor pro dotazy. Doporučujeme vyhnout se příliš odbornému jazyku a příliš dlouhým projevům – věcný a lidský přístup bývá nejefektivnější.

Komunikační kanály: Dohodněte se, jak budete s rodiči v kontaktu – ať už pomocí nástěnky, e-mailu, papírových lístků, aplikací (např. Twigsee), nebo osobních rozhovorů při předávání dětí. Ujasněte si, jak často a jakou formou budou dostávat informace o dění ve třídě.

Přípravný týden v mateřské škole je mnohem víc než jen „technický začátek“. Je to důležitá fáze, která vytváří základ pro celý školní rok. Ať už jde o nastavení pravidel, tvorbu plánů, komunikaci v týmu nebo spolupráci s rodiči – každý krok, který v tomto týdnu uděláte s rozvahou a vědomím, se Vám v průběhu roku vrátí.

Nebojte se být lidské, otevřené a vnímavé – nejen vůči dětem a kolegyním, ale i vůči sobě samým. Nehledejte dokonalost, ale smysluplnost. Školní rok, který začíná v důvěře, spolupráci a jasné vizi, má mnohem větší šanci být radostný, naplňující a zdravě zvládnutý.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *