jsou jedinečné terapeutické nástroje, které mají schopnost ovlivňovat lidský mozek, tělo i emoce. Díky svému komplexnímu vlivu na člověka se využívají v mnoha oblastech, od léčby neurologických poruch až po zvládání stresu. Terapeutické využití hudby a rytmu se zakládá na tom, že hudba působí na různé části mozku současně, což ji dělá mimořádně efektivní při zlepšování kognitivních, motorických i emočních funkcí.
Hudba a rytmus proto mají nezastupitelné místo v terapii dětí s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) a specifickými poruchami učení (SPU). Díky svému komplexnímu vlivu na mozkové funkce, hrubou i jemnou motoriku a emoce poskytují možnosti, jak podpořit dovednosti, které tyto děti často postrádají.
Hudební terapie a rytmické aktivity se využívají nejen k cílené intervenci, ale i k obohacení vzdělávacího procesu, který díky hudbě a pohybu může být pro děti zábavnější a efektivnější.
Tento článek Vám poskytne detailní pohled na terapeutické přínosy hudby a rytmu a ukáže, jak je lze prakticky využívat při práci s dětmi (nejen) s ADHD a SPU.
Hudba byla využívána jako léčebný nástroj již od pradávna. V pravěku byla prostředkem pro komunikaci s bohy a zároveň pomáhala v boji s chorobami. Terapeutickým působením hudby se zabývali i antičtí myslitelé, Platon či Aristoteles, kteří se shodovali na tom, že vlastně samotné poslouchání hudby může mít dokonce větší terapeutický efekt než aktivní hraní na hudební nástroj. Informace o tom, že člověku hudba přináší uvolnění a odplavení negativních emocí vedla k tomu, že začala být hudba předepisována pacientům, kteří měli problémy se svými emocemi.
V 18. století vznikalo více a více metodický materiálů pro práci s hudbou jako terapeutickým prostředkem. Ve 20. století, nejdříve v USA a poté i v Evropě, začaly vznikat školy se zaměřením na samotnou muzikoterapii a práci s dětmi s problémovým chováním. V roce 1969 byl otevřen Muzikoterapeutický ústav v Paříži, který cílil na děti s autismem.
Postupně se muzikoterapie pro své výborné terapeutické účinky rozšiřovala i do dalších evropských zemí a byla využívána při práci s dětmi i dospělými s různými zdravotními neduhy (poruchy řeči, léčba alkoholismu, ADHD atd.)
Dnes má muzikoterapie široké uplatnění a její prvky či principy využívají i učitelé v běžných školách nejen při výuce hudební výchovy.
Hudební a rytmické aktivity mají několik stěžejních výhod. Oslovují různá smyslová centra v mozku, propojují pravou a levou hemisféru, zlepšují schopnost koncentrovat se a podporují paměť. Pro děti s ADHD, které jsou neklidné a mají problémy udržet pozornost, a děti se SPU, jež mají obtíže se čtením nebo psaním, jsou tyto intervence obzvláště přínosné. Například výše zmíněné propojování levé a pravé mozkové hemisféry je klíčové pro optimální fungování mozku a má zásadní vliv na různé aspekty života. Naše dvě mozkové hemisféry mají odlišné funkce, proto usilujeme o jejich propojení, které umožňuje efektivní spolupráci při řešení problémů. Vzájemná spolupráce obou mozkových hemisfér je nezbytná pro komplexní myšlení, učení, pohyb i zvládání emocí. Levá hemisféra zodpovídá za logiku a jazykové schopnosti. Pomáhá při řešení problémů, matematických úloh nebo čtení. Pravá hemisféra je zaměřena především na kreativitu, intuici, prostorovou orientaci, vizuální vnímání a projevy emocí. Pomáhá nám s rozpoznáváním obličejů, uměleckým vyjadřováním a vnímáním hudby.
Rytmus má navíc přímý vliv na regulační systémy těla. Může pomoci zpomalit srdeční tep, snížit úzkost a stabilizovat náladu. Děti s ADHD často zažívají emoční výkyvy, které hudba dokáže efektivně regulovat.
U dětí se SPU hudba podporuje nejen emoční stabilitu, ale také rozvoj fonologického uvědomění, což je základní předpoklad pro zlepšení čtenářských a jazykových dovedností. Pod fonologickým uvědoměním si představme např. rozpoznávání slabik ve slovech, identifikaci prvního nebo posledního písmene ve slově, zvukovou analýzu a syntézu nebo práci s rýmy.
Hudba nabízí multisenzorický přístup tzn. propojuje sluch, zrak a motoriku. Děti například poslouchají rytmus, sledují vizuální podněty (pohyb rukou učitele, barvy nástrojů) a zároveň koordinují pohyby svého těla. Pro děti s ADHD je tento přístup obzvláště efektivní, protože jim pomáhá zpracovávat informace z více smyslů současně. Díky tomu se mohou lépe soustředit na konkrétní úkol a rozvíjet svou schopnost sebekontroly. Rytmus například přirozeně strukturuje činnost, což dětem s ADHD poskytuje jasné hranice a předvídatelnost, která usnadňuje jejich orientaci v aktivitách.
1. Hraní na nástroje s jednoduchým rytmem
Hudba založená na jednoduchých rytmických vzorcích pomáhá dětem udržovat koncentraci.
Terapeut, učitel zahraje jednoduchý rytmus na buben, triangl nebo tamburínu a dítě má za úkol jej zopakovat. Aktivita rozvíjí sluchové vnímání, pozornost a schopnost napodobovat.
Děti opakují rytmus doprovázený slovy, například „ta-ta-ti-ti-ta“ nebo rytmizované říkanky. Tato aktivita propojuje jazykové a rytmické dovednosti, což je zvláště užitečné pro děti se specifickými poruchami učení.
Dvě děti hrají na různé nástroje (například buben a tamburínu) a střídavě se doplňují v hraní jednoduchých rytmů. Tato aktivita posiluje sociální interakce, schopnost spolupráce a koordinaci.
Děti mají za úkol reagovat na konkrétní zvuk nebo pokyn, například tlesknout nebo udeřit do bubnu, když slyší specifický signál (například tři údery tamburíny). Tato hra zlepšuje soustředění a rychlost reakcí.
2. Hudební hry s pohybem
Spojení rytmu s pohybem pomáhá dětem s ADHD efektivně využívat přebytečnou energii.
Děti tančí nebo chodí podle rytmu hudby, musí zastavit, když se hudba vypne. Tato hra trénuje sebekontrolu a schopnost rychle reagovat.
Děti drží barevné šátky nebo stuhy a pohybují s nimi podle rytmu hudby. Mění směr pohybu, rychlost nebo výšku, což pomáhá propojit hudbu s vizuálním vnímáním a jemnou motorikou.
Děti stojí v kruhu nebo řadě a pohybová sekvence (například tlesknutí a skok) se postupně předává mezi účastníky. Tato činnost posiluje týmovou spolupráci, schopnost sledovat rytmus a plynulost pohybů.
3. Zpívání a rytmické říkanky
Pro děti se SPU jsou říkanky neocenitelným nástrojem pro zlepšení jazykových dovedností.
Pomáhá rozvíjet slovní zásobu a fonologické uvědomění.
Posilují schopnost rozeznávat slabiky a rytmus jazyka.
Učitel recituje část říkanky, ale některá slova vynechá, a děti mají za úkol doplnit správné slovo. Například: „Skákal pes přes… (plot).“ Aktivita zlepšuje jazykové porozumění a slovní zásobu.
Děti recitují říkanku a zároveň chodí po předem vyznačené trase (například kolečka nebo šipky na podlaze) v rytmu slov. Aktivita podporuje koordinaci pohybu a rytmické cítění.
Děti zpívají jednoduchou písničku v různých emocích (veselá, smutná, naštvaná). Tato aktivita jim pomáhá lépe vnímat intonaci a emocionální zabarvení hlasu.
4. Technologie v terapii
Moderní technologie nabízí atraktivní a interaktivní způsob, jak zapojit děti do hudební terapie.
Děti mohou vytvářet vlastní rytmické skladby, což zlepšuje jejich kreativitu a schopnost plánovat.
Online klavíry nebo bubny umožňují dětem hrát na nástroje i v případě, že žádný takový nástroj fyzicky nevlastní.
5. Zapojení hudby do výuky
Hudba může být přirozeně zakomponována i do školních hodin.
Krátké rytmické aktivity na začátku hodiny pomáhají dětem se zklidnit a připravit na učení.
Písmena lze spojit s jednoduchým rytmem, což dětem usnadňuje zapamatování.
Školní pravidla nebo instrukce lze přezpívat, aby byly pro děti lépe zapamatovatelné.
Hudba a rytmus představují unikátní a efektivní nástroje pro práci s dětmi s ADHD a SPU. Spojují radost, pohyb a učení, a proto mohou přinášet dlouhodobé benefity nejen pro kognitivní a motorický vývoj, ale i pro celkovou emoční pohodu dětí.
Mgr. Iva Strejčková
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu