Věnovat se dítěti se specifickými potřebami ve svém zaměstnání nebo vychovávat své vlastní dítě s obdobnými potřebami, jsou dvě tak podobné, a přitom tak odlišné „disciplíny“, které vyžadují, v některých situacích, různorodé přístupy a dovednosti. Navzájem si však mohou být získanými zkušenostmi podpůrné. Na první pohled se zdá, že pokud má člověk zkušenosti s dětmi se stejnou diagnózou nebo je speciální pedagog, se vším si ví rady a všemu, ze speciálně-pedagogické oblasti, rozumí. Ano, teoreticky často víme, jak by se mělo postupovat, reagovat, vnímat potřeby dítěte, být důslední, empatičtí apod. V praxi však přicházejí reakce našeho dítěte, které se kolikrát dotýkají i nás-našich emocí a o to více znesnadňují řešení situací „s chladnou hlavou“. Situace jsou náročnější, pokud se přidávají k TS další komorbidity jako např. ADHD, úzkosti nebo deprese. Určitá zákeřnost Touretteova syndromu je v tom, že jeho projevy jsou velmi proměnlivé a dalo by se říct, až nevyzpytatelné. Dá se předpokládat, jaké situace ho zhoršují, i přesto se někdy projevuje nečekaně. Pojďme nahlédnout na to, s čím se může rodina dítěte s TS potýkat a jak je možné pomoci. V této první části se zaměřuji zejména na rodiče dítěte s TS a doplňuji i své vlastní zkušenosti s dcerkou.
Co je důležité pro rodiče (rodinu dítěte s TS):
Jaké potřeby má dítě s TS, a jak k nim můžeme v rámci rodiny přistupovat, se dočtete v pokračování tohoto tématu v článku „Touretteův syndrom – Dítě s TS v rodině, 2. část“.
Mgr. Iveta Dubová
(učitelka 1. stupně, speciální pedagog)
Zdroje:
Vlastní zkušenosti autorky
Autorka článku pro Vás uspořádala společne s Eduall webinář na téma PAS, záznam můžete zakoupit zde:
Koupit produkt: „záznam webináře Předškolní příprava dítěte s PAS“
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu