Výtvarné činnosti jako podpora rozvoje kreativity a seberegulace

Ilustrace představující kreativitu a vzdělávání s vodovkovým stylem, která je součástí platformy Eduall.
Kreativita a inovace ve vzdělávání – Eduall

Výtvarná činnost je jednou z nejpřirozenějších forem lidského vyjadřování. Již od raného dětství děti intuitivně sahají po tužkách, barvách a podobných prostředcích, které jim umožní zaznamenat jejich myšlenky, přání, nebo prostě jen experimentovat s tvary a barvami. Výtvarná tvorba ovšem není pouze hrou či relaxací. Má hluboký význam v oblasti rozvoje kreativity a seberegulace, a proto je důležitou součástí arteterapie.

Rozvoj kreativity skrze výtvarnou tvorbu

Kreativita je schopnost přijít s novými nápady, vidět věci jinak nebo najít neotřelá řešení. Je to dovednost, která se v životě uplatňuje nejen v umění, ale i v každodenním řešení problémů. U dětí se tato schopnost rozvíjí především skrze hru a volnou tvorbu. Výtvarné činnosti zde hrají klíčovou roli.

Výtvarné aktivity, jako je kreslení, malování, modelování z hlíny nebo koláž, dětem umožňují objevovat nové možnosti vyjadřování. Například jednoduchý úkol „vytvoř strom pomocí různých barev“ může otevřít dveře k úplně jinému pohledu na svět. Děti se učí nejen hledat nové způsoby, jak ztvárnit věci, ale také experimentovat a zvládat neúspěch – což je důležitá součást procesu tvořivosti.

Dalším aspektem je posilování obrazotvornosti. Například při malování příběhu si děti musí představit, co se na obraze děje, jak postavy vypadají nebo jaké je jejich okolí. Tento proces podporuje jejich schopnost vizuální představivosti, která je základem mnoha tvůrčích aktivit.

Seberegulace a výtvarná tvorba

Seberegulace zahrnuje schopnost kontrolovat a řídit své emoce, chování a myšlenky. Pro děti je tato dovednost klíčová pro úspěšné fungování v kolektivu, zvládání stresových situací a dosahování cílů. Výtvarná činnost může být mocným nástrojem pro rozvoj těchto schopností.

Jednoduché opakované pohyby, jako je kreslení kruhů nebo nanášení barev na papír, pomáhají dětem uklidnit mysl a soustředit se. Tento proces má podobný efekt jako meditace. Dítěti, které se potýká s frustrací, může výtvarná činnost poskytnout bezpečný prostor k ventilaci emocí. Kreslení zuřivých čar, mačkání hlíny nebo trhání papíru mohou být způsoby, jak zvládnout intenzivní pocity.

Kromě toho výtvarná tvorba podporuje schopnost odložit okamžitou odměnu a dokončit úkol.  Například při práci s akvarelem se děti učí trpělivosti, protože barvy potřebují čas na zaschnutí, než lze pokračovat v další vrstvě. Tato tréninková praxe může být nenásilně přenesena do jiných oblastí života, kde je nutné ovládat impulsy a vyčkat na výsledky.

Arteterapie jako most mezi tvorbou a rozvojem osobnosti

Arteterapie je metoda, která spojuje výtvarnou tvorbu a terapeutický proces. Využívá kreativitu jako prostředek k sebepoznání, zvládání obtížných situací nebo zlepšení vztahů. Ve společné práci dětí a jejich rodičů může být arteterapie cenným nástrojem pro posílení vztahů a komunikace.

V případě dětí s problémy v chování či emocemi lze prostřednictvím výtvarných činností mapovat jejich vnitřní svět. Například volba barev, tvarů nebo kompozice mohou odhalit jejich aktuální rozpoložení, přání nebo obavy. Součástí arteterapie je často reflexe nad vytvořeným dílem, která umožňuje dítěti uvědomit si a zpracovat své pocity.

Rodiče se mohou zapojit do společné tvorby a sdílet zážitky s dětmi. Tento proces posiluje vzájemné porozumění a buduje důvěru. Například společné vytváření rodinné koláže může být nejen zábavou, ale také cestou k odhalení dynamiky v rodině a hledání možných zlepšení.

Webinář Arteterapeutické techniky ve školním prostředí | Datum 21. 01. 2025, Mgr. Petra Vorlíčková, cena 390 Kč, osvědčení a záznam v ceně

Na téma Arteterapie pořádáme u nás v Eduall webinář na který se můžete přihlásit zde: Arteterapeutické techniky ve školním prostředí | Webinář 21.01.2025 | Eduall

Praktické tipy pro rodiče a pedagogy, jak lze výtvarnou tvorbu využít jako prostředek k rozvoji kreativity a seberegulace u dětí

  1. Nabídka materiálů: Poskytnutí různorodých materiálů může probudit dětskou zvědavost a podpořit jejich tvořivost. Zde jsou některé nápady, jak tento bod rozšířit a obohatit:
    • Papíry různých struktur a velikostí: Místo obyčejných bílých papírů můžete nabídnout barevné papíry, papíry s texturou nebo dokonce karton. Různě velké papíry mohou povzbudit děti k tvorbě rozdílných typů projektů – například velkoformátové kresby nebo drobné ilustrace.
    • Barvy: Kromě základních vodových a temperových barev zahrňte také akrylové barvy, gelové barvy nebo i netradiční způsoby barvení, jako jsou inkousty nebo barvy pro tělo a tvář.
    • Pastelky a fixy: Mimo běžných pastelek a fixů můžete vyzkoušet olejové pastely, voskovky nebo dokonce metalické fixy, které dodají kresbám lesk a zajímavý efekt.
    • Hlína a modelovací hmoty: Poskytněte dětem různé druhy modelovacích hmot, jako je klasická keramická hlína, plastelína nebo třeba samo tvrdnoucí modelovací hmota. Tím mohou děti vytvářet trojrozměrné objekty a rozvíjet své prostorové vnímání.
    • Přírodniny: Zařaďte do výběru materiálu přírodní prvky, jako jsou větvičky, listy, kamínky nebo mušle. Tvorba s přírodninami může děti naučit vnímavosti k přírodě a učit je hledat inspiraci ve svém okolí.
    • Recyklované materiály: Povzbuzujte děti k používání recyklovaných materiálů, jako jsou novinový papír, kartonové krabice, staré knoflíky nebo plastové lahve. Kromě rozvoje kreativity je tak můžete naučit i ekologickému myšlení.
    • Textilie: Zahrňte různé druhy látek, jako je plátno, filc nebo staré kousky oblečení. Děti mohou šít, lepit nebo jinak upravovat textilie, což je může přivést k dalším technikám, jako je vyšívání nebo patchwork.
    • Digitální nástroje: Pokud máte k dispozici technologie, zkuste dětem nabídnout digitální kreslicí tablety nebo aplikace na kreslení a malování. Moderní technologie mohou být skvělým doplňkem k tradičním materiálům a umožní dětem objevovat nové možnosti tvorby.
  2. Podpora volné tvorby: Dávejte dětem prostor k volnému vyjádření, aniž byste příliš zasahovali nebo hodnotili jejich výsledky. Důležité je, aby se děti cítily svobodně a bez obav z hodnocení.
  3. Zapojte se: Společné tvoření může být skvělou příležitostí k budování vztahu s dítětem. Navíc to může být zábava i pro vás! Sdílejte své nápady a inspirace s dětmi a podpořte jejich kreativní proces.
  4. Podpora trpělivosti: Povzbuzujte děti, aby práci na svém díle dokončily, ale bez tlaku na perfekcionismus. Ukažte jim, že proces tvorby je důležitější než konečný výsledek. Povzbuzujte je k tomu, aby experimentovaly a učily se z chyb.
  5. Sdílení a reflexe: Povzbuzujte děti, aby o svém výtvoru mluvily. Zeptejte se jich, co jejich obraz znamená nebo co se jim na jejich práci líbí. Děti tak mohou rozvíjet své komunikační dovednosti a schopnost sebereflexe. Učte je také, jak konstruktivně poskytovat a přijímat zpětnou vazbu.
  6. Vytvoření inspirativního prostředí: Vytvořte doma nebo ve třídě prostor, který podporuje tvořivost. Může to být speciální koutek s uměleckými materiály, knihy o umění nebo inspirativní obrázky a plakáty.
  7. Propojování umění s dalšími oblastmi: Propojte výtvarnou tvorbu s dalšími vzdělávacími aktivitami, jako je matematika, věda nebo historie. Například můžete společně tvořit modely, které vysvětlují vědecké koncepty, nebo kreslit historické události.
  8. Podpora spolupráce: Povzbuzujte děti k práci v týmu nebo ve dvojicích. Společná tvorba může podporovat sociální dovednosti a učit děti spolupracovat a respektovat nápady ostatních.
  9. Učení se od umělců: Seznamte děti s různými umělci a jejich styly. Navštěvujte galerie, čtěte knihy o umění nebo sledujte dokumentární filmy. Děti tak mohou získat inspiraci a rozšířit své obzory.

Výtvarné činnosti jsou mnohem více než jen zábavný způsob, jak trávit čas. Jsou mocným nástrojem, který pomáhá dětem rozvíjet kreativitu, učit se seberegulaci a prohlubovat vztahy s jejich okolím. Je důležité mít na paměti, že výsledné dílo není rozhodně tím hlavním, o co nám ve výtvarných činnostech jde, protože samotný proces tvorby může mít hluboký a dlouhodobý vliv na rozvoj osobnosti dítěte.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *