Po prázdninách se školní družiny znovu zaplní dětským smíchem, vyprávěním a radostí ze setkání, a pro prvňáčky to bude úplně poprvé, kdy si vyzkouší, jak školní družina funguje.
Než se ale pustíme do her a tvoření, čeká nás společně s rodiči i pár důležitých kroků, bez kterých by začátek nešel hladce. Stejně jako jsme psali v článku „Přípravný týden a začátek školního roku ve školní družině“, hned na úvod je potřeba dát dohromady všechny nezbytné dokumenty – zápisové lístky, informace o odchodech dětí domů (s doprovodem nebo samostatně) a podepsat vnitřní řád ŠD. To nám pomůže nastavit jasná pravidla a vytvořit bezpečné a přátelské prostředí pro děti i rodiče.
Každý den také nesmíme zapomenout vyplnit docházku a zapsat ji do systému nebo do papírové třídní knihy. V průběhu týdne, nebo na jeho konci, je potřeba doplnit i třídní knihu činností ve školní družině.
V příloze naleznete malý dárek a to týdenní plán pro ŠD k vytištění, který je inspirován systémem Bakaláři, ve kterém jsem pracovala.
Každá družina má trochu jiný systém, ale základ je všude stejný – přehledná evidence, která dokumentuje, co se během dne a týdne v družině dělo.
Jakmile máme všechno připraveno a zorganizováno, můžeme se naplno pustit do toho, co nás v září čeká – seznamování, tvoření, první výpravy za podzimem a spousta společných zážitků.
Jednou z prvních činností může být výroba plakátu „Pravidla ŠD“. Zejména pro prvňáčky je důležité poznat školu, kamarády, vytvořit a naučit se základní pravidla, díky kterým to bude v družině fungovat a budou se cítit bezpečně.
Začneme například seznamovací hrou „Klubko přátelství“ – děti si sednou do kruhu, jedno dítě drží klubko vlny, představí se a řekne něco krátkého o sobě (např. co má rádo). Potom klubko přehodí jinému dítěti, přidrží si konec provázku, a tak se postupně vytvoří pavučina, která ukáže, jak jsme všichni propojeni. Hru zakončíme povídáním o tom, že stejně jako provázky drží naši pavučinu pohromadě, drží nás v družině přátelství, spolupráce a společná pravidla.
V kruhu si pak popovídáme, proč jsou pravidla důležitá, a necháme děti navrhnout vlastní. Společně je zapíšeme a výtvarně zpracujeme – kreslíme, lepíme, zdobíme barevnými papíry a samolepkami. Plakát může ladit s vaším celoročním tématem – třeba indiáni, námořníci nebo vesmír. Hotové dílo vyvěsíte na viditelné místo, aby po celý rok připomínalo vaši společnou dohodu.
Pokud počasí dovolí, budeme co nejvíce venku – na hřišti, školní zahradě i v okolí školy. Zejména pro prvňáčky bude důležité seznámit se s prostorem kolem školy, projít si bezpečné cesty, poznat, kde je hřiště, zahrada, park či blízký les.
Při těchto vycházkách se pustíme do přírodovědného pozorování začínajícího podzimu. Budeme vnímat barvy, tvary, vůně i zvuky přírody a děti dostanou tři úkoly:
Po návratu si v kruhu řekneme, co děti viděly, cítily a objevily. Povíme si, proč se příroda mění a co to znamená pro rostliny, zvířata i pro nás. Nasbírané přírodniny využijeme při dalším tvoření – budeme je pozorovat lupou, vytvoříme z nich koláž a založíme strom přátelství, na který každé dítě přidá svůj list nebo plod jako symbol, že do družiny patří.
V září si zahrajeme klasické hry, které mají u dětí velký úspěch – pexeso na postřeh a paměť, domino na soustředění a logické uvažování. Tyto aktivity můžete doplnit o křížovky, rébusy a zábavné hádanky, které děti přivedou k přemýšlení a vzájemné pomoci.
Zahrajte si soutěže, kde bude potřeba rychle najít správné odpovědi a u starších dětí je oblíbený „Matematický král“ – zábavná forma procvičování počítání. Všechno by mělo probíhat hravou formou, aby si děti ani neuvědomily, že při hře trénují paměť, logiku, slovní zásobu i spolupráci.
Pokud využíváte rádi celoroční projekty – zejména u starších dětí, tak září je čas pro jejich start. První dny věnujeme tomu, abychom si společně vysvětlili, co nás čeká, jak budou jednotlivé měsíce probíhat a co všechno se v rámci projektu nebo tematického plánu můžeme naučit a zažít.
Pokud družina pracuje s cestovatelským deníkem, herní mapou nebo jinou formou záznamu, ukážeme dětem, jak si do něj budou zaznamenávat splněné úkoly, získané razítko či symbol za každý měsíc. Prvňáčkům podrobně představíme, jak bude projekt fungovat, aby věděli, že každý měsíc přinese nové zážitky, poznatky i dovednosti.
Ať už je téma jakékoliv – poznávání přírody, cestování po krajích, řemesla, tradice nebo něco úplně jiného – září je o společném naladění, domluvě a nadšení pro to, co nás čeká po celý školní rok.
V říjnu se pustíme do podzimního tvoření, her venku i uvnitř a připravíme se na první podzimní svátky. Každý den bude příležitostí k objevování a radosti.
Pokud jste začínající paní vychovatelky a potřebujete oporu, nebo zkušené a hledáte novou inspiraci, vyzkoušejte mé tematické plány, které budu v průběhu školního roku průběžně doplňovat. Více o mé práci naleznete: https://www.ucitelnice.cz/tereza-liska
Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln