ZPĚT DO ŠKOLY SE SMUTKEM

Učitelka utěšuje smutného chlapce na školním dvoře, ostatní děti si hrají na pozadí, akvarelová ilustrace.
Učitelka poskytující podporu dítěti při zvládání emocí ve škole – akvarelová ilustrace

Škola není jen místem vzdělávání – pro děti je to prostor, kde tráví většinu svého času, navazují přátelství, učí se spolupráci a setkávají se s autoritami. Je to také místo, kde se mohou potýkat s těžkými životními situacemi. Jednou z nejnáročnějších je smrt blízkého člověka. Ale i zdánlivě „menší“ ztráty mohou být pro dítě hlubokým zásahem – a právě zde je důležité přistupovat k nim citlivě a s pochopením. Jak na to? Právě tomu se budeme věnovat v sérii článků a webinářů.

Jsme Poradna VIGVAM. Od roku 2016 provázíme pozůstalé děti, rodiny, školy i firmy procesem truchlení. Ve spolupráci s Eduall vám chceme pomoci cítit se jistě v nejistém světě dětských emocí spojených se ztrátou.

Jako učitelé jste často mezi prvními, kdo se dozví o ztrátě v rodině některého ze svých žáků. Právě škola může být pro dítě a jeho rodinu místem, kde najdou oporu a pochopení. Každé dítě ale reaguje jinak – pro některé je návrat do školy uklidňující. Najdou zde jistotu v každodenní rutině, podporu kamarádů a možnost na chvíli zapomenout na smutek. Pro jiné může být školní prostředí stresující výzvou, která přináší další obavy a nejistotu.

Víme, že komunikace o ztrátě není snadná. Proto vám chceme nabídnout praktické rady, jak s dětmi mluvit o “malých ztrátách” a také o smrti, jak je podpořit a jak vytvořit bezpečné prostředí, kde se nebudou bát vyjádřit své pocity. Společně můžeme dětem pomoci zvládnout i ty nejtěžší chvíle.

Praktické tipy pro učitele:

  1. Buďte otevření a upřímní: Pokud víte o ztrátě, můžete říct například: „Slyšel/a jsem, že procházíš těžkým obdobím. Chci, abys věděl/a, že jsem tady, kdybys o tom chtěl/a mluvit.“
  2. Dejte dítěti prostor, ale neizolujte ho: Každé dítě se vyrovnává se ztrátou jinak. Nabídněte mu možnost se zapojit do běžného dění, ale dejte mu najevo, že je v pořádku, pokud potřebuje čas o samotě.
  3. Podpořte třídu v empatii: Pomozte spolužákům pochopit, co jejich kamarád prožívá. Můžete říct: „Náš spolužák teď prochází těžkou situací, a i když nemusíme vědět všechny detaily, můžeme mu být oporou.“
  4. Vytvořte bezpečné prostředí: Dejte žákům možnost sdílet své pocity anonymně, například prostřednictvím „schránky důvěry“. To může pomoci nejen dítěti, které truchlí, ale celé třídě lépe zvládnout emoce.
  5. Nabídněte konkrétní pomoc: Pokud si dítě neví rady s učením nebo mu něco uniklo, navrhněte mu: „Jestli potřebuješ dohnat učivo, můžeme to společně projít.“ Praktická pomoc může zmírnit pocity přetížení.
  6. Respektujte individuální potřeby: Některé děti chtějí o své ztrátě mluvit, jiné ne. Ujistěte je, že jakýkoli způsob prožívání je v pořádku: „Každý to máme jinak – pokud by sis chtěl/a popovídat kdykoli později, jsem tady.“

Rodiče jsou velmi důležitým partnerem, který může být v procesu truchlení zásadní. Jak na vzájemnou spolupráci? To si prozradíme příště.

Na závěr pro Vás máme malou anketu. Víme, že je proces truchlení a téma ztrát extrémně citlivý. Rádi bychom proto anonymně zjistili, jaká témata vnímáte jako nejpalčivější, abychom naše materiály připravili dle vašich potřeb:

Webinář Děti a ztráta – jak citlivě mluvit s dětmi o smrti a dalších ztrátách, 26. 5. 2025, lektorka Mgr. Sylvie Stretti, Ph.D., Eduall & Vigvam

O Poradně VIGVAM:

Už 7 let provázíme děti a dospělé procesem truchlení.

Do škol vyjíždíme na intervence v případě úmrtí, umíme škole poskytnout roční poradenství a tímto obdobím žáky a učitele provést. 

Vzděláváme a mentorujeme odborníky (pedagogy, metodiky prevence, psychology, pedagogicko-psychologické poradny, krizové interventy ad.) po celé zemi. Naším cílem je, aby každá škola měla osvojené strategie jak s tématem ztráty pracovat. Aby každá škola měla možnost obrátit se na externího odborného pracovníka ve svém regionu, který školu ztrátou provede.

Pro školy připravujeme preventivní program Malé velké ztráty pro děti od MŠ po SŠ. Na malých obvyklých ztrátách si děti osvojují copingové strategie (strategie zvládání), které jim pomohou zvládnout ztrátu větší.

Za poradnu Vigvam

Johana Malá

Pokud Vás téma ztrát ve školním prostředí zaujalo a vnímáte, že byste měl/a o téma zájem nebo vnímáte, že byste potřeboval/a v tomto směru odborně vybavit, připravujeme pro Vás sérii webinářů. Rádi bychom, aby byly webináře šité přímo Vám na míru, a abyste z nich načerpal/a přesně to, co potřebujete. Poprosili bychom Vás o vyplnění krátké ankety, která nám umožní zpracovat ta témata, která Vás zajímají.

Dovolte nám Vás pozvat na webinář, na kterém se zaměříme především na očekávané ztráty a jejich význam. Účastníci se dozvědí, které ztráty mohou očekávat, jaké děti na ně reagují a  jak mohou rozvíjet jejich dovednosti.

Řekneme si i základní informace k neočekávaným ztrátám a dětským reakcím a také k obvyklým reakcím nás dospělých.

Děti a ztráta – Jak s dětmi citlivě pracovat při ztrátě blízkého | Webinář Eduall & Vigvam


Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Johana Malá
Jsem krizová interventka a stabilizační specialista pro pozůstalé. Své zkušenosti jsem získala jako krizová interventka na Lince bezpečí a Vigvam je místem, kde své zkušenosti propojuji s tématem ztráty blízkého člověka. Klientům nabízím doprovázení v rámci individuálních hovorů, které směřují ke stabilizaci klienta a k podpoře v jeho běžném životě. Studovala jsem mezinárodní vztahy, ale životní zkušenost mě formovala svou vlastní cestou. Co mi ukázala je, jak moc je důležitý přítomný okamžik, lidé okolo mne, já sama, krása všeho bytí… i když to všechno někdy bolí. Klienti do Vigvamu přichází ve chvíli, kdy se jejich život ocitl vzhůru nohama. Já jsem ve Vigvamu proto, abych stála vedle klientů nohama pevně na zemi. Do mé práce ve Vigvamu patří také komunikace tématu truchlení. Tedy snaha široké veřejnosti přiblížit to, co pozůstalí mohou zažívat, co potřebují a co naopak nepotřebují. Dále se věnuji mapování a rozvoji specializované pozůstalostní péče v naší zemi.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *