Jak pomocí hudebních her rozvíjet hudební dovednosti dětí

Ilustrace Edáčka a dětí hrajících na rytmické hudební nástroje ve třídě – hudební hry podporující rozvoj hudebních dovedností.
Jak pomocí hudebních her rozvíjet hudební dovednosti dětí – Eduall ilustrace

Hudba a hra mají pro děti magický význam. Právě hra je přirozeným prostředkem, jak děti objevují svět, učí se, rozvíjí své schopnosti a navazují vztahy. Ve spojení s hudbou dochází k harmonickému rozvoji celé osobnosti. Hravé aktivity v hudební výchově podporují nejen sluchové a rytmické dovednosti, ale také komunikaci, pohybovou koordinaci, jazykové schopnosti a sebeprezentaci.

Jednou z inspirujících metod, která spojuje hudbu s přirozenou dětskou potřebou hrát si, je Orffova metoda. Propojuje rytmus, pohyb, hru, řeč, improvizaci, a děti nejen baví, ale i hluboce formuje. Tento článek představuje přehled her a aktivit vhodných pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ, které podporují celostní rozvoj dítěte pomocí hudební hry.

Hudební hry lze rozdělit do více typů: pohybové, rytmické, artikulační, hádankové či statické. Každá z nich má svou roli a přispívá k různým oblastem vývoje dítěte.

  • Statické hry (v sedě nebo ve stoje) – rozvíjí soustředění, zlepšují rovnováhu.
  • Pohybové hry – podporují rychlou reakci na zvukové podněty a komunikační dovednosti.
  • Hry-písně – zlepšují hlasovou tvorbu, intonaci, dechovou techniku.
  • Artikulační hry – posilují svaly jazyka, rtů, tváří a hlasivek, zlepšují pohyblivost mluvidel.
  • Hry-zábavypodporují tvořivost, spontánnost a rozvoj kreativity.
  • Hry-hádanky – rozvíjí logické myšlení a schopnost hledat řešení problémů.
  • Rytmické hry – rozvíjejí cit pro rytmus, práci se slabikami, frázemi a větami.

Důležité je, aby hra měla jasná pravidla, vymezený čas a prostor, byla přiměřeně náročná a motivující.

Podle J. Huizingy hra má několik základních charakteristik:

  • je dobrovolná – dítě se jí účastní svobodně, bez vnějšího nátlaku;
  • přináší radost a uvolnění – pomáhá zbavit se napětí a stresu;
  • má jasně vymezené hranice v čase i prostoru – kdy a kde hra probíhá;
  • řídí se pravidly – určují podstatu hry a způsob, jak získat body, skóre či odměny;
  • herní rekvizity – od jednoduchých pomůcek až po složité nástroje;
  • účastníci – chtějí a jsou ochotni hrát;
  • konec hry – výsledek, kterého hráči dosáhnou podle pravidel.

J. Piaget rozlišuje dva hlavní zdroje, ze kterých se u dětí rozvíjejí pravidla chování, a právě ve hře se tyto vlivy výrazně projevují:

  1. Pravidla od dospělých – vznikají jednostranným působením dospělého na dítě.
  2. Pravidla mezi dětmi – jsou výsledkem vzájemné spolupráce, dohody a interakce mezi dětmi, často s podporou dospělého.

Pokud tyto podmínky splňují, děti pravidla přirozeně přijímají a respektují je. Důležitou roli v tom hraje učitel, jeho přístup, nadšení mají přímý dopad na atmosféru a zapojení dětí. Učitel, který je připravený, soustředěný, ochotný tvořit a prožívat hru spolu s dětmi, vytváří prostor pro skutečně smysluplnou a radostnou aktivitu.

První pravidla, se kterými se dítě ve školním prostředí setkává, často souvisí se začátkem hodiny a hrou na pozdrav. Tento jednoduchý, ale důležitý rituál upevňuje základní sociální normy, rozvíjí komunikační dovednosti, podporuje hudební sluch a paměť, vytváří přátelskou atmosféru a odbourává napětí.

Příklad:

🎶 Hru „Hej, Hello, Bonjour“ lze využít jako aktivní způsob seznámení a naladění dětí na začátku hodiny. Může být prováděna různými způsoby: s jednoduchými pohyby, hudebním doprovodem, použitím rytmického ostináta nebo výrazných gest. Díky této hře se děti nejen vzájemně poznávají, ale učí se zároveň vnímat rytmus, melodičnost jazyka a pravidla vzájemného kontaktu.

Obrázek 1. Písnička Hej, Hello, Bonjour

Pro doprovod lze použít následující akordy:

 Obrázek 2. Doprovod k písničce Hej, Hello, Bonjour

Po úvodní části hodiny, kdy se děti prostřednictvím pozdravu naladí na společnou práci, je vhodné přejít k činnostem, které postupně rozvíjejí jejich hudební dovednosti.

Hlasové malování a rytmická práce s jazykem pomáhá dětem objevovat a rozvíjet výrazové možnosti vlastního hlasu. Učí je vnímat hlas nejen jako prostředek komunikace, ale i jako nástroj hudebního vyjádření. Práce se zabarvením, dynamikou a charakterem hlasu otevírá prostor pro kreativní ztvárnění různých pojmů, emocí nebo obrazů.

Příklad:

🎶 Dobru noc má milá

Tato partitura zobrazuje rytmický a melodický zápis pro více hlasů.

1. hlas:

  • rytmus: půlové noty, zazní slovo „Noc“.

2. hlas:

  • rytmus: čtvrťové noty „Hvězdy“

3. hlas

  • rytmus: šestnáctinové noty, rytmus je rychlejší a živější „Zářící hvězdy“.

Triangl (Trgl.)

  • Rytmus: čtvrťová nota s pauzou.

Zpěv

  • Melodie: jednoduchá a zpěvná, připomíná ukolébavku.

Obrázek 3. Partitura „Dobru noc má milá“

Obrázek 4. Partitura „Dobru noc má milá“

Učitel vybírá slova a slovní spojení s různými rytmickými vzory, které se následně vrství na společný základní rytmus. Výsledkem je bohatý a rytmicky pestrý zvukový obraz, jenž rozvíjí sluchové vnímání, rytmické cítění, spolupráci ve skupině, posiluje schopnost vyjadřovat se hlasem jako hudebním nástrojem.

🎶 Například fragment zvukového obrazu „může vypadat takto:

Obrázek 5. Fragment zvukového obrazu

Aby dětí mohly rytmus skutečně vnímat, nestačí jej pouze slyšet, potřebují ho prožít celým tělem. V počáteční fázi rytmus vyjadřují prostřednictvím pohybu a zvukových gest, jako je tleskání, dupání nebo pleskání o stehna apod. Teprve poté se rytmus přenáší na hudební nástroje, například na klávesové nebo strunné nástroje. Tato postupná práce podporuje hlubší porozumění rytmu a rozvíjí koordinaci, hudební vnímání i motorické dovednosti.

Příklad:

🎶 Rytmický kánon hrou na tělo

Žáky rozdělíme do tří skupin. Každá skupina vstupuje do cvičení se zpožděním tří dob, tedy až po ukončení luskání předchozí skupiny. Vzniká tak jednoduchý kanonický rytmický obraz, který podporuje vnímání struktury a koordinaci mezi skupinami.

Schéma bude vypadat takto:

L = lusk, T = tlesk, P = plesk, D = dup, N = nic

Schéma 6. Rytmický kánon

🎶 Hudební štafeta

Všichni účastnícisedí v kruhu. Učitel nejprve určí jednoduchý rytmus (např. tlesk–tlesk–lupnutí prsty). Jeden žák rytmus zahraje a hned po něm, na následující dobu, naváže další žák. Cílem je, aby rytmus plynule pokračoval bez přerušení. Pokud někdo rytmus zkazí nebo ztratí tempo, posouvá se zpět o jedno místo a začíná znovu. Jakmile žáci zvládnou základní variantu, lze postupně přidávat složitější rytmy nebo kombinace tleskání, dupání, lusknutí prsty či rytmických nástrojů. Tím se hra stává náročnější, rozvíjí koordinaci, koncentraci i spolupráci celé skupiny.

🎶 Hudební telefon

Žáci sedí v řadě nebo v kruhu. Učitel potichu zazpívá prvnímu žákovi krátkou melodii (3–5 tónů). Tento žák melodii co nejpřesněji předá šeptem dalšímu žákovi. Hra pokračuje, dokud se melodie nedostane k poslednímu žákovi. Poslední žák melodii zazpívá nahlas celé třídě. Učitel následně zazpívá původní verzi a společně porovnají, jak moc se melodie změnila. Tato hra rozvíjí paměť a sluch.

Nyní vám ukážu několik her, které jsem využívala ve svých hodinách hudební výchovy.
Tyto aktivity jsou zaměřeny na rozvoj rytmického cítění, hudební paměti, koncentrace i spolupráce mezi žáky.

🎶 Barevná hudební dráha

Po místnosti jsou rozházené barevné míčky. Úkolem dětí je co nejrychleji je posbírat a správně roztřídit podle barvy – například k zelenému míčku patří zelený boomwhackers a zelený zvonek. Lze hrát na čas nebo v týmech. Rozvíjí motoriku, barevné rozlišování a rytmické cítění.

Obrázek 7. Barevná hudební dráha

🎶 Sníh (hudební verze)

Po místnosti jsou rozházené kuličky různých velikostí. Každá obruč představuje jednu „stanici“ s vlastním pravidlem: žlutá – malé kuličky, červená – střední kuličky, růžová – velké kuličky. Učitel spustí hudbu (nebo udává rytmus na hudební nástroj). Děti mohou kuličky sbírat a třídit pouze tehdy, když hudba hraje. Jakmile hudba přestane, všechny děti se musí okamžitě zastavit, hra pokračuje, dokud nejsou všechny kuličky správně roztříděné. Rozvíjí poslechové dovednosti, reakci na hudební podnět, rozpoznávání velikosti a barev, pohybovou koordinaci a soustředění.

Obrázek 8. Sníh (hudební verze)

🎶 Hudební balón

Všichni hráči stojí v kruhu a drží padák oběma rukama. Doprostřed padáku se položí míč. Učitel spustí hudbu a děti začnou pohybovat padákem tak, aby míč na něm poskakoval v rytmu hudby.

Úkolem je udržet míč na padáku po celou dobu písně.

  • Když hudba zrychlí → děti pohybují padákem rychleji.
  • Když hudba zpomalí → pohyb je jemný a pomalý.
  • Pokud míč spadne, hra se zastaví a všichni si „zazpívají záchranný tón“ (např. „ooo“),

než ho vrátí na padák.

Tato hra rozvíjí vnímání tempa a rytmu, spolupráci ve skupině, koordinaci pohybu, reakci na hudební změny.

Obrázek 9. Hudební balón

🎶 Postav si kamaráda

Učitel dětem vysvětlí, že si dnes společně vytvoří vlastního „hudebního kamaráda“ z různých hudebních a netradičních materiálů. Nejprve představí nástroje a materiály a společně prozkoumají, které z nich vydávají zvuk a které ne. Tato hra rozvíjí jemnou motoriku, podporuje rozvoj fantazie a tvořivosti.

Obrázek 10. Postav si kamaráda

Osobně věřím, že hudební hry jsou jedním z nejpřirozenějších a nejefektivnějších způsobů, jak dětem přiblížit svět hudby. Když děti hrají a objevují hudbu skrze radost a pohyb, učí se bez zbytečného stresu a tlaku, takový přístup rozvíjí nejen jejich hudební dovednosti, ale i celkovou osobnost, podporuje kreativitu, samostatnost a sebevyjádření. V dnešní době, kdy je kolem tolik podnětů a rozptýlení, je právě hra a tvořivost v hudbě skvělým nástrojem, jak děti zklidnit a soustředit k učení. Klíčovou roli v tom hraje učitel, který svým přístupem, trpělivostí a entusiasmem dokáže vytvořit inspirativní prostředí, ve kterém se děti nebojí zkoušet nové věci a kde jsou chyby vnímány jako přirozená součást učení. Taková atmosféra podporuje nejen hudební rozvoj, ale i sebevědomí, empatii a schopnost spolupracovat.

Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D.

Zdroje:

1. Partitury a zvukové obrazy: vlastní tvorba autorky.

2. J. Huizinga, Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin 2000.

3. Ermolajeva, M. Hra ve vzdělávacím procesu. Petrohrad: Petrohradská APPO, 2005., 354 s.

4. Piaget, J. Vybraná psychologická díla. Moskva., 1994., 680 s. ISBN 5-87977-019-2.


Autorka článku Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D. uspořádala společně s Eduall dvouhodinový webinář na téma Hudební hry do výuky dovolte nám ho nabídnout jeho záznam za výhodnou cenu 250 Kč zde

„Hudba jako nástroj pro rozvoj dovedností: Integrace Orffových nástrojů do výuky školních předmětů“


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D
Dlouhá léta se věnuje zpěvu, hře na klavír, na kytaru, ukulele a flétnu. Patří mezi několik málo odborníků v Moravskoslezském kraji, kteří se aktivně věnují Orffově metodě – unikátnímu přístupu, jenž dětem umožňuje učit se hudbu přirozeným a hravým způsobem. Hudba je její vášní i profesním posláním – provází žáky světem hudby a rozvíjí jejich schopnosti. V roce 2024 dokončila doktorské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika na Ostravské univerzitě. Tento významný milník jí otevřel nové obzory v oblasti hudby, pedagogiky a moderních výukových metod, které efektivně propojují teoretické znalosti s praxí. Nabízí pomoc při rozvoji pedagogických dovedností a hledání nových metod a technik, jež podpoří žáky nejen ve výuce hudby, ale také českého jazyka, matematiky a dalších předmětů. Hudbu vnímá jako nástroj pro rozvoj kreativity, seberealizace a komunikace – a ráda ukazuje, jak tyto aspekty začlenit do každodenní výuky. Pokud hledáte inspiraci, jak obohatit výukové hodiny a nabídnout žákům hlubší a přirozenější zážitek z hudby, je připravena být vaším průvodcem na této pedagogické cestě.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *