Hudba a hra mají pro děti magický význam. Právě hra je přirozeným prostředkem, jak děti objevují svět, učí se, rozvíjí své schopnosti a navazují vztahy. Ve spojení s hudbou dochází k harmonickému rozvoji celé osobnosti. Hravé aktivity v hudební výchově podporují nejen sluchové a rytmické dovednosti, ale také komunikaci, pohybovou koordinaci, jazykové schopnosti a sebeprezentaci.
Jednou z inspirujících metod, která spojuje hudbu s přirozenou dětskou potřebou hrát si, je Orffova metoda. Propojuje rytmus, pohyb, hru, řeč, improvizaci, a děti nejen baví, ale i hluboce formuje. Tento článek představuje přehled her a aktivit vhodných pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ, které podporují celostní rozvoj dítěte pomocí hudební hry.
Hudební hry lze rozdělit do více typů: pohybové, rytmické, artikulační, hádankové či statické. Každá z nich má svou roli a přispívá k různým oblastem vývoje dítěte.
Podle J. Huizingy hra má několik základních charakteristik:
J. Piaget rozlišuje dva hlavní zdroje, ze kterých se u dětí rozvíjejí pravidla chování, a právě ve hře se tyto vlivy výrazně projevují:
Pokud tyto podmínky splňují, děti pravidla přirozeně přijímají a respektují je. Důležitou roli v tom hraje učitel, jeho přístup, nadšení mají přímý dopad na atmosféru a zapojení dětí. Učitel, který je připravený, soustředěný, ochotný tvořit a prožívat hru spolu s dětmi, vytváří prostor pro skutečně smysluplnou a radostnou aktivitu.
První pravidla, se kterými se dítě ve školním prostředí setkává, často souvisí se začátkem hodiny a hrou na pozdrav. Tento jednoduchý, ale důležitý rituál upevňuje základní sociální normy, rozvíjí komunikační dovednosti, podporuje hudební sluch a paměť, vytváří přátelskou atmosféru a odbourává napětí.
Příklad:
🎶 Hru „Hej, Hello, Bonjour“ lze využít jako aktivní způsob seznámení a naladění dětí na začátku hodiny. Může být prováděna různými způsoby: s jednoduchými pohyby, hudebním doprovodem, použitím rytmického ostináta nebo výrazných gest. Díky této hře se děti nejen vzájemně poznávají, ale učí se zároveň vnímat rytmus, melodičnost jazyka a pravidla vzájemného kontaktu.
Obrázek 1. Písnička Hej, Hello, Bonjour
Pro doprovod lze použít následující akordy:
Obrázek 2. Doprovod k písničce Hej, Hello, Bonjour
Po úvodní části hodiny, kdy se děti prostřednictvím pozdravu naladí na společnou práci, je vhodné přejít k činnostem, které postupně rozvíjejí jejich hudební dovednosti.
Hlasové malování a rytmická práce s jazykem pomáhá dětem objevovat a rozvíjet výrazové možnosti vlastního hlasu. Učí je vnímat hlas nejen jako prostředek komunikace, ale i jako nástroj hudebního vyjádření. Práce se zabarvením, dynamikou a charakterem hlasu otevírá prostor pro kreativní ztvárnění různých pojmů, emocí nebo obrazů.
Příklad:
🎶 Dobru noc má milá
Tato partitura zobrazuje rytmický a melodický zápis pro více hlasů.
1. hlas:
2. hlas:
3. hlas
Triangl (Trgl.)
Zpěv
Obrázek 3. Partitura „Dobru noc má milá“
Obrázek 4. Partitura „Dobru noc má milá“
Učitel vybírá slova a slovní spojení s různými rytmickými vzory, které se následně vrství na společný základní rytmus. Výsledkem je bohatý a rytmicky pestrý zvukový obraz, jenž rozvíjí sluchové vnímání, rytmické cítění, spolupráci ve skupině, posiluje schopnost vyjadřovat se hlasem jako hudebním nástrojem.
🎶 Například fragment zvukového obrazu „může vypadat takto:
Obrázek 5. Fragment zvukového obrazu
Aby dětí mohly rytmus skutečně vnímat, nestačí jej pouze slyšet, potřebují ho prožít celým tělem. V počáteční fázi rytmus vyjadřují prostřednictvím pohybu a zvukových gest, jako je tleskání, dupání nebo pleskání o stehna apod. Teprve poté se rytmus přenáší na hudební nástroje, například na klávesové nebo strunné nástroje. Tato postupná práce podporuje hlubší porozumění rytmu a rozvíjí koordinaci, hudební vnímání i motorické dovednosti.
Příklad:
Žáky rozdělíme do tří skupin. Každá skupina vstupuje do cvičení se zpožděním tří dob, tedy až po ukončení luskání předchozí skupiny. Vzniká tak jednoduchý kanonický rytmický obraz, který podporuje vnímání struktury a koordinaci mezi skupinami.
Schéma bude vypadat takto:
L = lusk, T = tlesk, P = plesk, D = dup, N = nic
Schéma 6. Rytmický kánon
Všichni účastnícisedí v kruhu. Učitel nejprve určí jednoduchý rytmus (např. tlesk–tlesk–lupnutí prsty). Jeden žák rytmus zahraje a hned po něm, na následující dobu, naváže další žák. Cílem je, aby rytmus plynule pokračoval bez přerušení. Pokud někdo rytmus zkazí nebo ztratí tempo, posouvá se zpět o jedno místo a začíná znovu. Jakmile žáci zvládnou základní variantu, lze postupně přidávat složitější rytmy nebo kombinace tleskání, dupání, lusknutí prsty či rytmických nástrojů. Tím se hra stává náročnější, rozvíjí koordinaci, koncentraci i spolupráci celé skupiny.
Žáci sedí v řadě nebo v kruhu. Učitel potichu zazpívá prvnímu žákovi krátkou melodii (3–5 tónů). Tento žák melodii co nejpřesněji předá šeptem dalšímu žákovi. Hra pokračuje, dokud se melodie nedostane k poslednímu žákovi. Poslední žák melodii zazpívá nahlas celé třídě. Učitel následně zazpívá původní verzi a společně porovnají, jak moc se melodie změnila. Tato hra rozvíjí paměť a sluch.
Nyní vám ukážu několik her, které jsem využívala ve svých hodinách hudební výchovy.
Tyto aktivity jsou zaměřeny na rozvoj rytmického cítění, hudební paměti, koncentrace i spolupráce mezi žáky.
Po místnosti jsou rozházené barevné míčky. Úkolem dětí je co nejrychleji je posbírat a správně roztřídit podle barvy – například k zelenému míčku patří zelený boomwhackers a zelený zvonek. Lze hrát na čas nebo v týmech. Rozvíjí motoriku, barevné rozlišování a rytmické cítění.
Obrázek 7. Barevná hudební dráha
Po místnosti jsou rozházené kuličky různých velikostí. Každá obruč představuje jednu „stanici“ s vlastním pravidlem: žlutá – malé kuličky, červená – střední kuličky, růžová – velké kuličky. Učitel spustí hudbu (nebo udává rytmus na hudební nástroj). Děti mohou kuličky sbírat a třídit pouze tehdy, když hudba hraje. Jakmile hudba přestane, všechny děti se musí okamžitě zastavit, hra pokračuje, dokud nejsou všechny kuličky správně roztříděné. Rozvíjí poslechové dovednosti, reakci na hudební podnět, rozpoznávání velikosti a barev, pohybovou koordinaci a soustředění.
Obrázek 8. Sníh (hudební verze)
Všichni hráči stojí v kruhu a drží padák oběma rukama. Doprostřed padáku se položí míč. Učitel spustí hudbu a děti začnou pohybovat padákem tak, aby míč na něm poskakoval v rytmu hudby.
Úkolem je udržet míč na padáku po celou dobu písně.
než ho vrátí na padák.
Tato hra rozvíjí vnímání tempa a rytmu, spolupráci ve skupině, koordinaci pohybu, reakci na hudební změny.
Obrázek 9. Hudební balón
Učitel dětem vysvětlí, že si dnes společně vytvoří vlastního „hudebního kamaráda“ z různých hudebních a netradičních materiálů. Nejprve představí nástroje a materiály a společně prozkoumají, které z nich vydávají zvuk a které ne. Tato hra rozvíjí jemnou motoriku, podporuje rozvoj fantazie a tvořivosti.
Obrázek 10. Postav si kamaráda
Osobně věřím, že hudební hry jsou jedním z nejpřirozenějších a nejefektivnějších způsobů, jak dětem přiblížit svět hudby. Když děti hrají a objevují hudbu skrze radost a pohyb, učí se bez zbytečného stresu a tlaku, takový přístup rozvíjí nejen jejich hudební dovednosti, ale i celkovou osobnost, podporuje kreativitu, samostatnost a sebevyjádření. V dnešní době, kdy je kolem tolik podnětů a rozptýlení, je právě hra a tvořivost v hudbě skvělým nástrojem, jak děti zklidnit a soustředit k učení. Klíčovou roli v tom hraje učitel, který svým přístupem, trpělivostí a entusiasmem dokáže vytvořit inspirativní prostředí, ve kterém se děti nebojí zkoušet nové věci a kde jsou chyby vnímány jako přirozená součást učení. Taková atmosféra podporuje nejen hudební rozvoj, ale i sebevědomí, empatii a schopnost spolupracovat.
Zdroje:
1. Partitury a zvukové obrazy: vlastní tvorba autorky.
2. J. Huizinga, Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin 2000.
3. Ermolajeva, M. Hra ve vzdělávacím procesu. Petrohrad: Petrohradská APPO, 2005., 354 s.
4. Piaget, J. Vybraná psychologická díla. Moskva., 1994., 680 s. ISBN 5-87977-019-2.
Autorka článku Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D. uspořádala společně s Eduall dvouhodinový webinář na téma Hudební hry do výuky dovolte nám ho nabídnout jeho záznam za výhodnou cenu 250 Kč zde
„Hudba jako nástroj pro rozvoj dovedností: Integrace Orffových nástrojů do výuky školních předmětů“
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln