Čokoládové dobrodružství: Od bobu k tabulce

13. září slavíme Mezinárodní den čokolády. Tahle sladká pochoutka patří k nejoblíbenějším na světě a má bohatou historii. Vyrábí se z kakaových bobů, které rostou na kakaovníku (Theobroma cacao).

Kde se pěstuje kakao?

Kakaovník potřebuje teplo, vlhko a stálé podmínky. Proto se pěstuje hlavně v oblastech kolem rovníku:

  • Afrika – Pobřeží slonoviny, Ghana, Nigérie, Kamerun
  • Jižní Amerika – Brazílie, Ekvádor, Peru, Venezuela
  • Asie – Indonésie, Malajsie, Filipíny

Od bobu k čokoládě

Kakaové boby se po sklizni suší, praží, melou a mění na kakaovou hmotu. Z ní vzniká kakao, čokoládové tabulky, pralinky i horká čokoláda.

Významní výrobci čokolády

Na světě existuje mnoho firem, které se zaměřují na výrobu kvalitní čokolády. Mezi nejznámější patří:

  • Lindt & Sprüngli (Švýcarsko) – proslulý výrobce luxusních tabulek a pralinek.
  • Ferrero (Itálie) – kromě Nutelly a Kinder čokolády vyrábí i prémiové pralinky Ferrero Rocher.
  • Toblerone (Švýcarsko) – čokoláda s medem a mandlovým nugátem v typickém trojúhelníkovém tvaru.
  • Hershey’s (USA) – americká klasika známá především v Severní Americe.
  • Valrhona (Francie) – prémiová značka oblíbená cukráři a profesionály po celém světě.
  • Domácí výrobci – i v České republice máme kvalitní čokoládovny, např. Steiner & Kovarik, Jordis, čokoládovna Janek, Ajala a další…

Čokoláda jako radost i tradice

Dnes je čokoláda nejen sladkostí, ale také symbolem radosti, odměny a svátečních chvil. Mezinárodní den čokolády je skvělou příležitostí, jak děti hravou formou seznámit s jejím původem, cestou i podobami – a zároveň si užít tvoření, ochutnávání a soutěžení.

Aktivity k tomuto dni lze využít napříč předměty – v prvouce a v přírodovědě či vlastivědě při poznávání zemí, kde se pěstuje kakao, v matematice při vážení a měření ingrediencí, v českém jazyce při tvorbě receptů nebo popisů, ve výtvarné výchově při návrhu obalů na čokoládu či kresbě kakaovníku. Stejně tak se ale hodí i do prostředí mateřské školy nebo školní družiny, kde se mohou děti zapojit do jednoduchých tvořivých a smyslových her.

Takové propojení učení a zábavy přináší dětem nejen nové poznatky, ale i možnost společného zážitku – spoustu legrace, spolupráce a radosti z objevování něčeho zajímavého a sladkého.

Hravé aktivity

Mateřská škola

Čokoládové malování

  • Cíl: rozvoj jemné motoriky, fantazie, vnímání vůně a barvy.
  • Pomůcky: kakao rozmíchané ve vodě („čokoládová barva“), papíry, štětce.
  • Postup: děti malují prstem nebo štětcem vlastní obrázky. Mohou tvořit bubliny, otisky rukou nebo obrázky z pohádky.
  • Tip: obrazy vystavte a udělejte „čokoládovou galerii“.

Pohádka o kakaovém bobu

  • Cíl: rozvoj představivosti a slovní zásoby.
  • Pomůcky: krátký příběh o kakaovém bobu (učitel vypráví nebo čte).
  • Tip: děti nakreslí, jak si kakaový bob představují.

Ochutnávka čokolády

Co budeme dělat:

malá ochutnávka čokolády pro radost a zábavu.

Co budeme potřebovat:

  • malé kousky čokolády (dostatečně malé, aby se snadno žvýkaly)
  • talířky pro každé dítě

Jak na to?

  1. Každé dítě dostane malý kousek čokolády na talířek.
  2. Děti si čokoládu ochutnají, mohou popisovat, jak voní a jak chutná.
  3. Děti se při tom mohou smát a povídat si, co jim čokoláda připomíná.

Bezpečnostní tipy:

  • Předem zjistit, zda někdo nemá alergii na čokoládu nebo mléko.
  • Kousky čokolády dělat malé, aby nehrozilo udušení.
  • Děti mohou jíst čokoládu sedící u stolu, klidně a pomalu.

Proč je to super? děti poznávají nové chutě, učí se pojmenovávat vůně a chutě, a zároveň si užijí společnou sladkou chvilku.

1.–2. třída ZŠ

Ochutnávací hra: Poznej čokoládu

Cíl:

  • Procvičit smysly – chuť a čich.
  • Rozvíjet slovní zásobu při popisu chutí (sladká, hořká, krémová, jemná…).
  • Vnímat rozdíly mezi druhy čokolády.
  • Užít si společnou zábavu, hravou formou poznávat nové chutě.

Pomůcky:

  • Malé kousky mléčné, hořké a bílé čokolády (velmi malé, aby nehrozilo udušení)
  • Šátky na oči – volitelné, pro zpestření
  • Talířky pro každé dítě
  • Papír a pastelky (pro kreslení dojmu z chuti – volitelné)

Jak na to?

  • Před aktivitou zjistíme, zda někdo nemá alergii na čokoládu nebo mléko, případně i ořechy.
  • Každé dítě dostane malý kousek čokolády na talířek.
  • Pokud chceme hru zpestřit, děti si mohou zavázat oči, aby se více soustředily na chuť a vůni.
  • Děti ochutnávají čokoládu a pokoušejí se uhodnout, zda je mléčná, hořká nebo bílá.
  • Po ochutnávce děti popisují chuť: je sladká, jemná, krémová, hořká, voní?
  • Společně můžeme hlasovat, která čokoláda chutnala nejvíc nebo která je nejzajímavější.

TIP z praxe:

  • Aktivitu lze využít napříč předměty: prvouka (poznávání potravin, původ čokolády), český jazyk (slovní popis), výtvarná výchova (kreslení dojmu).
  • Tato aktivity je vhodná i do družiny – děti se zabaví, učí spolupracovat a sdílet dojmy.
  • Důležitá je bezpečnost a pomalé ochutnávání, aby nikdo nezahltil malý kousek čokolády.
  • Tuto smyslovou hru můžete hrát i se staršími dětmi a přidat více druhů čokolád.

Počítáme s kakaovými boby a čokoládou

Cíl:

  • Procvičit počítání do 10 a do 20 (sčítání a odčítání).
  • Rozvíjet logické myšlení a schopnost třídění a porovnávání.
  • Propojit matematiku s tématem čokolády a kakaových bobů, aby byla aktivita motivující a hravá.

Pomůcky:

  • Pracovní listy s obrázky čokolády, kakaových bobů, tabulek a bonbónů
  • Tužky nebo pastelky

Jak na to?

  • Děti na pracovních listech počítají obrázky kakaových bobů nebo čokolád podle zadání.
  • Děti mohou barevně vyznačit jednotlivé skupiny (např. hořká čokoláda červeně, mléčná modře), aby si procvičily i třídění a porovnávání.
  • Po dokončení si děti mohou své výsledky zkontrolovat a porovnat s kamarádem, aby aktivita podporovala i spolupráci.

TIP z praxe:

  • Aktivitu lze využít napříč předměty: prvouka (poznávání kakaových bobů a čokolády), matematika (sčítání a odčítání do 20), výtvarná výchova (barvení a doplňování obrázků).
  • Hodí se do školní družiny i do výuky, děti se učí hravou formou, a navíc se dozvědí zajímavosti o čokoládě.

3.–5. třída ZŠ

Cesta čokolády – prvouka/vlastivěda

  • Cíl: ukázat dětem, odkud pochází čokoláda a jak putuje do Evropy.
  • Pomůcky: mapa světa (jen kontinenty), pastelky, glóbus.
  • Postup: děti označí oblasti kolem rovníku (Afrika, Jižní Amerika, Asie), kde se pěstuje kakao. Pak zakreslí Evropu – místo, kde čokoládu konzumujeme.
  • TIP: děti mohou zakreslit i cestu lodí přes oceán.

Čokoládový komiks

Cíl:

  • Rozvíjet kreativitu a fantazii dětí.
  • Procvičovat psaní a vyjadřování myšlenek – sestavování příběhu s dějovou linií.
  • Rozvíjet výtvarný projev – ilustrace postav, prostředí a dějových situací.
  • Podporovat spolupráci a prezentaci – sdílení výsledků s ostatními.

Pomůcky:

  • Papíry (ideálně A4 nebo čtvrtky)
  • Pastelky, fixy, tužky
  • Pravítko (volitelně, pro rozdělení políček)

Jak na to?

  • Úvodem si s dětmi povídejte o cestě čokolády od kakaového bobu až po tabulku – to může sloužit jako inspirace.
  • Děti rozdělíme do dvojic, nebo skupin, dostanou papír, který si rozdělí na několik políček (3–6 podle věku a délky příběhu).
  • Zadání:
  • Tabulka čokolády se vydává na dobrodružnou cestu – co všechno jí potká?
  • Děti v každém políčku nakreslí část příběhu a doplní text (co postava říká nebo co se děje).
  • Povzbuzujte děti, aby:
  • Myslely na postavy a prostředí (kakaový bob, továrna, loď, děti ochutnávající čokoládu…)
  • Používaly různé typy řeči a bublin – např. myšlenky postav, zvuky nebo komentáře vypravěče.
  • Po dokončení komiksů děti mohou:
  • Prezentovat své komiksy spolužákům.
  • Diskutovat, jak se každý příběh liší, co je zajímavé nebo vtipné.

TIP z praxe:

  • Aktivitu lze propojit s češtinou (psaní příběhu), výtvarnou výchovou (ilustrace) a prvoukou (cesta čokolády, poznávání kakaových bobů).
  • Lze vytvořit společný třídní/družinový komiks, kde každé dítě dokreslí jedno políčko, čímž vznikne týmový příběh.
  • Podporuje nejen tvořivost, ale i prezentaci a sdílení vlastních nápadů, což rozvíjí komunikaci a sebevědomí.

HRA – Čokoláda příborem

Cíl:

  • Procvičit jemnou motoriku a přesnost.
  • Rozvíjet trpělivost, soustředění a strategické myšlení.
  • Podpořit humor a zábavu při plnění úkolu.

Pomůcky:

  • Tabulka čokolády (požadované velikosti kousků)
  • Normální jídelní nůž a vidlička (plastovým nožem se čokoládu obvykle nepodaří ukrojit)
  • Talířky pro každé dítě

Jak na to?

  • Každé dítě dostane kousek čokolády na talířek.
  • Ruce musí mít za zády – úkolem je ukrojit a sníst malý kousek čokolády pouze příborem.
  • Hru lze hrát individuálně nebo ve skupině po 4–6 dětech:
    1. Každý má svůj talířek a snaží se sníst čokoládu co nejrychleji.
    2. Sledujte bezpečnost, aby nedošlo k poranění, či zaskočení čokolády.

TIP z praxe:

  • Aktivita je vhodná pro malé skupiny, aby se minimalizovalo riziko a zvýšila zábava.
  • Děti si procvičují koncentraci a koordinaci, ale zároveň se u hry dobře pobaví.
  • Lze rozšířit do týmových štafet – děti postupně plní úkol a předávají talíř dalšímu členovi týmu.

Bezpečnost:

Projít si s dětmi bezpečnost při této aktivitě, opatrně při práci s nožem, nehltat, aby nedošlo k zaskočení čokolády.

HRA Čokoláda na lžičce

Cíl:

  • Rozvíjet obratnost, rovnováhu a koordinaci.
  • Podporovat spolupráci a týmovou komunikaci.
  • Vést děti k soutěživému, ale bezpečnému plnění úkolu.

Pomůcky:

  • Malé kousky čokolády (nebo obrázky k simulaci)
  • Lžičky
  • Misky

Jak na to?

  1. Děti si vezmou lžičku s kouskem čokolády a přenáší ji přes stanovenou trasu do misky.
  2. Aktivitu lze upravit do soutěže:
    • Kdo přenese nejvíce kousků, vyhrává.
    • Štafeta ve dvojicích – jeden drží lžičku, druhý povzbuzuje a směruje.
    • Přidání překážek pro větší zábavu a koordinaci.

TIP z praxe:

  • Aktivitu lze propojit s matematikou – děti mohou počítat přenesené kousky.
  • Hodí se i pro týmovou spolupráci a rozvoj komunikace – děti se učí povzbuzovat a plánovat společně.

Pokus: Jak se čokoláda chová při různých teplotách

Cíl:

  • Pozorovat vliv teploty na pevné látky (čokoládu).
  • Vysvětlit, proč se čokoláda rozpouští v ústech.
  • Procvičit srovnávání, měření a zaznamenávání pozorování.
  • Propojit prvouku a přírodovědu – vlastnosti látek, změny skupenství.

Pomůcky:

  • Tabulka čokolády
  • 3 malé misky, 3 talířky
  • Horká voda, studená voda, led
  • Stopky nebo hodinky (pro starší děti)
  • Papír a tužky/pastelky pro zaznamenání pozorování

Postup:

  1. Rozdělíme čokoládu na 3 stejné části a vložíme je do misek.
  2. Umístíme misky a na ně pak talířky:
    • Horká voda – čokoláda se bude rozpouštět nejrychleji.
    • Studená voda – čokoláda se bude rozpouštět pomaleji.
    • Led – čokoláda zůstane pevná nejdéle.
  3. Děti pozorují změny: barvu, tvar, pevnost čokolády.
  4. Diskutujeme:
    • Kde čokoláda taje nejrychleji a proč?
    • Co se děje při zahřátí a ochlazení?
    • Spojíme s běžnou zkušeností: čokoláda taje v ústech, protože má teplotu tání kolem 30–32 °C.

Pro starší děti / rozšíření:

  • Stopujte čas, za jak dlouho se čokoláda rozpustí dle teploty.
  • Zaznamenané časy zakreslete do jednoduchého grafu – osa x: teplota (horká, studená, led), osa y: čas tání.
  • Diskutujte, jak teplota ovlivňuje rychlost tání – propojení s vlastnostmi látek a teplotou tání.

TIP z praxe:

  • Aktivitu lze použít ve výuce prvouky (poznávání látek a jejich vlastností) i přírodovědy (měření, pozorování, srovnávání).
  • Podporuje praktické pozorování a logické myšlení, děti se učí vysvětlovat jevy na základě zkušenosti.
  • Bezpečnost: horkou vodu do misky nalije dospělý, opatrně se pohybovat kolem misek, aby nedošlo k vylití a opaření.

Den čokolády můžete využít naplno, propojit pohádky, tvoření, soutěžní hry, badatelství i vyučování. Děti se učí nové poznatky, spolupracují, soutěží, a přitom se skvěle baví – a sladká tečka na závěr jim zůstane v paměti i v bříšku :-D.

Bc.Tereza Liska

Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků

Pokud Vás můj článek zaujal a hledáte další inspiraci, vyzkoušejte mé tematické plány, které budu v průběhu školního roku průběžně doplňovat. Více o mé práci naleznete: https://www.ucitelnice.cz/tereza-liska


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Tereza Liska
Tereza Liska pracuje v Eduall.cz na pozici koordinátorky vzdělávání, kde se věnuje plánování webinářů a prezenčních školení na míru pro pedagogy a rodiče. Zároveň vede vlastní workshopy a letní tábor na téma věda a příroda a připravuje metodické materiály pro pedagogy i lektory – například Veselé pokusy a tematické plány pro školní družiny. Vystudovala přírodní vědy na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze a má kvalifikaci pedagoga volného času a vychovatelství. Více než 15 let se věnuje vzdělávání dětí i dospělých a má bohaté zkušenosti ze školní družiny, vědeckých kroužků a táborů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *