Rozvoj řeči a jazyka je jedním z nejdůležitějších milníků v životě předškoláka. Nejde jen o to naučit se mluvit, ale především o pochopení struktury jazyka samotného. Mezi důležité dovednosti, které významně ovlivňují budoucí úspěch ve čtení a psaní, patří fonologické uvědomění. Tento článek se ponoří do teoretických základů fonologické roviny a následně nabídne praktické a hravé strategie, jak ji rozvíjet u dětí v předškolním věku.
Fonologické uvědomění (fonologická citlivost) je komplexní schopnost reflektovat řeč a manipulovat s jejími zvukovými jednotkami nezávisle na jejich významu. Zahrnuje uvědomění si existence slov, slabik, rýmů, aliterací a jednotlivých zvuků – fonémů v mluveném slově. Nejedná se o totéž, co fonetická percepce (schopnost rozlišovat zvuky řeči), ačkoliv se tyto dovednosti prolínají. Zatímco fonetická percepce je spíše pasivní poslechová dovednost, fonologické uvědomění je aktivní, metajazyková schopnost, která se vyvíjí postupně.
Význam fonologického uvědomění pro rozvoj předčtenářské gramotnosti je nezpochybnitelný a podpořen mnoha výzkumy. Děti, které mají silné fonologické uvědomění, jsou obvykle úspěšnější v učení se čtení a psaní. Proč? Čtení je proces dekódování, který vyžaduje, aby si dítě uvědomilo, že psaná písmena (grafémy) reprezentují zvuky (fonémy) mluveného jazyka. Pokud dítě není schopno slyšet a manipulovat s těmito zvuky v mluveném slově, je pro něj proces spojování písmen se zvuky a následné skládání slov daleko obtížnější.
U předškoláků se primárně zaměřujeme na rozvoj slov, určení počtu slabik a tvorby rýmů.
Fonologické uvědomování je zastřešující pojem, pod který spadá několik navazujících dovedností. Ty se objevují u dětí postupně podle jejich věku a jazykového vývoje:
Před tím než se budete inspirovat v seznamu her, mějte na paměti, že by dítě mělo být aktivním účastníkem, nikoliv pouze pasivním příjemcem instrukcí. Začněte s jednoduššími aktivitami a postupujte ke složitějším vždy s ohledem na individuální schopnosti a zájmy dítěte.
11. Inspirujte se ve známých publikacích
Fonologické uvědomování je schopnost pracovat se zvukovou strukturou řeči, která se rozvíjí postupně od nejjednoduššího rytmizování až po vědomou manipulaci s jednotlivými hláskami. Je nezbytným základem pro osvojování čtení a psaní, a proto by mělo být cíleně rozvíjeno již v předškolním věku. Rodiče i učitelé mohou dětem nabízet hravé činnosti, které rozvoj této dovednosti podporují. Pokud se u dítěte projeví obtíže, je vhodné zapojit speciálního pedagoga, aby byla poskytnuta včasná intervence. Krátká, pravidelná a hravá práce podporuje sebedůvěru dítěte, rozvíjí jeho jazykové dovednosti a předchází pozdějším školním obtížím.
Zdroje:
Vlastní zkušenosti autorky článku
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln