Skládáme slova s předškoláky – fonologická rovina ve hře

Ilustrace dvou postaviček Edáčka, které skládají slova z barevných písmenkových kostek. Obrázek podporuje rozvoj fonologického uvědomění u předškoláků.
Skládáme slova s předškoláky – ilustrace Edáček a fonologické hry

Rozvoj řeči a jazyka je jedním z nejdůležitějších milníků v životě předškoláka. Nejde jen o to naučit se mluvit, ale především o pochopení struktury jazyka samotného. Mezi důležité dovednosti, které významně ovlivňují budoucí úspěch ve čtení a psaní, patří fonologické uvědomění. Tento článek se ponoří do teoretických základů fonologické roviny a následně nabídne praktické a hravé strategie, jak ji rozvíjet u dětí v předškolním věku.

Co je fonologické uvědomování?

Fonologické uvědomění (fonologická citlivost) je komplexní schopnost reflektovat řeč a manipulovat s jejími zvukovými jednotkami nezávisle na jejich významu. Zahrnuje uvědomění si existence slov, slabik, rýmů, aliterací a jednotlivých zvuků – fonémů v mluveném slově. Nejedná se o totéž, co fonetická percepce (schopnost rozlišovat zvuky řeči), ačkoliv se tyto dovednosti prolínají. Zatímco fonetická percepce je spíše pasivní poslechová dovednost, fonologické uvědomění je aktivní, metajazyková schopnost, která se vyvíjí postupně.

Význam fonologického uvědomění pro rozvoj předčtenářské gramotnosti je nezpochybnitelný a podpořen mnoha výzkumy. Děti, které mají silné fonologické uvědomění, jsou obvykle úspěšnější v učení se čtení a psaní. Proč? Čtení je proces dekódování, který vyžaduje, aby si dítě uvědomilo, že psaná písmena (grafémy) reprezentují zvuky (fonémy) mluveného jazyka. Pokud dítě není schopno slyšet a manipulovat s těmito zvuky v mluveném slově, je pro něj proces spojování písmen se zvuky a následné skládání slov daleko obtížnější.

U předškoláků se primárně zaměřujeme na rozvoj slov, určení počtu slabik a tvorby rýmů.

Co zahrnuje fonologické uvědomování?

Fonologické uvědomování je zastřešující pojem, pod který spadá několik navazujících dovedností. Ty se objevují u dětí postupně podle jejich věku a jazykového vývoje:

  • Sluchová diferenciace – schopnost rozlišit, zda dvě slova znějí stejně či odlišně.
  • Vnímání rytmu a slabik – dítě dokáže vytleskat slabiky, rozpoznat jejich počet a rytmickou strukturu slova.
  • Rýmování – porozumění tomu, že některá slova mají podobnou zvukovou koncovku, např. „pes – les“.
  • Analýza a syntéza slov – rozložení slova na menší části (slabiky či hlásky) a naopak skládání celku z jednotlivých částí.
  • Fonematické uvědomování – nejvyšší úroveň, kdy dítě dokáže izolovat konkrétní hlásky ve slově, určit jejich pořadí nebo zaměnit jednu hlásku za jinou.

Hravé aktivity pro rozvoj fonologického uvědomění

Před tím než se budete inspirovat v seznamu her, mějte na paměti, že by dítě mělo být aktivním účastníkem, nikoliv pouze pasivním příjemcem instrukcí. Začněte s jednoduššími aktivitami a postupujte ke složitějším vždy s ohledem na individuální schopnosti a zájmy dítěte.

  1. Hry se slabikami (cca od 3 let) =
  2. Vytleskávání slabik
  3. Vydupávání slabik
  4. Počítání slabik
  5. Skákání podle počtu slabik
  6. Skládání slabik (vyslovte slabiky ko – lo a vyzvěte dítě, ať slabiky spojí)
  • Hry s rýmy (cca od 3,5 let)
  • Doplňovačky rýmů (Dítě doplní říkanku podle obrázku, např. Naše kočka strakatá měla čtyři ….. – dítě doplní koťata.)
  • Hledání rýmů (Předkládejte dítěti dvojice slov a ptejte se, zda se rýmují, např. Rýmuje se domeček a hrneček?)
  • Vymýšlení rýmů (Povzbuzujte dítě, aby samo vymýšlelo rýmy. Počítají se i bezobsažné pseudorýmy.)
  • Hry s hláskami (cca od 4,5 – 5 let)
  • Na co začíná ….? (Ukazujte předměty/obrázky a ptejte se na první hlásku. Artikulačně přehánějte zvuk na začátku slova. Začněte s výraznými hláskami S, A, M.)
  • Hledání slov na hlásku (Najdi v místnosti něco, co začíná na M, např. míč).
  • Zvuková detektivka (Slyšíš ve slově strom hlásku S? Začněte s hláskami na začátku slova, pak na konci a později uprostřed.)
  • Robotí řeč (Dítě a dospělý se střídá v robotí řeči, např. vyhláskují nejprve slabiky MA= M–A, pokud dítě složí dohromady, pak přidejte slova obsahující tři hlásky, např. pes = P-E-S.)

Praktické tipy pro pedagogy a rodiče

  1. Pravidelnost je důležitější než délka
    1. S dětmi je vhodné pracovat krátce (5–10 minut), ale pravidelně. Dlouhé aktivity je unaví a ztrácí tak motivaci. Krátké a časté hry mají větší efekt než jednorázové delší cvičení.
  2. Zařazujte aktivity přirozeně do běžného dne
    1. Není nutné vyhradit si zvláštní čas. Slova lze tleskat při chůzi do školky, rýmovat u oblékání nebo hrát „co začíná na…?“ v autě cestou na nákup.
  3. Hravá forma je základ
    1. Děti si nejlépe osvojují nové dovednosti prostřednictvím hry. Využívejte říkanky, písničky, hádanky či jednoduché deskové hry. Učení má být zábavné, ne školní dril.
  4. Postupujte od jednoduššího ke složitějšímu
    1. Začněte u rytmizace a slabik, pokračujte přes rýmy až k práci s jednotlivými hláskami. Pokud má dítě s nějakou úrovní obtíže, nepřeskakujte dál, ale zůstaňte u té, kterou potřebuje upevnit.
  5. Podporujte vnímání první a poslední hlásky
    1. Zkuste například hru: „Najdi doma předmět, který začíná na /s/.“ Nebo: „Jaké slovo končí na /k/?“ Tyto aktivity jsou přímo propojené s budoucím čtením a psaním.
  6. Využívejte pohyb a multisenzorické zapojení
    1. Děti si více zapamatují, když propojí sluch s pohybem. Slabiky mohou skákat, dupat nebo stavět kostky. Když vysloví hlásky, mohou si k nim ukazovat prsty.
  7. Dbejte na pozitivní motivaci
    1. Chvalte dítě za snahu, nikoliv pouze za správný výsledek. Vytvářejte atmosféru, ve které se dítě nebojí zkoušet a experimentovat se zvuky.
  8. Nepřehlížejte potíže
    1. Pokud si všímáte, že dítě má výrazné problémy s rýmováním, rozkládáním slov na slabiky nebo určováním hlásek i po delším tréninku, je vhodné poradit se se speciálním pedagogem nebo logopedem.
  9. Inspirujte se v knihách a říkadlech
    1. Tradiční české říkanky a písničky jsou přirozeným materiálem pro rozvoj fonologického uvědomování. Při zpěvu děti vnímají rytmus, rýmy i strukturu slov.
  10. Spolupracujte rodina – škola
  11. Pokud pedagogové v MŠ zařazují logopedické chvilky nebo hry se slovy, je ideální, když rodiče doma na tyto činnosti navážou. Krátká denní aktivita v rodině významně posílí efekt práce ve školce.

11. Inspirujte se ve známých publikacích

  • Sluchové vnímání od Jiřiny Bednářové
  • Sluchové vnímání od Zdeňky Michalové
  • Šimonovy pracovní listy 15 od Renaty Frančíkové a Evy Štanclové

Shrnutí

Fonologické uvědomování je schopnost pracovat se zvukovou strukturou řeči, která se rozvíjí postupně od nejjednoduššího rytmizování až po vědomou manipulaci s jednotlivými hláskami. Je nezbytným základem pro osvojování čtení a psaní, a proto by mělo být cíleně rozvíjeno již v předškolním věku. Rodiče i učitelé mohou dětem nabízet hravé činnosti, které rozvoj této dovednosti podporují. Pokud se u dítěte projeví obtíže, je vhodné zapojit speciálního pedagoga, aby byla poskytnuta včasná intervence. Krátká, pravidelná a hravá práce podporuje sebedůvěru dítěte, rozvíjí jeho jazykové dovednosti a předchází pozdějším školním obtížím.

Mgr. et Bc. Alena Fenclová

Zdroje:

Vlastní zkušenosti autorky článku


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

prokes@email.cz
description
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *