V pedagogické praxi se často zabýváme tím, jak vytvořit prostředí, ve kterém se všechny děti cítí bezpečně, pochopeně a mají šanci naplno rozvinout svůj potenciál. To platí dvojnásob, pokud pracujeme s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). V takových situacích se jedním z nejúčinnějších, a přitom často opomíjených, nástrojů ukazují být právě rituály – pravidelné činnosti, které mají pro děti předvídatelnou strukturu a hlubší emoční význam.
Tento článek je určen učitelům mateřských i základních škol, kteří hledají praktické cesty, jak skrze jednoduché rutiny a rituály podpořit nejen individualizaci výuky, ale i celkový klid a stabilitu ve třídě. Zaměříme se na to, proč jsou rituály důležité, jak konkrétně pomáhají dětem s SVP, a nabídneme také konkrétní příklady z praxe.
Rituál je opakovaná činnost, která má přesné pořadí a často i symbolický nebo emoční význam. Může jít o písničku na přivítanou, úvodní pozdrav, krátké zastavení na konci dne nebo způsob, jak se třída společně připravuje na čtení. Hlavní rozdíl mezi pravidlem a rituálem spočívá v náladě, záměru a vztahu, který rituál vytváří. Zatímco pravidlo vymezuje, co „se smí“ a „nesmí“, rituál pracuje s potřebou bezpečí, jistoty a příslušnosti.
Například věta: „Teď se všichni posadíme a ztišíme“ může být pouhým pokynem, ale pokud se vždy před čtením začne stejnou klidnou melodií nebo rytmem (např. cinknutí zvonečku, krátké ztišení se zavřením očí), stává se z toho rituál, který dítěti pomáhá přepnout režim. Rituály nevznikají náhodně, ale rodí se z opakování a citlivého vedení. Časem se stávají kotvou, o kterou se děti opírají v každodenních situacích.
Děti s různými typy SVP (např. poruchami autistického spektra, ADHD, vývojovými poruchami učení nebo s emocionální labilitou) často vnímají svět jako chaotické místo, které je zahlcuje. Pravidelná struktura a známé vzorce chování jim proto pomáhají orientovat se, cítit se bezpečně a soustředit se na to podstatné.
Rituál není kouzelná hůlka, ale dlouhodobě posiluje dovednosti, které tyto děti potřebují nejvíce – schopnost regulovat emoce, chápat sociální signály, soustředit se a fungovat v kolektivu.
Rituály nemusí být složité ani časově náročné. Důležitější než forma, je pravidelnost a emoční kvalita. Níže uvádím konkrétní příklady, jak rituály mohou vypadat v každodenním školním životě:
Nejde o to mít „dokonalý program“, ale vytvořit si systém, který pomáhá dětem orientovat se, soustředit se a zvládat emoce.
Rituály nejsou jen nástrojem pro děti – významně zjednodušují i práci učitele. Místo neustálého vysvětlování a opakování pokynů se rituály stávají automatizovanými kotvami, které drží třídu pohromadě.
Zavedení nového rituálu vyžaduje čas a trpělivost – ale výsledky za to rozhodně stojí. Děti (a často i kolegové) potřebují jasnou strukturu, opakování a emoční kontext.
Rituály nejsou jen milými doplňky dne, ale jsou základní stavební jednotkou bezpečného, předvídatelného a podpůrného prostředí ve třídě. Zejména pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami mohou být doslova záchranným lanem, které jim pomáhá orientovat se v událostech, zvládat emoce a rozvíjet sociální i kognitivní dovednosti.
Učitelé často hledají sofistikovaná řešení a nové metody, ale síla spočívá často právě v jednoduchosti a pravidelnosti. Rituály nejsou složité. Vznikají z drobných opakujících se momentů, které jsou zakořeněny v důvěře a respektu. Rituály jsou nástrojem, který může výrazně proměnit atmosféru ve třídě i pohodu samotného učitele.
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln