Říjen ve školní družině jsem si s dětmi vždy moc užívala. I když teploty postupně klesají a sluníčko ztrácí na síle, stále se najdou dny, kdy můžeme vyrazit na delší procházku a pozorovat přírodu, jak hraje všemi barvami. Listy na stromech se nádherně zbarvují do žluté, červené, karmínové, oranžové i hnědé a ve vzduchu je cítit podzim.
Když počasí zrovna nepřeje a trávíme čas uvnitř, je právě podzim ideálním obdobím pro nejrůznější tvoření, didaktické hry nebo sportovní aktivity v tělocvičně.
Na konci měsíce přichází Halloween. I když nejde o český svátek, díky rostoucímu počtu dětí z různých kulturních prostředí a vzniku mezinárodních škol se jeho slavení stává téměř samozřejmou součástí života většiny školních družin.
Odpočinkové a relaxační hry jsou nedílnou součástí každodenního programu ve školní družině. V ranních hodinách i po obědě je vhodné zařazovat nejrůznější tematické omalovánky či hry, které podporují hravost, ale zároveň nenásilně rozvíjejí dovednosti potřebné pro vyučování.
V ranní družině můžeme s dětmi vést klidné rozhovory, dát jim prostor k dosnídání nebo nabídnout možnost vybarvování. V odpoledních hodinách je ideální čas na společné čtení knih s podzimní tematikou, které lze doplnit tematickými omalovánkami. Skvěle fungují také didaktické hry zaměřené nejen na rozvoj spolupráce a komunikaci, ale také jsou vhodným doplňkem jako příprava na vyučování – například pexeso, „Já mám, kdo má?“, osmisměrky, křížovky, matematický král, prvoukový kvíz a další.
Podzim přímo vybízí k vybarvování. Děti si u omalovánek krásně odpočinou, rozvíjejí jemnou motoriku i soustředění a zároveň se naladí na dané období. Můžete zvolit jednoduché motivy pro mladší děti (listy, dýně, zvířátka) nebo složitější obrázky pro starší školáky (mandaly, podzimní krajiny, detailní dekorace). Omalovánky snadno najdete například na Pinterestu, kde je nepřeberné množství nápadů ke stažení.
Didaktické hry s podzimními motivy
Hravou formou lze nenápadně procvičit pozornost, paměť, slovní zásobu nebo spolupráci. Výborně se hodí podzimní pexeso, hra „Já mám, kdo má?“, tematické osmisměrky, křížovky nebo slovní hry. Tyto aktivity můžete využít při odpoledním odpočinku i jako zábavnou formu přípravy na vyučování. Děti je mají velmi rády a často se k nim samy vracejí.
PODZIM: Já mám, kdo má? https://www.ucitelnice.cz/produkt/46776
CESTA PODZIMEM: https://form.simpleshop.cz/NDRe3/buy/
Závěr října si můžete zpestřit tematickými hrami a úkoly v duchu Halloweenu. Výborně funguje halloweenské pexeso a bingo, křížovky, osmisměrky i speciální verze hry „Já mám, kdo má?“. Děti se díky nim nejen pobaví, ale také rozvíjejí logické myšlení a postřeh. Tyto aktivity mohou být součástí tematického dne, odpoledního bloku nebo jen drobným zpestřením po vyučování.
Halloween – girlanda; černý petr; já mám, kdo má: https://www.ucitelnice.cz/produkt/47283
I v podzimním období se vyplatí využít pobyt venku naplno. Pro mladší děti se skvěle hodí přírodní stezky a badatelské aktivity z Ateliéru v lese, které podporují zvídavost a propojení s přírodou. Starší děti můžete zaujmout zábavnými a dobrodružnými úkoly z Verdael Kids, které je motivují ke spolupráci i pohybu na čerstvém vzduchu. Venku můžete také sbírat přírodniny pro další tvoření nebo pozorovat změny v přírodě, které k říjnu neodmyslitelně patří.
Podzim je ideálním obdobím pro práci s přírodními materiály. Děti s nadšením sbírají kaštany, žaludy, barevné listy, kamínky či různé podzimní plody a s radostí je proměňují ve vlastní originální výtvory. Tvoření s přírodninami rozvíjí kreativitu, trpělivost, jemnou motoriku i spolupráci a zároveň přináší přirozený kontakt s přírodou, který je pro děti velmi cenný. Práce s tímto materiálem je navíc dostupná, variabilní a děti ji milují.
Cíl: Rozvíjet tvořivost, jemnou motoriku, pozorovací schopnosti a vztah k přírodě. Vést děti k vnímání krásy podzimní krajiny a k uvědomění si, jak lze přírodniny využít smysluplně a esteticky.
Mandaly z přírodnin je lepší tvořit venku, ale pokud můžeme si vzít materiál dovnitř, lze tvořit i ve třídě. Děti si nejprve společně nasbírají materiál — kaštany, žaludy, kamínky, šípky, jeřabiny, barevné listy nebo další přírodniny. Poté na zemi, chodníku nebo velkém papíře začnou tvořit kruhové obrazce – mandaly. Začněte uprostřed a postupně přidávejte další vrstvy směrem ven. Tato činnost rozvíjí estetické cítění, schopnost plánovat, trpělivost i spolupráci ve skupině. Mandaly je vhodné tvořit týmově, protože tato aktivita podporuje spolupráci a zároveň posiluje vztahy mezi dětmi ve skupině.
Frotáž je oblíbená výtvarná technika, která dětem umožní objevovat detaily listů. Každé dítě si vybere pěkný list, položí ho pod papír a pomocí voskovek nebo měkkých pastelek jemně přejíždí po ploše. Na papíře se tak krásně vykreslí struktura žilek.
Otisky listů jsou skvělou alternativou — listy natřete štětcem barvou (ne příliš silnou vrstvou) a přitiskněte na papír. Děti mohou kombinovat různé barvy i tvary, vzniknou tak působivé podzimní obrazy.
Podzim nabízí bohatství plodů vhodných k navlékání — šípky, jeřabiny, aronie nebo trnky. Děti si nejprve plody roztřídí a případně propíchnou jehlou nebo špejlí (u mladších dětí je potřeba pomoc dospělého). Velmi vhodné jsou plastové jehly, které lze snadno zakoupit v papírnictvích, tvořivých obchodech nebo na internetu — jsou bezpečnější a dobře se s nimi pracuje i mladším dětem. Poté děti plody navlékají na nit nebo provázek a vytvářejí originální náhrdelníky či dekorace.
Bezpečnostní pravidlo: Děti by nikdy neměly sbírat ani zpracovávat plody bez potvrzení dospělé osoby, že se jedná o bezpečné druhy. Je nutné, aby se naučily jednotlivé plody správně rozeznávat a chápaly, které nejsou určeny k jídlu.
Rozříznuté jablko natřete temperovou nebo akrylovou barvou a otiskněte na papír. Děti mohou kombinovat různé barvy, přidat stopku nebo listy a vytvořit tak krásné podzimní obrázky. Lze využít jak půlené jablko (symetrický otisk), tak i příčný řez, který odhalí hvězdičku uprostřed.
V příloze najdete postup na výrobu krásného podzimního svícnu ze samo-tvrdnoucí hmoty s využitím listů, který se skvěle hodí do školní družiny nebo na tvořivý kroužek.
Tip z praxe: Tvoření si rozdělte do více dnů – první den například vyrazte s dětmi ven, sbírejte přírodniny, povídejte si o jejich vlastnostech a bezpečném poznávání. Druhý den pak využijte nasbíraný materiál při tvoření uvnitř. Děti si tak celý proces více užijí a propojí zážitek z přírody s vlastní tvorbou.
Den stromů je krásná příležitost připomenout si s dětmi, že stromy nejsou jen kulisa kolem nás, ale že nám opravdu dávají hodně – čistí vzduch, dávají stín, chrání půdu, jsou domovem zvířat a bez nich by to prostě nešlo.
V Česku připadá Den stromů na 20. října. Slaví se u nás už řadu let a původně vznikl jako den, kdy se lidé společně scházeli a vysazovali stromy. Pokud je možnost zasadit strom přímo na školní zahradě, tak hurá do toho! Sázení stromu je pro mnoho dětí zážitek a skvělý způsob, jak jim ukázat, že i ony mohou něco udělat pro přírodu. Navíc je krásné, když mohou v dalších letech sledovat, jak jejich strom roste.
Cíl: Děti si uvědomí význam stromů a jejich místo v našem životě.Naučí se všímat si přírody kolem sebe a rozeznávat základní druhy stromů.Zapojí všechny smysly a prožijí společný podzimní den venku.
Vyrazte s dětmi do okolí školy, do parku nebo lesa. Nechte je hledat různé stromy, porovnávat listy a plody, zkoumat kůru. Můžete hrát jednoduchou hru „Najdi stejný strom“, kdy děti hledají dvojníky podle listů.
Starší děti může bavit zapisovat si, co objevily – nalepovat listy, kreslit strom, otiskovat kůru nebo přidat fotku. Postupně z toho může vzniknout krásný herbář nebo malá družinová knížka.
Oblíbená aktivita – děti si ve dvojici vyberou strom, prohlédnou si ho a osahají. Pak jednomu zavážete oči a musí svůj strom znovu najít podle hmatu. Je to skvělý způsob, jak je naučit vnímat přírodu jinak než jen očima.
Tip z praxe: Den stromů je hezké zakončit malým rituálem – obejměte společně strom, zazpívejte písničku nebo si jen na chvíli tiše stoupněte a poslouchejte, jak šumí listy. Tyhle chvíle si děti často pamatují nejvíc.
Halloween lze pojmout opravdu hravě a s nadhledem – nejde o soutěž o největší strašidlo, ale o to, abychom si společně užili tematické odpoledne plné tvoření, her a smíchu.
Děti mají Halloween rády hlavně kvůli tajemné atmosféře, převlekům a zážitkům, které se trochu liší od běžných dní ve družině. Stačí pár jednoduchých aktivit, které zvládneme i bez velkých příprav, a odpoledne se rázem promění v nezapomenutelný zážitek.
Cíl: zažít tematické odpoledne, které spojuje tvoření, hru a pohyb.
Strašidelná stezka – Venku i uvnitř můžete připravit několik stanovišť, která děti postupně prochází. Stanoviště se dají udělat jednoduše z dostupných pomůcek:
Děti mohou procházet jednotlivá stanoviště ve skupinkách, sbírat razítka nebo jen tak pro radost.
TIP: Pokud chcete zakoupit stezky rovnou hotové, tak z osobní zkušenosti doporučuji stezky od Verdael: https://eshop.verdael.cz/
Tvoření duchů – ubrouskoví duchové, papírové řetězy nebo balonkoví duchové, kteří se vznášejí u stropu.
Pavoučí závody – Papírového pavouka (nebo malý míček s nalepenýma nohama) si děti posílají foukáním pomocí brček do cíle. Můžete připravit krátkou rovinku nebo klikatou pavoučí dráhu z provázků nebo papírové pásky. Je to zábavné, hlučné a ideální na vybití energie
Dýňová výzdoba – starší děti mohou pod dohledem vyřezávat, mladší malují dýně barvami nebo fixami.
Hravý pokus – Tančící duchové nebo Tajemná dýně – jednoduché a hravé pokusy, které nadchnou děti i dospělé, metodika a postup zde: Podzimní a halloweenské pokusy pro děti: https://www.ucitelnice.cz/produkt/81597
Tip z praxe: Zapojte děti i do příprav odpoledne. Nejenže je to bude bavit, ale zároveň se budou na program víc těšit a budou mít radost z toho, že samy přiložily ruku k dílu.
Říjen je ve školní družině opravdu pestrý – barví se příroda, tvoříme z přírodnin, objevujeme venku a nechybí ani oblíbené halloweenské radovánky. Je to období plné nápadů a zážitků, které si děti dlouho pamatují.
Pokud hledáte další nápady, mrkněte na tematický plán na říjen do ŠD: https://www.ucitelnice.cz/produkt/71746
A co vy? Jaké podzimní aktivity mají v říjnu největší úspěch u vašich dětí? Podělte se o ně s námi do komentářů a inspirujme se navzájem. 🍁✨
Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků
Pokud Vás můj článek zaujal a hledáte další inspiraci, vyzkoušejte mé tematické plány, které budu v průběhu školního roku průběžně doplňovat. Více o mé práci naleznete: https://www.ucitelnice.cz/tereza-liska
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln