Řeč je základním nástrojem lidské komunikace i vzdělávání. Umožňuje dítěti nejen sdílet své myšlenky a pocity, ale také přijímat a zpracovávat informace. Aby komunikace mohla fungovat, potřebujeme obě její složky, tedy expresivní (schopnost vyjádřit se) a receptivní (schopnost porozumět).
Učitelé se v praxi často setkávají s dětmi, u nichž je některá z těchto složek oslabena. Někdy dítě působí, že nerozumí pokynům, jindy zase, že nedokáže formulovat své myšlenky. Pro efektivní vzdělávání je proto zásadní rozpoznat rozdíl mezi oběma složkami řeči a umět je u žáků cíleně podporovat. Často se jedná o žáky s vývojovou dysfázií.
Receptivní složka se týká porozumění řeči – tedy schopnosti přijímat a zpracovávat mluvený i psaný jazyk. Dítě s dobrou receptivní složkou dokáže pochopit význam slov, větných konstrukcí, pokynů či příběhů.
Učitel může někdy mylně považovat dítě s oslabenou receptivní složkou za „nepozorné“ nebo „nespolupracující“, přitom jde ve skutečnosti o obtíž s porozuměním.
Expresivní složka představuje schopnost aktivně vyjadřovat své myšlenky a potřeby – ústně, písemně, případně pomocí neverbálních prostředků.
Žáci s oslabenou expresivní složkou mohou vypadat, že „ví méně“, než ve skutečnosti vědí – jejich problém spočívá spíše v tom, že nedokážou své znalosti správně sdělit.
Rozpoznání rozdílu mezi expresivní a receptivní složkou řeči má zásadní dopad na vzdělávání.
Hodnocení by mělo odrážet skutečné znalosti a dovednosti dítěte, nikoli jen jeho schopnost se vyjádřit. Pokud učitel nerozliší expresivní a receptivní složku, může dojít k nespravedlivému posuzování.
Správné rozlišování složek řeči tedy není jen otázkou speciální pedagogiky, ale i férového a motivujícího přístupu k hodnocení.
Učitel není na práci se žákem s logopedickým znevýhodněním sám – významnou oporou může být asistent pedagoga. Ten může ve třídě cíleně sledovat, zda obtíže dítěte souvisejí spíše s receptivní nebo s expresivní složkou řeči. Na základě toho lze poté přizpůsobit podporu.
Díky tomu může učitel lépe diferencovat výuku a zaměřit se na obsah, zatímco asistent pomáhá eliminovat jazykovou bariéru. Je nutné, aby učitel s asistentem úzce spolupracovali a společně vyhodnocovali, jak se konkrétnímu žákovi daří.
Rozpoznání rozdílu mezi expresivní a receptivní složkou řeči pomáhá učiteli přesněji porozumět potřebám žáka a zvolit adekvátní metody podpory. Využití asistenta pedagoga navíc umožňuje cíleně sledovat, v jaké oblasti má dítě obtíže. Uchopení žáka ve své celistvosti je pedagogické mistrovství.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
vlastní zkušenosti autorky
V našem Eduallshopu můžete zakoupit Eduall karty na rozvoj řeči:
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln