
K podzimu neodmyslitelně patří sklízení plodů včetně sbírání kaštanů, a to především dětskou rukou. Kdo si vzpomíná na své dětství, jakou mu udělalo radost nasbírat kapsy plné kaštanů a doma si z nich společně vyrobit nějaké zvířátko? Nebo je počítat či vyměňovat se svými kamarády ať už ve škole nebo na nějakém místě, kde se děti rády scházely?
Kaštany však nejsou jen o sběru a jednoduchém tvoření. Jsou to malé hnědé poklady, ve kterých je ukrytý kus podzimu, tepla a hravosti. Mohou se stát kamarádem do kapsy, materiálem pro fantazii i předmětem her, které rozvíjejí tělo i mysl. Každý kaštan je jiný – kulatý, oválný, lesklý nebo ztracený mezi listím, a právě v té rozmanitosti se skrývá kouzlo, které dokáže děti nadchnout.
Proto jsem připravila krátký výčet nápadů, jak s dětmi kaštany využít. Oblékla jsem je do týdenního projektu pro školní družinu tak, aby byl zábavný, pestrý a přinesl do dní radost i trochu podzimního čarování.
A přitom nám ke všemu stačí vlastně jen jedna jediná věc – KAŠTAN.
Cílová skupina: 1., 2. třída ŠD
Délka: pět dní
Cíl: rozvoj tvořivosti, spolupráce, jemné i hrubé motoriky, komunikace a radost z přírody.
Jistě máte všichni poblíž školy nějaké jírovce, na které se můžete vydat a prožít sdílenou radost společným naplněním košíku nebo jiné nádoby kaštánky. Děti jsou podporovány pozitivní motivací, jak si s kaštánky budeme v družině hrát a zároveň je možné zdravé předhánění se, kdo přidá více kaštánků.
Povídání na úvod: Kde se berou kaštany? Z čeho padají na zem? Viděli jste ten strom, ze kterého padají?
Strom kaštan neboli Jírovec maďal má na jaře krásné bílé či růžové květy a na podzim z něj začnou padat plody – kaštany. Ty jsou ukryté v zeleném pichlavém kabátku.
Není kaštan jako kaštan – tyto kaštany nejsou jedlé. Ovšem koňům nebo lesním zvířátkům radost k jídlu udělají. Ten kaštan, který je jedlý pro lidi, se jmenuje Kaštanovník setý. Lidé ho pečou, vaří nebo melou na mouku.

Pokud si vlastní cestu pro kaštany nemůžete dopřát v rámci družiny, Vámi nebo jinde nasbírané kaštánky rozházejte po školní zahradě nebo schovejte v družině a děti kaštany samy hledají.
Kooperace: společné tvoření kaštanového hada – každý účastník přidá svůj kaštan spojený špejlí. S dírkováním raději pomůže paní vychovatelka. Závěrem si hada ozdobte bílou křídovou fixou. Domluvte se, zdali nakreslíte na svůj kaštan nějaký tvar, symbol nebo i počáteční písmeno svého jména.
Předchozí den byl o zjišťování, kde se vlastně berou kaštany. Dnes můžete začít v odpočinkové činnosti předčítat pohádky z těchto knih:
Tvoření: výroba zvířátek, postaviček, autíček z kaštanů, špejlí a přírodnin. Opět je důležité dopomoci dětem s propichováním kaštanů, abychom předešli úrazu. Děti necháme volně tvořit podle své fantazie. Než figurky odneseme na výstavku, ještě si s nimi trochu pohrajeme…
Jazyková aktivita: v kruhu představíme svoji figurku, které vymyslíme jméno. Můžeme společně hledat rýmy k daným jménům nebo společně vymyslet i nějakou říkanku.
Dramatizace: děti si zahrají scénku s vlastními kaštánkovými postavičkami. Můžeme vytvořit skupinky po třech, kdy prvně dostanou nějaký čas na vymyšlení si svého příběhu a následně si postupně předvedeme své scénky.
Tip: Některé děti, které fantazii zrovna neoplývají, můžeme inspirovat dějem – například skupinka tří kamarádů si vyrobila autíčka: „Na parkovišti stála tři kaštánková autíčka a každé mělo svůj sen…“ Kamarádi si vymyslí, že jeden by chtěl závodit, druhý, že by chtěl jezdit na výlety a třetí, že by chtěl pomáhat zvířátkům v lese. Příběh může pokračovat tak, že si společně pomohou svá přání splnit a mohou všude jezdit spolu.
Kooperace: společné sestavení „Kaštánkové vesnice“ na velké podložce. Každé dítě si postaví svůj domeček. Doplní na ulice stromy, auta, lidi. Zde se zaměřujeme především na sociální učení, kde je důležité se domluvit na místě, kde kdo bude stavět, na kaštanech, aby vyšly pro všechny podobně velkým dílem. Právě proto je činnost poměrně náročná pro tuto věkovou kategorii, ač na první pohled nevypadá. Pokud se Vám děti ve skupině dokážou domluvit bez sebemenších problémů, máte velké štěstí.
Pohyb děti milují, a i s kaštany lze ledasco vymyslet. Můžeme si s nimi hrát nebo také soutěžit v týmech či dvojicích.
Kooperační okénko: „Kaštánková předávaná“
V oblibě mám právě předávání různých předmětů různými způsoby a dnes si to vyzkoušíme právě s kaštanem. Nejen, že je to zábava, učení se spolupráce, ale i rozpohybování prstů a rozvolnění dlaní jako motorické cvičení. Děti sedí v kruhu, vychovatelka vyšle jeden kaštan, který se k ní musí z druhé strany vrátit. Snažíme se, aby nikomu nespadl.
Obměny předávání: mezi palcem a ukazováčkem, palcem a prostředníkem, palcem a prsteníkem, palcem a malíkem v obou rukou, z hřbetu dlaně na hřbet, mezi prsty nohou, loketní jamkou, mezi koleny, …
Slalom: po herně rozmístíme kužely v řadě, vezmeme lžíci, na kterou umístíme kaštan a procházíme mezi kužely tak, aby zůstal kaštan na lžíci. Prvně si to každý zkusí ve svém tempu, posléze můžeme vytvořit dvě řady, kde na každé soutěží jeden hráč proti druhému nebo tým proti týmu. Vítězí rychlejší. Za každý pád kaštanu můžeme zvolit časovou penalizaci 3 vteřiny.
Hod kaštanem: zvolíme si nějakou nádobu či obruč, do které snažíme trefit kaštan. \opět můžeme hrát jen pro zábavu nebo na týmy. Který trefí více kaštanů?
Štafeta: týmová hra, kdy každé dítě musí do cíle přenést jeden kaštan.
Kaštánkové masáže: po každém sportu je zasloužený relax. Zde je pár tipů, jakými způsoby můžeme kaštany při masáži využít.

Čtení pohádek je fajn. Může ovšem nějaká sloužit jako námět na divadelní scénku?
Dramatizace: děti si zahrají scénku z vlastnoručně vyrobených zvířátek z kaštánků. Svým dětem v družině jsem připravila jeviště utvořené z krabice, na které si postavily dřevěné kostky jako kulisy, listy jako stromy a scéna připomínala les. Skupina dívek si připravila vesměs kaštanová zvířátka, při jejímž vyrábění si již vymýšlely svůj scénář, který nadchl všechny ostatní děti svým dějem, pointou i aktivizačními prvky, jako společné zazpívání písně medvídkovi, taneček pro stonožku nebo připomenutí všech pravidel slušného chování divokému prasátku.
Volnost při vymýšlení scénáře děti velmi obohatí a povzbudí jejich kreativitu do budoucna.

Slovní hry: hledání slov začínajících na stejné písmeno, na jaké začíná slovo „kaštan“, rýmování se slovem kaštan, vymýšlení příběhu o kaštanech, …
Story cubes: díky vymýšlení vlastních příběhů jsou příběhové kostky v družině oblíbené. Dětem pomůžeme vymyslet název příběhu se zakomponováním kaštanu a ostatní necháme na jejich představivosti.
Mandala: Děti si v poslední den složí kaštánkovou mandalu podle libosti. Prohloubíme tak vztah mezi nimi a přírodou. Pokud tvoříme venku – můžeme doplnit dalšími přírodninami. Tvoření s přírodninami se nazývá „Landart“ – v doslovném překladu „krajinotvorba“.

Kolující kaštan je pro reflexi, kdy každé dítě držící tento kaštan, poví, co se mu v týdnu nejvíce líbilo. Ostatní naslouchají.
Sociální hra: „Každý kaštan je jiný“
Cílem hry je dětem ukázat, že stejně jako kaštany, tak ani lidé nejsou stejní a to je v pořádku. Podpoříme navíc přijetí vlastní odlišnosti, rozvíjíme empatii a respekt k druhým. Nachystáme mísu s různými kaštany. Každé dítě si na znamení vytáhne svůj kaštan, který se mu zalíbil. Chvíli si ho osahává, prohlíží. Následně každé dítě popíše ostatním svůj kaštan a důvod, proč se mu líbí nebo proč si ho vybral. (Děti kaštan mohou popisovat podle tvaru, barvy, lesku nebo sdělují, že jim připomíná srdíčko, proto ho mají rádi, apod.)
Společná myšlenka – každý kaštan vlastně není stejný a tak je to i s lidmi. Někdo je vyšší, někdo nižší, někdo s dlouhými vlasy někdo s krátkými, někdo rychle běhá, někdo dobře čte. Každý má něco, v čem je výjimečný.
Nyní každý v kruhu řekne, v čem se cítí být výjimečný nebo co má na sobě rád.
Závěrem všechny položíme na jednu hromádku, aby vytvořily krásný kaštanový poklad. Stejně tak i my – každý jsem jiný, ale dohromady tvoříme hezkou partu.
Děti si mohou zpět vzít svého kaštanového kamaráda, který jim tuto vzácnou chvíli bude připomínat. A můžeme si z něj vytvořit klidně i amulet.
Kaštánkový amulet: na vzpomínku svého kaštánkového přítele navlečeme na provázek a můžeme ho nosit na krku.
Přeji vám, ať si užijete krásné podzimní období, ve kterém něčemu tak běžnému jako je kaštan, dáte vzácný význam pro rozvoj vašich dětí.
Použité zdroje/ Literatura:
CANVA
SCHUSTER, Hynek. Kaštánkova dobrodružství. Praha: Fragment, 2012.
ŠVEJDOVÁ, Vlasta. Kaštánek. Brno: CPress, 2019.
MALÝ, Radek. František z kaštanu, Anežka ze slunečnic. Praha: Albatros, 2015.
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln