Listopad ve školní družině: Když se dny krátí a blíží se adventní čas

Listopad je měsíc, který pomalu uzavírá podzimní období. Dny se zkracují, příroda se ukládá k odpočinku a školní družina se stává místem, kde děti nacházejí pohodu, tvořivost i prostor pro sdílení. Ven se snažíme chodit za každého počasí, ale protože je listopad často deštivý a větrný, více se přesouváme k aktivitám uvnitř, jako je tvoření, hry a pobyt v tělocvičně. Kromě volného hraní a didaktických her se děti dle zájmu zapojují do listopadového tvoření a společně se pomalu připravujeme na přicházející adventní čas.

Povídání o dušičkách – památka zesnulých – 2.11.

V rámci odpočinkových a společensko-vědních aktivit můžeme s dětmi otevřít povídáním o svátku Všech svatých a Dušičkách. Nenásilnou formou si připomeneme, že jde o čas vzpomínek a poděkování. Děti mohou vytvořit drobné svíčky z včelího vosku nebo papírové lucerničky jako symbol světla, které přináší klid a naději. 

Cíl aktivity:

  • seznámit děti s významem svátku Dušiček (2. listopadu) přiměřeně dle jejich věku
  • vést děti k porozumění tradicím, které vycházejí z úcty k předkům a rodinným kořenům
  • podporovat empatii, vnímavost a respekt k projevům smutku i vzpomínek
  • propojit téma s prvoukou, vlastivědou (rodina, tradice, svátky, emoce)

Průběh aktivity:

  • děti se posadí do kruhu a vytvoří si klidné prostředí
  • Vychovatelka zahájí povídání: Začátkem listopadu si lidé připomínají svátek zvaný Dušičky. Je to den, kdy myslíme na ty, kteří už nejsou mezi námi. Chodíme na hřbitovy, zapalujeme svíčky a přinášíme květiny, tím ukazujeme, že na své blízké nezapomínáme.
  • Krátká diskuse:
    • Znáte, co znamená zapálit svíčku?
    • Chodíte s rodiči nebo prarodiči na hřbitov?
    • Proč je důležité vzpomínat na lidi, kteří tu s námi už nejsou?
  • Děti mohou sdílet své zkušenosti nebo jen naslouchat ostatním. Vychovatelka udržuje bezpečnou, klidnou atmosféru.
  • Aktivitu lze propojit s krátkým výtvarným tvořením, například děti mohou nakreslit světýlko pro někoho, na koho chtějí vzpomenout nebo vytvořit papírovou svíčku, kterou můžeme dát na nástěnku.

Přesah do vyučování:

  • Prvouka / Vlastivěda: tradice, svátky v naší zemi, význam hřbitovů a památek.
  • Český jazyk: rozhovor, vyjadřování emocí, tvorba krátkého vzkazu („Na koho vzpomínám a proč?“).
  • Výtvarná výchova: práce s teplými barvami, symbolika světla a tmy.

TIP na video: https://edu.ceskatelevize.cz/video/10842-svatek-dusicky

Kouzelný drak

V listopadu je poměrně větrno a pokud to počasí dovolí, můžeme stále pouštět draky venku a pokud ne, můžeme si draky vytvořit i ve školní družině

Zdroj fotografií: kolegyně ze školní družiny, paní vychovatelka Veronika Ch.

Cíl aktivity:

  • rozvíjet tvořivost, fantazii a barevné cítění
  • procvičit jemnou motoriku, stříhání a práci s lepidlem
  • seznámit děti s technikou zapouštění barev do klovatiny
  • podpořit vnímání barev podzimu a přenést jejich kouzlo do výtvarné práce

Pomůcky:

  • bílá čtvrtka (A4 nebo A3)
  • klovatina (tekuté lepidlo)
  • anilinové barvy
  • štětec, kelímek s vodou, noviny nebo igelit na stůl
  • černá čtvrtka (na vystřižení tvaru draka a mašliček)
  • lepidlo, nůžky, černý fix

Jak na to?

  • Na bílou čtvrtku děti pomocí štětce rovnoměrně nanesou vrstvu klovatiny.
  • Do ještě vlhké klovatiny začnou kapat nebo zapouštět anilinové barvy, barvy se krásně rozpíjejí a vytvářejí kouzelné efekty.
  • Hotový barevný podklad necháme zaschnout, ideálně do druhého dne.
  • Mezitím si děti z černé čtvrtky vystřihnou tvar draka a několik mašliček na jeho ocas.
  • Jakmile je podklad suchý, draka i mašličky nalepí a dokreslí ocas nebo detaily černým fixem.
  • Hotové práce vystavíme, působí velmi efektně v kontrastu barevného pozadí a černého tvaru draka.

Bezpečnost práce:

  • Při práci s nůžkami dbáme na opatrnost, nůžky používáme pouze k určenému účelu.
  • Barvy a klovatinu používáme na podložce nebo ochranném papíře, po práci si děti umyjí ruce.

TIP z praxe:

  • Aktivitu je možné propojit s tématem „Podzimní vítr a počasí“ nebo s pohybovou hrou „Pustíme draka“.
  • Starší děti mohou tvořit draky podle vlastního návrhu, mladším pomůže šablona.

Na svatého Martina, bude možná bílá peřina…

11. listopadu slaví svátek Martin a my si ve školní družině můžeme připomenout tuto tradici, doplnit jí písničkami, pohybovými aktivitami a tvořením. K tomuto svátku se velmi často pečou tradiční svatomartinské rohlíčky, můžete například vyhlásit ochutnávací soutěž, kdy děti po předchozí domluvě s rodiči doma napečou a na určitý den přinesou ochutnat své výtvory. Můžete ochutnávat společně v kruhu, nebo udělat ochutnávací anonymní soutěž o nejlepší svatomartinský rohlíček.


Děti si mohou ve školní družině vyrobit Martinskou lucerničku:

Cíl:

  • rozvíjet jemnou motoriku, trpělivost a estetické cítění
  • seznámit děti s tradicí svatého Martina a symbolikou světla 
  • podpořit tvořivost, spolupráci a schopnost dokončit práci do konce

Pomůcky:

  • sklenice od menší zavařovací skleničky (děti si donesou z domova)
  • štětce nebo houbičky
  • herkules nebo jiné tekuté lepidlo
  • krupicový cukr
  • malé misky nebo plastové talířky (na sypání cukru)
  • stužka (modrá, fialová, vánoční…)
  • dřevěná hvězdička, nebo silnější karton na její výrobu
  • jehličnaté větvičky a případně další zdobení
  • tavicí pistole – dospělý, nebo starší děti pod dohledem dospělého
  • LED svíčka (bezpečnější varianta) nebo malá čajová svíčka
  • noviny, nebo igelity na lavici/stoly

Jak na to?

  • děti si z domova přinesou zavařovací sklenici – velikost takovou, aby do ní šla dobře dát čajová svíčka
  • menším dětem doporučuji postup ukázat, práce pak půjde plynuleji
  • sklenici do poloviny kolem dokola potřít tekutým lepidlem
  • nad táckem namazanou část posypat pískovým cukrem, tak aby se cukr dobře přichytil, přebytečný cukr oklepeme
  • necháme zaschnout, ideálně do druhého dne
  • hrdlo sklenice dozdobí děti stuhou a pomocí dospělého (s pomocí tavící pistole) dozdobí například hvězdičkou, kometou, stromečkem, větvičkou….
  • na závěr se do lucerničky vloží čajová svíčka (z bezpečnostních důvodů doporučuji LED svíčku)
  • lucerničky můžou zdobit okenní parapet třídy, nebo si je děti odnesou domů

Doporučený video návod na lucerničku: https://www.youtube.com/watch?v=JdtxpbvDmEQ 

„Písnička ke svátku Svatého Martina“: https://www.youtube.com/watch?v=5aAHiDPzTxg&list=RD5aAHiDPzTxg&start_radio=1 

Písnička „Už Martin na bílém koni“: https://www.youtube.com/watch?v=rnYnmIuOiXE&list=RDrnYnmIuOiXE&start_radio=1 

Povídání o svaté Kateřině a starých zvycích

Svátek Kateřiny slavíme 25. listopadu. V minulosti to byl poslední den, kdy se lidé mohli bavit, tancovat a pořádat zábavy. Potom totiž začínal advent, období klidu a ticha před Vánocemi.

Lidé říkávali: „Na svatou Kateřinu, zábava už pomine.“, „Kateřina na blátě, Vánoce na ledě“

To znamenalo, že po tomto dni už se netancovalo, nehlučelo a lidé se připravovali na příchod Ježíška.

V den svaté Kateřiny se konaly poslední taneční večery, říkalo se jim kateřinské zábavy. Lidé si oblékli hezké šaty a dívky často bílé, bílá barva znamenala čistotu a nevinnost.

Svatá Kateřina byla velmi moudrá a statečná dívka. Pomáhala lidem, a proto se stala svatou a patronkou dívek, studentů a učenců.

Večer si dívky dělaly i malá věštění, třeba psaly jména chlapců na papírky, a ten, který zůstal jako poslední, měl být jejich budoucí ženich. Někde se peklo i zvláštní pečivo, nebo se zatřáslo plotem, odkud měl přijít ženich podle toho, odkud zaštěkal pes!

Tento den byl také považován za začátek zimy a ticha, proto si ho lidé dobře pamatovali.

Když přichází adventní čas

Jestli počítám dobře, tak letos připadne první adventní neděle na 30.11. 😊.

Zdroj fotografie: autorská tvorba Terezy Lisky s dětmi ze školní družiny 3.D.

Poslední týden v listopadu, tedy můžeme s dětmi otevřít téma “Co je to advent”, období očekávání, radosti a pomalé přípravy na Vánoce. Společenskovědní část můžeme pojmout formou hádankového kvízu nebo vyprávění o tom, co symbolizují čtyři svíčky na adventním věnci: naději, mír, radost a lásku.

Děti si mohou vyrobit vlastní adventní věnec z různých materiálů. Celý metodický postup na tyto adventní věnce najdete v mém tematickém plánu: https://www.ucitelnice.cz/produkt/73054 

Zároveň můžeme založit třídní adventní kalendář: na čtvrtku A3 narýsujte 24 okének, kam si děti každý den nakreslí malý obrázek s vánočním motivem. Na konci adventu z toho vznikne krásná galerie zimních obrázků. Pokud chcete, můžete využít i adventní kalendář k vybarvení, který je součástí přílohy tohoto článku, každý den tak přinese dětem chvilku klidu a radost z dokončeného obrázku. Tento kalendář lze tisknout ve formátu A3 nebo A4.

Listopad ve školní družině je tak nejen o tvoření, ale i o ztišení, sdílení a společném naladění na přicházející svátky. Díky drobným aktivitám, tvořením a her se družina může proměnit v místo, kde společně se Svatým Martinem dojedete až k adventu 😊.

Pokud hledáte více inspirace, podívejte se na můj tematický plán pro měsíc listopad: https://www.ucitelnice.cz/produkt/73054 

Bc. Tereza Liska

Zdroj: knihy zaměřené na školní družinu, internet a vlastní zkušenosti autorky


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Tereza Liska
Tereza Liska pracuje v Eduall.cz na pozici koordinátorky vzdělávání, kde se věnuje plánování webinářů a prezenčních školení na míru pro pedagogy a rodiče. Zároveň vede vlastní workshopy a letní tábor na téma věda a příroda a připravuje metodické materiály pro pedagogy i lektory – například Veselé pokusy a tematické plány pro školní družiny. Vystudovala přírodní vědy na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze a má kvalifikaci pedagoga volného času a vychovatelství. Více než 15 let se věnuje vzdělávání dětí i dospělých a má bohaté zkušenosti ze školní družiny, vědeckých kroužků a táborů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *