První kroky k úspěšnému zapojení informatiky do školní družiny

Informatika už dávno není jen o sezení u počítače. Ve školní družině může být živá, hravá a pohybová – stačí ji uchopit správně. Děti se přirozeně učí skrze hru, pohyb a objevování, a právě to je ideální prostředí pro rozvoj informatického myšlení.

Cílem není, aby děti trávily čas pasivně u obrazovky, ale aby se naučily přemýšlet jako informatici – tvořit algoritmy, hledat chyby, rozhodovat se podle podmínek a chápat digitální svět kolem sebe.

V tomto článku se podíváme na první praktické kroky, jak informatiku zapojit do školní družiny, tak, aby děti nejen pochopily její principy, ale zároveň se bavily, hýbaly a tvořily. Nabídnu vám konkrétní tipy na aktivity, které zvládnete i bez techniky – a přesto budou informatické.

1. Začněte s hravým základem – informatické myšlení bez obrazovky

Než se děti dostanou k tabletům nebo počítačům, je důležité, aby si osvojily základní principy informatického myšlení. A to jde skvěle i bez techniky. Ve školní družině máme ideální prostor pro to, aby si děti na vlastní tělo vyzkoušely, co je algoritmus, podmínka nebo cyklus – a to formou hry, pohybu a tvořivých aktivit.

Co to znamená v praxi?

  • Hra na robota a programátora: Jeden z dvojice je „robot“, druhý „programátor“. Programátor dává pokyny typu „jdi 3 kroky dopředu“, „otoč se doprava“, „zvedni ruku“. Děti se učí přesně formulovat instrukce a sledovat jejich pořadí.
  • Hra na robota a programátora, těžší verze: stejná hra, ale děti u ní nemluví, klepnutí na pravé rameno, znamená otoč se vpravo, doprostřed zad – jdi rovně, levé rameno – otoč se doleva, zátylek otoč se o 180 stupňů, kroky přidáme více klepnutím. Příklad, chci, aby se robot otočil doprava a udělal 3 kroky: klepnu na pravé rameno a lehce 3x mezi lopatky. Následně můžeme přidávat pokyny zvedni, upusť, couvej, opakuj.  Dětem vytyčíme trasu, ideálně na hřišti, ale zajímavá může být i v prostorách školy. Obměna: děti si vylosují na lístečku úkol kam robota zavedou a zkouší, jak rychle dokážou dovést svého robota do cíle.
  • Třídicí hry: Děti třídí předměty podle pravidel – barvy, velikosti, tvaru. Učí se vytvářet rozhodovací stromy a chápat logiku výběru.
  • Hledání chyb v postupu: Děti dostanou „chybný algoritmus“ – např. postup oblékání v nesprávném pořadí – a mají ho opravit. Tím se učí tzv. „debugging“ – hledání a opravu chyb.
  • Skákání panáka – děti si nakreslí skákacího panáka, jeden je programátor, druhý robot. Programátor zakresluje šipkami pohyb, který má robot provést, robot skáče panáka, opět můžeme přidat značky pro opakuj, couvej, více kroků, otočku. Hru pak můžeme upravit, úvodním pokynem hoď kamínek na číslo, a programátor, musí zakreslit nejrychlejší cestu, jak se dostat na číslo, na kterém leží kamínek.

Proč to funguje?

Děti se učí skrze zážitek. Když si algoritmus projdou na vlastní kůži, podmínku zažijí jako pohybovou výzvu a cyklus jako opakující se hru, informatika se pro ně stává srozumitelnou a zábavnou. Navíc se rozvíjí logické myšlení, spolupráce a komunikace.

2. Propojte online svět s reálným – smysluplné využití techniky

Technologie ve školní družině nemusí znamenat pasivní sledování obrazovky. Naopak – když se použijí smysluplně a tvořivě, mohou děti motivovat k objevování, spolupráci a rozvoji digitálních dovedností. Důležité je, aby technika byla nástrojem, ne cílem.

Co to znamená v praxi?

Ze své vlastní zkušenosti vím, jak je důležité vést děti k aktivnímu zapojení. Techniku ve školní družině využívám jako prostředek k poznávání světa, dokumentaci a tvořivosti.

Aplikace Seek – informatika v přírodě

  • Děti pomocí aplikace Seek by iNaturalist fotí rostliny, hmyz nebo stromy a aplikace jim pomáhá určit, co našly.
  • Učí se pracovat s daty, porovnávat informace, zaznamenávat nálezy – to vše rozvíjí digitální gramotnostpozorovací schopnosti.
  • Navazuji informatickou aktivitou: třídění nálezů podle kategorií, tvorba jednoduché databáze, rozhodovací strom podle vlastností.
  • V aplikaci mohou sbírat odznaky, a získávat body, to je motivuje k další aktivitě.

Aplikace Stellarium – vesmírné poznávání

  • Děti sledují hvězdy, planety a souhvězdí pomocí aplikace Stellarium.
  • Učí se orientaci v prostoru, práci s digitální mapou, vyhledávání informací.
  • můžeme pak pokračovat tvorbou vlastních „vesmírných algoritmů“ – např. jak se dostat z planety A na planetu B podle podmínek.

Rozšířená realita – když se digitální svět propojí s fyzickým

Stačí vám telefon, tablet a připojení k internetu, do Google Search/vyhledávač Google zadáte název zvířete například pes, kočka, medvěd, zobrazí se vám náhled stránky s popisem a obrázkem, většinou pod obrázkem najdete zobrazit ve 3D, děti si mohou zvíře na telefonu nebo tabletu prohlédnout ze všech stran, ale také si ho mohou zobrazit ve svém prostoru, a dělat že ho hladí. Velkou legraci pak mají z toho, že hladí tyranosaura, drbou na bradě medvěda a vy je můžete natočit a video jim ukázat. Je to velká zábava.

  • Můžete vytvořit stezku – děti hledají QR kódy nebo obrázky, které po naskenování zobrazí interaktivní obsah (např. zvíře, planeta, robot).
  • Můžete vytvořit malované QR kódy, děti si vybarví podle pokynů (většinou přidám jednoduché matematické úkoly, nebo učivo, které právě probírají) svůj QR kód, pod který můžeme schovat odkaz na hru, kódování, nebo veselý obrázek s vtipem.

Příklad: obrázek 1 řešení, obrázek 2 zadání, dítě na základě úlohy zjistí, které políčka vybarvit.

  • Můžete roztančit nakreslený obrázek: Animated Drawings, necháte děti nakreslit postavu, tu vyfotíte, otevřete stránku https://sketch.metademolab.com/ nahrajete fotografii, označíte referenční body (hlavu, ruce, tělo, nohy), kliknete na next a je hotovo. Aplikace je určena od 18 let, proto ji v družině obsluhuji já, děti kreslí obrázky a společně se smějeme.
  • Děti se učí prostorové vnímání, digitální interakci a propojení informací z různých zdrojů.

Digitální deník družiny

  • Děti zaznamenávají své zážitky, fotky, kresby nebo krátká videa z aktivit.
  • Učí se strukturovaně vyjadřovat, pracovat s obsahem, prezentovat výsledky.
  • Můžete využít jednoduché nástroje jako PowerPoint, Canva nebo Book Creator.

Programování v jednoduchém prostředí

  • ScratchJr, Code Monkey nebo Code.org – děti si samy tvoří příběhy, animace nebo jednoduché hry.
  • V rámci družiny můžeš vytvořit „tvořivou informatickou dílnu“, kde si každý zkusí být programátorem.

Proč to funguje?

Děti se učí v pohybu, v přírodě, ve hře. Informatika se stává součástí jejich světa – ne něčím, co se učí jen ve třídě. Rozvíjí se nejen informatické myšlení, ale i tělesná zdatnost, spolupráce, kreativita a schopnost řešit problémy.

Závěr

Informatika ve školní družině nemusí být jen o technice – může být o pohybu, objevování, tvořivosti a spolupráci. Když dětem nabídneme smysluplné aktivity, které propojují digitální svět s tím reálným, začnou informatiku chápat jako něco, co je baví, co jim dává smysl a co mohou využít v každodenním životě.

Díky hravému základu bez obrazovky, tvořivému využití techniky (včetně aplikací jako Seek, Stellarium nebo rozšířené reality) a pohybovým aktivitám venku můžeme informatiku přirozeně začlenit do prostředí školní družiny. Děti se učí přemýšlet, rozhodovat, tvořit a zároveň se hýbat – a to vše v bezpečném a podporujícím prostředí.

Informatika tak není jen předmět, ale způsob myšlení. A školní družina může být tím nejlepším místem, kde se její základy začnou rozvíjet.

Tereza Chlebusová Kandráčová

Zdroje a inspirace:

Časopis Itíčko, webové stránky AI dětem, webové stránky, Co jsem vyzkoušela, internet,

Součástí článku je i PDF s odkazy na aplikace, zdroje a průvodcem k úspěšnému zapojení informatiky do školní družiny.

Další témata: první počítačové hry, které můžeme využít ve školní družině, Bezpečí a nastavení pravidel při používání počítačů a internetu ve školní družině, práce s roboty.


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Tereza Chlebusová Kandráčová
Pracuji v ZŠ a MŠ Hlásek, kde učím tělesnou výchovu, vedu cvičení v mateřské škole a působím jako vychovatelka ve školní družině. V družině se zaměřuji na sportovní aktivity, IT centra a háčkování. Letos zde zahajuji šestý rok. Ve volném čase vedu sportovní kroužek všestrannosti a kroužek plavání. Jsem instruktorkou psychomotorického vývoje, plavání a učitelkou zdravotní tělesné výchovy. Absolvovala jsem CŽV vychovatelství na Univerzitě Karlově, kde aktuálně pokračuji ve studiu Vychovatelství v bakalářském studiu. Spolupráce s Eduall mi umožňuje sdílet zkušenosti formou článků a webinářů pro vychovatelky školních družin, zároveň zde také nacházím inspiraci.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *