
Informatika už dávno není jen o sezení u počítače. Ve školní družině může být živá, hravá a pohybová – stačí ji uchopit správně. Děti se přirozeně učí skrze hru, pohyb a objevování, a právě to je ideální prostředí pro rozvoj informatického myšlení.
Cílem není, aby děti trávily čas pasivně u obrazovky, ale aby se naučily přemýšlet jako informatici – tvořit algoritmy, hledat chyby, rozhodovat se podle podmínek a chápat digitální svět kolem sebe.
V tomto článku se podíváme na první praktické kroky, jak informatiku zapojit do školní družiny, tak, aby děti nejen pochopily její principy, ale zároveň se bavily, hýbaly a tvořily. Nabídnu vám konkrétní tipy na aktivity, které zvládnete i bez techniky – a přesto budou informatické.

Než se děti dostanou k tabletům nebo počítačům, je důležité, aby si osvojily základní principy informatického myšlení. A to jde skvěle i bez techniky. Ve školní družině máme ideální prostor pro to, aby si děti na vlastní tělo vyzkoušely, co je algoritmus, podmínka nebo cyklus – a to formou hry, pohybu a tvořivých aktivit.
Děti se učí skrze zážitek. Když si algoritmus projdou na vlastní kůži, podmínku zažijí jako pohybovou výzvu a cyklus jako opakující se hru, informatika se pro ně stává srozumitelnou a zábavnou. Navíc se rozvíjí logické myšlení, spolupráce a komunikace.
Technologie ve školní družině nemusí znamenat pasivní sledování obrazovky. Naopak – když se použijí smysluplně a tvořivě, mohou děti motivovat k objevování, spolupráci a rozvoji digitálních dovedností. Důležité je, aby technika byla nástrojem, ne cílem.
Ze své vlastní zkušenosti vím, jak je důležité vést děti k aktivnímu zapojení. Techniku ve školní družině využívám jako prostředek k poznávání světa, dokumentaci a tvořivosti.
Stačí vám telefon, tablet a připojení k internetu, do Google Search/vyhledávač Google zadáte název zvířete například pes, kočka, medvěd, zobrazí se vám náhled stránky s popisem a obrázkem, většinou pod obrázkem najdete zobrazit ve 3D, děti si mohou zvíře na telefonu nebo tabletu prohlédnout ze všech stran, ale také si ho mohou zobrazit ve svém prostoru, a dělat že ho hladí. Velkou legraci pak mají z toho, že hladí tyranosaura, drbou na bradě medvěda a vy je můžete natočit a video jim ukázat. Je to velká zábava.
Příklad: obrázek 1 řešení, obrázek 2 zadání, dítě na základě úlohy zjistí, které políčka vybarvit.
Děti se učí v pohybu, v přírodě, ve hře. Informatika se stává součástí jejich světa – ne něčím, co se učí jen ve třídě. Rozvíjí se nejen informatické myšlení, ale i tělesná zdatnost, spolupráce, kreativita a schopnost řešit problémy.
Informatika ve školní družině nemusí být jen o technice – může být o pohybu, objevování, tvořivosti a spolupráci. Když dětem nabídneme smysluplné aktivity, které propojují digitální svět s tím reálným, začnou informatiku chápat jako něco, co je baví, co jim dává smysl a co mohou využít v každodenním životě.
Díky hravému základu bez obrazovky, tvořivému využití techniky (včetně aplikací jako Seek, Stellarium nebo rozšířené reality) a pohybovým aktivitám venku můžeme informatiku přirozeně začlenit do prostředí školní družiny. Děti se učí přemýšlet, rozhodovat, tvořit a zároveň se hýbat – a to vše v bezpečném a podporujícím prostředí.
Informatika tak není jen předmět, ale způsob myšlení. A školní družina může být tím nejlepším místem, kde se její základy začnou rozvíjet.
Časopis Itíčko, webové stránky AI dětem, webové stránky, Co jsem vyzkoušela, internet,
Součástí článku je i PDF s odkazy na aplikace, zdroje a průvodcem k úspěšnému zapojení informatiky do školní družiny.
Další témata: první počítačové hry, které můžeme využít ve školní družině, Bezpečí a nastavení pravidel při používání počítačů a internetu ve školní družině, práce s roboty.
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln