Základy hry na dřívkách: rytmus a technika

Dřívka neboli claves, jsou jedním z nejjednodušších, ale zároveň nejvýraznějších perkusních nástrojů. Dva kusy tvrdého dřeva dokážou vytvořit jasný, průrazný zvuk, který se používá i v moderní populární hudbě. Ačkoliv vypadají nenápadně, hraní na dřívkách má svá pravidla a techniky, které stojí za to znát.

🎶 Co jsou dřívka (claves)

Dřívka jsou dva kusy tvrdého dřeva (např. palisandr nebo dub), z nichž jeden slouží jako rezonátor (držák) a druhý jako úderník. Hlavní kouzlo jejich zvuku spočívá v rezonanci, když se drží správně, vydávají ostrý, jasný tón.

Správné držení

  1. Rezonátor (spodní dřívko):
    1. Drží se v nedominantní ruce (např. levé, pokud je hráč pravák).
    1. Dřívko leží uprostřed dlaně na konečcích prstů, nikoli úplně v dlani nechte malý prostor pod ním, aby mohlo rezonovat.
    1. Dlaň je lehce prohnutá, dřívko se dotýká jen konečků prstů a palce.
  2. Úderník (horní dřívko):
    1. Drží se pevně.
    1. Úder přichází z pohybu zápěstí, nikoli celé paže.
    1. Dopadá na střed rezonátoru, ne na okraj.

Různé způsoby, jak si hrát s dřívky

Zapněte nahrávání a pusťte instrumentální hudbu, například pochod. Povzbuďte děti, aby napodobovaly vaši hru s dřívky různými způsoby:

  • klepání dřívkem o dřívko;
  • klepání oběma dřívky o podlahu;
  • poklepávání střídavě doprava a doleva.

Možnosti hry s dřívky

  • chůze s dřívky v rukou;
  • klepání dřívkem o dřívko;
  • předávání dřívka z ruky do ruky;
  • „zahřátí“ dřívek v dlaních;
  • válení „klobás“ po podlaze.

Slabikování

Co rozvíjí:

  • Pomáhá dětem lépe číst, psát, mluvit i porozumět textu.
  • Podporuje porozumění stavbě slova.
  • Rozdělení slov na slabiky pomáhá pomalejším čtenářům lépe slovo přečíst.

Ke slovům z témat ovoce a zelenina často používám dřívka – děti slabikují slovo poklepáváním dřívek, každou slabiku zvlášť. Tento pohyb a rytmus jim pomáhají lépe si slova zapamatovat a procvičit jejich správné dělení.

 Ovoce

  1. HruškaHruška
  2. BanánBanán
  3. MeruňkaMeruňka
  4. JahodaJahoda

Zelenina

  1. MrkevMrkev
  2. PaprikaPaprika
  3. RajčeRajče

Pro inspiraci nebo ukázku této metody můžete využít i videoukázku na YouTube, kde je slabikování s dřívky názorně předvedeno.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Příběh s dřívky

Procházka v lese

Toto je příběh, který děti vyprávějí pomocí dřívek. Vypravěč (učitel nebo žák) vypráví a děti (žáci) doprovázejí děj poklepáváním dřívek podle nálady a tempa příběhu. Než začnete, požádejte děti, aby zvedly dřívka nad hlavu – znamení, že jsou připraveny poslouchat.


Příběh

Jednoho krásného dne jsem se vydal(a) na procházku do lesa. Bylo tam ticho a klid, jen občas bylo slyšet ptáčky – ťuk… ťuk… (jemné poklepávání). Šel(a) jsem pomalu dál – ťuk… ťuk… ťuk… Najednou jsem uslyšel(a) pomalé kroky za sebou – ťuk… ťuk… ťuk… Kroky se začaly zrychlovat – ťuk-ťuk, ťuk-ťuk, ťuk-ťuk! (zrychlujeme). A pak se to stalo – někdo rychle přibíhal! Top, top, top, top, top! Otočil(a) jsem se (pomalu otočte hlavu)… a uviděl(a) jsem velkého medvěda!  Ale medvěd se usmíval a v tlapách držel košík malin! „Neboj se,“ řekl, „jen jsem ti chtěl nabídnout něco sladkého.“ Společně jsme si sedli na pařez a ťukali dřívky veselý rytmus, jako když tančíme medvědí tanec – ťuk-ťuk, ťuk-ťuk-ťuk! Nakonec jsme si zatančili a medvěd mě doprovodil až k lesní cestě domů. A když jsem dorazil(a) domů, položil(a) jsem dřívka na podlahu – ťuk…

Konec.

💡 Poznámka pro učitele

Příběh může mít různé podoby, může být:

  • fantastický (např. mluvící medvěd, kouzelný les, tancující stromy), nebo
  • reálný (např. skutečná procházka, setkání se zvířetem, zvuky lesa).

Žáci mohou samy vymýšlet pokračování nebo vlastní verzi příběhu – s mluvícím medvědem, nebo třeba jen se šustěním listí.

Modely hry s dřívky

Žáci mohou jednotlivé způsoby napodobovat, střídat nebo vymýšlet vlastní varianty (Obrázek 1).

Obrázek 1.

  1. Dřívky udeřit o podlahu současně – obě dřívka dopadnou najednou.
  2. „Chůze“ dřívek po podlaze – střídavé poklepávání dřívky jako při kroku.
  3. Ťukání dřívek o sebe – dřívky jemně klepeme o sebe.
  4. Úder dřívka o dřívko – klasické rytmické klepání.
  5. Tření jednoho dřívka o druhé – vzniká tichý šelestivý zvuk.
  6. Současné „skákaní“ dřívek vlevo a vpravo – pohybová hra s rytmizací.
  7. Stavění „věže“ z dřívek směrem nahoru.
  8. „Hřebík a kladivo“ – jedno dřívko držíme volně jako „hřebík“, druhým na něj lehce poklepáváme jako „kladivem“.

Zajíček

Běžel tudy zajíček, houpy, houpy

nesl pytel žemliček, houpy, houpy

Počkej na mě, zajíčku, houpy, houpy

dej mi jednu žemličku, houpy, houpy

Běžel zajíc přes kopec, houpy, houpy

udělal kotrmelec, houpy, houpy

Zajíček běží po poli, houpy, houpy

žemličky se kutálí, houpy, houpy

Obrázek 2.

Pro mě jsou dřívka jedním z nejjednodušších, ale zároveň nejefektivnějších hudebních nástrojů, které ve výuce používám. Žáci se s nimi rychle seznámí, snadno pochopí základní rytmus a techniku, a zároveň mohou být kreativní. Práce s dřívky podporuje souhru, soustředění, rytmické cítění i jemnou motoriku.

Ve svých hodinách hudební výchovy začínám často krátkou hrou, kde žáci zkouší základní údery: klepání dřívky o sebe, úder dřívka o dřívko nebo poklepávání o podlahu. Poté postupně přidávám střídání rytmů, zrychlování a zpomalování úderů podle hudby, nebo improvizace – žáci zkouší vyjadřovat náladu hudby různými způsoby.

Další oblíbenou formou je hra podle příběhu, kdy vyprávím krátký děj (fantastický nebo reálný) a žáci doprovázejí jednotlivé události poklepáváním dřívek. Například při příběhu „Procházka v lese“ reagují jemným poklepem na klidné scény a rychlými údery na napětí nebo překvapení. Tak se rytmus propojuje s emocemi a představivostí žáků.

Dřívka také často využívám ke skupinovým aktivitám a týmové spolupráci. Žáci si předávají dřívka, staví „věže“, hrají pohybové hry – například „skákaní“ dřívek vlevo a vpravo, nebo rytmické hry typu „hřebík a kladivo“. Tyto aktivity rozvíjejí nejen hudební schopnosti, ale i komunikační dovednosti, spolupráci a trpělivost. Velkou výhodou je, že dřívka jsou jednoduchá, bezpečná a dostupná pomůcka, kterou lze snadno kombinovat s hudbou, pohybem nebo dramatizací. I krátké cvičení s dřívky dokáže z hodiny udělat interaktivní a zábavný zážitek, který děti motivuje zkoumat rytmus a hudbu vlastními silami.

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že žáci si tyto aktivity velmi rychle oblíbí, často si je pamatují i mimo vyučování a samy přicházejí s novými nápady, jak s dřívky experimentovat. Pro mě je proto práce s dřívky ideálním prostředkem, jak rozvíjet hudební a pohybové schopnosti hravou a bezpečnou formou.

Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D.


Autorka článku Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D. uspořádala společně s Eduall dvouhodinový webinář na téma Hudební hry do výuky dovolte nám ho nabídnout jeho záznam za výhodnou cenu 250 Kč zde:

„Hudba jako nástroj pro rozvoj dovedností: Integrace Orffových nástrojů do výuky školních předmětů“


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D
Dlouhá léta se věnuje zpěvu, hře na klavír, na kytaru, ukulele a flétnu. Patří mezi několik málo odborníků v Moravskoslezském kraji, kteří se aktivně věnují Orffově metodě – unikátnímu přístupu, jenž dětem umožňuje učit se hudbu přirozeným a hravým způsobem. Hudba je její vášní i profesním posláním – provází žáky světem hudby a rozvíjí jejich schopnosti. V roce 2024 dokončila doktorské studium v oboru Hudební teorie a pedagogika na Ostravské univerzitě. Tento významný milník jí otevřel nové obzory v oblasti hudby, pedagogiky a moderních výukových metod, které efektivně propojují teoretické znalosti s praxí. Nabízí pomoc při rozvoji pedagogických dovedností a hledání nových metod a technik, jež podpoří žáky nejen ve výuce hudby, ale také českého jazyka, matematiky a dalších předmětů. Hudbu vnímá jako nástroj pro rozvoj kreativity, seberealizace a komunikace – a ráda ukazuje, jak tyto aspekty začlenit do každodenní výuky. Pokud hledáte inspiraci, jak obohatit výukové hodiny a nabídnout žákům hlubší a přirozenější zážitek z hudby, je připravena být vaším průvodcem na této pedagogické cestě.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *