
Dřívka neboli claves, jsou jedním z nejjednodušších, ale zároveň nejvýraznějších perkusních nástrojů. Dva kusy tvrdého dřeva dokážou vytvořit jasný, průrazný zvuk, který se používá i v moderní populární hudbě. Ačkoliv vypadají nenápadně, hraní na dřívkách má svá pravidla a techniky, které stojí za to znát.
Dřívka jsou dva kusy tvrdého dřeva (např. palisandr nebo dub), z nichž jeden slouží jako rezonátor (držák) a druhý jako úderník. Hlavní kouzlo jejich zvuku spočívá v rezonanci, když se drží správně, vydávají ostrý, jasný tón.
Zapněte nahrávání a pusťte instrumentální hudbu, například pochod. Povzbuďte děti, aby napodobovaly vaši hru s dřívky různými způsoby:
Co rozvíjí:
Ke slovům z témat ovoce a zelenina často používám dřívka – děti slabikují slovo poklepáváním dřívek, každou slabiku zvlášť. Tento pohyb a rytmus jim pomáhají lépe si slova zapamatovat a procvičit jejich správné dělení.
Pro inspiraci nebo ukázku této metody můžete využít i videoukázku na YouTube, kde je slabikování s dřívky názorně předvedeno.
Procházka v lese
Toto je příběh, který děti vyprávějí pomocí dřívek. Vypravěč (učitel nebo žák) vypráví a děti (žáci) doprovázejí děj poklepáváním dřívek podle nálady a tempa příběhu. Než začnete, požádejte děti, aby zvedly dřívka nad hlavu – znamení, že jsou připraveny poslouchat.
Příběh
Jednoho krásného dne jsem se vydal(a) na procházku do lesa. Bylo tam ticho a klid, jen občas bylo slyšet ptáčky – ťuk… ťuk… (jemné poklepávání). Šel(a) jsem pomalu dál – ťuk… ťuk… ťuk… Najednou jsem uslyšel(a) pomalé kroky za sebou – ťuk… ťuk… ťuk… Kroky se začaly zrychlovat – ťuk-ťuk, ťuk-ťuk, ťuk-ťuk! (zrychlujeme). A pak se to stalo – někdo rychle přibíhal! Top, top, top, top, top! Otočil(a) jsem se (pomalu otočte hlavu)… a uviděl(a) jsem velkého medvěda! Ale medvěd se usmíval a v tlapách držel košík malin! „Neboj se,“ řekl, „jen jsem ti chtěl nabídnout něco sladkého.“ Společně jsme si sedli na pařez a ťukali dřívky veselý rytmus, jako když tančíme medvědí tanec – ťuk-ťuk, ťuk-ťuk-ťuk! Nakonec jsme si zatančili a medvěd mě doprovodil až k lesní cestě domů. A když jsem dorazil(a) domů, položil(a) jsem dřívka na podlahu – ťuk…
Konec.
Příběh může mít různé podoby, může být:
Žáci mohou samy vymýšlet pokračování nebo vlastní verzi příběhu – s mluvícím medvědem, nebo třeba jen se šustěním listí.
Žáci mohou jednotlivé způsoby napodobovat, střídat nebo vymýšlet vlastní varianty (Obrázek 1).

Obrázek 1.
Běžel tudy zajíček, houpy, houpy
nesl pytel žemliček, houpy, houpy
Počkej na mě, zajíčku, houpy, houpy
dej mi jednu žemličku, houpy, houpy
Běžel zajíc přes kopec, houpy, houpy
udělal kotrmelec, houpy, houpy
Zajíček běží po poli, houpy, houpy
žemličky se kutálí, houpy, houpy

Obrázek 2.
Pro mě jsou dřívka jedním z nejjednodušších, ale zároveň nejefektivnějších hudebních nástrojů, které ve výuce používám. Žáci se s nimi rychle seznámí, snadno pochopí základní rytmus a techniku, a zároveň mohou být kreativní. Práce s dřívky podporuje souhru, soustředění, rytmické cítění i jemnou motoriku.
Ve svých hodinách hudební výchovy začínám často krátkou hrou, kde žáci zkouší základní údery: klepání dřívky o sebe, úder dřívka o dřívko nebo poklepávání o podlahu. Poté postupně přidávám střídání rytmů, zrychlování a zpomalování úderů podle hudby, nebo improvizace – žáci zkouší vyjadřovat náladu hudby různými způsoby.
Další oblíbenou formou je hra podle příběhu, kdy vyprávím krátký děj (fantastický nebo reálný) a žáci doprovázejí jednotlivé události poklepáváním dřívek. Například při příběhu „Procházka v lese“ reagují jemným poklepem na klidné scény a rychlými údery na napětí nebo překvapení. Tak se rytmus propojuje s emocemi a představivostí žáků.
Dřívka také často využívám ke skupinovým aktivitám a týmové spolupráci. Žáci si předávají dřívka, staví „věže“, hrají pohybové hry – například „skákaní“ dřívek vlevo a vpravo, nebo rytmické hry typu „hřebík a kladivo“. Tyto aktivity rozvíjejí nejen hudební schopnosti, ale i komunikační dovednosti, spolupráci a trpělivost. Velkou výhodou je, že dřívka jsou jednoduchá, bezpečná a dostupná pomůcka, kterou lze snadno kombinovat s hudbou, pohybem nebo dramatizací. I krátké cvičení s dřívky dokáže z hodiny udělat interaktivní a zábavný zážitek, který děti motivuje zkoumat rytmus a hudbu vlastními silami.
Z vlastní zkušenosti mohu říct, že žáci si tyto aktivity velmi rychle oblíbí, často si je pamatují i mimo vyučování a samy přicházejí s novými nápady, jak s dřívky experimentovat. Pro mě je proto práce s dřívky ideálním prostředkem, jak rozvíjet hudební a pohybové schopnosti hravou a bezpečnou formou.
Autorka článku Mgr. Nataliia Kysil, Ph.D. uspořádala společně s Eduall dvouhodinový webinář na téma Hudební hry do výuky dovolte nám ho nabídnout jeho záznam za výhodnou cenu 250 Kč zde:
„Hudba jako nástroj pro rozvoj dovedností: Integrace Orffových nástrojů do výuky školních předmětů“
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln