Praktické metody na rozvoj pozornosti u dětí s ADHD a ADD

Skupina dětí sedících na koberci ve školce, společně se věnují vzdělávacím aktivitám s podzimní tematikou.
Vzdělávací aktivity pro děti s podzimní tematikou

Děti s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) a ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity) se často potýkají s obtížemi při udržování pozornosti, což má negativní dopady na jejich úspěšnost ve vzdělávání i běžném životě. Tento článek nabízí praktické metody, jak těmto dětem pomoci zlepšit jejich schopnost soustředit se. Tyto metody mohou být využity jak ve školním prostředí, tak v domácím prostředí.

1. Strukturované prostředí

Jedním z nejefektivnějších přístupů, který můžeme u dětí s poruchou pozornosti využít, je vytvoření jasné struktury, která dítěti pomáhá orientovat se v činnostech a snižuje působení zbytečných podnětů odvádějících jeho pozornost.

  • Denní rozvrh: Používejte vizuální pomůcky, jako jsou tabulky nebo kartičky, kde je zaznamenán harmonogram dne. Děti by měly mít jasnou představu, co je čeká. Vytvořte vizuální rozvrh dne, který obsahuje obrázky, barvy nebo symboly. Děti mohou vidět, co je čeká, což snižuje úzkost a zlepšuje jejich schopnost plánování.
  • Stanovení jasných pravidel a očekávání: Ujistěte se, že pravidla jsou stručná, konkrétní a viditelně umístěná v učebně. Pravidelně je opakujte a prakticky procvičujte s dětmi.
  • Signály pro přechody mezi činnostmi: Používejte zvuky, obrázky nebo jednoduché pokyny, které dětem signalizují přechod z jedné aktivity na druhou.
  • Pracovní zóny: Vytvořte klidné místo bez rušivých vlivů, například přebytečných hraček nebo hlučných podnětů. Pokud máte k dispozici prostor, který to umožňuje, rozdělte jej na konkrétní oblasti (zóny), které slouží různým účelům. Tento přístup pomáhá dětem, zejména těm s ADHD a ADD, lépe pochopit, co se od nich v daném prostoru očekává.

Každá zóna je jasně definovaná a vizuálně odlišená pomocí:

  • nábytku (např. poličky, paravány, stoly)
  • barevných koberců nebo podložek
  • plakátů nebo symbolů (např. obrázek knihy pro klidovou zónu)
  • umístění v místnosti (např. klidová zóna dál od hlučných míst).

Příklady jednotlivých zón ve třídě:

  • Zóna pro individuální práci (klidná část místnosti, kde děti pracují samostatně), obsahuje pracovní stoly rozdělené přepážkami nebo uspořádané dál od ostatních dětí. Minimum rušivých podnětů, např. žádné plakáty nebo barevné dekorace.
  • Zóna pro skupinovou práci. Oblast s většími stoly nebo kulatým sezením. Pomůcky podporující spolupráci, např. sdílené tabule, flipcharty nebo společné materiály.
  • Klidová zóna (relaxační koutek). Místo, kde se děti mohou uklidnit a odpočinout si. Obsahuje pohodlné sezení (např. polštáře, křesílka), knížky nebo antistresové pomůcky. Umístěna mimo hlavní pracovní prostor.
  • Zóna pro kreativní činnost. Oblast určená pro výtvarné nebo praktické aktivity. Obsahuje umyvatelné povrchy, materiály na tvoření (barvy, papíry, nůžky) a dostatečný prostor pro volný pohyb.
  • Učitelova zóna. Stůl a prostor učitele, kde má přístup ke všem potřebným pomůckám. Děti vědí, že sem mohou přijít pro pomoc, když potřebují.

Výhody zónování

  • Přehlednost: Děti vědí, co a kde mají dělat.
  • Snížení chaosu: Jasná pravidla pro každý prostor zabraňují zmatkům.
  • Podpora soustředění: Různé prostředí pro různé činnosti pomáhá minimalizovat rušivé podněty.
  • Podpora samostatnosti: Děti se učí samy rozhodovat, kam jít na základě aktuální činnosti.
  • Při rozdělování prostoru na jednotlivé zóny je důležité zohlednit velikost učebny, počet dětí a jejich specifické potřeby. Vhodné je také postupně seznamovat děti s pravidly pro jednotlivé zóny.

2. Krátké a pestré aktivity

Děti s ADHD/ADD mívají potíže s udržením pozornosti u dlouhotrvajících úkolů. Ideální je rozdělit činnosti na kratší úseky, které je možné střídat s krátkými přestávkami.

  • Metoda „Pomodoro“:

Pomodoro je jednoduchá metoda time managementu, která pomáhá s organizací a řízením času. Bývá hojně využívána studenty, manažery nebo právě lidmi trpícími ADHD/ADD, kterým pomáhá zefektivnit jejich práci.

Pomodoro metoda je založena na 25-minutových úsecích pro soustředění a 5-minutových přestávkách pro odpočinek.  Pro děti s ADHD nebo ADD může být velmi užitečná, protože strukturuje čas a poskytuje pravidelné odpočinky, což snižuje frustraci a podporuje jejich schopnost soustředit se.

Klasický cyklus této metody (25 minut práce, 5 minut přestávka) je pro děti často příliš dlouhý. Začněte s kratšími úseky, např. nastavte časovač na 10 minut práce a 5 minut přestávka. Pokud dítě zvládá, postupně dobu práce prodlužujte. Jako časovač dobře poslouží klasická kuchyňská minutka nebo přesýpací hodiny.

Využít můžete i mnohé aplikace pro mobilní telefony a tablety např. Forest (děti pěstují strom, který roste během pracovního bloku, jedná se o příjemnou formu motivace) nebo Mouse Timer (roztomilá myš okusuje jablka a tím se odpočítává čas). Kreativním řešením pro splnění pracovního bloku může být Lego stavebnice nebo puzzle. Dítě si po každém pracovním bloku složí část puzzle nebo postaví kousek stavby z Lega.

  • Rotace činností: Kombinujte aktivity vyžadující pozornost (např. psaní) s těmi, které podporují pohyb (např. chůze nebo hra).
  • Krátké cvičení: Zařaďte krátká motorická cvičení během činností, jako jsou dřepy nebo protahování, která pomohou vybít přebytečnou energii a zlepšit koncentraci na danou aktivitu.

3. Vizuální a sluchové pomůcky

Pro děti s ADHD/ADD je často užitečné zapojit různé smysly, aby byla udržena jejich pozornost a zájem o činnost.

  • Vizuální signály: Používejte obrázky, grafy nebo barevně označené texty, které pomáhají orientaci v zadání.
  • Hudba a zvuky: Tichá hudba nebo zvuky přírody mohou pomoci vytvořit soustředěné prostředí.
  • Interaktivní materiály: Zahrňte do výuky předměty, které lze osahat nebo manipulovat, například puzzle, stavebnice nebo didaktické hry.

4. Herní přístupy a motivace

Hraní je přirozený způsob, jak u dětí rozvíjet potřebné dovednosti. Hravé aktivity, které zohledňují potřebu pohybu a zábavy, mohou být skvělým nástrojem na rozvoj pozornosti.

Příklady her:

  • Kimovy hry: Děti si krátce prohlédnou sadu předmětů či obrázků (např. sledují obrázek po dobu 1 minuty, záleží na počtu předmětů), poté je zakryjte a nechte děti vyjmenovat, co viděly.
  • Pantomima: Aktivita, která zapojuje pohyb a zároveň vyžaduje soustředění na konkrétní téma.
  • Hledání rozdílů: Děti porovnávají dva podobné obrázky a hledají odlišnosti, čímž trénují pozornost k detailům.
„Detailní záběr na skupinu dětí, jak hrají podzimní deskovou hru a spolupracují na splnění úkolů.“
Podzimní desková hra: Skupinová aktivita dětí

5. Relaxace a mindfulness

Děti s ADHD/ADD často bojují s neklidem a přetížením. Techniky relaxace mohou pomoci zklidnit mysl a vytvořit prostor pro soustředění.

Techniky na vyzkoušení:

  • Dechová cvičení: Naučte děti jednoduché techniky, například hluboké nádechy a výdechy, které je uklidní. Například metoda „Květy a svíčky“. Dítě si představí, že přivoní ke květině (hluboký nádech nosem) a poté sfoukne svíčku (dlouhý výdech ústy). Nebo také metoda „Dechový trojúhelník“: Dítě si představí trojúhelník a při nádechu počítá do tří (nahoru), zadrží dech na tři (druhý vrchol) a vydechne na tři (dolů).
  • Progresivní svalová relaxace: Tato technika učí děti vědomě vnímat napětí ve svalech a následně je uvolňovat. Požádejte dítě, aby napínalo jednotlivé svalové skupiny (ruce, nohy, obličej) na 5–10 sekund a poté je uvolnilo. Například: „Zmáčkni pěsti, jako bys držel citron. A teď ho pusť.“ Můžete postupovat systematicky od hlavy až k patě či naopak.
  • Mindfulness pro děti: Cvičení mindfulness zklidňují mysl a napomáhají k lepšímu vnímání přítomnosti.
  • Pozorování bublin: Dejte dítěti bublifuk a požádejte ho, aby sledovalo bubliny, jak se pohybují a praskají. To přináší dětem radost i zklidnění.
  • Vnímání zvuků: Zavřete oči a požádejte dítě, aby pojmenovalo 3 zvuky, které slyší (např. hodiny, auto venku, vítr). U tohoto cvičení mohou děti sedět či ležet se zavřenýma očima. Po 20–30 sekundách pokládejte dětem otázky typu: „Jaký byl první zvuk, který jsi slyšel?“, „Slyšeli jsi nějaký zvuk, který byl velmi blízko?“, „Jaký zvuk se ti líbil nejvíce a proč?“

6. Podpora sebeřízení a seberegulace

Děti s ADHD/ADD potřebují pomoc při rozvíjení schopnosti řídit své chování a pozornost. Vhodné strategie zahrnují využití jasné zpětné vazby a postupné posilování dovedností.

  • Posilování odměnami: Chvalte a odměňujte děti za splnění úkolů, čímž podporujete jejich motivaci.
  • Záznamy pokroku: Vytvořte jednoduché záznamové tabulky, kde dítě zaznamenává své úspěchy. Například vybarvení jednotlivých políček, získání razítka nebo samolepky.
  • Sebeinstrukce: Naučte děti, jak mohou samy postupovat při plnění pracovních úkolů. Např. během činnosti nahlas opakovat jednotlivé kroky („Teď otevřu sešit. Teď napíšu první slovo.“). Projděte s dítětem krok za krokem, co má udělat, aby později vědělo, jak postupovat, až bude daný úkol plnit samo. Např. „Nejdřív se podívám, co mám za úkol. Vyndám si všechny potřebné věci. Začnu tím, co vypadá snadné.“

7. Spolupráce s rodinou a školou

Pro rozvoj pozornosti je klíčová koordinace mezi školou a rodinou. Pravidelná komunikace o pokrocích dítěte a sdílení strategií mohou přispět k jednotnému přístupu.

  • Pravidelné konzultace: Organizujte schůzky s rodiči a učiteli, aby bylo možné sdílet zpětnou vazbu a plánovat další kroky pro rozvoj dítěte.
  • Vzdělávání rodičů: Pomozte rodičům porozumět potřebám dítěte a naučte je, jak uplatňovat metody doma.
  • Domácí adaptace: Doporučte rodinám jednoduché úpravy, jako je pravidelný denní režim nebo omezení rušivých technologií během učení.

Rozvoj pozornosti u dětí s ADHD a ADD vyžaduje komplexní přístup zahrnující strukturu, motivaci, relaxaci i spolupráci mezi školou a rodinou. Klíčem je přizpůsobení strategií individuálním potřebám dítěte, velkou dávku trpělivosti a důraz na pozitivní podporu. Dlouhodobá snaha nejenže zlepší pozornost dítěte, ale také podpoří jeho sebevědomí a celkový rozvoj.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *