Milí učitelé,
jak jistě víte, soudržný kolektiv je klíčový pro příjemné a motivující prostředí ve třídě. Pokud se děti cítí součástí skupiny a mají pocit, že se mohou podílet na jejím směřování, jsou nejen spokojenější, ale i ochotnější ke spolupráci, což poté ovlivňuje jejich výsledky učení. Zdravé mezilidské vztahy v kolektivu podporují nejen příjemnou atmosféru, ale také snižují možnost konfliktů a zbytečných neshod.
Vy učitelé, případně i Vaši partneři – asistenti pedagoga, disponujete velkou mocí. Můžete vytvářet podmínky pro aktivní spolupráci, kultivaci třídního kolektivu a podporovat tak pozitivní komunikaci mezi žáky. Jedná se i o jednu z klíčových kompetencí. Pravidelné začleňování týmových aktivit přispívá k budování vzájemné důvěry a respektu.
Pokud také považujete za stěžejní udržovat pozitivní třídní klima, zkuste některou z osvědčených aktivit ve třídě:
Ideální icebreakery pro nové třídní kolektivy, skupiny v zájmových kroužcích či kolektivy, kam přestoupil nový žák či žákyně z jiné školy.
Zvedá ruku ten, kdo…: učitel vyřkne větu např. Zvedá ruku ten, kdo… (ráno nesnídal, se mu zdál sen, (ne)těšil se do školy, jedl sladkou snídani) a ti, kteří mají ruku nahoře k sobě běží a tvoří tak skupinku.
Podpisové karty: Pokud Vaši žáci již umí číst a psát, pak můžete čtenářské a písařské dovednosti procvičit hravou formou s podpisovými kartami. Jedná se o karty, které lze jednoduše vyrobit ve wordu nebo i zakoupit na internetu. Každá karta obsahuje větu Najdi toho, kdo umí jezdit na kole. Jakmile žák najde daného spolužáka, požádá o podpis. Každý žák má celou sadu karet, ke kterým se snaží získat podpisy svých spolužáků. Tímto způsobem se o sobě žáci dozvídají nové informace a zároveň tak mohou navázat rozhovorem na dané téma.
Zrcadlo: Děti jsou „losovátky“ (např. různě barevná dřívka/dřívka se jmény žáků) rozřazeny do dvojic. Napodobují pohyby toho druhého a snaží se působit jako jeden celek.
Pavučina přátelství: Učitel předá dětem provázek z klubíčka bavlnky. Děti vypravují o tom, co zažily o víkendu a předávají si slovo společně s provázkem. Tvoří tak symbolickou pavučinu přátelství.
Stavba věže: Zkuste zadat žákům, aby postavili co nejvyšší věž z dostupných materiálů ve třídě. Pozorujte jejich interakce. Kdo si bere jako první slovo? Kdo koho úkoluje? Kdo se drží spíše v pozadí?
Housenka: Děti se postaví do řady, chytí se za ramena a prochází určenou trasou tak, aniž by se od sebe odpojily.
Most důvěry: Učitel rozdělí žáky do dvojic. Jeden z žáků má zavřené oči a druhý jej vede skrze překážky (např. v tělocvičně).
Tichá pošta s pohybem: Místo slov si děti předávají pohybovou sekvenci. Stojí zády k ostatním.
Den dobrých skutků: Učitel krátce pohovoří s dětmi o tom, proč je pro obě strany profitabilní hledat příležitosti k vykonání dobrého skutku. Učitel poschovává po třídě zprávy s tipy na dobré skutky, které lze vykonat ve škole. Žáci hledají ukryté zprávy a poté je vykonávají. Druhá část hry spočívá ve vlastním stanovení vykonání dobrého skutku. Žáci si je sami vymýšlí. Po splnění o tom informují třídu např. v rámci ranního komunikačního kruhu.
Týden dobrých skutků: Obdoba předchozí hry. Děti si každý den stanoví malý cíl pro zlepšení atmosféry ve třídě.
Vyučovací hodina beze slov: Děti se učí neverbální komunikaci a spolupráci beze slov. Zadejte jim společný projekt – např. tvorbu plakátu na konkrétní téma. Žáci se musí popasovat s tím, že se spolu musí domluvit beze slov. Hra vede k větší všímavosti mezi dětmi.
Společná sportovní výzva: Učitel vyhlásí konkrétní sportovní výzvu a žáci je plní jako tým (ne každý za sebe). Mohou to být běhací, cyklistické a jiné pohybové výzvy. Při těchto aktivitách se žáci vyfotí. Učitel fotografii vytiskne a přidá na viditelné místo ve třídě.
Obrácené puzzle: Učitel rozdá každému žákovi jeden puzzlík. Pro složení daného obrázku spolupracují a následně týmově rozhodnou, kam své dílo vystaví.
Hudební skupina: Představte si, že vy jste sbormistr a děti tvoří orchestr. Pomocí vyrobených nástrojů (např. rýže v lahvi, ťukající dřívka apod.) se děti snaží udržet rytmus, který nastaví sbormistr.
Dobročinný projekt: Třídě společně připraví akci, která bude mít dobročinný přesah. Například děti napečou sladké dobroty, prodá je a výtěžek předá například psímu útulku. Nechte děti, ať si sami vyberou a obhájí, kterou z organizací v regionu podpoří.
Na konci každé hry nezapomínejte na reflexi! Ptejte se dětí:
Otázky vedou děti k zamyšlení nad tím, co si z her odnášejí a podpoří hlubší uvědomění významu spolupráce, důvěry a komunikace. Vysvětlujte a následně připomínejte dětem, že každá skupina je tak silná jako její nejslabší článek.
A co když hry nefungují a třídní kolektiv není soudržný?
Podpora soudržnosti ve třídě není jednorázovou záležitostí, ale dlouhodobým procesem. Je třeba, aby si učitelé hlídali své výroky směřující k dětem. Vytvářejte příležitosti k tomu, aby si žáci vzájemně nabízeli pomoc. Následně tyto projevy oceňujte. Ve zvýšené míře zařazujte aktivity, během kterých je nutné, aby žáci spolupracovali. Používejte náhodné rozřazení do dvojic či skupin.
Pokud se řídíte těmito dobrými radami a stejně máte pocit, že se atmosféra ve třídě nelepší, vyhledejte metodika prevence. Metodik prevence by Vás měl podpořit a nasměrovat na konkrétní kroky, které Vaší třídě pomohou. Nezoufejte, vytrvalost přináší výsledky. A tady rozhodně stojí za to vytrvat!
Bc. et Bc. Alena Fenclová
Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky článku
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o SP od autorky článku, více informací získáte zde:
Speciální pedagog na ZŠ: Jak naplno využít jeho přínos | Webinář Eduall 4.3.2025
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu a nebo nás můžete sledovat na Linkedln