Jak s dětmi mluvit o duševní hygieně

Duševní hygiena je pojem, který se opakovaně vyskytuje v radách pro učitele i rodiče, ale přesto je zčásti zahalen aurou nepochopitelné tajemnosti. My si dnes ukážeme, že se nejedná o žádnou náročnou disciplínu, kvůli které by bylo potřeba se radikálně omezovat nebo měnit všechny své návyky. Stačí se jen na situace dívat trochu jiným pohledem.

1. Emoce

Emoce již nejsou tak tabu, jako dříve. Co hlavního dětem předat v rámci duševní hygieny? Že nám emoce neškodí, ale jsou důležitým poslíčkem toho, jak na tom zrovna teď jsme. Nemusíme se jimi nechat ovládnout, stačí je vyslechnout a zkusit se podle toho zachovat. Každá emoce, i ta silná, za chvilku přejde. Když si s ní nevíme rady, je dobré ji zkusit popsat a někomu se svěřit.

Tip: Pořiďte si obrázkové knihy nebo karty s emocemi. S vizuální pomůckou budou děti lépe emoce identifikovat a posléze se o nich i bavit. Nebojte se před dětmi ukázat i vlastní spektrum emocí. Když uvidí, že je prožívají i dospěláci, budou pro ně jejich vlastní silné pocity přijatelnější.

2. Problémy

Problémy tady nejsou od toho, aby nás zastavily. Je to zkouška, kterou potkávají i hrdinové v pohádkách. A stejně jako oni, tak i my můžeme každý problém překonat, ať už sami, nebo s pomocí někoho dalšího. Díky tomu rosteme a sílíme.

Tip: Povídejte si o problémech, které překonávají hrdinové v pohádkách a příbězích. Co by se stalo, kdyby se zalekli, nebo to vzdali? Jakého hrdinu má dítě nejraději? Co mu pomáhá problémy překonávat a jaké díky tomu získal schopnosti?

3. Odolnost

Některé situace nejsou příjemné a raději bychom to chtěli jinak. Máme jiné představy, něco se nám nedaří, je to těžké. To ale neznamená, že je vždycky dobré to vzdát. Díky nepohodlí se trénujeme a mnohem víc toho pak vydržíme. To stojí za trochu úsilí.

Tip: Zahrajte si hru na výzvy. Každý si určí jednu oblast, ve které by se potřeboval posunout, nebo něco překonat a pusťte se do toho. O zdolaných výzvách se společně bavte a oceňujte se navzájem. A vaše odolnost poroste.

4. Sebevědomí

Je moc důležité, jak o sobě přemýšlíme a jak k sobě mluvíme. Sebevědomý člověk se nepovyšuje nad ostatní, ale je sám sobě nejlepším kamarádem. Přeje si uspět, dokáže se pochválit, když se mu něco povede a záleží mu na tom, aby se o sebe hezky postaral.

Tip: Podívejte se na sebe tak, jako byste koukali na kamaráda. Za co byste ho pochválili? Jak byste ho podpořili, kdyby byl vámi? Co byste mu přáli? Nakreslete si to všechno do obrázků.

5. Potřeby

Tvoje tělo i mysl potřebují ke svému fungování spánek, odpočinek a další věci. Když svoje potřeby neplníme, snadno pak dojde k tomu, že jsme unavení, podráždění a do ničeho se nám nechce. Nejlepší je udržovat rutinu, kdy podstatné věci provádíme vždycky ve stejnou dobu a podobným způsobem. Pak na to nemusíme myslet a přesto o sebe pečujeme.

  • Příklady chvilek pro sebe:
  • Hygiena
  • Sváča
  • Chvilka u knížky
  • Rozcvička po škole

6. Návyky

To, jak se cítíme hodně ovlivňují naše návyky. Na něco si zvykneme a pak už to opakujeme pořád dokola a moc nepřemýšlíme nad tím, jestli nám to prospívá, nebo ne. Když se v nějakém období necítíš dobře, zamysli se, zda tvoje návyky nemůžeš trošku vylepšit. Třeba méně koukat do tabletu a televize a radši jít s kamarády ven. Hned se budeš cítit lépe.

Tip: Návyky se budují nejlépe způsobem, kdy jsou promyšlené a vytvoří se plán. Řekněte si jaký návyk si chcete osvojit, dostatečně si zdůvodněte proč a promyslete, jakým nejjednodušším způsobem zavést kroky, které k tomu povedou. Nechtějte toho po sobě moc, to většinou nevydrží.

7. Hranice

Jsme součástí světa a lidi i okolní dění nás ovlivňují. Je ale taky potřeba myslet na sebe. Představte si svůj vlastní osobní prostor jako bublinu, která vás chrání. Je na vás, koho a co si do ní pustíte. Není příjemné říkat ostatním ne, nebo třeba udělat něco jiného, než kamarádi. Vždycky ale přemýšlejte nad vlastními názory a pocity a těmi se řiďte.

Tip: Když vám nepůjde se soustředit na vlastní pocity a názory, dejte si chvilku pauzu a klidně zavřete oči, abyste se spojili sami se sebou. Pak se vám bude zase dobře reagovat na okolní lidi a situace.

8. Volný čas a pohyb venku

Na to, aby se člověk cítil dobře je potřeba dostatek volna. Nemůžeme pořád něco dělat, někdy je důležité i jen tak se potulovat a nemít žádný cíl. Když trávíme čas v přírodě a na čerstvém vzduchu, vyvolává to v nás pohodu a spokojenost. Můžeme odpočívat. Pak máme zase sílu se do něčeho dalšího pustit.

Tip: Spojte pohyb venku s něčím, co máte rádi. Pro někoho to může být sport, pro jiného objevování záhad a zajímavostí, další rád zapojí fantazii, nebo vyvenčí pejska sousedce.

9. Dech

Když se necítíš dobře, tak dýchej. Při nervozitě na to naše tělo trošku zapomíná a je celé ztuhlé. Pomalý a hluboký dech ti pomůže se uvolnit a přestat myslet na stresující věci. Také pomocí dechu překonáš náročné emoce. Párkrát se zvolna nadechni a bouře se přežene.

Tip: Pokud potřebujete inspiraci k přirozenému dýchání, představujte si u toho třeba vítr, nebo mořské vlny.

10. Jak načerpat radost?

Raději než po sladkostech nebo mobilu se jdi proběhnout, pomazlit se zvířátkem, nebo něco zajímavého tvoř. Náladu ti zvedne i hudba a tanec, smích s kamarády, pomoc mamince, nebo učení něčeho nového. Vidíš, kolik skvělých věcí se dá dělat, abychom se cítili lépe?

Tip: Vytvořte si katalog radosti. Nakreslete si na kartičky všechno, co vám dělá radost a udělejte si z toho album. Až budete cítit, že se vám jí nedostává, stačí zalistovat a vybrat, na co máte právě teď chuť a náladu.

Závěr

Duševní hygiena je hlavně o postupném budování zdravého přístupu sám k sobě a pohledu na svět. O laskavosti, vnímání vlastních možností a schopnosti se jim přizpůsobit. Tak dosáhneme u dětí toho, že bude mnohem méně docházet k situacím výbuchů a vyčerpání, nebo pocitům, že děti samy sobě nerozumí, že je s nimi něco špatně. Nejlépe toho docílíme každodenním povídáním a hrami. Také tím, že toto téma bude otevřenou součástí diskuzí a my dospělí dětem poskytneme vzor, jehož následováním si přirozenou cestou návyky duševní hygieny osvojí.

Přidejte se na webinář o duševní hygieně učitelky a autorky dětských knih Ludmily Bakonyi Selingerové, kde se dozvíte spoustu zajímavostí a praktických tipů, jak děti naučit se o sebe dobře starat, budovat své psychické zdraví a odolnost.

Jak podporovat duševní zdraví u dětí – webinář pro pedagogy

Ludmila Bakonyi Selingerová

spisovatelka s 18 vydanými tituly pro děti, předškolní pedagog, redaktorka a dvojnásobná maminka.

A podobná témata nabízíme v Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Ludmila Bakonyi Selingerová
Pohádková Lída - spisovatelka s 18 vydanými tituly pro děti, předškolní pedagog, redaktorka a dvojnásobná maminka. Věřím, že pohádky jsou nejlepší způsob péče o duši a srdce dětí. Moje knihy jsou plné fantazie, magie a dobrodružství, které děti vtáhnou do světa příběhů a jemného učení. Psaní a vymýšlení příběhů mě bavilo od dětství. Začala jsem s ním dokonce v předškolním věku. Někdo chtěl být popelářem, jiný doktorem a já jsem si přála koupit chajdu u řeky, natáhnout si u ní síťovku mezi stromy a v ní psát příběhy… Od dětských přání uběhlo hodně vody, ale láska k psaní mi zůstala.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *