Listopad je měsíc, který pomalu uzavírá podzimní období. Dny se zkracují, příroda se ukládá k odpočinku a školní družina se stává místem, kde děti nacházejí pohodu, tvořivost i prostor pro sdílení. Ven se snažíme chodit za každého počasí, ale protože je listopad často deštivý a větrný, více se přesouváme k aktivitám uvnitř, jako je tvoření, hry a pobyt v tělocvičně. Kromě volného hraní a didaktických...
V rámci projektových dnů si děti mají možnost vyzkoušet netradiční činnosti a díky prožitkovému učení i experimentům si osvojovat zábavnou formou nové znalosti. Právě takový bude i tento projektový den s názvem “Foukej, foukej, větříčku”, v němž využijeme podzimní větrné počasí a zapojíme i jednoduché fyzikální pokusy. Nechte se strhnout větrným živlem a užijte si proudící zábavu. Nemusíte si vyzkoušet všechno, co je...
K podzimu neodmyslitelně patří sklízení plodů včetně sbírání kaštanů, a to především dětskou rukou. Kdo si vzpomíná na své dětství, jakou mu udělalo radost nasbírat kapsy plné kaštanů a doma si z nich společně vyrobit nějaké zvířátko? Nebo je počítat či vyměňovat se svými kamarády ať už ve škole nebo na nějakém místě, kde se děti rády scházely? Kaštany však nejsou...
Sluch je jedním z nejdůležitějších smyslů pro přirozený vývoj dítěte. Je podstatný pro osvojování řeči, komunikaci i sociální interakci. Přesto se stává, že děti se sluchovou ztrátou bývají odhaleny později, než by bylo žádoucí. Rodiče malých dětí totiž často nepociťují žádné podezření, že jejich dítě může mít problém se sluchem – a to i tehdy, když dítě slyší jen částečně. Mnozí...
Emoční výchova se v posledních letech dostává stále více do popředí zájmu pedagogů i rodičů. V předškolním věku si děti teprve osvojují základní dovednosti, jak emoce rozpoznat, pojmenovat a zvládat. Ne vždy je to snadné. Pokud se jim v tomto období dostane podpory, získají pevný základ pro pozdější školní docházku, sociální vztahy i duševní zdraví. Současný Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV)...
Jak název napovídá, ráda bych se s Vámi dnes podělila o mé zkušenosti s tím, jaké jsou děti s vývojovým traumatem a jak k nim přistupovat. Asi by bylo vhodné si zhruba říci, co je vývojové trauma, i když jsem o něm již psala, ale nebudeme předpokládat, že všichni tyto informace četli a pokud četli, tak že si to zapamatovali. 😉 Já toho četla,...
Projektový den v MŠ slouží k tomu, aby se děti naučily něčemu novému, užily si zajímavé zážitky, experimentování a spolupráci. Důležité je pestré složení činností a jejich praktická rovina, kterou budou děti moci aplikovat ve svém životě. Během projektových dnů si užijte větší volnost a nechte proudit zábavu. Dnes jsme pro vás připravili projektový den na oblíbené halloweenské téma s názvem Podzimní strašidýlka....
Není výjimkou, že se většinou v každé třídě základní školy setkáme s dítětem, které se projevuje nějakou formou náročného chování. Takové chování ovlivňuje samotné dítě, spolužáky i fungování učitele. Celkově má vliv na psychickou a fyzickou pohodu přítomných, přímo tak působí na klima ve třídě. Náročné chování může mít omezující charakter (např. odmítání plnit zadané úkoly) nebo až ohrožující charakter (např. autoagrese...
Řeč je základním nástrojem lidské komunikace i vzdělávání. Umožňuje dítěti nejen sdílet své myšlenky a pocity, ale také přijímat a zpracovávat informace. Aby komunikace mohla fungovat, potřebujeme obě její složky, tedy expresivní (schopnost vyjádřit se) a receptivní (schopnost porozumět). Učitelé se v praxi často setkávají s dětmi, u nichž je některá z těchto složek oslabena. Někdy dítě působí, že nerozumí pokynům, jindy zase, že nedokáže formulovat...
Učitelství je krásná a naplňující profese, ale zároveň také velmi náročná. Každý den se učitel ocitá pod tlakem povinností, očekávání rodičů, vedení i samotných žáků a studentů. Neustálé zvládání disciplíny, příprava na hodiny, administrativní úkoly, komunikace s rodiči i kolegy – to vše může vést k přetížení a v dlouhodobém horizontu až k syndromu vyhoření. Tento článek se tentokrát zaměřuje výhradně na dospělé ve školství,...